עת"א (באר שבע) 32567-07-25 – משה בסטיקר נ' שב"ס – שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר – זימונים
|
עת"א (באר-שבע) 32567-07-25 - משה בסטיקר נ' שב"ס - שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר - זימוניםמחוזי באר-שבע עת"א (באר-שבע) 32567-07-25 משה בסטיקר (אסיר) נ ג ד שב"ס - שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר - זימונים בית המשפט המחוזי בבאר-שבע [15.10.2025] פסק דין
1. בפני עתירתו של העותר להורות למשיב להסיר הגדרתו כסג"ב (סיכון גבוה לבריחה).
2. העותר הינו שפוט פלילי המרצה מאסר עולם בגין עבירות רצח, תקיפה והכשלת שוטר, שוד בנסיבות מחמירות ועוד. עונשו נקצב ל-34 שנות מאסר. העותר החל לרצות מאסרו בשנת 2004. העותר מוגדר כסג"ב ביום 2.1.25.
3. עתירה קודמת שהגיש העותר לביטול הגדרתו כסג"ב (עת"א 8032-04-25) נמחקה על ידו בשים לב שמועד התכנסות ועדת הסג"ב היה קרוב ובהמלצת בית המשפט. לאחר מחיקת העתירה החליטה הוועדה להותיר את סיווגו של העותר כסג"ב ועל כן הוגשה העתירה הנוכחית.
4. לטענת ב"כ העותר, העותר אב לשני בנים וסב לנכדים, בניו משרתים שירות קרבי במילואים מתחילת המלחמה. העותר מרצה מאסר מעל 20 שנה. במסגרת ריצוי המאסר עבר הליך גמילה וכיום משוקם וגמול לחלוטין. מזה עשור העותר מתנהל באופן מאוד חיובי, משתף פעולה בתוכניות הטיפול, סיים מחלקות רבות, שימש כאסיר תומך ושהה באגף נקי מסמים לאורך השנים. לא נרשמו נגדו דוחות משמעת, לא היה מידע מודיעיני בעניינו, הוא שמר על הכללים באופן הדוק. העותר יצא למספר חופשות מהן שב ללא כל הפרה, ושהה באגף עבודה פתוח.
5. בחודש דצמבר 2024 התקבלה החלטה להעביר את העותר לאגף סגור ובחודש ינואר 2025 הודע לו כי הוחלט לסווגו כאסיר סג"ב. בשל הסיווג האמור, הופסקה עבודתו, הופסק הטיפול, והורעו כל תנאי כליאתו, הוא נמצא באגף שלא נקי בסמים, והדבר עלול לפגוע בשיקומו.
|
|
|
6. לטענת ב"כ העותר אין הצדקה להותיר את הגדרתו של העותר כאסיר סג"ב, הפגיעה בו היא לא סבירה ולא מידתית, ועל כן ביקשה ב"כ העותר לקבל העתירה. 7. ב"כ המשיב ביקשה לדחות את העתירה, והפנתה להוראות הפקודה, לפסיקת בית המשפט, לשיקולים אשר יש לשקול בעת הגדרת אסיר כסג"ב. ב"כ המשיב ציינה כי לאור עמדת גורמי המודיעין, ולאור מידע מודיעיני רלוונטי, החליט הגורם הממונה להאריך את סיווג העותר כאסיר סג"ב פעם נוספת. לשיטתה, ההחלטה סבירה ואינה מצדיקה את התערבות בית המשפט.
דיון והכרעה
8. לאחר ששקלתי את טיעוני הצדדים שנטענו בפני בעל פה ובכתב, לאחר שבחנתי את המסמכים שהוגשו לתיק, כמו גם את החומר החסוי אשר הוצג לעיוני, מצאתי לדחות את העתירה.
9. פקודת נציבות שירות בתי הסוהר 04.09.00 שכותרתה: "הגדרת והחזקה של אסיר בעל סיכון גבוה לבריחה" (להלן: "הפקודה"), קובעת את הכללים להגדרת אסיר כסג"ב, כמו גם את הכללים להסרת אותה הגדרה.
סעיף 3 לפקודה מגדיר אסיר בעל סיכון גבוה לבריחה:
"אסיר אשר עברו, התנהגותו, מצבו הנפשי ו/או מידע הקיים בעניינו, מצביעים כולם או מקצתם, על קיומה של רמת סיכון גבוהה לבריחתו ממשמורת חוקית ולפיכך, הוגדר כסג"ב, בהתאם להוראות פקודה זו".
10. ההגדרה נבחנת מעת לעת וניתנת לשינוי. אחת לחצי שנה נבחן הצורך באותה הגדרה על ידי הוועדה המחוזית לניהול אסירים.
11. בעניינו של העותר, עברו, התנהגותו ומצבו הנפשי אינם מצביעים על קיומה של רמת סיכון גבוהה לבריחתו ממשמורת חוקית. עם זאת, המידע שקיים בעניינו כן מצביע על כך.
הוצג לעיוני חמ"ן, שתי ידיעות מודיעיניות יחסית עדכניות, אשר תומכות זו בזו, ומלמדות על כוונות בריחה, אשר יש בהן כדי לתמוך בהגדרת העותר כסג"ב.
אמנם מדובר באותן ידיעות מודיעיניות אשר היוו את הבסיס להגדרתו הראשונית של העותר כאסיר סג"ב, עם זאת אין מדובר בידיעות מאוד ישנות. |
|
|
12. בענייננו, סגן מפקד מחוז מרכז החליט ביום 3.12.24 להמשיך להגדיר את העותר כסג"ב. בעקבות הגשת העתירה, ביום 5.5.25 סגן מפקד מחוז דרום בחן שוב את הגדרת העותר, ולא מצא הצדקה לשנות את הסיווג. 13. החלטתו של הגורם הממונה, סגן מפקד המחוז, להמשיך ולסווג את העותר כסג"ב, התקבלה לאחר שהתקיימה וועדת סג"ב בראשותו, ובהשתתפות נציגי מודיעין המחוז, נציגי תחום האסיר ונציגי תחום האג"מ, ולאחר שנשמעו חוות דעתם של גורמים אלה.
14. נוכח האמור, בשים לב לנימוקי הגורם הממונה, ולכך שהחלטתו נשענת על המלצת גורמי המודיעין, ונתמכת במידע הרלוונטי, מצאתי כי החלטתו היא סבירה ואינה מצדיקה התערבות.
15. לאור האמור - העתירה נדחית.
ניתנה היום, כ"ג תשרי תשפ"ו, 15 אוקטובר 2025, בהעדר הצדדים.
|




