ת"פ 45566/04/17 – מדינת ישראל – משרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים נגד שפן הסלע מצוקי רמים בע"מ,בנימין הלוי גן אור,אופיר ינאי
בית דין אזורי לעבודה בנצרת |
|
|
ת"פ 45566-04-17
|
1
לפני:
כב' הנשיא מירון שוורץ
המאשימה: |
מדינת ישראל - משרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים ע"י ב"כ: עו"ד אסף תומר - נציג היועץ המשפטי לממשלה |
- |
|
הנאשמים: |
1. שפן הסלע מצוקי רמים בע"מ 2.
בנימין הלוי גן אור ע"י ב"כ: עו"ד תומר בן חמו ואח' |
החלטה
1.
לפניי בקשה לביטול כתב האישום בטענת הגנה מן הצדק לפי סעיף
תמצית כתב האישום -
2.
כנגד הנאשמים הוגש כתב אישום בגין עבירה על סעיפים שב
2
תמצית השתלשלות העניינים בתיק עד כה -
3.
בישיבה שהתקיימה ביום 17.10.2017, ביקשו הנאשמים שלא להשיב על האשמה וזאת על מנת
לאפשר להם להגיש בקשה להסדר מותנה לפי סעיף
דיון שהיה קבוע בתיק ביום 5.2.2018, נדחה לבקשת הנאשמים, לאחר שבא כחם קיבל על עצמו את ייצוגם בתיק ולנוכח חילופי הייצוג. בבקשה צוין כי ב"כ הנאשמים ינצל את הדחייה על מנת לנהל מו"מ עם המאשימה לצורך סיום ההתדיינות בתיק. על אף התנגדות המאשימה בשל חלוף הזמן מאז הגשת כתב האישום, נעתר בית הדין לבקשה ודחה את הדיון ליום 25.3.2018.
ביום 9.2.2018 הוגשה הבקשה לביטול כתב האישום, מושא החלטה זו. תגובה לבקשה הוגשה ביום 19.3.2018. ישיבת ההקראה שהיתה קבועה בתיק התבטלה בהתאם להחלטת בית הדין, משלא היה טעם לקיימה טרם מתן החלטה בבקשה.
עקב תקלה, לא הוגדר התיק כממתין להחלטה ומטעם זה לא ניתנה החלטת בית הדין בסמוך לאחר מכן. עם הצדדים הסליחה.
טענות הנאשמים בבקשה -
3
4.
לטענת הנאשמים, המאשימה נהגה כלפיהם באופן בררני, מפלה ושרירותי, תוך התעלמות
מזכויותיהם לפי סעיף
5.
לטענת הנאשמים, ניתן לראות כי בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה 4.3240 ולקביעות
המחוקק, מתאים מקרה זה, מכל בחינה, לתנאי הסף הקבועים בתיקון ל
6. נטען, כי פתיחת הליך פלילי כנגד הנאשמים חותר כנגד האינטרס הציבורי לקיים הליכים חלופיים להליך הפלילי במקרים שנקבעו על ידי המחוקק והיועץ המשפטי לממשלה. נטען כי הפגם החמור אשר נפל בשיקול הדעת המנהלי של המאשימה, אשר התעלמה מהאפשרות לסגירת התיק בהליך מותנה, תחת העמדת הנאשמים לדין, מצדיק את התערבות בית המשפט וביטול כתב האישום.
טענות המאשימה בתגובתה -
4
7. לטענת המאשימה יש לדחות את הבקשה. תחילה, כיוון שהיא עומדת בניגוד להסדר אליו הגיעו הצדדים בדיון מיום 17.10.2017, אשר בהתאם לו נדחה הדיון אשר נקבע לצורך מענה על כתב האישום, על מנת לאפשר לנאשמים שהות להגיש בקשה להסדר. נטען כי עצם הסכמת המאשימה בהסדר זה, לבחון את עניינם, משמיטה את הבסיס לטענות הנאשמים להתעלמות מזכויותיהם באופן בררני מפלה ושרירותי. מכאן שיש לדחות את הבקשה על הסף.
8.
לגופה של הבקשה, נטען כי הרשות אשר ניתנה לתובע בסעיף
לטענת המאשימה, הקריטריונים המתווים את שיקול דעתה בבחינת התאמה של תיק להליך "הסדר מותנה", נוסחו ופורסמו על ידי משרד העבודה והרווחה במסגרת "הנחיות תביעה פלילית סגירת תיק בהסדר (המרה מותנית של חשד/כתב אישום/קנס מנהלי בהתראה). בצד אלו - פורסמו הנחיות פרקליט המדינה לעניין סגירת תיק בהסדר ושיקולים לסגירת תיק בשל העדר עניין לציבור. הנחיות אלו, צוין, כפופות להנחיית היועץ המשפטי לממשלה - מס' 4.3042.
5
9.
לטענת המאשימה, אחד מתנאי הסף המצדיקים את סגירת התיק בהסדר מותנה בהנחיות לעניין
סגירת תיק בשל העדר עניין לציבור, הינו - כי מתקיים אינטרס ציבורי לסגור את התיק
בהסדר לצורך השגת הכוונת התנהגות והתרעה בשוק המפוקח במידה שאינה פוחתת מהגשת כתב
אישום. כן הפנתה המאשימה לאמור בהנחיה מס' 4.3042 - כי ההסדר יעמיד בפני התביעה
כלי מידתי אשר יאפשר הלימה טובה יותר, בנסיבות מסוימות, בין חומרת העבירה וכלל
נסיבותיה לבין התגובה החברתית הננקטת כלפי העבריין. לגבי מקרה זה, נטען, כי מדובר
לכאורה בעבירות על הוראות חוק העסקת עובדים על ידי קבלן כח אדם, אשר האינטרס
הציבורי המוגן שבו הינו מיגור תופעת הפגיעה בזכויות עובדים המועסקים על ידי קבלני
שירות. נטען כי גם מי שהתקשר עם קבלן שירות ללא רישיון, הינו עובר עבירה פלילית על
פי ה
10.
לטענת המאשימה, נוכח האינטרס הציבורי המוגן, הוגש כתב האישום בהתאם לסמכות התובע
בסעיף
דיון ומסקנות -
11. לאחר בחינה של טענות הצדדים, אני סבור כי דין הבקשה להידחות.
תחילה יוסבר כי -
6
"הסדר
מותנה הוא כלי שנוסף ל"ארגז הכלים" של התביעה במסגרת תיקון מס' 66 ל
ראו: בג"ץ 8049/16 לאה אלון נ' פרקליטות המדינה (המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין), ניתן ביום 06.03.2017.
12.
אין מחלוקת בין הצדדים כי בסוג העבירה בה מואשמים הנאשמים, "רשאי תובע"
לערוך הסדר מותנה בהתאם להוראות ה
7
13. נוסיף ונציין כי הנאשמים טרם מיצו את האפשרות להגיע להסדר מותנה עם המאשימה, בהתאם להסכמה אליה הגיעו. במסגרת הדיון מיום 17.10.2017 הסכימה המאשימה לבחון את נסיבותיו הספציפיות של מקרה זה, על פניו וכפי שעולה מטענותיה בתגובה - כפי שהיא נוהגת לעשות באופן רגיל- לאחר הגשת כתב האישום. בקשה זו אשר הוגשה לאחר שהגיעו הנאשמים להסדר הדיוני עם המאשימה ובטרם פעלו ליישמו - אינה מפרטת מדוע לא פעלו הנאשמים בהתאם להסדר הדיוני וכיצד יש בביטול האישום תחילה, כדי לצמצם את הפגיעה בהם. זאת, אל מול אפשרות שהיתה בידם להגיש בקשה להסדר עם המאשימה, אשר כבר הסכימה לדון בעניינם ואשר יש להניח כי כבר מזמן היתה נדונה. יצוין כי הטענה לפיה יש לבטל תחילה את האישום ורק אחר כך לפנות לבחינת ההסדר המותנה, לא עלתה בדיון הראשון וגם לא בבקשה לדחיית מועד הדיון מטעם הנאשמים אשר הגיש בא כוחם החדש. בבקשה זו דווקא צוין, כי יערך ניסיון לנהל מו"מ עם המאשימה.
14. לפיכך - הבקשה נדחית.
15. הצדדים יפעלו בהתאם להסכמה בדיון מיום 17.10.2017, זאת תוך 30 יום מהיום. ככל שלא יעלה בידי הצדדים להגיע להסדר מותנה, תתקיים ישיבת הקראה בתיק, ביום 4.10.2018 שעה 12:00.
ניתנה היום, ח' בתמוז תשע"ח (21 ביוני 2018) בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.
|
מירון שוורץ, נשיא |
