עת"א 30170/04/20 – עלי סוועאד (אסיר נגד שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר – זימונים,מדינת ישראל
|
בית המשפט המחוזי בחיפה |
|
|
|
08 מאי 2020 |
|
עת"א 30170-04-20 סוועאד(אסיר) נ' שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר - זימונים ואח'
|
|
1
|
בפני |
כב' הנשיא רון שפירא |
|
|
עותר |
עלי סוועאד (אסיר)
|
|
|
נגד
|
||
|
משיבים |
1. שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר - זימונים 2. מדינת ישראל
|
|
|
פסק דין |
הרקע לעתירה וטענות הצדדים בתמצית:
בפני עתירת אסיר שהגיש העותר,
כאשר לטענתו על המשיב לאפשר לו להשתחרר בעקבות מצב החירום השורר במדינה ובהתאם
ל
העותר מרצה מאסר בפועל של 4 חודשים בגין עבירות נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים, עבירות אותן ביצע במהלך היותו עובד בעבודות שירות ולכן נגזר דינו לעונש מאסר בפועל החל מיום 20.01.2020. מועד תום ריצוי מאסר מלא צפוי 22.05.2020. מסווג לקטגוריה א', פרופיל אלמ"ב, משטרה.
לטענתו של העותר, הינו עומד באמות
המידה שנקבעו ב
2
המשיב טוען כי מתן חופשה,
בכלל זה גם חופשה מיוחדת, נחשב כטובת הנאה הניתנת למי שלא נשקפת ממנו מסוכנות.
באשר ל
בעניינו של העותר טוען המשיב כי הגורם המוסמך דן בעניינו בתאריך 31/03/20 והחליט לדחות את בקשתו לחופשה מיוחדת בשל התנגדות משטרת ישראל והעדר המלצה של ועדת אלמ"ב. נטען כי במסגרת הטיפול בבקשת העותר לחופשה מיוחדת סווג העותר בתאריך 27.03.20 לקטגוריה א' על ידי משטרת ישראל וזאת בשל תיקי אלמ"ב שנפתחו נגדו שעניינם עבירות אלימות במשפחה. באחד התיקים הורשע העותר בעבירת אלימות כלפי זוגתו ונשפט למאסר בפועל. על כן הוא נמנה עם אוכלוסיית היעד שנדרשת המלצת הגורם המקצועי בנוגע למידת מסוכנותו ביציאה לחופשה מיוחדת. נטען כי מעמדת משטרת ישראל עולה כי לעותר רקע בעבירות אלמ"ב כאשר בתיק אחד אף הורשע ונשפט למאסר. כמו כן, לנ"ל מידע מודיעיני רב שעניינו בפעילות פלילית וקשר עם עבריינים. לכן משטרת ישראל מתנגדת לשחרורו לחופשה. בהתאם לפקודת החופשות עניינו של העותר נדון בפני ועדת מסוכנות בכלא ונוכח העובדה כי עבירתו הקודמת ועבירתו הנוכחית בוצעו תחת השפעת אלכוהול העותר לא עבר תהליך גמילה ומאחר וטרם התקבל דו"ח קהילה עדכני בעניין קורבנות העבירה, לא ניתן להמליץ על יציאתו לחופשה ושחרורו המוקדם. על כן, נטען כי העותר אינו עונה על הקריטריונים שנקבעו וכי נשקף סיכון לשלום הציבור כתוצאה מאישור החופשה. נטען כי אין מדובר בזכות בסיסית כפי שנטען אלא בסמכות במסגרתה רשאי הגורם המוסמך לתת חופשה מיוחדת. בנסיבות העניין מדובר בהחלטה סבירה של הגורם המוסמך ואין מקום להתערב בה.
3
בתשובה לטענות המשיב טוען העותר כי עבירות התעבורה בגין הורשע בוצעו במועדים 08/15 ו-04/19 ומאז אפריל 2019 ועד התייצבותו למאסר שהה בתנאים מגבילים ללא הפרות ולא נפתחו לו תיקים בתקופת מעצר הבית. כן נטען כי קיים פער זמנים בין הסתבכותו בתיקי אלמ"ב לבין מאסרו הנוכחי וכל אותה עת לא הסתבך בעבירות אלמ"ב. נטען כי לא הוצע לעותר להשתלב במחלקת תעבורה. כן נטען כי העותר צם בחודש הרמדאן ומבוקש כי ישהה במעצר בית מוחלט באופן שניתן לפקח עליו על ידי גורמי אכיפת החוק. נטען כי לו היה נבחן היום על ידי ועדת אלמ"ב, סביר כי הייתה ממליצה על הסרת פרופיל אלמ"ב, לאור קבוצה ייעודית לשליטה בכעסים שעבר, כמו גם חלוף הזמן ונתק עם רעייתו לשעבר וחוסר אינטראקציה ביניהם כיום.
המשיב הבהיר בתגובה כי הגורם המקצועי המוסמך לדון בהגדרת אסיר וכן להמליץ בעת החלטה בדבר מתן חופשה בעניינם של אסירים בעלי פרופיל אלמ"ב השפוטים לתקופת מאסר של עד 6 חודשים הוא ועדת המסוכנות בכלא ולא ועדת אלמ"ב המחוזית כפי שנטען על ידי העותר. ועדת המסוכנות התנגדה ליציאתו לחופשה.
דיון והכרעה:
כאמור,
|
(2) על אף האמור בסעיף 68ג(א), אסיר שהוצא לחופשה מיוחדת לפי פסקה (1) ישוחרר לפי הסעיף האמור בתום ימי החופשה המיוחדת, אף אם לא עלתה תפוסת האסירים על תקן הכליאה ביום הקובע כהגדרתו בסעיף האמור;
(3) סעיף קטן זה יחול על אסיר שהתקיימו לגביו כל אלה:
(א) הוא אזרח ישראל או תושב ישראל, השפוט לתקופת מאסר שאינה עולה על 4 שנים ויתרת מאסרו עד למועד שחרורו המינהלי לפי סעיף 68ג(א) אינה עולה על שלושים ימים מיום היציאה לחופשה;
(ב) הוא
לא הורשע ב"עבירת מין או אלימות חמורה" כהגדרתו ב
(ג) הוא לא הוגדר כאסיר ביטחוני או כפעיל טרור לפי כל דין".
ניתן לראות מנוסח התיקון, כפי שטען המשיב, כי הנציב או סוהר בכיר שהוא הסמיך לעניין זה רשאי לתת לאסיר, בשל התפשטות נגיף הקורונה החדש, חופשה מיוחדת שלא תעלה על שלושים ימים, זאת בהתקיים הקריטריונים המצוינים בסעיף, ובתום ימי החופשה ישוחרר האסיר שיצא לחופשה מיוחדת. עם זאת יש להדגיש - תקנות אלו אינן מבטלות ואינן מפקיעות את חובת שב"ס לבחון ולשקול בנוסף את כל יתר הנתונים הנדרשים במסגרת חובתו כארגון בטחון להגן על שלום הציבור. מעת שאסיר נמצא כעומד בתנאי התקנות הנ"ל חובה על שב"ס לבחון גם את יתר הנתונים שבבסיס כל החלטה על הוצאת עותר לחופשה או לשחרור מוקדם.
4
בעקבות התיקון הנ"ל תוקנה גם פקודת הנציבות העוסקת בחופשות אסירים שמספרה 04.40.00 ונוסף לה פרק י"ד העוסק בחופשה מיוחדת לאסיר בתקופת נגיף הקורונה החדש, במסגרתו נקבע כי לצורך קבלת החלטה בעניין חופשה מיוחדת כזו תובא בפני הגורם המוסמך חוו"ד מודיעין שב"ס בצירוף עמדת אח"מ/קמב"ס וככל שעמדת אח"מ/קמב"ס תהיה לאשר את הבקשה יכללו תנאי החופשה מעצר בית וכן כל תנאי אחר שייקבע על ידי אח"מ/קמב"ס. כמו כן, נקבע כי החלטת הגורם המוסמך תתקבל לאחר שיישקלו כל השיקולים הרלוונטיים, לרבות עמדת משטרת ישראל לגבי הסיכון האפשרי לשלום הציבור כתוצאה מאישור החופשה. על כן, יש לקבל טענת המשיב כי מדובר בסמכות שבשיקול דעת הגורם המוסמך במסגרתה קיימים שיקולים שעליו לשקול ואין מדובר בחובה של הגורם המוסמך. יש לשקול את עניינו הפרטני של כל אסיר, את חוות הדעת בעניינו ואת הסיכון האפשרי לשלום הציבור כתוצאה מאישור החופשה ואין מדובר בהחלטה גורפת.
לאחר שבחנתי את טענות הצדדים
ועיינתי במסמכים שהוגשו לעיוני, הכוללים גם חומר סודי, הגעתי למסקנה כי אין מקום
להתערב בהחלטת המשיב לעניין סירוב להוציא את העותר לחופשה מיוחדת או לשחררו בהתאם
ל
כידוע, בהתאם לפקודת הנציבות
הרלוונטית ולפסיקה נקבע כי חופשה אינה זכות מוקנית, אלא טובת הנאה הנתונה לשיקול
דעתו של המשיב [רע"ב 3851/14 אבו עינם נ' שב"ס (30.05.2014)].
בהתאם לפקודת הנציבות הרלוונטית, בעת שקילת בקשה לאישור חופשה על המשיב להביא
בחשבון גם את מידת הסכנה הנשקפת לציבור במהלך החופשה. על כן, יש לקבל את עמדת
הגורמים הרלוונטיים בטרם מתן החלטה. כאמור, גם בעת שקילת הוצאת האסיר לחופשה
מיוחדת בהתאם ל
"כלל הוא כי מתן חופשה לאסיר המרצה עונש מאסר הינו ענין המצוי בשיקול דעתה של הרשות המוסמכת, ובית משפט זה לא יתערב בשיקול דעתה אלא אם נפל בו פגם המצדיק התערבות שיפוטית (רע"ב 6545/97 מדינת ישראל נ' מחאג'נה; רע"ב 3019/98 מדינת ישראל נ' ארזי, פד"י נב(2) 743, 746). בתחום זה נדרש איזון בין עניינו של האסיר ביציאה לחופשה מהכלא לבין צרכי ההגנה על שלום הציבור ובטחונו. במסגרת איזון זה, ניתנת עדיפות לאינטרס ההגנה על שלום הציבור על פני עניינו של האסיר ביציאה לחופשה (רע"ב 1318/98 פלוני נ' שירות בתי הסוהר, תק' על' 98(2) 177, 178)".
רע"ב 4581/04 שרקיה נ' שב"ס (02.09.2004).
כללים אלו יפים גם כאשר מדובר
בשקילת הוצאת אסיר לחופשה מיוחדת או שחרורו בהתאם ל
5
יצוין כי גם אם נתייחס לשאלת
הוצאתו או אי הוצאתו של אסיר לחופשה מיוחדת בהתאם ל
בעניינו של העותר דן הגורם המוסמך והחליט לדחות את בקשתו לחופשה מיוחדת בשל התנגדות משטרת ישראל והעדר המלצה של ועדת מסוכנות. במסגרת הטיפול בבקשת העותר לחופשה מיוחדת סווג העותר לקטגוריה א' על ידי משטרת ישראל וזאת בשל תיקי אלמ"ב שנפתחו נגדו בעבר שעניינם עבירות אלימות במשפחה. באחד התיקים הורשע העותר בעבירת אלימות כלפי זוגתו לשעבר ונשפט למאסר בפועל. על כן הוא נמנה עם אוכלוסיית היעד שנדרשת המלצת הגורם המקצועי בנוגע למידת מסוכנותו ביציאה לחופשה מיוחדת. מעמדת משטרת ישראל עולה כי לעותר רקע בעבירות אלמ"ב כאשר בתיק אחד כאמור אף הורשע ונשפט למאסר. כמו כן, לנ"ל מידע מודיעיני רב שעניינו בפעילות פלילית וקשר עם עבריינים. לכן משטרת ישראל מתנגדת לשחרורו לחופשה. בהתאם לפקודת החופשות עניינו של העותר נדון בפני ועדת מסוכנות בכלא ולמרות העובדה כי עבירתו הקודמת ועבירתו הנוכחית בוצעו תחת השפעת אלכוהול העותר לא עבר תהליך גמילה. לאור זאת, ומאחר וטרם התקבל דו"ח קהילה עדכני בעניין קורבנות העבירה, לא ניתן היה להמליץ על יציאתו לחופשה ושחרורו המוקדם.
לאור המפורט לעיל, מבחינת החומר שהוגש לבית המשפט עולה כי יש ממש בטענות המשיב לגבי החומר המודיעיני המצביע על פעילות פלילית וקשר עם עבריינים ויש בסיס לעמדת משטרת ישראל והעדר המלצה של ועדת מסוכנות. בנסיבות אלו סבורני כי לא נפל פגם בהחלטה שלא לשחררו.
כאמור לעיל, אין די בכך
שהעותר עונה על הקריטריונים שנקבעו ב
על כן, העתירה, כפי שהוגשה ובהתיחס לתקיפת ההחלטה המנהלית מיום 31.3.20, נדחית.
6
עם זאת לא ניתן להתעלם מחלוף הזמן מעת שניתנה ההחלטה. כמו כן לא ניתן להתעלם מהעובדה שכעת חל חודש הרמדאן על כל המשמעויות האישיות והמשפחתיות שיש לחודש זה בכל הנוגע לאסיר/העותר. עוד לא ניתן להתעלם מהעובדה שיתרת מאסרו של האסיר קצרה.
בהתאם, בבד בבד עם דחיית העתירה, והגם שלא נפל פגם המצדיק את התערבות בית המשפט בהחלטה שניתנה בעבר, אני מורה כדלקמן:
עניינו של העותר יוחזר לגורם המנהלי המוסמך בשב"ס שיבחן על רקע כל האמור, ותוך התיחסות להתנהגותו של העותר מאז שניתנה ההחלטה בעניינו ועד היום, האם ניתן כעת להורות על מתן חופשה מוקדמת לשחרור המיועד. אדגיש כי לעניין זה יהיה על הגורם המנהלי לשקול את כל השיקולים הנוגעים לעניין, כפי שגם פורט בהחלטה זו, תוך שקלול חלוף הזמן ומכלול המשמעויות הנובעות מקיצור יתרת המאסר.
אדגיש כי לגופו של עניין אינני מביע עמדה. הגורם המנהלי ישקול ויחליט בהתאם לסמכותו.
המזכירות תעביר בדחיפות החלטה לב"כ הצדדים ולעותר באמצעות שב"ס.
ניתן היום, י"ד אייר תש"פ, 08 מאי 2020, בהעדר הצדדים.
|
רון שפירא, נשיא |




