עת"א 11373/05/20 – מאיר מור נגד שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר – זימונים,מדינת ישראל
|
14 מאי 2020 |
עת"א 11373-05-20 מור נ' שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר - זימונים ואח'
|
1
בפני |
כב' הנשיא רון שפירא |
|
עותר |
מאיר מור
|
|
נגד
|
||
משיבים |
1. שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר - זימונים 2.
מדינת ישראל
|
|
פסק דין |
הרקע לעתירה וטענות הצדדים בתמצית:
בפני עתירת אסיר שהגיש העותר, כאשר
לטענתו על המשיב לאפשר לו להשתחרר לחופשה מיוחדת בעקבות מצב החירום השורר במדינה
ובהתאם ל
העותר מרצה מאסר בפועל של שלושה עשר חודשים ו-7 ימים מיום 23.07.19, לאחר שהורשע על פי הודאתו בביצוע עבירות של גניבת רכב, נהיגה פוחזת, הפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו, נהיגה בזמן פסילה, רישיון נהיגה שפקע מעל שישה חודשים ועד שנתיים ונהיגה ברכב ללא ביטוח.
לטענתו של העותר, הינו עומד
באמות המידה שנקבעו ב
2
המשיב טוען כי מתן חופשה, בכלל
זה גם חופשה מיוחדת, נחשב כטובת הנאה הניתנת למי שלא נשקפת ממנו מסוכנות. באשר ל
בעניינו של העותר טוען המשיב כי הגורם המוסמך דן בעניינו בתאריך 06.04.20 והחליט לדחות את בקשתו לחופשה מיוחדת בשל התנגדות גורמי המודיעין ומשטרת ישראל. נטען כי מעמדת גורמי המודיעין בשב"ס עולה כי בתיקו המודיעיני של העותר קיים חמ"ן שלילי רב ועדכני בדבר סמים, סכסוכים, אלימות וכוונות לפגיעה כלפי העותר וממנו כלפי אחר. בשל כך סבורים גורמי המודיעין כי נשקף סיכון לשלום וביטחון הציבור כתוצאה מאישור החופשה ובשל כך מתנגדים הם לבקשה זו. כן נטען כי מעמדת משטרת ישראל עולה כי העותר משתייך לחבורה אלימה המסוכסכת עם חבורת פשע אחרת, כאשר במסגרת סכסוך זה היו מספר ניסיונות פגיעה בין הצדדים, עובר למאסרו ובמהלכו, בין היתר באמצעות שימוש באמל"ח. מדיווח יחידת השטח עולה כי הסכסוך עודנו תוסס עוצמתי ו"חם" וישנו חשש כי הוצאת העותר לחופשה תוביל להסלמה ופעולות נקם. נטען כי ישנן ידיעות עדכניות המדברות בעד עצמן ומעידות על מסוכנות גבוהה ומובהקת וישנו חשש ממשי לשלום הציבור. לכן משטרת ישראל מתנגדת להוצאת העותר לחופשה. על כן, נטען כי העותר אינו עונה על הקריטריונים שנקבעו וכי נשקף סיכון לשלום הציבור כתוצאה מאישור החופשה. נטען כי אין מדובר בזכות בסיסית כפי שנטען אלא בסמכות במסגרתה רשאי הגורם המוסמך לתת חופשה מיוחדת. בנסיבות העניין מדובר בהחלטה סבירה של הגורם המוסמך ואין מקום להתערב בה.
בתשובה לטענות המשיב טוען העותר כי עברו הפלילי אינו אמור להוות שיקול בעתירתו שכן אינו חשוד בעבירות נוספות ואת עונשו על מעשיו הקודמים שילם בחירותו. כן נטען כי התקנות קבעו כי השחרור יבוצע אף אם לא עלתה תפוסת האסירים על תקן כליאה ביום הקובע ולכן נטען כי המחוקק דחה את טענת הצפיפות כתנאי לאי שחרור אסירים. באשר למסוכנות העותר נטען כי טענת המשיבים שהעותר חבר לחבורה אלימה המסוכסכת עם חבורת פשע אחרת נזרקת לאוויר ללא סימוכין שכן העותר לא נאשם בחבירה לארגון פשע כזה או אחר אלא בעבירות תנועה. נטען כי קשריו של העותר עם עבריינים נובעים מעצם כליאתו ואין לו שליטה עליהם. באשר לטענת המשיבים כי דבר שחרורו עלול להגיע ליריביו ולהוביל לסיכון לשלום הציבור טוען העותר כי מועד שחרורו הקרוב יחול בעוד 3 חודשים וככל שקיים חשש כזה המשיבים היו יכולים להסכים לבקשתו להשתחרר תוך הצבת הגבלות כאלה ואחרות כדי למנוע את הסיכוי לפגיעה בשלום הציבור.
3
דיון והכרעה:
כאמור,
|
"(א1) (1) הנציב, או סוהר בכיר בדרגת גונדר שהוא הסמיך לעניין זה, רשאי, באישור השר, ובתנאים שייראו לשר בהתאם לסמכותו לפי סעיף קטן (א), לתת לאסיר, בשל התפשטות נגיף הקורונה החדש, חופשה מיוחדת שלא תעלה על שלושים ימים; תקופת מאסרו של האסיר לא תוארך בשל חופשה מיוחדת זו;
(2) על אף האמור בסעיף 68ג(א), אסיר שהוצא לחופשה מיוחדת לפי פסקה (1) ישוחרר לפי הסעיף האמור בתום ימי החופשה המיוחדת, אף אם לא עלתה תפוסת האסירים על תקן הכליאה ביום הקובע כהגדרתו בסעיף האמור;
(3) סעיף קטן זה יחול על אסיר שהתקיימו לגביו כל אלה:
(א) הוא אזרח ישראל או תושב ישראל, השפוט לתקופת מאסר שאינה עולה על 4 שנים ויתרת מאסרו עד למועד שחרורו המינהלי לפי סעיף 68ג(א) אינה עולה על שלושים ימים מיום היציאה לחופשה;
(ב)
הוא לא הורשע ב"עבירת מין או אלימות חמורה" כהגדרתו ב
(ג) הוא לא הוגדר כאסיר ביטחוני או כפעיל טרור לפי כל דין".
ניתן לראות מנוסח התיקון, כפי שטען המשיב, כי הנציב או סוהר בכיר שהוא הסמיך לעניין זה רשאי לתת לאסיר, בשל התפשטות נגיף הקורונה החדש, חופשה מיוחדת שלא תעלה על שלושים ימים, זאת בהתקיים הקריטריונים המצוינים בסעיף, ובתום ימי החופשה ישוחרר האסיר שיצא לחופשה מיוחדת. עם זאת יש להדגיש - תקנות אלו אינן מבטלות ואינן מפקיעות את חובת שב"ס לבחון ולשקול בנוסף את כל יתר הנתונים הנדרשים במסגרת חובתו כארגון בטחון להגן על שלום הציבור. מעת שאסיר נמצא כעומד בתנאי התקנות הנ"ל חובה על שב"ס לבחון גם את יתר הנתונים שבבסיס כל החלטה על הוצאת עותר לחופשה או לשחרור מוקדם.
בעקבות התיקון הנ"ל תוקנה גם פקודת הנציבות העוסקת בחופשות אסירים שמספרה 04.40.00 ונוסף לה פרק י"ד העוסק בחופשה מיוחדת לאסיר בתקופת נגיף הקורונה החדש, במסגרתו נקבע כי לצורך קבלת החלטה בעניין חופשה מיוחדת כזו תובא בפני הגורם המוסמך חוו"ד מודיעין שב"ס בצירוף עמדת אח"מ/קמב"ס וככל שעמדת אח"מ/קמב"ס תהיה לאשר את הבקשה יכללו תנאי החופשה מעצר בית וכן כל תנאי אחר שייקבע על ידי אח"מ/קמב"ס. כמו כן, נקבע כי החלטת הגורם המוסמך תתקבל לאחר שיישקלו כל השיקולים הרלוונטיים, לרבות עמדת משטרת ישראל לגבי הסיכון האפשרי לשלום הציבור כתוצאה מאישור החופשה. על כן, יש לקבל טענת המשיב כי מדובר בסמכות שבשיקול דעת הגורם המוסמך במסגרתה קיימים שיקולים שעליו לשקול ואין מדובר בחובה של הגורם המוסמך. יש לשקול את עניינו הפרטני של כל אסיר, את חוות הדעת בעניינו ואת הסיכון האפשרי לשלום הציבור כתוצאה מאישור החופשה ואין מדובר בהחלטה גורפת.
4
לאחר
שבחנתי את טענות הצדדים ועיינתי במסמכים שהוגשו לעיוני, הגעתי למסקנה כי אין מקום
להתערב בהחלטת המשיב לעניין סירוב להוציא את העותר לחופשה מיוחדת או לשחררו בהתאם ל
כידוע, בהתאם לפקודת הנציבות
הרלוונטית ולפסיקה נקבע כי חופשה אינה זכות מוקנית, אלא טובת הנאה הנתונה לשיקול
דעתו של המשיב [רע"ב 3851/14 אבו עינם נ' שב"ס (30.05.2014)].
בהתאם לפקודת הנציבות הרלוונטית, בעת שקילת בקשה לאישור חופשה על המשיב להביא
בחשבון גם את מידת הסכנה הנשקפת לציבור במהלך החופשה. על כן, יש לקבל את עמדת
הגורמים הרלוונטיים בטרם מתן החלטה. כאמור, גם בעת שקילת הוצאת האסיר לחופשה
מיוחדת בהתאם ל
"כלל הוא כי מתן חופשה לאסיר המרצה עונש מאסר הינו ענין המצוי בשיקול דעתה של הרשות המוסמכת, ובית משפט זה לא יתערב בשיקול דעתה אלא אם נפל בו פגם המצדיק התערבות שיפוטית (רע"ב 6545/97 מדינת ישראל נ' מחאג'נה; רע"ב 3019/98 מדינת ישראל נ' ארזי, פד"י נב(2) 743, 746). בתחום זה נדרש איזון בין עניינו של האסיר ביציאה לחופשה מהכלא לבין צרכי ההגנה על שלום הציבור ובטחונו. במסגרת איזון זה, ניתנת עדיפות לאינטרס ההגנה על שלום הציבור על פני עניינו של האסיר ביציאה לחופשה (רע"ב 1318/98 פלוני נ' שירות בתי הסוהר, תק' על' 98(2) 177, 178)".
רע"ב 4581/04 שרקיה נ' שב"ס (02.09.2004).
כללים אלו יפים גם כאשר מדובר
בשקילת הוצאת אסיר לחופשה מיוחדת או שחרורו בהתאם ל
יצוין כי גם אם נתייחס לשאלת
הוצאתו או אי הוצאתו של אסיר לחופשה מיוחדת בהתאם ל
5
בעניינו של העותר הגורם המקצועי
המוסמך דן בעניינו ודחה בקשתו לחופשה מיוחדת או לשחרור לאור
כאמור לעיל, אין די בכך שהעותר
עונה על הקריטריונים שנקבעו ב
על כן, העתירה נדחית.
יוער כי מעיון במסמכי שב"ס נראה, כך לכאורה, כי העותר מרצה מאסרו בכלא שיטה. בהתאם, הסמכות המקומית לדון בעתירה מסורה לבית המשפט המחוזי בנצרת. עם זאת ומאחר ואיש מהצדדים לא העלה טענה בנוגע לסמכות מקומית, דנתי בעתירה.
יצוין עוד כי העותר טרם שילם אגרה. יש לגבות ממנו את האגרה עבור הגשת העתירה.
המזכירות תעביר בדחיפות עותק מפסק הדין לב"כ הצדדים וכן לעותר באמצעות שב"ס.
ניתן היום, כ' אייר תש"פ, 14 מאי 2020, בהעדר הצדדים.
רון שפירא, נשיא |
