ת"פ 47880/08/15 – מדינת ישראל נגד בשאר גואלני,ג'סאן אבו ארמילה
1
בפני |
כבוד הנשיא ניר מישורי לב טוב
|
|
מאשימה |
מדינת ישראל |
|
נגד
|
||
נאשמים |
1. בשאר גואלני 2. ג'סאן אבו ארמילה |
|
|
||
|
|
|
|
||
החלטה בעניינו של נאשם 1 (להלן :"הנאשם)
|
1. לפני בקשת הנאשם להורות על עיכוב פקודת המאסר כתוצאה מאי תשלום הקנס במועדו.
רקע
2. ביום 01.03.2016 הורשע המבקש בצוותא בתיק זה המייחס לו עבירות של ציד חיית בר מוגנת לפי סעיף 2 ו-14(ב) לחוק הגנת חיית הבר, התשט"ו-1955 (להלן: "חוק הגנת חיית הבר"), סעיף 29 לחוק העונשין התשל"ז 1977 (להלן: "חוק העונשין"), החזקת חיית בר מוגנת לפי סעיף 8(א)(3) ו-14(א) לחוק הגנת חיית הבר בנסיבות סעיף 29 לחוק העונשין וכן ציד באמצעות רשתות לפי סעיף 5(6) ו-14(א) לחוק הגנת חיית הבר בנסיבות סעיף 29 לחוק העונשין.
3. במסגרת גזר הדין שניתן ביום 1.3.16 הוטלו על המבקש 6 חודשי מאסר על תנאי , התחייבות כספית בסך 20,000 ש"ח וכן קנס בסך 12,000 ש"ח או 120 ימי מאסר תמורתו, כאשר נקבע כי "הקנס ישולם ב-12 שיעורים חודשיים שווים ורצופים, תשלום ראשון עד ליום 01.06.2016 ובכל 1 לחודש ועד התשלום המלא בפועל". עוד נקבע כי "אי תשלום אחד מהשיעורים, יעמיד את היתרה לפירעון מידי" (להלן: "הקנס" או "החוב").
2
4. ביום 06.08.2018 הגיש המבקש בקשה לפריסת יתרת חוב לתשלומים וביטול פקודת המאסר. באותו היום ניתנה החלטה על ידי מותב זה כי הסמכות לדון בבקשה זו נתונה למרכז לגביית אגרות וקנסות ועל המבקש לפנות לגורם זה.
5. משהמבקש לא עמד בתשלום הקנס, ביום 02.02.2021 ניתן צו מאסר עקב אי תשלום הקנס.
6. ביום 22.09.22 הגיש המשיב בקשה להוצאת פקודת מאסר נגד המבקש ונחתם צו מאסר עקב אי תשלום הקנס.
7. ביום 30.11.2022 הוגש ייפוי כוח מטעם ב"כ המבקש וביום 04.12.2022 הגיש המבקש בקשהלעיכוב ביצוע פקודת מאסר. המבקש טען בבקשתו כי הינו נשוי ואב ל-3 ילדים (שנים מהם קטינים). ציין כי לאחר שבקשתו הופנתה בשנת 2018 למרכז לגביית קנסות, לא הצליחו להגיע להסכמה לפריסת חובו. את בקשתו תמך המבקש במצבו הכלכלי הקשה, ובכלל זה בתיקים הרבים הקיימים לחובתו בלשכות ההוצאה לפועל ובחובותיו הכספיים. הנאשם הציג כי פנה לפתיחת הליך חדל"פ והגיש בקשה למתן צו לפתיחת הליכים ביום 28.11.2022. בקשת עיכוב ביצוע פקודת המאסר זו מבוקשת ל-90 יום עד שתינתן החלטה בעניינו בהליך חדל"פ והוא יפעל שוב במקביל להגשת בקשה למשיב לפריסת החוב (הקנס כולל ריביות) משלא חל הפטר על חובות נשוא תיק זה.
3
8. המשיב אשר התנגד לבקשה טען כי פעולות הגבייה בעניינו של המבקש נעשו בצורה הדרגתית, כך שבתחילה נשלחו למבקש דרישות תשלום, ננקטו הליכים לגביית החוב (במסגרתם הוטלו עיקולים שונים) ונשלחו מכתבי התראה (שלושה מכתבי התראה: מכתב ראשון 01.01.2017, מכתב שני 04.11.2020 ומכתב שלישי 09.06.2022) לתשלום החוב ורק משאמצעים אלו לא הועילו, החל המרכז בהליכים להפעלת פקודת המאסר. עוד הוסיף המשיב כי בשנת 2017 נשלחה למבקש איגרת מבצע הפחתת חובות אשר במסגרתה ניתן היה לשלם חובות בהפחתה של 40% מתוספת הפיגור עד לגובה קרן הקנס אך המבקש לא ניצל זאת. עוד ציין כי לאורך השנים היה קושי רב באיתור המבקש לצורך ביצוע פקודות המאסר שהוצאו בעניינו.
9. ביחס להפניית מותב זה למשיב לשם פריסת החוב בשנת 2018, המבקש אכן פנה למשיב בבקשה להסדר חוב. עם זאת, המבקש לא צרף אסמכתאות לטענותיו ועל כן נשלח אליו מענה במסגרתו הוסבר לו כי הבקשה לא תידון ללא מסמכים. עד למועד זה לא המציא המבקש את המסמכים הדרושים לבקשה.
10. בכל הנוגע לעיכוב ביצוע פקודת המאסר, טען המשיב כי על בית המשפט להשתמש בסמכותו זו במשורה ובמקרים חריגים בלבד, מה שאין כן בענייננו בשל ההזדמנויות הרבות שניתנו לנאשם להסדיר את חובו (כ-7 שנים), אותן לא השכיל לנצל. כן ציין המשיב כי הבקשה הוגשה בחוסר תום לב וניסיון לעכב אכיפת גזר דין שהושת על המבקש עוד משנת 2016. לעניין טענת המבקש לעיכוב לאור הגשת בקשתו למתן צו לפתיחת הליכים, לטענת המשיב בהתאם לסעיף 175 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ט-2019 חוב נשוא בקשה זו אינו בר הפטר כך שככל הנראה המבקש מנסה להשתמט מתשלום חובו.
דיון והכרעה
11. הכלל הינו כי אדם שלא עמד בתשלום קנס שהוטל עליו ונקבעה תקופת מאסר שיהיה עליו לרצות חלף תשלום הקנס, עליו לרצות עונש זה מיד לאחר שהתברר כי לא עמד בתשלום הקנס. עם זאת, סעיף 87 לחוק העונשין מתיר לבית המשפט לעכב ביצועו של עונש שהושת על אדם בגזר דין פלילי (בע"פ 4919/14 שמעון אזולאי נ' מדינת ישראל [פורסם בנבו] (06.03.2017)). מכאן אנו למצדים כי על אף שהמחוקק מצא לנכון להשית על חייבים שלא עמדו בתשלום קנס עונש מאסר, הרי שהאינטרס העיקרי הוא גביית הקנס ותכלית האפשרות להשית מאסר חלף קנס אינה לשלול את חרותו של הפרט כאמצעי ענישה, אלא להביא את החייב להסדיר את חובו ולשלם את הקנס (וראו לעניין זה, בש"פ 9098/15 אשרף ג'סאר נ' מדינת ישראל (פורסם בנבו, 19.01.2016) וגם רע"פ 837/12 מדינת ישראל נ' אולג גוסקוב (פורסם בנבו, 20.11.2012)).
4
לאור תכלית זו מצאתי לנכון ולפנים משורת הדין להורות על דחיית ריצוי המאסר חלף הקנס לתקופה קצרה ומוגבלת וזאת עד ליום 01.03.2023. במידה ותשולם קרן הקנס לא תחודש פקודת המאסר . במידה ולא תשולם קרן הקנס במלואה תחודש פקודת המאסר. יחד עם זאת יובהר כי אין בכוונת בית המשפט להורות על הארכת תוקף עיכוב הביצוע לצורך מיצוי הליכי חדלות הפירעון וזאת מהטעמים כבדי המשקל בתגובת המשיב.
12. לאור האמור לעיל, אני מורה על עיכוב ביצוע פקודת המאסר חלף קנס עד יום 01.03.2023. תשומת לב הנאשם כי בהעדר החלטה אחרת תהא פקודת המאסר חלף קנס תקפה החל מיום 1.3.23.
13. המרכז לגביית קנסות יעביר ביום 28.2.2023 עדכון לעיון בית המשפט באשר לתשלום קרן הקנס.
14. המזכירות תעביר ההחלטה בדחיפות לעיון הצדדים, המרכז לגביית קנסות ומשטרת ישראל בדחיפות.
ניתנה היום, כ' טבת תשפ"ג, 13 ינואר 2023, בהעדר הצדדים.
