ת"פ 10023/09/15 – מדינת ישראל נגד עביר פוואז
בית משפט השלום בירושלים |
|
|
|
ת"פ 10023-09-15 מדינת ישראל נ' פוואז
תיק חיצוני: 103400/15 |
1
|
בפני כב' השופטת ג'ויה סקפה- שפירא |
|
|
המאשימה |
|
||
נגד
|
|||
הנאשמת |
עביר פוואז
|
||
החלטה |
כללי
1. הנאשמת מואשמת
בעבירה של מניעת גישה למקום קדוש, לפי סעיף
2. בפתח כתב האישום נכתב כי במועד הרלבנטי לאישום פעלו במתחם הר- הבית מאות נשים המכנות עצמן מוראביטאת, אשר במסגרת פעילותן צועקות לעבר כל אדם בעל חזות יהודית הנכנס לשטח הר הבית במטרה לגרום לו לעזוב את המקום, ולעיתים אף נהגו להתקהל במטרה לחסום גישה של יהודים לאתרים מסוימים על הר הבית.
2
3. על פי המיוחס לנאשמת בכתב האישום, ביום 8.3.15 בשעה 10:00 נכנסו מבקרים יהודים מלווים בשוטרים למתחם הר הבית מצדו הצפוני. כאשר הבחינה הנאשמת במבקרים החלה לקרוא קריאות "תכביר". הנאשמת נעמדה מול המבקרים והשוטרים וחסמה את המשך תנועתם על הר הבית. אחד השוטרים שעמד כחיץ בין הנאשמת למבקרים, ביקש מהנאשמת לחזור, כך על פי האמור בכתב האישום, אך היא סירבה והמשיכה לחסום את דרכם של המבקשים.
4. בדיון שהתקיים ביום 31.10.16 טען
ב"כ הנאשמת טענה מקדמית, לפיה כתב האישום אינו מגלה עבירה. נטען כי הר הבית
אינו נמנה על רשימת המקומות הקדושים ליהודים בהתאם ל
5. ב"כ הנאשמת לא הגיש דבר עד למועד שנקבע. בתגובתה מיום 4.12.16 טענה המאשימה כי פסיקת בית המשפט העליון הכירה בהר הבית כמקום קדוש לבני הדת היהודית לעניין חוק ההגנה על המקומות הקדושים וצרפה שתי אסמכתאות לכך: בג"ץ 537/81 חיים שטנגר נ' ממשלת ישראל [פורסם בנבו 30.11.81] ובג"ץ 7128/96 תנועת נאמני הר הבית ואח' נ' ממשלת ישראל [פורסם בנבו 12.3.97] ועל כן ביקשה לדחות את הטענה.
דיון והכרעה
6. סעיף
"2. עבירות
(א) ...
(ב) העושה דבר העלול לפגוע בחופש הגישה של בני הדתות אל המקומות המקודשים להם או ברגשותיהם כלפי אותם מקומות, דינו מאסר חמש שנים."
ה
7. בשנת 1981 הותקנו מכח ה
3
"1. הגדרות
ב
"מקומות קדושים"- הכותל המערבי ורחבתו, לרבות כל מבנה וכל מעבר עילי או תת- קרקעי שהכניסה אליהם היא מתוך הרחבה, והמקומות הקדושים ליהודים לפי הרשימה שבתוספת.
..."
התוספת ל
8. אין חולק כי הר הבית אינו מוזכר ב
פרשנות
לשונית פשוטה של ה
גם פרשנות
תכליתית של ה
9. בית המשפט העליון התייחס בע"פ
3338/99 דמיאן פקוביץ נ' מדינת ישראל (פ"ד נד(5) 667, 20.12.12000)
ליחס שבין ה
4
"המחוקק לא קבע כי לצורך החלת ההוראות המהותיות של חוק
השמירה, מתחייב הליך כלשהו מוקדם כלשהו של 'הכרזה' על מקום כמקום קדוש. ה
הנושא שנדון בפסק דין זה היה, אמנם, היותו של הר הבית מקום הקדוש לבני הדת המוסלמית, ואולם בשורה של פסקי דין נקבע, כי הר הבית הוא מקום הקדוש גם לבני הדת היהודית (ראו למשל בג"צ 222/68 חוגים לאומיים אגודה רשמית נ' שר המשטרה פ"ד כד(2) 141; בג"צ 4185/90 נאמני הר הבית - עמותה נ' היועץ המשפטי לממשלה פ"ד מז(5) 221; בג"צ 7128/96 תנועת נאמני הר הבית נ' ממשלת ישראל פ"ד נא(2) 509; בג"צ 2140/90 ענת הופמן ואח' נ' הממונה על הכותל המערבי ואח' פ"ד מח(2) 265; בג"צ 2431/95 גרשון סולומון נ' משטרת ישראל פ"ד נא(5) 781), וכן הפסיקה שאליה הפנתה המאשימה.
10. העובדה כי ה
11. סיכומם של דברים, הר הבית הוא מקום קדוש לבני הדת היהודית, ובהתאם דין הטענה המקדמית להידחות. למען הסר ספק, אין באמור כדי לקבוע שהנאשמת ביצעה את העבירה המיוחסת לה בכתב האישום, ועל הדברים להתברר בהמשך ההליך.
ניתנה היום, י"ב כסלו תשע"ז, 12 דצמבר 2016, בהעדר הצדדים.
