עת"א 38363/10/20 – יונתן בן ישי נגד שרות בתי הסוהר
בית המשפט המחוזי בבאר שבע |
|
|
|
עת"א 38363-10-20 בן ישי (אסיר) נ' שרות בתי הסוהר
|
1
בפני |
|
|
עותר |
יונתן בן ישי (אסיר) ע"י עו"ד רן אבינועם מטעם הסנגוריה הציבורית
|
|
נגד
|
||
משיב |
שרות בתי הסוהר ע"י עו"ד רחל אטיאס מפמ"ד (פלילי)
|
|
פסק דין |
לפניי עתירת אסיר, שעבודת השירות שלו הופסקה, נגד החלטת המשיב להפסיקה.
המשיב טוען כי עבודת השירות הופסקה לאחר שהעותר לא התייצב לעבודה, לא היה בקשר עם המפקח מטעם הממונה על עבודות שירות, ולא התייצב לשימוע למרות שזומן לו כדין.
העותר טוען כי ניסה להיות בקשר עם המפקחים שהתחלפו, אך לא הצליח להעביר באמצעותם את ההודעות אודות נבצרותו הרפואית הנטענת.
לפנים משורת הדין אתן לעותר ליהנות מן הספק שמא אכן נתקל בקשיי תקשורת עם המפקח האחראי עליו, ואורה כי העותר יזומן שוב לשימוע אצל הממונה. העתק הזימון יומצא גם לסניגור, עם אישור מסירה.
2
אעיר כי טענות לקשיי תקשורת בין עובדי שירות לבין המפקחים אינן נדירות. אין זה אומר שהן נכונות; אולם ראוי ליישם מנגנון שימנע קשיי תקשורת, ולחלופין יאפשר לסתור בנקל טענות סרק לקשיי תקשורת. לצורך כך, ראוי להפיק תועלת מן העובדה כי לכל עובד שירות ולכל מפקח יש טלפון חכם, שבאמצעותו ניתן להעביר מסרים מיידיים מתועדים, וגם לצרף להם צילומי מסמכים. אין צורך בזמינות של מכשיר פקס שאבד עליו כלח; אין צורך בסרבול ובעלויות הכרוכים בהיזקקות לדואר רשום; ואף אין צורך בזמינות מיידית לשיחה טלפונית בעל פה שניתן להתווכח בדיעבד על תוכנה. כל הודעה של עובד השירות למפקח, כגון על נבצרות מלהגיע לעבודה, בצירוף תעודה רפואית; וכן כל הודעה של המפקח לעובד השירות, כגון על כך שהמפקח מחפש אותו או שעובד השירות מזומן לשימוע - יכולה להיות מועברת מיד, בקלות וללא עלות; לעתים עם חיווי כי הנמען צפה בה. ניתן להזהיר עובדי שירות כי זמינותם להודעות כאלה, לרבות באמצעות יישומון המאפשר חיווי על צפייה בהודעה שהתקבלה, היא מתנאיה של עבודת השירות; ומכל מקום כי כל הודעה כאמור אליהם תיחשב כהודעה שהתקבלה תוך 24 שעות. ניתן לדרוש כי בכל מקרה של בעיה כלשהי מצד עובד השירות - יהיה עליו לדווח מיידית למפקח באמצעות הודעה כתובה כאמור; ולהזהיר מראש כי לא תישמע כל טענה שאינה מגובה בהצגת התכתובת הרלבנטית או היעדרה במועד הרלבנטי.
כך ניתן יהיה למנוע קשיי תקשורת ואי-הבנות, ולסתור בנקל טענות סרק לקשיי תקשורת ולאי-הבנות.
בעקבות יישום של מנגנון כאמור יוכל העותר או המשיב, לפי העניין, לתמוך את גרסתם בדבר מעשים ומחדלים במישור התקשורתי בהצגת צילום מסך של הודעות כאמור, או היעדרן במועד הרלבנטי.
לו כך נהגו הצדדים בענייננו, העותר היה יכול להוכיח כי אכן פנה למפקח ולא "נעלם"; ולחלופין - המפקח, בתצהיר עם נספחים שהיה מצורף לתשובת המשיב לעתירה, היה יכול להוכיח את ה"היעלמות" של עובד השירות, שבעטיה הופסקה עבודת השירות שלו.
ב"כ המשיב תביא הערותיי אלה לתשומת לבו של הממונה על עבודות השירות.
מתוך התחשבות במצה הכלכלי, ניתן פטור מאגרה.
3
ניתנה היום, ד' חשוון תשפ"א, 22 אוקטובר 2020, בהיעדר הצדדים.
