תת"ע 1462/02/15 – מדינת ישראל נגד אבראהים עויסאת
בית משפט השלום לתעבורה בירושלים |
|
|
|
תת"ע 1462-02-15 מדינת ישראל נ' עויסאת
|
1
בפני |
כבוד הסגן נשיא יהושע צימרמן |
בעניין: |
מדינת ישראל
|
|
|
|
המאשימה |
|
נגד
|
|
|
אבראהים עויסאת
|
|
|
|
הנאשם |
הכרעת דין |
אני מזכה את הנאשם מעבירה
של נהיגה ללא רישיון נהיגה בר תוקף בישראל, בניגוד לסעיף
כתב האישום והעובדות המוסכמות
2
1.
כנגד הנאשם הוגש כתב האישום המייחס לו עבירה של
נהיגה ברכב ביום 24.12.14 , ללא רישיון נהיגה תקף, בניגוד לסעיף
2.
אין חולק כי הנאשם הינו "תושב האזור"
המתגורר כדין בישראל, והוא מחזיק ברישיון זמני לישיבה בישראל. מוסכם כי הנאשם החזיק
בעבר ברישיון נהיגה ישראלי שהיה בתוקף עד לשנת 2005 ומאז לא חודש. אין גם מחלוקת כי
ביום הארוע - 24.12.14 , הנאשם החזיק ברישיון נהיגה תקף שניתן באזור ,דהיינו רשיון
נהיגה אשר הוצא ע"י הרשות הפלסטינאית (להלן: "הרשות"). אין מחלוקת
כי הנאשם נהג ברכב, ואין מחלוקת כי הרכב בו נהג אינו רשום באזור. בין הצדדים לא נטושה
אם כן כל מחלוקת עובדתית, והמחלוקת הינה בשאלה המשפטית האם ניתן לייחס לנאשם את העבירה
המיוחסת לו בכתב האישום, עבירה על סעיף
תמצית טענות הצדדים.
3.
המאשימה טוענת כי הנאשם איננו מחזיק ברשיון
ישראלי אשר הוצא על פי
דיון והכרעה.
המצב המשפטי - מי מורשה לנהוג בישראל
3
4.
טרם בחינת המעמד הספציפי של רשיון הנהיגה אשר
הנאשם מחזיק, בכל הנוגע לנהיגה בישראל, וברכב הרשום בישראל, יש לתאר את ההוראות
הכלליות אשר מובאות ב
·
"רישיון נהיגה" הוגדר בסעיף
·
סעיף
·
סעיף
"(א) לא ינהג אדם רכב מנועי אלא אם הוא בעל רשיון נהיגה תקף לרכב מאותו סוג, שניתן על פי פקודה זו, ולא ינהג אדם אלא בהתאם לתנאי הרשיון זולת אם פוטר מחובת רשיון נהיגה ובמידה שפוטר.
.......
(ג) לענין סעיף זה, אין נפקא מינה אם הרכב רשום בארץ או בחוץ-לארץ".
5.
שילוב הסעיפים
תנועה בין - לאומית ותנועה מהאזור.
6.
לכלל שתואר לעיל קיימים חריגים אשר הוסדרו
בחלקים ט' ו- ט'1, ל
4
7.
8.
ההסדר שנקבע לגבי תושב האזור, כמפורט בחלק
ט'1, שונה בחלקו מההסדר שתואר בפיסקה 7 דלעיל. תקנה
9. אמרנו כי ההסדר החל על תנועה מהאזור שונה בחלקו מההסדר החל על תנועה בין - לאומית. הצד השווה הינו בראיית הנהג "כבעל רשיון נהיגה בר תוקף בישראל בדרגה מקבילה לדרגת רשיון הנהיגה שלו " (תקנה (567(א) באשר לתנועה בין-לאומית, ותקנה 578(א) באשר לתנועה מהאזור). השוני הוא בהטלת המגבלות, השונות באופיין. צויין לעיל כי בחלק ט' , הדן בתנועה בין -לאומית, הוטלו לדוגמא מגבלות רבות הכרוכות במועדי פקיעת ההיתר לנהוג בישראל ללא רשיון נהיגה ישראלי תקף, מגבלות אלו אינן חלות על תושבי אזור אשר חלק ט'1 חל עליהם. מנגד בכל הנוגע לתנועה מהאזור הוספה חובה לקבלת היתר מאת מפקד כוחות צה"ל באזור, חובה הנקובה בתקנה 578ב , אשר מתייחסת לתושב אזור, ואיננה חלה על מחזיקי רשיון זר המוסדרים בחלק ט' לתקנות.
5
10. אין חולק כי המטרה בהתקנת תקנה 578ב, היתה בשל צורך ביטחוני. בית המשפט העליון עמד על כך באמרו: "התקנות שהתקין שר התחבורה נסמכות למעשה על מדיניותו של המפקד הצבאי, שהינו בעל מומחיות בכל הקשור לענייני ביטחון. למפקד הצבאי ישנה מדיניות המטילה מגבלות על הענקת רישיונות נהיגה ישראליים לתושבי האזור. מדיניות זו באה לידי ביטוי בסעיף 3 להוראות התנועה והתעבורה. אלמלא הותקנו תקנות על ידי משרד התחבורה, ייתכן שהיה קושי ליישם את מדיניותו של המפקד הצבאי בתחומי מדינת ישראל" (בג"ץ 5539/05 עטאללה נ' שר הבטחון). בית המשפט העליון בעניין עטאללה ציין כי שיקולים כלליים של שלום הציבור אינם מהווים שיקולים זרים בהקשר למתן רישיונות נהיגה לתושבי האזור הנמצאים כדין בישראל. עוד קבע בית המשפט כי לתושבי האזור אין זכות מוקנית לרישיון נהיגה ישראלי. בית המשפט הגיע למסקנה כי הערכתם של גורמי הביטחון לגבי הסיכון הטמון בהענקת רישיון נהיגה לתושבי האזור, והמדיניות הנוהגת בעקבותיה מעוגנים במציאות הביטחונית ובנסיבות בשטח. קביעות אלו של בית המשפט העליון שרירות וקיימות, ולצערנו, טעמן טרם פג.
השאלה המשפטית שבפנינו.
11. אין חולק כי לנוכח תקנה 578 ב , בהעדר היתר מאת מפקד כוחות צה"ל
באזור, אסור לתושב אזור, המחזיק ברשיון נהיגה אשר ניתן באזור, לנהוג ברכב אשר רשום
בישראל. השאלה העומדת לפתחינו הינה האם בהעדר ההיתר האמור לא ניתן עוד לראות בתושב
האזור, כבעל רשיון נהיגה בר תוקף בישראל, או שמא רואים אותו כבעל רשיון נהיגה בר
תוקף בישראל אשר עבר עבירה של נהיגה ללא היתר . ובלשון אחרת, האם הנוהג ברכב ללא
היתר, עובר על הוראות סעיף
12. המאשימה סברה כאמור כי יש לייחס לנאשם עבירה לפי סעיף 10(א) לפקודה ,עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף, והסניגור טוען מנגד כי בידי הנאשם היה רשיון נהיגה שניתן ע"י הרשות באזור, על כן רואים אותו כבעל רשיון נהיגה בר תוקף בישראל, ולפיכך לא ניתן ליחס לו עבירה של נהיגה ללא רשיון בר תוקף בישראל. לטעמי יש לקבל את עמדת ההגנה בשל מספר נימוקים כפי שיפורט לקמן.
ניסוח התקנות.
6
13. תקנה 578א קובעת מפורשות כי "תושב אזור שבידו רשיון נהיגה בר תוקף שניתן באזור...יראו אותו כבעל רשיון נהיגה בר תוקף בישראל..." בצד זאת תקנה 578 ב קובעת כי "לא ינהג תושב אזור רכב שאינו רשום באזור אלא אם כן..... יש בידו היתר לכך מאת מפקד האזור..." הבנה מילולית של האמור, וודאי לנוכח הפרדה בין שתי תקנות המשנה, מוליכה למסקנה כי בצד הקביעה בדבר תוקף הרשיון הוטל איסור על נהיגה ללא היתר . מחוקק המשנה יכול היה לנסח את התקנה כך שבהעדר היתר לא יראו עוד את תושב האזור כמחזיק ברשיון בר תוקף בישראל, ואולם מחוקק המשנה לא פנה לדרך זו. מחוקק המשנה הציב תנאי בתקנה 578 א ולפיו יראו את תושב האזור "כבעל רשיון נהיגה בר תוקף בישראל "... אם נתקיימו בו תנאי הגיל האמורים בתקנות 188 עד 190" , לפיכך, אם לא נתקיימו בו תנאי הגיל האמורים לא יראו אותו עוד כבעל רשיון בר תוקף בישראל. מחוקק המשנה יכול היה להוסיף תנאי נוסף בתקנה 578 א ולפיו יראו את תושב האזור כבעל רשיון נהיגה בר תוקף בישראל אם בידו היתר מאת מפקד כוחות צה"ל באזור, ואולם מחוקק המשנה לא בחר לנסח כך את תקנותיו. ראיה לכך שאין מדובר בהשמטה גרידא היא הניסוח השונה של תקנה 567(א), שם מחוקק המשנה רואה במחזיק רשיון נהיגה זר כבעל רשיון נהיגה בישראל "אם נתקיימו בו כל אלה..." ומייד מפורטת רשימת התנאים, החל בתנאי הגיל (כמו בתקנה 578 א) והמשך בתנאים נוספים וקציבת התקופות בהן ניתן לראות במחזיק רשיון זר כבעל רשיון נהיגה בר תוקף בישראל. הניסוח האמור מוביל למסקנה כי אם תנאים אלו, המנויים בסעיפי המשנה של תקנה 567(א), לא יתקיימו, לא ניתן עוד לראות במחזיק רשיון זר כבעל רשיון נהיגה בר תוקף בישראל. מחוקק המשנה בנסחו את התקנות 578א ו- 578 ב , בכל הנוגע לסוגיית ההיתר, בחר ללכת בדרך אחרת, ולפיכך המסקנה המתבקשת, מהניתוח הלשוני, הינה כי אף בהעדר היתר יש לראות בנאשם כבעל רשיון נהיגה בר תוקף בישראל.
סוג הרכב
14. טענה מרכזית של התביעה, כמפורט בסיכומיה, הינה כי "בהעדר
היתר ממפקד האזור כמשמעו בחוק אין תושב האזור יכול לנהוג ברכב בעל לוחית זיהוי ישראלית.
מכאן שבכל מקרה ההתייחסות היא לרשיון שאינו בתוקף לסוג הרכב". משמעות טענת
התביעה היא כי לנאשם רשיון נהיגה ברכב הרשום באזור, הנאשם נהג ברכב מסוג אחר,
רכב שאינו רשום באזור, משכך הנאשם נהג ללא רשיון נהיגה המתאים לסוג הרכב בו
נהג, ויש להאשימו בנהיגה ללא רשיון נהיגה המתאים לסוג הרכב, עבירה על אחת מחלופות סעיף
7
15.
המחוקק בסעיף 10(א) לפקודה מטיל אמנם איסור על
נהיגה ללא רשיון נהיגה המתאים לסוג הרכב ואולם השאלה מהו סוג הרכב כרוכה בהגדרת סוג
הרכב בחיקוק הרלוונטי- דהיינו ב
16. יתרה מזאת סעיף 10(א) לפקודה קובע אמנם כי " לא ינהג אדם רכב מנועי אלא אם הוא בעל רשיון נהיגה תקף לרכב מאותו סוג..", ועל חלופה זו, כאמור, התבססה התביעה בטענתה כי לנאשם רשיון נהיגה רק לרכב הרשום באזור שהינו סוג אחר של רכב בו נהג- רכב הרשום בישראל, ואולם סעיף 10(ג) קובע מפורשות כי " לעניין סעיף זה, אין נפקא מינה אם הרכב רשום בארץ או בחוץ- לארץ". המחוקק, אם כן, לא כרך את תקפות רשיון הנהיגה במקום רישומו של הרכב, ולשם מענה לשאלה האם נהג פלוני "הוא בעל רשיון נהיגה תקף לרכב מאותו סוג " , אין נפקות למקום רישום הרכב .
מדיניות אחידה בהגשת כתבי אישום.
8
17.
כידוע התביעה בהגשת כתבי האישום מחליטה באיזו
הוראת חיקוק יואשם נאשם. בחינת מדיניות התביעה מגלה חוסר עקביות בעניין זה. לעיתים
בחרה המאשימה לייחס בגין אותן נסיבות עובדתיות, עבירה לפי סעיף
18.
יתרה מזאת, יתכן וחשש המאשימה מהגשת כתבי
אישום בעבירה על תקנה 578 ב, נובע מטענה שהועלתה ולפיה העונש על תקנה 578 ב הינו
קנס בלבד, כפי שעלה מטיעוני ההגנה בבית המשפט המחוזי בירושלים בתיק
עפ"ת 19582-02-13 שהובא בסיכומי המאשימה. אם אכן כך הדבר, אינני שותף לחשש
זה. המחוקק בסעיף
הוראה כללית והוראה ספציפית
9
19. בשולי הדברים אוסיף כי אף אם תתקבל טענת התביעה ולפיה נהיגה ללא
היתר הינה נהיגה ללא רשיון נהיגה תקף, יש להעדיף האשמת הנאשם בעבירה על תקנה 578 ב
לתקנות מאשר בעבירה על סעיף 10( א) לפקודה, מכח הכלל הפרשני הקובע כי הוראה ספציפית
גוברת על הוראה כללית. אף אם נהיגה ללא היתר כמוה כנהיגה ללא רשיון נהיגה תקף, יש להעדיף
את החיקוק המגדיר את האופן הספציפי שבעטיו רשיון הנהיגה לא תקף, דהיינו בשל העדרו של
היתר מאת מפקד כוחות צה"ל באזור. לעולם יש להעדיף את ההוראה הספציפית, קל וחומר
כאשר הרציונל, העומד בבסיס ההוראה הספציפית הנקובה בתקנה 578 ב לתקנות, הינו מטעמים
בטחוניים, השונים במובהק ממרבית השיקולים התעבורתיים/ בטיחותיים העומדים בבסיס יתר
האפשרויות שבסעיף
לסיכום
לאור כל האמור, אני מזכה את הנאשם מעבירה על
סעיף
ניתנה היום כג' סיוון, 29 יוני 2016, במעמד הצדדים
