עפ"א 64149/12/15 – דוד שרגא פייבל זיסקינד נגד הועדה מקומית לתכנון ובנייה ערד
בית המשפט המחוזי בבאר שבע |
|
|
|
עפ"א 64149-12-15 גפייבל זיסקינד נ' ועדה מקומית לתכנון ובנייה ערד ואח'
|
1
בפני |
כבוד הנשיא יוסף אלון |
|
המערער |
דוד שרגא פייבל זיסקינד
|
|
נגד
|
||
המשיבה |
הועדה מקומית לתכנון ובנייה ערד על ידי ב"כ עו"ד חיים שימן
|
|
פסק דין |
1. המערער,
תושב ערד, הורשע בבימ"ש השלום בבאר שבע (כב' השופט א. ברסלר) בעבירה של
"הצבת מבנים, ביצוע עבודה ושימוש חורג - בלא היתר" לפי סעיפים
בגזר הדין דן אותו
ביהמ"ש קמא לקנס של 5,000 ₪ והורה לו לחתום על החייבות כספית שלא לעבור עבירה
לפי סעיפים
בפני ערעורו של המערער על הרשעתו זו.
2
2. לטענת
המערער, הנחת בלון גז נייד (להבדיל מצובר גז נייח או התקן גז המחובר למקרקעין)
אינה מהווה עבודה הטעונה היתר לפי סעיף 145 לחוק - וגם השימוש בו אינו טעון היתר
לפי
אציין כי מלכתחילה הואשמו יחד עם המערער גם רעייתו (נאשמת 2) והחברה שנטען כי היא שהציבה את בלון הגז (נאשמת 3) - אולם לאחר שמיעת הראיות חזרה בה המשיבה מכתב האישום נגד שני אלה - והאישומים נגדם בוטלו.
3. העובדות הצריכות לעניין הינן פשוטות (על אף הליך ההוכחות הארוך יחסית שהתנהל בביהמ"ש קמא).
המערער מתגורר בדירה בבית משותף בערד. סמוך לפני מרץ 2013 הציב המערער שני בלוני גז ניידים "במעבר פרטי משותף" בחצר הבנין וחיבר אותם לצנרת הגז הקיימת במקום, משכבר הימים.
למערער לא יוחסה בכתב האישום הנחת הצנרת או ביצוע עבודה כלשהי באותה הצנרת.
4. בהכרעת דין ארוכה ומפורטת נקבעו על ידי השופט קמא עיקרי הדברים המצוטטים (בתמציתם) להלן:
א. "
אסור".
ב. "ביחס למיכלי גז ניידים אין בחקיקה הוראה מפורשת שלפיה הצבת מיכלים אלה טעונה היתר - מנגד, אין הוראה מפורשת שלפיה הצבתם של המיכלים פטורה מהיתר ...והלוא כבר נקבע הכלל שמה שלא הותר במפורש אסור".
ג. ב
3
ד. "פוטנציאל הסיכון בהצבת מיכלי גז הוא רב" ועל כן "הצורך בהצגת הפתרון ההנדסי בטיחותי בנושא הגז, בהיתר הבנייה, נועד להבטיח לא רק את בטיחות המשתמש אלא גם את בטיחות סביבתו... רשות הרישוי משמשת לציבור הרחב עין לראות לתוך חצרו של אדם ולפקח כי פעולותיו אין בהן כדי לסכן את סביבתו... הפתרון ההנדסי והבטיחותי של תחום הגז הוא פתרון שנועד להיכלל במסגרת היתר בנייה... ואם יאושר על ידי רשות הרישוי יהיה בהיתר הבניה כדי לאפשר את יישומו של הפתרון בכפוף למגבלות והוראות התקינה הרלבנטיות.
...עצם הצבתם של מיכלי הגז הניידים - לאחר מכן, במקום שהותר לכך בהיתר הבנייה - איננו טעון היתר נוסף, ובלבד שהמיכלים הוצבו כאמור במקום שסומן לכך בהיתר הבניה, כמקום המיועד למיכלי גז ניידים".
לאור
הנחות המוצא הנ"ל נקבע כי משהציב המערער את בלוני הגז ללא שקיבל לכך היתר
בניה - "התגבשו יסודות העבירה של סעיף
5. ניתוחיו ומסקנותיו הנ"ל של ביהמ"ש קמא אינם מקובלים עלי.
"עבודה טעונת היתר" הוגדרה בסעיף 145 (א) לחוק - באחת משלוש החלופות הבאות:
"(1) התווייתה של דרך, סלילתה וסגירתה.
(2) הקמתו של בניין, הריסתו, והקמתו שנית כולו או מקצתו, הוספה לבניין קיים וכל
תיקון בו, למעט שינוי פנימי בדירה...
(3) כל עבודה אחרת בקרקע ובבניין וכל שימוש בהם שנקבעו בתקנות כעבודה או כשימוש הטעונים היתר".
החלופה שבס"ק 145 (א) (1) - אינה לענייננו.
כך גם החלופה שבס"ק 145 (א)(2), זאת הואיל והנחת בלון גז נייד אינה באה בגדרם של "הקמת בניין" "הוספה לבניין" או "תיקון בבניין".
אולם, עפ"י הכרעת
הדין קמא הצבת בלון גז נייד הינה "עבודה טעונת היתר" - מכוח החלופה
השלישית, בס"ק 145 (א)(3), וזאת נוכח התייחסות
אליבא דפסה"ד
קמא - ההתייחסות האמורה של "
4
במסקנתו זו נסמך ביהמ"ש קמא גם על פסק דינה של כב' השופטת ג. שלו בעפ"א 58608-12-14 (מיום 5/4/15). כפי שאפרט להלן - דעתי בסוגיה זו שונה.
זאת הואיל ו"
6. "התקנות
הקובעות עבודה או שימוש הטעונים היתר" (כמאמר ס"ק 145 (א)(3) לחוק)
הותקנו מפורשות, ובחקיקת משנה נפרדת, ע"י מחוקק המשנה בגדרן של "
והנה, אין בתקנות אלה זכר או אזכור לבלוני גז ניידים או הנחתם.
ודוק. מחוקק המשנה בפתח תקנות העבודות טעונות ההיתר דנן מציין כי תקנות אלה מותקנות על ידו מכוח הסמכתו לעניין זה ע"י המחוקק הראשי בסעיף 145 (א)(3) לחוק דנן.
לעומת
זאת "
לא בכדי התייחס המחוקק (בסעיף 145 (א)(3) לחוק) להסמכת מחוקק המשנה להוסיף בתקנות "עבודה או שימוש הטעונים היתר" - בנפרד מהסמכתו של מחוקק המשנה לקבוע בתקנות היבטים שונים ומגוונים בעניינים האחרים המנויים בסעיף 265.
7. תעיד על כן גם לשון התקנות.
בתקנה 1 לתקנות העבודות טעונות ההיתר נקבע ברחל בתך הקטנה כדלהלן:
"1. אלה העבודות בקרקע ובבניין והשימושים בהם הטעונים היתר לפי פרק ה' לחוק כדי להבטיח ביצוע כל תכנית:
(1)...
(2) (א-ז)...".
מנגד
- "
5
"
להשקפתי,
טעה בית משפט השלום כשלא ערך אבחנה זו בין התקנות הספציפיות שהותקנו כאמור מכוח
ס"ק 145 (א)(3) לחוק לבין "
מסקנת
הדברים הינה כי הנחת בלון גז נייד אינה באה בגדר "עבודה טעונה היתר"
מכוח ההתייחסויות שמצא בימ"ש השלום ב"
8. מסקנתי הינה אפוא כי הנחת בלון גז נייד, שלא נלוו לה עבודות בנייה כהגדרתן בס"ק 145 (א) (2), איננה "עבודה טעונת היתר" כמובנה בסעיף 145 (א)(3) לחוק.
על כן - דין היה שיזכה המערער מהעבירה שיוחסה לו בכתב האישום.
9. למעלה מן הצורך אתייחס למספר נקודות נוספות.
אכן, בלון גז הינו חפץ בעל פוטנציאל סיכון - הדורש את הזהירות המתחייבת והמוקפדת.
ואמנם - המחוקק
הסדיר נושא זה בקפידה ובהרחבה רבה בגדרו של
יצוין כי בסעיף 25 לחוק הגז נקבעו עונשים משמעותיים על העוברים על הוראותיו או על הוראות התקנות והצווים שהוצאו מכוחו.
"בלון גז נייד" הינו בגדר "מתקן גז" עפ"י סע' 1 לחוק הנ"ל, וביצוע כל פעולה הקשורה בו הינה בגדר "עבודת גז" כהגדרתה באותו הסעיף.
ביצוע "עבודות גז" בלא היתר עפ"י אותו החוק הינה עבירה שעונשיה חמורים - כמפורט בסע' 25 לאותו החוק.
הנה אפוא, התייחסות מפורטת - בחוק וברגולציה - להתמודדות המערכתית בפוטנציאל הסיכון האצור במתקני גז ובכללם בלון גז נייד.
המסקנה הפרשנית לפיה
סעיף
אדרבא - הדבר מוסדר בהרחבה ובהקפדה בחוק הגז ובחקיקת המשנה על פיו.
6
אולם, על מנת שהנחת "בלון
גז נייד" תיעשה לעבירה גם עפ"י
וכזאת - לא מצאנו
בסעיף
שונים כמובן הדברים בעבודות שעניינן הקמת או הטמנת צוברי גז נייחים, בניית צנרת גז על הכרוך בכך או הקמת מערכות גז כחלק ממלאכת הבנייה. דברינו לעיל עניינם בנשוא ערעור זה ובו בלבד. לאמור, הנחת בלון גז נייד - דא ותו לא.
10. נקודת מוצא מרכזית בהכרעת הדין קמא, כלשונה, היתה כאמור:
"
מכאן, המשיך והסיק
ביהמ"ש קמא כי אמנם "אין בחקיקה (
דא עקא, ניתוח זה של הדברים מנוגד מהותית לעקרון היסוד של ה"חוקיות" בדין הפלילי - באשר הוא שם.
לאמור, לעולם - מה שלא נאסר מותר.
הדברים נכונים להוראת כל דין פלילי באשר הוא, גם בתחום התכנון והבניה.
משמעשה מסוים בא בהגדרת "עבודה טענת היתר" - הוא לא יוחרג ממנה אלא בהוראה מתירה ומחריגה.
אולם עצם הבאת המעשה בגדר מעשה האסור בפלילים (ולעניננו - ביצוע עבודה טעונת היתר ללא היתר) דורשת מעיקרא וכדרישת סף יסודית את הגדרתה מלכתחילה כמעשה בר עונשין בהוראת החוק.
11. משהגעתי
למסקנה כי הנחת בלון הגז הנייד על ידי המערער איננה "עבודה טעונת היתר" -
כמובן הדברים בסע'
לאור זאת - מתייתר הצורך לבחינת טענות המערער בסוגיית האכיפה הבררנית.
אין בכך משום קביעת עמדה בטענות אלה - הראויות לדעתי לבחינה של ממש.
אולם משסוגיה זו נעשתה אקדמית ואינה צריכה עוד לגופו של ערעור - אמנע מבחינתה לעת הזו.
7
12. סוף דבר - מהנימוקים שפורטו לעיל אני מקבל את הערעור, מבטל את פסק הדין קמא ומורה על זיכוי המערער מהעבירה שיוחסה לו בכתב האישום.
המזכירות תשלח פסק הדין לב"כ הצדדים.
ניתן היום, כ"ה שבט תשע"ו, 04 פברואר 2016, בהעדר הצדדים.
