ת"פ 47135/12/16 – מדינת ישראל נגד יאיר מעליות ותעשיות 2000 בע"מ,יאיר ג'רסי
בית משפט השלום בתל אביב - יפו |
ת"פ 47135-12-16 מדינת ישראל נ' יאיר מעליות ותעשיות 2000 בע"מ ואח'
|
1
|
|
|
לפני כבוד השופט איתי הרמלין
|
||
המאשימה: |
מדינת ישראל ע"י עו"ד יצחק ששון
|
|
נגד
|
||
הנאשמים: |
1. יאיר מעליות ותעשיות 2000 בע"מ 2. יאיר ג'רסי ע"י עו"ד אדוה אלאב
|
|
|
||
החלטה בטענות מקדמיות |
1. ההגנה העלתה שתי טענות מקדמיות. הראשונה היא לפגם בכתב האישום משום שלדעתה התובע בתיק לא היה מוסמך להחליט על הגשת כתב אישום. השנייה היא להגנה מן הצדק כיוון שלא נשקלה האפשרות לסגור את התיק בהסדר מותנה או בהשתת כופר.
הסמכת התובע
2
2. הבסיס
לטענה הנוגעת לסמכותו של התובע להגיש כתב אישום הוא בכך שסעיף
3. התובע
מנגד סבור כי הסמכתו כתובע על ידי היועץ המשפטי לממשלה היא ההסמכה הרלבנטית לסעיף
4. לבקשתי,
הוגשה עמדת היועץ המשפטי לממשלה בעניין השנוי במחלוקת בין הצדדים. לפי עמדת היועץ
המשפטי לממשלה ההסמכה שניתנה לתובע בתיק זה היא ההסמכה הרלבנטית גם לסעיף
ב
"בא כוח, או נציג, של היועץ המשפטי לממשלה" - פרקליט המדינה, משנהו או סגניו, פרקליטי מחוז או סגניהם, פרקליטי נפה וכל מי שהיועץ המשפטי הסמיכו להיות בא כוחו או נציגו;
בסעיף
(א) ואלה התובעים:
(1) היועץ המשפטי לממשלה ונציגיו, ואלה הם:
(א) פרקליט המדינה, משנהו, פרקליטי המחוז ופרקליטים אחרים מפרקליטות המדינה ששר המשפטים קבע את תאריהם בצו שפורסם ברשומות;
(ב) מי שהיועץ המשפטי לממשלה הסמיכו להיות תובע, דרך כלל, לסוג של משפטים, לבתי משפט מסויימים או למשפט מסויים;
3
לפי
עמדת היועץ המשפטי לממשלה ההגדרה המצויה ב
5. לאחר
שבחנתי את סעיפי החוק השונים, החלטתי לקבל את העמדה שהוצגה בשם היועץ המשפטי
לממשלה. יתר על כן, מעבר לכך שמקובל עלי הניתוח המשפטי שהובא בשם היועץ, יש חשיבות
מיוחדת לעמדת היועץ, כיוון שהיועץ הוא הגוף המסמיך במקרה זה, ומעמדתו עולה כי כאשר
הוענקה ההסמכה לעו"ד ששון התכוון הגוף המסמיך להעניק לו גם את הסמכות להגשת
כתבי אישום לפי
6. לאחר שבחנתי את כתבי ההסמכה של עו"ד ששון וקראתי את הסבריו ואת הסברי היועץ המשפטי לממשלה, אני מוצא כי הסמכתו הייתה תקפה במועד הגשת כתב אישום והיא תקפה כיום.
7. לנוכח
האמור לעיל, אני דוחה את הטענה לפגם או פסול בכתב האישום, הנוגעת לסמכות התובע
להחליט על הגשת כתב אישום בעבירה הרלבנטית לפי
אי שקילת צעדים חלופיים להגשת כתב אישום
8. הסניגורית
טענה כי היה על התובע לשקול סגירת התיק בהסדר מותנה בטרם החליט על הגשת כתב אישום.
ואולם, כפי שטען התובע, הואיל והעבירה שבה מואשם הנאשם היא כזו שניתן להטיל בגינה
כופר (לפי סעיף
4
9. לחילופין טענה הסניגורית כי היה על הרשויות לשקול הטלת כופר על הנאשם בטרם הוחלט להגיש נגדו כתב אישום. בהקשר זה ציינה הסניגורית שמדובר בכתב אישום ראשון מסוגו. בתגובה טען התובע כי הוא עצמו סבר כי העבירה שבה נחשד הנאשם חמורה מכדי להמיר את כתב האישום בתשלום כופר, וממילא הסמכות להטלת כופר אינה מצויה בידיו, אלא בידי 'המפקח' כהגדרתו בחוק (כך לפי הוראות סעיף 40א לחוק הפיקוח).
10. אני סבור כי טענת הסניגורית בעניין הכופר נטענה באופן בלתי מספק. כך למשל הטענה לא כללה כל התייחסות לסוגית הגוף המוסמך להטיל כופר (שאינו התובע), לא הסתמכה על אסמכתאות כלשהן לכך שיש חובה על הרשות לשקול הטלת כופר בטרם החלטה על הגשת כתב אישום, ואף לא התייחסה לשאלה אם הנאשמים מעוניינים בתשלום כופר. בנסיבות אלה אינני מוצא מקום לקבל את הטענה.
11. ככל שמי מהנאשמים מעוניין בתשלום כופר, תוכל הסניגורית להודיע על כך בדיון הקרוב, ואף להוסיף ולטעון בעניין זה תוך התייחסות לאמור בפסקה 10 לעיל.
12. אני קובע את התיק לשמיעת מענה לאישום ליום 28.5.2019 בשעה 10:00.
13. המזכירות תשלח החלטה זו בפקס לצדדים.
ניתנה היום, א' אייר תשע"ט, 06 מאי 2019, בהעדר הצדדים.
