תת"ע 664/04/19 – מדינת ישראל נגד מוניר עיאשה
בית משפט השלום לתעבורה בעכו |
|
תת"ע 664-04-19 מדינת ישראל נ' עיאשה
|
06 אוגוסט 2020 |
1
|
||
לפני כבוד השופטת אסתר טפטה-גרדי |
||
בעניין: |
1
מדינת ישראל
|
|
|
|
המאשימה |
|
נגד
|
|
|
1 מוניר עיאשה
|
|
|
|
הנאשם |
גזר דין |
1. הנאשם הורשע, על סמך הודאתו, בעבירות של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע ועברו למעלה משנתיים מיום פקיעתו, ונהיגה ללא תעודת ביטוח תקפה.
2. על פי עובדות כתב האישום, ביום 1.3.19, סמוך לשעה 12:43, נהג הנאשם ברכב פרטי, מסוג "מזדה", מ.ר. 1968366, במג'ד אל כרום, כשרישיון הנהיגה שלו פקע ביום 1.6.07, וחלפו שנתיים מיום פקיעתו, וללא תעודת ביטוח תקפה.
2
3. המאשימה עתרה להשתת מאסר בפועל, ולו בעבודות שירות, פסילה שלא תפחת מ-20 חודשים, מאסר על תנאי מרתיע, פסילה על תנאי וקנס. צוין שמדובר בפקיעת רישיון נהיגה משנת 2007, ויש לראותו כבלתי מורשה. הנאשם נוהג משנת 1994, ולחובתו 26 הרשעות, בעבירות מגוונות. אף אם הוסר המחדל, אין מקום להקל בעונש, ויש בכך מסר מוטעה לנאשם ולציבור. המאשימה הפנתה לפסיקה תומכת.
ב"כ הנאשם עתר, מנגד, להמנע מרכיבים של מאסר או פסילה. הנאשם, בן 44, נשוי ואב ל-5, אחז ברישיון נהיגה בין השנים 1994-2007, ורישיונו לא חודש עקב חובות, ובהמשך פג תוקפו. לאחרונה פעל על מנת לסלק את חובותיו והוציא רישיון נהיגה. הנאשם אמנם הורשע ב-26 עבירות שונות, אולם מדובר בעבירות שהתיישנו, האחרונה ברירת קנס משנת 2006. צוין שמדובר בעבירה ראשונה מסוגה. הנאשם עובד באופן מסודר, כאיש אחזקה במפעל, משנת 2017, מתייצב מדי בוקר לעבודתו, בשעה 6:00, וזקוק לרישיונו להגעה למקום עבודתו, היות שהתחבורה הציבורית, במקום מגוריו, פועלת משעה 8:00 בלבד. בעקבות נגיף הקורונה ההסעה למפעל הופסקה, והנאשם אף שהה בחל"ת למשך 3 חודשים. אם יפסל ריישונו יאלץ להתפטר מעבודותו. הנאשם הסיר את המחדל ואוחז ברישיון נהיגה משנת 2019. בית המשפט הופנה לפסיקה תומכת.
הנאשם העיד לפני וציין שבתו אושפזה במשך חמישה ימים ברמב"ם, ונמצאת במעקב 3 פעמים בשבוע, למשך 6 חודשים, והוא דואג להסעתה. צורפו אישורים רפואיים. הנאשם ציין שההסעות למקום עבודתו בוטלו, ומגיע לעבודה בכוחות עצמו.
4. נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע זה עשור, היא עבירה חמורה המשקפת לצד זלזול בחוק, אף סכנה ממשית לשלום הציבור. כשירותו של נהג לנהוג לאחר זמן כה רב מוטלת בספק, נוכח הזמן הרב שחלף (ראו תת"ע (ת"א) 908-05-11 מדינת ישראל נ' רג'ואן (מיום 23.1.12). ככל שמתארך משך הזמן שחלף ממועד הפקיעה ועד למועד הנהיגה הולך ומטשטש ההבדל שבין פקיעת רישיון לבין נהיגה בהעדר רישיון נהיגה (ראו תתע (י-ם) 4310-07-10 מדינת ישראל נ' פריג' אבו עצא).
מדיניות הענישה
5. בעפ"ת 11890-05-14 סולומון בליה נ' מדינת ישראל (7.9.14), בפקיעת רישיון זה עשור, ביטלה כב' השופטת נ' אהד מאסר בן חודשיים, שהטיל בית משפט קמא, והותירה את רכיבי הענישה האחרים על כנם, מאסר מותנה בן 9 חודשים למשך 3 שנים, פסילה בת 24 חודשים, ופסילה על תנאי של 6 חודשים למשך 3 שנים.
3
בית המשפט ציין שבנהיגה ללא רישיון נהיגה תקף, ללא עבירה נלוות, העונש הראוי הוא פסילה בפועל בלבד, והתקופה הראויה היא בין 3 ל-9 חודשי פסילה. משך התקופה תקבע על פי עבר תעבורתי ומשך התקופה בה לנאשם לא היה רישיון נהיגה תקף.
6. בעפ"ת 10343-09-10 אבו נ' מדינת ישראל (13.10.10), בפקיעת רישיון למעלה מעשור, כשבחלק מהתקופה הנאשם היה פסול בשל עבירה של גרם מוות ברשלנות, נדחתה בקשת רשות להארכת מועד לערער על גזר דינו של בית משפט קמא שדן את הנאשם לקנס בסך 1,000 ₪, שנתיים פסילה, ומאסר מותנה של 3 חודשים במשך שנתיים.
7. בעפת (ב"ש) 3750-05-13 פאוזי אבו עראר נ' מדינת ישראל (24.6.13) - המערער הורשע בנהיגה כשרישיון הנהיגה פקע בשנת 99'. בעברו 6 הרשעות בעבירה דומה, הסדיר את רישיון הנהיגה ותסקיר המבחן היה חיובי. הושתו עליו 9 חודשי פסילת רישיון נהיגה, פסילה על תנאי, קנס, מאסר מותנה וצו של"צ. ערעור על העונש נדחה.
8. בתת"ע 7257-02-17 מדינת ישראל נ' אמיתי עמוס, בפקיעה של כעשור, בשני אירועים שונים, בפער של כחודש וחצי ביניהם, ללא פוליסת ביטוח תקפה, ציין בית המשפט, בהתייחסו למתחם הענישה בעבירה של פקיעה לתקופה ארוכה, שזו כוללת פסילה בפועל של 3 חודשים ועד 24 חודשים מלווה ברכיבי ענישה נוספים ולעיתים אף ברכיב של מאסר על תנאי ועד מאסר אף לתקופה קצרה שיכול וירוצה בעבודות שירות. בשים לב לכך שהנאשם עושה מאמצים גדולים לשקם את חייו, הושתו עליו קנס בסך 800 ₪, פסילה ל - 9 חודשים, פסילה על תנאי של 8 חודשים למשך 3 שנים ומאסר מותנה של 5 חודשים למשך 3 שנים.
9. בעפ"ת (ב"ש) 38367-02-12 סלמאן אבו חמאד נ' מדינת ישראל (8.4.13) - בפקיעת רישיון זה 21 שנים, כשהעבר התעבורתי מכביד, וכולל נשיאת מאסר בגין נהיגה בפסילה, והוגשו 4 תסקירים שהמליצו על צו של"צ, בית המשפט המחוזי מצא לחרוג ממתחם הענישה, בנסיבות של שיקום מוצלח, בוטל רכיב המאסר, והוטל צו של"צ, בהיקף 300 שעות, פסילה בת שנתיים וצו מבחן לשנה.
10. בתת"ע (פ"ת) 1752-04-14 מדינת ישראל נ' גרמה, (12.3.15), בנהיגה בפקיעה זה 24 שנה, וללא ביטוח, היות שלא נרשמו לחובת הנאשם עבירות תעבורה נוספות משנת 2009, מצבו הבריאותי הקשה, וכיוון שממועד פקיעת הרישיון בצע 4 עבירות תעבורה, הוטלו עליו 10 חודשי מאסר על תנאי, 12 חודשי פסילה בפועל, 12 חודשי פסילה על תנאי וקנס בסך 1500 ₪.
4
11. מתחם הענישה בעבירה של פקיעה לתקופה של למעלה מעשור, כולל פסילה בפועל של 3 חודשים ועד 24 חודשים, מאסר מותנה ועד מאסר אף לתקופה קצרה, שיכול ויהא על דרך של עבודות שירות, או צו של"צ, מלווה ברכיבי ענישה נוספים. והכל תלוי בנסיבות העבירה, מידת הישנותה, ועברו התעבורתי של הנאשם.
קביעת העונש הראוי לנאשם
12. בענייננו מדובר בפקיעת רישיון של למעלה מ-11 שנה, שמקורה בחובות.
בתי המשפט עמדו על חומרתה של עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה, למעלה מעשור. עם זאת, פקיעה שמקורה בחובות אינה דומה בחומרתה לעבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה כלל, והחומרה הגלומה בה אינה גבוהה כבראשונה. (עמד על כך בית המשפט בעפ"ת (י-ם) 9741-06-10 מדינת ישראל נ' זגורי, (31.10.10)).
13. הנאשם נוהג משנת 1994, ולחובתו 26 הרשעות קודמות אולם כולן קודמות לשנת 2006. הרשעתו האחרונה משנת 2006 היא בנהיגה ברכב לא תקין ללא מתן הודעת אי שימוש. לחובתו הרשעה בתאונת דרכים, משנת 1999, בנהיגה בחוסר זהירות, סטיה מנתיב נסיעה תוך הפרעה לתנועה ונהיגה בהיותו שיכור. אין לחובתו עבירה דומה נוספת.
14. לאחר ששקלתי את טיעוני הצדדים, אני סבורה שיש למקם את הנאשם ברף התחתון של המתחם. מחד גיסא, אכן מדובר בעבירה של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע זה למעלה מעשור, והחומרה הגלומה בה רבה. מאידך גיסא, מקורה של העבירה באי תשלום חובות, ואין מדובר במי שבמודע לא הסדיר רישיונו, ועברו התעבורתי של הנאשם כולל עבירות שבוצעו עד שנת 2006, ללא עבירה דומה. הנאשם הסדיר חובותיו, ריפא את הפגם והוציא רישיון נהיגה, והסיכוי להישנות העבירה פחת באופן משמעותי. הנאשם ציין לפני שזקוק לרישיונו להסעת ביתו לטיפולים, ההסעות למקום עבודתו בוטלו, עקב מצב החירום, וזקוק לרישיונו להגעה למקום עבודתו.
15. במכלול נסיבות אלה אני סבורה שיש להעדיף את הפן השיקומי ואין מקום להטלת רכיב של מאסר. נוכח הנסיבות האישיות החריגות של הנאשם, וריפוי הפגם, תושת על הנאשם פסילה בת 4 חודשים. לא מצאתי להמנע לחלוטין מרכיב של פסילה נוכח העובדה שמדובר בפקיעת רישיון לתקופה שהיא למעלה מעשור. פסילה זו מחוייבת לצורך הרתעת הנאשם ונהגים אחרים, מביצוע עבירות תעבורה דומות. לצד הפסילה יושתו קנס, וענישה הצופה פני עתיד, מאסר מותנה, ופסילה על תנאי.
5
16. לפיכך, אני דנה את הנאשם לעונשים הבאים:
1. חודשיים מאסר וזאת על תנאי למשך 3 שנים. לבל יעבור בתקופה הנ"ל עבירה של נהיגה ללא רשיון נהיגה, או של נהיגה בזמן פסילה.
2. פסילה מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 4 חודשים. הנאשם יפקיד את רישיונו עד יום 6.12.20.
לתשומת לב הנאשם חובה על עליו להפקיד את רישיון הנהיגה במזכירות בית משפט לתעבורה או להמציא תצהיר על העדר רישיון נהיגה ואם הופקד רישיון נהיגה בתיק אחר תימסר הודעה על כך למזכירות בית משפט לתעבורה.
יובהר כי אם הנאשם לא יפקיד את רישיונו במועד מחד עלול להיחשב כפסול ומאידך מניין הפסילה לא יחל בהעדר הפקדה כאמור.
3.
פסילה מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 3 חודשים, וזאת על תנאי למשך 3
שנים, לבל יעבור עבירה בה הורשע או אחת העבירות המפורטות בתוספת הראשונה או בתוספת
השניה ל
4. אני דנה את הנאשם לתשלום קנס בסך 1,200 ₪.
הקנס ישולם ב-4 תשלומים חודשיים שווים ורצופים החל מיום 1.6.20 . מוסבר לנאשם כי היה ותשלום אחד לא יפרע במועדו, תעמוד כל יתרת הקנס לפירעון מיידי.
על הנאשם לפנות לדואר לשם תשלום הקנס עם הצגת תעודת זהות.
הודעה לנוכחים הזכות לערער על גזר הדין תוך 45 יום.
ניתנה היום, ט"ז אב תש"פ, 06 אוגוסט 2020, במעמד הצדדים.
