ת"פ 20991/09/13 – מדינת ישראל נגד דוד כהן
|
בית משפט השלום בתל אביב - יפו |
|
|
|
|
|
ת"פ 20991-09-13 מדינת ישראל נ' כהן |
|
1
|
בפני |
כב' השופטת הדסה נאור
|
|
|
מאשימה |
מדינת ישראל |
|
|
נגד
|
||
|
נאשמים |
דוד כהן |
|
|
החלטה |
1.
נגד
הנאשם הוגש כתב אישום המייחס לו עבירה של החזקת סמים מסוכנים מסוג קנביס, במשקל
כולל של כ- 25 גר' נטו שלא לצריכה עצמית, במקומות שונים בדירת מגוריו ועבירה של
החזקת סכין למטרה לא כשרה, ברכבו.
2.
עם
פתיחת ההליך העלה ב"כ הנאשם טענה לפיה החיפוש שבוצע, במהלכו נתפסו הפריטים
שבהחזקתם הוא מואשם, בוצע שלא כדין, משום שנערך יום לאחר שפג תוקפו של צו החיפוש.
על פי טענתו, צו
החיפוש, שתוקפו ל-30 יום, ניתן בתאריך 23.03.12 ואילו החיפוש נערך בתאריך
24.04.12, היינו ביום ה-31 מיום הוצאת הצו.
3.
המאשימה
לא חלקה על העובדות, אך טענה כי בהתאם להוראת סעיף
2
4.
שלוש
הוראות הקבועות ב
האחת - בסעיף
השנייה - בסעיף
השלישית - בסעיף
משמעות שילובן של
הוראות חוק אלה, לעניינינו, היא כי בהעדר הוראה אחרת בעניין הנדון, תחול הוראת
סעיף
מכאן נובע לכאורה
שצו החיפוש היה בתוקף במועד ביצוע החיפוש, החיפוש בוצע כדין והחפצים שנתפסו - בהם
הסמים והסכין - יכולים לשמש כראייה במשפט נגד הנאשם.
5.
השאלה
היא, אפוא, האם יש בנמצא הוראה אחרת, הסותרת את הוראת סעיף
ב"כ הנאשם לא
הצליח להצביע על הוראה כזו, אך טען, בהגיונו הבריא, שפרשנות ההוראה המצויה בגוף צו
החיפוש, על פי עמדת המאשימה, לפיה "תוקפו של צו זה הוא למשך 30 יום מיום
הוצאתו", מבלי לקחת בחשבון את יום הוצאת הצו, משמעה שביצוע חיפוש ביום
הוצאת הצו אינו חוקי, שכן הצו נכנס לתוקפו רק למחרת יום הוצאתו וביום הוצאתו הוא
עדיין אינו בתוקף.
3
תשובה לטענה זו
והפרכתה ניתן למצוא בנימוקי היועץ המשפטי לממשלה להנחיה מס' 4.300 להנחיות היועץ
המשפטי לממשלה, מתאריך 19 בדצמבר 2002 (להלן: "ההנחיה") בה החריג
היועץ המשפטי לממשלה את מניין "ימי המעצר" הנקובים בימים, מהוראות
סעיפים
בנימוקיו מסביר
היועץ המשפטי לממשלה כי סעיפים
פרשנות זו של המצב
הקיים, על פי האמור בסעיפים
רוצה לומר, כפי
שתקופת המעצר מתחילה מרגע מתן ההחלטה על מעצרו של אדם כך גם תוקפו של צו החיפוש
מרגע הוצאתו, מבלי לפגוע בהוראות הקבועות ב
4
6.
היועץ
המשפטי לממשלה מנמק, בגוף ההנחיה, מדוע בחר לקבוע הוראה אחרת לעניין חישוב ימי
המעצר ומדוע התוצאה לפיה עשוי נאשם לשבת במעצר תקופה העולה על ימי המעצר הנקובים
בהחלטת בית המשפט על הארכת מעצרו, על פי הוראות
"ראשית, מדובר
בשלילת חירותו של אדם, שהיא זכות חוקתית המוגנת ב
שנית, על פי
פירוש זה עשוי אדם להימצא במעצר תקופה העולה במידת מה על שלושים ימים, בלי צורך
בבקשה מאת היועץ המשפטי לממשלה, בניגוד לאמור בסעיף
שלישית, אם המעצר
על פי החלטת השופט יתחיל רק מחצות הלילה שלאחר ההחלטה, יווצר בדרך כלל פער זמן בין
סיום התקופה של המעצר שלפני הבאה בפני שופט, המוגבל בנסיבות רגילות לעשרים וארבע
שעות, לבין תחילת המעצר שלאחר הבאה בפני שופט. רציפות המעצר תיפגע ואף זו תוצאה
בלתי סבירה.
רביעית, סיום
תקופת המעצר בחצות הלילה יש בו כדי לגרום קשיים מרובים, בעיקר לעציר עצמו.
ולבסוף, סביר
להניח כי שופט שהחליט על מעצר לשבעה ימים, לדוגמא, התכוון לשבעה ימים מלאים
(כלומר, יממות), מן השעה שבה החליט להתיר המשך החזקתו של העציר במעצר, ולא
לשחררו".
5
עוד מוסיף היועץ
המשפטי לממשלה ומציין כי "סעיף
בבש"פ 3966/08,
סגל ואח' נגד מ"י, דן כב' השופט א' רובינשטיין, בשאלת מועד סיום מעצרם של
העוררים ונדרש גם להנחיה האמורה.
בהחלטתו בחר כב'
השופט רובינשטיין להפנות לבג"צ 184/66 ביטון נ' שירות בתי הסוהר
פ"ד כ(3) 283 שם נאמר (מפי השופטים ברנזון, כהן ועציוני) כי:
"כשהמדובר
הוא בעניינים פליליים ובחופש אדם, דין הוא כי מקצתו של יום כיומא דמיא, כך נוהגים
בתי המשפט באנגליה ובישראל מימים ימימה... מקום שאותו היום גופא הוא בעת ובעונה
אחת גם יום של מאסר וגם יום של שחרור, רואים אותו, מבחינת זכויותיו של אסיר, כיום
מאסר".
וחיווה דעתו כי
"הפרשנות שאליה כדאי לחתור לעתיד לבוא היא "פרשנות היממות",
במיוחד נוכח המצב הלא בריא של קביעת סיומו של מעצר בחצות הלילה, על כל אי הנוחות
המשתמעת".
עם זאת, בנסיבות
העניין שם, בחר להשאיר נושא זה בצריך עיון עד שיובא לעת מצוא בפני הרכב.
6
7.
לא
מצאתי ולא הונחה לפניי על ידי מי מהצדדים הנחיה דומה לזו, בה החריג היועץ המשפטי
לממשלה, את תקופת צו החיפוש הקצובה בימים, מהוראת סעיפים
מכלל לאו אתה שומע
הן, קרי: בהעדר הנחיה דומה להוצאת תחולת מניינם של התקופות הנקובות בימים בצווי
החיפוש מהוראות סעיפים
הרציונל שעמד מאחורי
החלטת היועץ המשפטי לממשלה בהנחיה זו לעניין אופן חישובם ומניינם של ימי המעצר
נעוץ בעיקרו בפגיעה בחירותו של אדם - באופן המצדיק לפרש את הדין כך שהפגיעה
בחירותו תהיה מצומצמת ככל שניתן - רציונל שאינו עומד כשבצווי חיפוש עסקינן.
רציונל זה בא לידי
ביטוי כבר ב
הוראה דומה, להוראות
הנקובות ב
המחוקק למעשה לא סבר
שיש להגביל את תוקפו של צו החיפוש, בהעדר אותו רציונל של פגיעה בזכות חוקתית
המוגנת בחוק יסוד והגבלת תוקפו של צו החיפוש הינה, אפוא, הוראה שיפוטית, שאינה
נובעת מהוראה שבדין.
7
יתרה מכך, הדרך בה
הורה היועץ המשפטי לממשלה לפרש את החלטות בית המשפט להאריך את תקופת המעצר בימים
קצובים, לפיה "ההחלטה מתכוונת להתיר את המשך המעצר "משעה פלונית",
כלומר משעת ההחלטה של השופט" מוציאה מניה וביה את ההחלטות על המשך מעצרו של
חשוד/נאשם בימים קצובים מתחולת סעיף
בעניינו לא ניתן
לפרש כך את האמור בצו החיפוש שכן נאמר בו באופן מפורש ש"תוקפו של צו זה
הוא למשך 30 ימים מיום הוצאתו" - מ"יום" ולא
מ"שעה".
8.
לסיכום,
בענייננו חל סעיף
לפיכך הריני דוחה את
טענתו של ב"כ הנאשם וקובעת שהחיפוש היה בתוקף בתאריך שבו בוצע. היום שבו ניתן
הצו איננו בא במניין הימים ולפיכך טרם חלף מניין 30 הימים, שנקבע בצו, במועד ביצוע
החיפוש.
9.
בדיון
הקבוע לתאריך 4.11.14 ימסור הנאשם את תגובתו לכתב האישום.
10.
המזכירות
תעביר עותק ההחלטה לצדדים.
ניתנה היום, כ"ז תשרי תשע"ה, 21 אוקטובר 2014, בהעדר הצדדים.




