עפ"א 9178/03/17 – עירית תל-אביב-יפו נגד אלון פול,בעצמו
בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו בשבתו כבית-משפט לערעורים פליליים |
|
|
|
עפ"א 9178-03-17 עירית תל-אביב-יפו נ' פול
|
1
לפני |
כבוד השופטת עמיתה מרים סוקולוב |
|
מערערים |
עירית תל-אביב-יפו ע"י ב"כ עו"ד אתי לוי
|
|
נגד
|
||
משיבים |
אלון פול בעצמו
|
|
פסק דין |
בפניי ערעור שהגישה המדינה על קולת העונש, בגזר דינו של ביהמ"ש לעניינים מקומיים בתל אביב (כב' השופט ר' פרי), מיום 17.1.2017, לפיו נגזר על המשיב קנס בסך 2,000 ₪ אשר ישולם תוך 90 יום וניתן צו הפסקת עיסוק בעסק, אשר ייכנס לתוקפו בתאריך 17.7.17.
הרקע
ביום 28.9.16 הוגש נגד המשיב כתב אישום בגין ניהול עסק ללא רישיון כחוק, מסעדה, בשוק הכרמל בתאריך 30.12.15. הבקשה לרישיון הוגשה על ידי המשיב רק ביום 21.7.16 והתכנון ההנדסי סורב ביום 7.11.16 וגם ביום 13.12.16.
צוין על ידי מחלקת התכנון ההנדסי כי שטח העסק הוא 12.7 מ"ר ולכן איננו עומד בתקנות, מפאת גודלו ומאחר ואין בו מחסן ושירותים.
ביום 17.1.17 הורשע המשיב על פי הודאתו בעובדות כתב האישום ונגזרו עליו העונשים שפורטו לעיל.
להלן בתמצית נימוקי הערעור:
2
1. טעה בית משפט קמא, כאשר קבע כי מתחם הענישה ההולם במקרה זה נע בין 2,000 ₪ לבין 10,000 ₪, וגזר על המשיב את הקנס ברף התחתון של המתחם.
מדובר ברף נמוך במיוחד, החורג באופן משמעותי מרמת הענישה הנהוגה, כאשר הקנס המקסימלי הקבוע בחוק לצד העבירות הללו הוא 75,300 ₪.
2. טעה בית משפט קמא, כאשר גזר על המשיב קנס כה נמוך, כאשר מדובר בעסק של מכירת מזון וכאשר לא הועברה כלל דרישה לבדיקת העסק למשרד הבריאות עקב עצירת הטיפול בבקשה.
3. הקנס נמוך ביותר בהתחשב גם במשך התקופה בה התנהל העסק ללא רישיון, לפחות מחודש דצמבר 2015, למעלה משנה לפני הטיעונים לעונש ואשר המשיך להתנהל גם לאחר שהמשיב קיבל סירוב לניהול העסק.
4. מאחר ומדובר בשטח של עסק שהינו פחות מ-13 מ"ר, הוא איננו עומד בדרישות המינימום של משרד הבריאות ועל כן לא ניתן כלל להתקדם בתהליך הרישוי.
5. טעה בית משפט קמא, כאשר אפשר את המשך ניהול העסק לתקופה של כחצי שנה, תוך סיכון בריאות הציבור ושלומו.
דיון והכרעה:
לאחר ששמעתי את טיעוני הצדדים, ובחנתי את חומר הראיות שבתיק בימ"ש קמא, סבורתני כי דין הערעור דנן להתקבל.
אין מחלוקת עובדתית בתיק זה.
המשיב הורשע על פי הודאתו בניהול מסעדה ללא רישיון עסק כחוק, מיום 30.12.15 ואילך.
הבקשה לרישיון עסק הוגשה רק ביום 21.7.16, וסורבה על ידי גורמי התכנון ההנדסי מאחר ומדובר בבית עסק בשטח קטן של כ-13 מ"ר, שאיננו עומד בתקנות, ללא מחסן ושירותים.
על פי תקנות משרד הבריאות לא ניתן כלל לאשר מסעדה במקום שכזה.
העסק דנן מתנהל כאמור, למעלה משנה לפני מתן גזר הדין, ללא רישיון עסק וללא אפשרות לקבלו. כאמור, מדובר בעסק שהוא מסעדה, בשוק הכרמל, שמתנהל ללא פיקוח של משרד הבריאות ועל ידי כך מסכן את שלום הציבור ובריאותו.
בנסיבות הללו, מתחם הענישה שקבע בית משפט קמא איננו הולם את חומרת העבירה ונסיבותיה.
מתחם העונש הראוי בנסיבות דנן ייקבע בין 4,000 ₪ לבין 10,000 ₪.
3
בטיעונים לעונש לא פורטו על ידי המשיב נסיבות אישיות או כלכליות חריגות, אשר יש צורך להתחשב בהן לעניין גזר הדין, ועל כן לא ברור מדוע גזר ביהמ"ש קמא על המערער קנס ברף התחתון של מתחם הענישה. אשר על כן, אני גוזרת על המשיב קנס בסך 5,000 ₪ או 30 ימי מאסר תמורתו, הקנס ישולם במועד שקבע בית משפט קמא.
רק מהטעם לפיו ערכאת הערעור איננה נוהגת למצות את הדין עם משיבים, לא גזרתי על המשיב קנס גבוה יותר.
צו הפסקת העיסוק שניתן ייכנס לתוקפו בתאריך 1.5.17.
יתר התנאים שנקבעו בגזר הדין יעמדו בתוקפם.
ניתן היום, כ"ט אדר תשע"ז, 27 מרץ 2017, בהעדר הצדדים.
