רע"פ 3697/21 – סמאאחג'אזי נגד מדינת ישראל
1
בבית המשפט העליון |
לפני: |
|
נגד |
המשיבה: |
מדינת ישראל |
בקשת רשות ערעור על החלטתו של בית המשפט המחוזי בחיפה בתיק ע"ח 16746-05-21 מיום 13.5.2021 שניתן על ידי כב' השופט אברהיםבולוס |
בשם המבקש: |
עו"ד מוחמד חג'אזי |
בקשת רשות ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה (כב' השופט א' בולוס) בע"ח 16746-05-21 מיום 13.5.2021, בגדרה נדחה ערעור המבקשת על החלטת בית משפט השלום לתעבורה בעכו (כב' השופטת א' טפטה גרדי) בא"ש 11071-04-21.
רקע והליכים קודמים
1. ביום 27.4.2021 החליט קצין משטרה על השבתה מנהלית ל-30 יום של רכב בו נהג אחיה הקטין של המבקשת (להלן: האח). זאת, לאחר שהאח נתפס נוהג ברכב בהיותו נהג חדש וצעיר, שטרם מלאו לו 21, תוך שהסיע 3 נוסעים ללא מלווה. המבקשת היא בעלת הרכב.
2
2.
המבקשת הגישה לבית משפט השלום בקשה לביטול איסור מנהלי על
שימוש ברכב לפי סעיף
3. בית משפט השלום דחה את טענות המבקשת. נקבע, כי השימוע נערך כדין וכי את השימוע יש לערוך לנהג ולא לבעל הרכב. הודגש כי אין מחלוקת בין הצדדים באשר לביצועה לכאורה של העבירה. טענות המבקשת לפיהן הרכב נלקח ממנה ללא ידיעתה וכי הזהירה את אחיה לבל יעשה בו שימוש אסור נדחו לגופן. נמצא כי לא הוכח שהמבקשת עשתה כל שניתן על מנת למנוע את ביצוע העבירה.
4. המבקשת עררה על החלטה זו לבית המשפט המחוזי. בית משפט קמא שב ודחה את טענותיה של המבקשת, אך מצא שבנסיבות העניין קיימת הצדקה לקיצור תקופת האיסור המנהלי על שימוש ברכב ל-20 ימים.
5. המבקשת לא השלימה עם החלטה זו. מכאן בקשת רשות הערעור שלפניי.
נימוקי הבקשה
6. המבקשת טוענת כי עניינה מעלה שתי שאלות עקרוניות החורגות מעניינה הפרטי, באופן המצדיק מתן רשות ערעור.
ראשית, נטען כי יש להכריע האם נהג קטין שנערך
לו שימועבטרם מתן הודעת איסור שימוש מנהלי ברכב לפי
סעיף
3
שנית, נטען כי יש לדון בשאלה האם סעיף
דיון והכרעה
7. לאחר עיון בבקשה ובנספחיה, הגעתי לכלל מסקנה כי דינה להידחות.
8. הלכה היא כי רשות ערעור "בגלגול שלישי" תינתן רק במקרים המעוררים סוגיה עקרונית החורגת מעניינו הפרטני של המבקש, או כאשר קיים חשש ממשי לעיוות דין או לאי צדק מהותי (רע"פ 3216/21 אל רחמן נ' מדינת ישראל(12.5.2021)). הבקשה שלפני אינה באה בגדרם של חריגים אלה. חרף ניסיונה של המבקשת לשוות לבקשה אצטלה עקרונית, אין בה כל שאלה תקדימית החורגת מעניינה הפרטני ומצדיקה מתן רשות ערעור.
9. ראשית כל, לא מצאתי כי במקרה זה מתעוררת כל שאלה משפטית, שכן השאלות אשר מעלה המבקשת נוגעות למישור התיאורטי בלבד, ומענה עליהן לא ישפיע על התוצאה הסופית בעניינה של המבקשת (ראו, למשל: רע"פ 6978/20 פלוני נ' מדינת ישראל(10.1.2021)). זאת, בהינתן שאין כל חולק כי 20 ימי איסור השימוש ברכב חלפו זה מכבר, ומשכך הסוגיה כולה תיאורטית.
10. אף לגופם של דברים, לא מצאתי בטענות המבקשת כל עילה למתן רשות ערעור.
11.
המבקשת טוענת כי סעיפים
4
הטענה לפיה
12.
גם בטענה לפיה סעיף 57א(ה)(1) מקנה זכות שימוע לבעל הרכב
שנאסר לשימוש לא מצאתי עילה כלשהי למתן רשות ערעור. הסעיף המדובר מורה לקצין משטרה
לבטל את הודעת איסור השימוש אם בעל הרכב הוכיח כי הרכב נלקח ממנו בלי ידיעתו ובלי
הסכמתו. סעיף
המבקשת יכולה הייתה לפנות לקצין משטרה ולנסות
להוכיח בפניו את טענותיה לפי סעיף
13. סוף דבר, הבקשה נדחית.
ניתנה היום, י"ט בסיון התשפ"א (30.5.2021).
|
|
ש ו פ ט |
_________________________
21036970_Q02.docx סח
מרכז מידע, טל'077-2703333, 3852* ; אתר אינטרנט,
