תת"ע 11035/08/17 – מדינת ישראל נגד נדל אבו אל היג'א
|
בית משפט השלום לתעבורה בעכו |
|
|
תת"ע 11035-08-17 מדינת ישראל נ' אבו אל היג'א
|
21 מאי 2019 |
1
|
|
||
|
לפני כבוד השופטת אסתר טפטה-גרדי |
||
|
בעניין: |
1 מדינת ישראל באמצעות עו"ד תומר יצחקי
|
|
|
|
|
המאשימה |
|
|
נגד
|
|
|
|
1 נדל אבו אל היג'א באמצעות עו"ד אמיר חאג'
|
|
|
|
|
הנאשם |
|
גזר דין |
||
1. הנאשם הורשע, על בסיס הודאתו, בשני אישומים שצורפו כלהלן:
בתיק שלפני, בעבירה של נהיגה ברכב, ששנת ייצורו 2010, ושמשקלו המותר 11990, ללא שהוחלפה הדיסקה היומית, בתוך 24 שעות, מהכנסתה למכשיר.
על פי כתב האישום ביום 18.8.17, סמוך לשעה 12:35, נהג הנאשם בצומת כביש 70 וכביש 79, ברכב משא פתוח, מסוג "מאן גרמניה", ברכב, מ.ר. 2055372, ששנת ייצורו 2010, ושמשקלו הכולל המותר 11990, ללא שהחליף את הדיסקה היומית, בתוך 24 שעות, מהכנסתה למכשיר.
בתיק 2516-05-16, בעבירות של נהיגה כשרישיון הנהיגה אינו תקף לסוג הרכב וללא תעודת ביטוח תקפה.
2
על פי כתב האישום, ביום 10.5.16, סמוך לשעה 10:06, נהג הנאשם, ברחוב יגאל ידין וחלוצי התעשיה בחיפה, ברכב משא פתוח, מסוג "רנו", מ.ר. 9594259, כשרישיון הנהיגה אינו תקף לסוג הרכב וללא תעודת ביטוח תקפה.
2. המאשימה עותרת למאסר, מאסר על תנאי, פסילה, פסילה על תנאי וקנס. צוין שהעבירות המיוחסות לנאשם חמורות. מדובר במי שרישיונו אינו מתיר לו לנהוג ברכב הכבד בו נהג. הנאשם נוהג משנת 2009, ולחובתו 27 הרשעות קודמות, כשעומדים ותלויים נגדו תיקים רבים, בשל עבירות דומות.
הסנגור עתר, מנגד, להסתפק במאסר מותנה. לשיטתו, מדובר בעבירה טכנית בלבד. הנאשם מחזיק ברישיון נהיגה של משאית, עד 12 טון, ונהג ברכב שמשקלו הכולל 15 טון. מדובר במשאית שלא הייתה עמוסה ומשקלה העצמי הוא 7,960 ק"ג (הוגש רישיון הרכב, נ/1). הרכב עליו נהג שייך למעסיקו ומאז הארוע, הנאשם נוהג ברכב שמשקלו 12 טון (הוגש רישיון הרכב, נ/2). צוין שמדובר בעבירה משנת 2016, וחלפו מאז המקרה 3 שנים.
הסנגור ביקש לסווג את הפסילה, אם תוטל כזו, כך שהנאשם יפסל על סוג הרכב בו נהג בלבד. הוטעם שהנאשם, נשוי ואב ל-2, נהג בחברת הובלות, זקוק לרישיונו לפרנסתו. הוצגו תלושי שכר, שלפיהם, הנאשם משתכר בסך 5,200 ₪. צוין שהנאשם הודה בהזדמנות הראשונה, מביע חרטה על הארוע, ומדובר בעבירה שניה בלבד, מסוגה, כשהראשונה היא מחודש אוגוסט 2013, שם נגזרו על הנאשם פסילה על תנאי וקנס. הוגשה פסיקה תומכת.
חומרת העבירה, הערך החברתי שנפגע מביצוע העבירה ומידת הפגיעה בו
3. עבירות של נהיגת רכב בידי מי שאינו מורשה לסוג הרכב ונהיגה ללא תעודת ביטוח, ברכב כבד, שצורף להן אישום נוסף של אי החלפת דיסקה, בתוך 24 שעות, כמחוייב ברכב הכבד, בו נהג הנאשם, מהוות פגיעה בערכים חברתיים של בטחון הציבור, החובה לציית לחוק ובאינטרס הציבורי המחייב הרשאה לנהיגה בסוג הרכב, לאחר שנבחנים כישוריו והתאמתו של הנהג בידי הגורמים המוסמכים לכך.
מדיניות הענישה
4. בתת"ע (נצ') 4447-07-14 מדינת ישראל נ' אבו דיוק, ( 14.7.15) הורשע נאשם בעבירות של נהיגה ללא רישיון תקף לסוג הרכב (משאית) וללא תעודת ביטוח תקפה. הנאשם ללא הרשעה קודמת בעבירה זהה וללא עבר פלילי, תיקן את המחדל והוציא רישיון נהיגה מתאים. על הנאשם הושתו קנס בסך 1,500 ₪, פסילה בפועל למשך 5 חודשים ופסילה על תנאי של 6 חודשים למשך 3 שנים.
3
5. בתע"א (פ"ת) 9736-11-14 מדינת ישרא נ' תורכמאן, (18.12.14) הורשע נאשם בעבירות של נהיגה כשרישיון הנהיגה אינו תקף לסוג הרכב (רכב מסחרי), ובניגוד להודעת איסור שימוש ברכב. עברו מכביד, אולם הוציא רישיון לסוג הרכב ביום ביצוע העבירה. הנאשם נדון לקנס בסך 2,000 ₪, פסילה למשך 30 יום, ופסילה על תנאי למשך 3 חודשים.
6. בפ"ל (תעבורה י-ם) 5983-07-14 מדינת ישראל נ' סלאח אל דין אבו קטיש (15.1.17), הנאשם הורשע בעבירות של בלתי מורשה לנהיגה לסוג הרכב (אופנוע), וללא תעודת ביטוח תקפה. לנאשם עבר תעבורתי הכולל 43 הרשעות, מתוכן נהיגה בעת פקיעה. כנגד הנאשם תלוי ועומד מאסר בר הפעלה, ולחובתו רישום פלילי של החזקת סכין ופירוק חלפים מרכב. על פי התסקיר, הנאשם ביטא רצון להשתקם. המאסר המותנה הוארך, הושתה פסילה בת 12 חודשים, הופעלה פסילה מותנית, בת 6 חודשים, במצטבר,והושתו קנס בסך 1,000 ₪, פסילה על תנאי, בת 6 חודשים למשך 3 שנים, התחייבות על סך 6,000 ₪, עבודות של"צ בהיקף של 250 שעות, וצו מבחן לשנה.
7. בתת"ע 9746-03-17 מדינת ישראל נ' עבד אל מג'יד וליד (3.4.17), הורשע נאשם בנהיגה בהיותו בלתי מורשה לסוג הרכב (אוטובוס זעיר), כשלחובתו 16 הרשעות קודמות. נגזרו עליו פסילה בת 5 חודשים, פסילה על תנאי של 3 חודשים למשך 3 שנים, וקנס בסך 1,500 ₪.
8. עיון בפסיקה, בנסיבות דומות, מלמד על מתחם ענישה, בנסיבות בהן עברו התעבורתי של הנאשם מקל או אינו כולל הרשעה בעבירה דומה, הכולל עונש מאסר על תנאי, לצד רכיבי ענישה נוספים. במקרים של רצידיביזם, מאסר בפועל או בעבודות שירות, לצד רכיבי ענישה נוספים. עונש הפסילה נע בין פסילת מינימום של 3 חודשים ועד לפסילה של כשנה, והכל תלוי בעברו התעבורתי של הנאשם וסיכויי שיקומו.
הפסיקה אליה הפנתה ההגנה
9. בפל"א 7084-04-19 מדינת ישראל נ' סועאד (מיום 17.4.19) - בעבירות של נהיגה כשרישיון הנהיגה אינו תקף לסוג הרכב (קטנוע), וללא תעודת ביטוח תקפה. הנאשם, חייל בשירות סדיר, משרת כנהג, הביע חרטה, נוהג משנת 2017, ולחובתו 2 הרשעות קודמות.
כב' השופט י' בכר גזר על הנאשם מאסר על תנאי, בן 3 חודשים, למשך 3 שנים, פסילה בת 3 חודשים, הפעלת פסילה על תנאי, בת חודשים, בחופף, פסילה על תנאי, בת חודשיים, לשנתיים, וקנס בסך 1,000 ₪.
מקרה זה אינו דומה למקרה שלפני שכן גליון ההרשעות של הנאשם במקרה שלפני מכביד יותר.
10. בתתע"א 5721-02-14 מדינת ישראל נ' ג'ראדאת (מיום 4.12.14), בעבירות של נהיגה בהיותו בלתי מורשה על סוג הרכב (אוטובוס זעיר), כשברשותו רישיון נהיגה לרכב פרטי בלבד. הנאשם תיקן את המחדל, הוציא רישיון נהיגה לסוג הרכב, ואין לחובתו עבירה דומה. בית המשפט דן את הנאשם לקנס בסך 1,000 ₪ פסילה על תנאי, בת 3 חודשים, למשך 3 שנים, ומאסר מותנה, בן 30 יום, למשך שנתיים.
4
גם מקרה זה שונה מהמקרה שלפני, שכן בענייננו, מדובר בעבירה שלישית מסוגה.
קביעת העונש הראוי לנאשם
11. הענישה היא לעולם אינדיווידואלית, ועל בית המשפט לבחון, לצד מתחם הענישה המקובל, את המקרה הפרטי שבפניו ולשקול מהו העונש המתאים, על פי נסיבותיו האישיות של הנאשם.
במקרה דנן, הנאשם נהג ללא רישיון נהיגה לסוג הרכב, משאית, שמשקלה עד 15 טון, כשרישיונו מתיר לו לנהוג על משאית שמשקלה עד 12 טון בלבד. לאישום צורף אישום נוסף הנובע מנהיגה ברכב כבד - נהיגה ברכב, ללא שהוחלפה דיסקה יומית, בתוך 24 שעות, מהכנסתה למכשירה.
12. אין מחלוקת שהעבירות המיוחסות לנאשם הן חמורות והסיכון הכרוך בהן למשתמשי הדרך ולנהג רב וממשי. הלכה היא שמידת הזהירות הנדרשת מנוהג רכב כבד היא רבה ומיוחדת, שכן מדובר בכלי רכב שנהיגה לא זהירה בו יכולה להפוך אותו לכלי קטלני ומסוכן במיוחד (ראו לעניין זה ע"פ 160/00 מדינת ישראל נ' טייב (15.2.00)).
13. לעניין עברו התעבורתי, לנאשם, הנוהג משנת 2009, 27 הרשעות קודמות.
בעברו הרשעה בשני אישומים שצורפו, בתיק 7253-03-14, בגין עבירות דומות, נהיגה בהיותו בלתי מורשה לסוג הרכב (משא פתוח) וללא תעודת ביטוח תקפה, משנים 2013 ו - 2014, בעטיין הוטלו עליו פסילה, בת 3 חודשים, פסילה על תנאי, בת 3 חודשים, לתקופה של 3 שנים, וקנס בסך 1,500 ₪.
הרשעות בגין שימוש בטלפון בעת נהיגה (משנת 2018), התנהגות ללא זהירות בדרך (משנת 2018), נהיגה בחוסר זהירות (משנת 2018), עצירת רכב במקום המיועד לנכה (משנת 2018), נהיגה באור אדום (משנת 2017), כניסה לצומת לא מהנתיב הימני, רכב מעל 10,000 ק"ג (משנת 2017), ועוד. לחובתו 2 הרשעות נוספות בגין חציית כביש שברמזור אור אדום (משנת 2014) ונהיגה באור אדום (משנת 2009). ברישום המב"דים תלויים ועומדים נגדו תיקים בגין שימוש בטלפון, אי האטה לאפשר פניה לרכב מלפנים, משקל יתר, נהיגה במהירות מופרזת ועוד.
עברו התעבורתי של הנאשם, נהג משאית, החב בחובת זהירות מוגברת, אינו מקל כלל ומצביע על נהג שהתנהגותו בכביש, בדרך כלל, אינה זהירה. הנאשם הורשע ב2 אישומים דומים, שצורפו, בשנת 2015, ולא הפנים את החומרה שבמעשיו. הענישה קודמת שנגזרה עליו, לא מנעה ממנו לשוב ולבצע את אותה העבירה.
5
14. לקולא יש להתחשב בכך שאין המדובר במי שכלל לא הוציא רישיון נהיגה מעולם, אינו מכיר כלל את כללי הדרך הקבועים בחוק, ואינו מיומן כלל, מדובר בנהג שרישיונו אינו מתאים לסוג המשאית בה נהג. זאת ועוד, הנאשם הודה ונטל אחריות על מעשיו. העבירה של נהיגה בהיותו בלתי מורשה לסוג הרכב היא משנת 2016 וחלפו מאז 3 שנים. הנאשם, נשוי ואב ל-2, נהג הובלות, וזקוק לרישיונו לפרנסת משפחתו.
15. לאחר ששקלתי את הטיעונים שנפרסו לפני, לקולא ולחומרא, מחד גיסא, חומרת העבירות ועברו התעבורתי של הנאשם, המחייבים ענישה מרתיעה, ומאידך גיסא, היותו של הנאשם נהג משאית, הזקוק לרישיונו, אני סבורה שיש להטיל על הנאשם פסילה מוחשית, שתחדד עבורו את המסר שאין לנהוג ללא רישיון נהיגה המתאים לסוג הרכב, בפרט כשמדובר בכלי רכב כבד. אמנם הנאשם יפגע מכך, אך אין מנוס מכך, נוכח עברו התעבורתי, היות העבירה שלישית מסוגה והאישום הנוסף שצורף אליה, הקשור גם הוא לנהיגה בכלי רכב כבד. נוסף על כך יש להשית ענישה הצופה פני עתיד, מאסר על תנאי ופסילה על תנאי, שתרתיעו מביצוע עבירות בעתיד, וקנס.
16. עתירת ההגנה לסיווג הפסילה נדחית. הכלל הוא שיש לפסול את רישיון הנהיגה בפסילה בלתי מסווגת. סיווג הפסילה יעשה רק במקרים חריגים, באופן שיש בו כדי לשמור על אפקטיביות הפסילה, ועל בטחונם של המשתמשים בכביש (עפ"ת (חי') 7659-03-11 ח'נג'ר נ' מ"י (12.5.12)). במקרה שלפניי, סיווג הפסילה רק על הרכב בו נהג הנאשם, בעת האירוע (עד 15 טון), כך שיותר לנאשם לנהוג ברכב כבד, שמשקלו עד 12 טון, תרוקן הלכה למעשה את משמעות פסילתו מנהיגה מכל משמעות ואפקטיביות.
17. לאחר ששמעתי את ב"כ הצדדים וטיעוניהם, שקלתי את האינטרס הציבורי, עיינתי בפסיקה, נתתי דעתי לעברו של הנאשם והעובדה שמדובר בעבירה שלישית, מסוגה, ולצד זה התרשמתי מנסיבותיו האישיות של הנאשם והודאתו, אני דנה את הנאשם לעונשים הבאים:
1. אני דנה את הנאשם לשלושה חודשי מאסר על תנאי למשך 3 שנים, והתנאי הוא שהנאשם לא יעבור בתקופה הנ"ל עבירה של נהיגה בזמן פסילה או נהיגה ללא רשיון נהיגה.
2. אני פוסלת את הנאשם מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה וזאת לתקופה של 7 חודשים. הנאשם יפקיד את רישיונו במזכירות בית משפט לתעבורה לא יאוחר מיום 8.9.19 במזכירות ביהמ"ש לתעבורה.
3.
אני פוסלת את הנאשם מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 4 חודשים,
וזאת על תנאי למשך שנתיים לבל יעבור עבירה בה הורשע או אחת העבירות המפורטות
בתוספת הראשונה או בתוספת השניה ל
6
4. אני דנה את הנאשם לתשלום קנס בסך 1,500 ש"ח. הקנס ישולם ב- 5 תשלומים חודשיים שווים ורצופים החל מתאריך 1.7.19 היה והקנס או שיעור משיעוריו לא ישולם במועד, תעמוד יתרת הקנס לפירעון מיידי.
המזכירות תנפיק שוברים בהתאם.
זכות ערעור לבית משפט המחוזי בחיפה תוך 45 יום.
ניתן היום, ט"ז אייר תשע"ט, 21 מאי 2019, במעמד הנוכחים




