ת"פ 24914/11/19 – מדינת ישראל נגד א.מ. פפושדו בע"מ,אביעד פפושדו
בית הדין האזורי לעבודה חיפה |
|
|
ת"פ 24914-11-19 |
1
לפני: |
כבוד השופטת קרן כהן
|
|
המאשימה: |
מדינת ישראל |
|
נגד
|
||
הנאשמים: |
1. א.מ. פפושדו בע"מ 2. אביעד פפושדו
|
|
גזר דין |
1. ביום 6.7.2020 הורשעו הנאשמים על פי הודאתם בעבירות שיוחסו להם בכתב האישום.
הנאשמת 1 (להלן: הנאשמת)
הורשעה בעבירה של התקשרות וקבלת שירות מעובדי קבלן כוח אדם שאינו בעל רישיון כדין
לפי סעיפים
טענות הצדדים בתמצית
2.
המאשימה טענה כי מיוחסות לכל אחד
מהנאשמים שני יחידות העבירה וכי יש לגזור את דינם בהתאם לעקרון ההלימה. נטען כי
העונש המקובל בפסיקה נע בין 30% ל-60% מהעונש המקסימאלי, כאשר לפי סעיף
כמו
כן, התבקש בית הדין להורות לנאשמים להצהיר כי יימנעו מביצוע העבירות שבהן הורשעו
במשך שלוש שנים, שאם לא כן יוטל עליהם הסכום המקסימלי הקבוע ב
3. הנאשמים טענו כי העבירה בוצעה בתום לב בזמן שלא היה ידוע להם הצורך לברר עם הקבלן עימו התקשרו אם יש לו רישיון לעסוק כקבלן כוח אדם. הנאשמים ציינו כי העבירה בוצעה במשך תקופה קצרה והביעו חרטה על ביצועה.
2
הנאשם ביקש כי בעת גזירת דינו יתחשב בית הדין במצבו הכלכלי הקשה, שכן הוא עומד לפני פשיטת רגל ואף לנאשמת חובות כבדים. הנאשם ציין שהוא מעוניין להשתקם ולתרום לקהילה ולכן השתת קנס גבוה עלולה להקשות עליו.
הנאשמים התחייבו להימנע מביצוע העבירות שבהן הורשעו לתקופה של שלוש שנים.
4. ביום 20.7.2020 הוגשו מטעם הנאשמים מסמכים המעידים על מצבם הכלכלי הקשה. מהמסמכים עולה כי לנאשמת הפסדים בסכום של כ-8,000,000 ₪ בשנת 2017 וכ-19,500,000 ש"ח בשנת 2018 וכי לנאשם עצמו חובות בסכום של למעלה מ-168,000,000 ₪.
דיון והכרעה
5.
בהתאם
לתיקון 113 ל
6. קיימים שלושה שלבים במנגנון גזירת העונש לפי תיקון 113. בשלב הראשון, יש לבחון אם העבירות מהוות אירוע אחד או מספר אירועים נפרדים. בשלב השני, יש לקבוע את מתחם הענישה לכל אירוע בהתחשב בערך החברתי שנפגע מביצוע העבירה ובמידת הפגיעה בו, במדיניות הענישה הנהוגה ובנסיבות הקשורות לביצוע העבירה. יצוין כי בשלב זה לא מובאות בחשבון נסיבותיהם האישיות של הנאשמים. בשלב השלישי, יש לגזור את העונש המתאים לנאשמים בתוך המתחם שנקבע.
השלב הראשון - האם מדובר באירוע אחד או במספר אירועים?
7. כאמור, הנאשמת הורשעה בהתקשרות וקבלת שירות מקבלן כוח אדם שאינו מחזיק ברשיון כדין, כאשר במסגרתה הועסקו אצלה שני עובדים ואילו הנאשם הורשע בהפרת חובת הפיקוח. לטעמי מדובר באירוע אחד ולא במספר אירועים, ואסביר.
8.
סעיף
9.
לעניין
תכליתו של ה
3
"ה
10. כלומר,
מטרת ה
אי
לכך, הדגש ב
11. בעניין
חדוות הורים[2] דן בית הדין הארצי בשאלה
אם העסקת מספר עובדים בניגוד לדין מהווה אירוע אחד או מספר אירועים. למרות שפסק
הדין עוסק בעבירה מכוח
"במקרה שלפנינו, על אף שמדובר בששה עובדים, ועל אף
שהמחוקק הדגיש בסעיף
12. במקרה דנן, בהתאם לכתב האישום שני העובדים הועסקו על ידי הנאשמת מחודש ינואר 2019 ועד לחודש מרץ 2019, במסגרת אותה התקשרות.
בכתב האישום לא צוין פרט שיש בו כדי לייחד את צורת ההתקשרות עם הקבלן ביחס לעובדים ולא פורטו בו עבירות נוספות של הנאשמים כלפי העובדים. מכאן, שהעסקת שני העובדים בוצעה באופן דומה ובאותה תקופה ומבלי שהופרו זכויותיהם.
13. בנסיבות אלה, משהעבירה שבה הורשעו הנאשמים מתייחסת לעצם ההתקשרות עם קבלן כוח אדם ללא רישיון ולהפרת חובת הפיקוח ומשהעובדים הועסקו באותה תקופה ולא נטען כי בוצעו כלפיהם עבירות נוספות, מצאתי כי מדובר באירוע עבירה אחד ולא במספר אירועים.
השלב השני - קביעת מתחם הענישה
14. בעת קביעת מתחם הענישה יש ליתן משקל לחומרת העבירות של התקשרות עם קבלן כוח אדם ללא רישיון כדין והפרת חובת הפיקוח ולערך החברתי שנפגע כתוצאה מביצוען.
4
15. בית
הדין הארצי בעניין אל אור[3] התייחס לחשיבות ה
"בהסדר הרישוי כפי שנקבע ב
ב
התקשרות
עם קבלן כוח אדם שאינו בעל רישיון כדין מרוקנת את ה
מכאן,
שבקביעת מתחם הענישה יש להביא בחשבון את החשש מפני פגיעה בעובדים המוחלשים ואת הצורך
להבטיח את השמירה על זכויותיהם במסגרת יחסי העבודה ואי ניצולם על ידי הקבלן,
באמצעות שמירה על הוראות ה
16. אוסיף
כי למרות שנקבע לעיל שמדובר במקרה זה באירוע אחד בלבד, יש ליתן משקל לעובדה
שהועסקו על ידי הנאשמת שני עובדים, ובלשונו של בית הדין הארצי בעניין ראני[4]
העוסק בעבירה של העסקת עובדים זרים מכוח
"יוצא מכאן, כי אין לקבל את ערעור המדינה לפיו היה על בית הדין קמא לראות בכל אחת מהעבירות של העסקה שלא כדין - ביחס לחברה - כאירוע נפרד; ובעבירות של נושא אחריות משרה לעבירות של העסקה שלא כדין שנעברו על ידי החברה - ביחס לכל אחד מהנאשמים כאירועים נפרדים.
5
עם זאת בשלב קביעת מתחם הענישה לא נתן בית הדין קמא את דעתו לכך כי על אף שמדובר באירוע אחד, החברה והנאשמים הורשעו כל אחד ביותר מעבירה אחת, ושבכך יש כדי להוות נסיבה מחמירה".
הדבר
אף עולה מהוראות סעיף
"מי שהתקשר עם קבלן כוח אדם שאין לו רישיון או היתר מיוחד, לפי
העניין, בניגוד להוראות סעיף 10ב, או מי שהתקשר עם קבלן שירות שאין לו רישיון, בניגוד
להוראות הסעיף האמור, דינו - הקנס הקבוע בסעיף
קביעה
זו תקפה בעניינה של הנאשמת בלבד, שכן אין בהוראות סעיף
"(א) נושא משרה חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירות כאמור
בסעיף 20 בידי התאגיד או בידי עובד מעובדיו; המפר את חובתו האמורה, דינו - קנס
כקבוע בסעיף
17. אין מחלוקת שבמקרים מסוג זה מתחם הענישה המקובל הוא בין 30% ל-60% מהקנס המקסימלי לעבירה.
18. עם זאת, בהתחשב בערך החברתי העומד בבסיס העבירות, במדיניות הענישה כפי שעולה מגזרי הדין של בתי הדין לעבודה ובעובדה שמדובר באירוע אחד הכולל בתוכו העסקה של שני עובדים במשך תקופה קצרה, אני סבורה כי מתחם העונש ההולם בגין העבירה שבה הורשעה הנאשמת אמור לנוע בין 30% מהקנס המינימלי לעבירה ל-40% מהקנס המקסימלי, לכל עובד, דהיינו בין סכום של 8,640 ₪ לסכום של 11,520 ₪ וכי מתחם העונש ההולם בגין העבירה שבה הורשע הנאשם הוא בין 30% מהקנס המקסימלי לעבירה ל-40% מהקנס המקסימלי, דהיינו בין סכום של 5,760 ₪ ל-11,680 ₪.
השלב השלישי - עונשם של הנאשמים הספציפיים
19. בבואי לגזור את דינם של הנאשמים מצאתי לנכון לתת משקל לשיקולים הבאים:
האחד, הנאשמים פעלו בניגוד
להוראות ה
6
השני, מדובר בעבירה רחבת היקף ולכן יש צורך להרתיע מעסיקים מלפעול בדרך זו ולא להעמיד את העובדים בסיכון של פגיעה בזכויותיהם הבסיסיות.
השלישי, העובדה כי מדובר בהעסקה של שני עובדים לתקופה קצרה של שלושה חודשים בלבד.
הרביעי, הנאשמים הודו בעבירות המיוחסות להם והביעו חרטה על עצם ביצוע העבירות, דבר זה מעיד על ההפנמה של חומרת העבירה ושל הערך החברתי שנפגע כתוצאה מהתנהגותם.
החמישי, לא נטען כי העובדים שהועסקו על ידי הנאשמת נפגעו מצורת העסקתם או שזכויותיהם קופחו.
הששי, מצבם הכלכלי הקשה של הנאשמים. פעילותה של הנאשמת נפגעה והיא נקלעה לחובות רבים ואף הנאשם נקלע להליך של פשיטת רגל.
בהתחשב במכלול השיקולים שוכנעתי שיש להטיל על הנאשמים עונשים הנמצאים במתחם הענישה, אולם ברף הנמוך.
20. אשר על כן אני גוזרת על הנאשמים את העונשים המפורטים להלן:
הנאשמת:
20.1. הנאשמת
תשלם קנס בסכום של 8,640 ₪ בגין התקשרותה עם קבלן כוח אדם ללא רישיון כדין בניגוד
לסעיפים
הקנס ישולם ב-10 תשלומים שווים חודשיים ורצופים החל מיום 30.8.2020 ובכל 30 לחודש שלאחריו.
20.2. הנאשם
התחייב בשם הנאשמת בדיון שהתקיים ביום 6.7.2020 להימנע מביצוע עבירות לפי ה
הנאשם:
20.3. הנאשם
ישלם קנס בסכום של 5,760 ₪ בגין הפרת חובת הפיקוח בניגוד לסעיפים
הקנס ישולם ב-10 תשלומים שווים חודשיים ורצופים החל מיום 30.8.2020 ובכל 30 לחודש שלאחריו.
20.4. הנאשם
התחייב בדיון שהתקיים ביום 6.7.2020 להימנע מביצוע עבירות לפי ה
21. בהתאם להסכמת הצדדים יישלח אליהם גזר הדין בדואר.
ניתן היום, כ"ח תמוז תש"פ, (20 יולי 2020, בהעדר הצדדים.
7
[1] ע"ע (ארצי) 1002/02 קבוצת יו.אס.ג'י.די בע"מ נ' מדינת ישראל, משרד העבודה והרווחה, (10.11.2002).
[2] ע"פ (ארצי) 57160-01-14 מדינת ישראל – חדוות הורים בע"מ, (8.11.2014).
[3] ע"פ (ארצי) 11/07 אל אור אילת תפעול ואחזקות בע"מ – מדינת ישראל, (11.8.2008).
[4] ע"פ (ארצי) 12113-04-14 אחים ראני בע"מ נ' מדינת ישראל, (12.3.2019).
