ת"פ (רמלה) 6619-11-24 – מדינת ישראל נ' מוחמד אעביד
ת"פ (רמלה) 6619-11-24 - מדינת ישראל נ' מוחמד אעבידשלום רמלה ת"פ (רמלה) 6619-11-24 מדינת ישראל נ ג ד מוחמד אעביד בית משפט השלום ברמלה [12.05.2025] כבוד השופט טל ענר גזר דין
1. הנאשם, יליד 1994, הורשע לפי הודאתו בעבירת הסעת שב"ח, לאחר שביום 3.11.24 נתפס במחסום בידוק בכניסה לנתב"ג, כששוהה עימו ברכב תושב האזור השוהה בישראל שלא כדין.
2. המאשימה עמדה על הערכים המוגנים בהם פגע הנאשם, הדגישה שהעבירה בוצעה לאחר החמרת הענישה במסגרת תיקון מס' 38 לחוק הכניסה לישראל, וטענה כי מתחם העונש נע בין 4 חודשי מאסר בפועל לשנת מאסר. בשל העובדה שלחובת הנאשם עבר פלילי התבקשתי לגזור עליו 9 חודשי מאסר בפועל ורכיבי ענישה נלווים.
3. ב"כ הנאשם סבורה כי מתחם הענישה מתחיל ממספר חודשי עבודות שירות ועד 8 חודשי מאסר בפועל. הופניתי לפסיקה רלוונטית, והתבקשתי לגזור על הנאשם חודשיים מאסר לריצוי בעבודות שירות.
4. מתחם הענישה ייקבע כמקובל לפי עקרון ההלימה, ובהתאם לערכים המוגנים שנפגעו, מידת הפגיעה בהם ומדיניות הענישה המקובלת.
5. נפסק זה מכבר כי עבירת הסעת השב"ח מבוצעת לרוב משיקולים כלכליים, ועיקר חומרתה בפוטנציאל הסיכון הביטחוני הגלום בה, כשהנהג המסיע חושף את הציבור לסיכון בהסעת אדם שאינו מורשה להימצא בישראל, וכוונותיו ומעשיו בארץ אינן ידועים (ר' לדוגמה רע"פ 5457/11 שלום נ' מדינת ישראל (16.7.12); רע"פ 3967/18 סיאד נ' מדינת ישראל (12.8.2018).
6. מאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' חלה החמרה בענישה בגין עבירות הסעה, העסקה והלנת שב"ח שבוצעו בתקופת המלחמה, ובתי המשפט נוהגים להטיל עונשי מאסר בפועל, בעבודות שירות ואף מאחורי סורג ובריח.
|
|
7. החמרה נוספת חלה לאחר כניסתו לתוקף של תיקון 38 לחוק הכניסה לישראל ביום 8.4.24, הן בהחמרת העונש המרבי והן בקביעת עונש מזערי (לעבירות ההלנה וההעסקה נקבע גם קנס מינימלי). מאז כניסת התיקון לתוקף, הצטברה פסיקה לפיה בגין העבירה של הסעת/העסקת שב"ח שבוצעה בעת המלחמה, גם לאחר תיקון 38, מוטלים לעיתים על המסיעים עונשי מאסר בעבודות שרות. (ר' לדוגמה ת"פ 31326-08-24 מדינת ישראל נ' חפאג'ה (29.10.24); ת"פ 12196-06-24 מדינת ישראל נ' ג'רבי (29.10.24); ת"פ 37180-08-24 מדינת ישראל נ' גואמסי (10.12.24); ת"פ 44386-06-24 מדינת ישראל נ' בדאווי (23.9.24).
8. מקרים אחרים, בהם בוצעה העבירה בנסיבות חמורות יותר כגון, העסקה לפרק זמן ארוך, הסעה של מספר שוהים לא חוקיים וכדומה, נגזרו לא אחת עונשי מאסר ממשיים מאחורי סורג ובריח. יודגש כי תיקון 38 אינו שולל את האפשרות שהעונש המזערי יהיה בחלקו על-תנאי, או במאסר שירוצה בעבודות שירות.
9. בענייננו מדובר בהסעה בתחומי ישראל, של אדם אחד, שהנאשם אסף במזרח ירושלים וביקש להגיע לכפר קאסם. בשים לב לאמור עד כה, ולמדיניות הענישה הנוהגת לאחר תיקון 38, סבורני כי מתחם העונש ההולם נע בין 4 חודשי מאסר שניתן במקרים מתאימים לרצות בעבודות שירות, לבין 12 חודשי מאסר בפועל.
10. בתוך מתחם הענישה אזקוף לזכות הנאשם את הודאתו. לחובת הנאשם הרשעות קודמות. אמנם ההרשעות ישנות יחסית, ואין בעברו הרשעה בעבירה מהסוג הנדון, אך עברו הפלילי אינו מאפשר לגזור את דינו ברף התחתון של המתחם שקבעתי.
11. בנוסף התחשבתי, הן לעניין משך עבודות השירות והן בעניין רכיבי פסילת הרישיון, בעובדה שהנאשם היה נתון תקופה ממושכת בתנאים מגבילים, פרנסתו נפגעה, ורישיון הנהיגה נלקח ממנו.
12. לפיכך אני גוזר על הנאשם את העונשים הבאים:
א. שישה חודשי מאסר בפועל. הנאשם ירצה עונש זה בעבודות שירות בגן הבוטני בירושלים, מיום 12.6.25. ב. שמונה חודשי מאסר מותנה, לבל יעבור במשך שלוש שנים עבירה על חוק הכניסה לישראל. ג. קנס בסך 7,500 ₪ או 90 ימי מאסר תמורתו. הקנס ישולם בעשרה תשלומים חודשיים שווים ורצופים, מיום 1.8.2025 ואילך. ד. פסילה מלקבל או להחזיק רישיון נהיגה למשך 6 חודשים, בניכוי תקופות פסילה שהוטלה במסגרת תנאי השחרור. ה. שישה חודשי פסילת רישיון נהיגה על תנאי, לבל יעבור הנאשם במשך שנתיים מיום שחרורו ממאסר עבירה על חוק הכניסה לישראל.
|
|
זכות ערעור תוך 45 ימים.
ניתן היום, י"ד אייר תשפ"ה, 12 מאי 2025, במעמד הצדדים.
|
