ע"פ 18296/03/17 – מדינת ישראל נגד אברהם רמז
בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו בשבתו כבית-משפט לערעורים פליליים |
|
|
|
עפ"א 18296-03-17 מדינת ישראל נ' רמז
|
1
לפני |
כבוד השופטת עמיתה מרים סוקולוב |
|
המערערת |
מדינת ישראל ב"כ עו"ד בנצקי
|
|
נגד
|
||
המשיב |
אברהם רמז
|
|
פסק דין |
בפני ערעור על פסק דינו של בית המשפט
לעניינים מקומיים בת"א (כב' השופט ע. מסארווה) מיום 22.1.17, לפיו זוכה המשיב
מהעבירה בה הואשם בכתב האישום, עבירה לפי סע'
הרקע:
המשיב החנה את רכבו בסמוך לאבן שפה המסומנת אדום לבן. בעקבות כך נרשמה לחובתו הודעת תשלום קנס. המשיב ביקש להישפט ובמועד הדיון טען כי רכבו משמש להסעת נכים וכי במועד נשוא דו"ח החניה, הגיע למקום על מנת לאסוף נכה בכסא גלגלים. לדבריו, הוא עזב את רכבו למשך דקות מספר על מנת לסייע לנוסעת הנכה להגיע לרכב.
בית משפט קמא קבע כדלקמן:
מאחר ומדובר ברכב הסעה בשכר לנכים, לאור
התכליות שב
יוער כי
2
מסקנתו של בית משפט קמא היתה כי מעשהו של
המשיב "מהווה סטייה קלה בבחינת זוטי דברים" כמשמעותה לפי סעיף
לדברי בית משפט קמא, במקרה דנן, אין לומר כי עצירה למשך 2, 3 דקות, לצורך סיוע לנכה בהגעה לרכב, מהווה סטייה ניכרת מהדרוש לשם מילוי ייעודו של רכב הסעות לנכים.
עוד קבע בית משפט קמא כי חיוב בדין של המסיע בשכר אדם עם מוגבלות, עלול ליצור הפלייה בין אנשים עם מוגבלויות שהם בעלי כלי רכב פרטיים ויש להם תגי חניה לנכים, לבין אותם נכים המסתייעים ברכבי הסעה מיוחדים.
להלן בתמצית נימוקי הערעור:
1. טעה
בית משפט קמא בהרחיבו את הוראות תקנה
2. ההיתר הקבוע בתקנה 76(ב) אינו כולל המתנה לנוסע, ובוודאי שאינו כולל הובלת הנכה ליעדו. התקנה דנן, מתירה לנהג מונית לעצור בתחום "אין עצירה", לצורך הורדה או איסוף נוסע ותו לא.
3. אכיפת
החוק ככתבו וכלשונו, חשובה לצורך שמירה על הסדר הציבורי. קביעת בית משפט קמא בנוגע
לפרשנות המרחיבה של תקנה
דיון והכרעה:
אין חולק כי המשיב החנה את רכבו שהינו רכב הסעות בשכר של אנשים בעלי מוגבלות במקום על מנת לסייע לנוסעת עם מוגבלות קשה להכנס לרכב.
3
אין הסדר חוקי בנוגע להעלאת והורדת נוסעים לכלי
רכב המיועדים להסעת אנשים עם מוגבלויות, בעוד שקיים הסדר חוקי בסעיף
אני מאמצת בחום את דברי בית משפט קמא בכל
הנוגע לתכליות
סבורתני כי מן הראוי שהמחוקק יתן את דעתו גם למצבם של אותם אנשים עם מוגבלות הנזקקים לשרותי הסעה בשכר וידאג להסדר חוקי הולם לרכבי ההסעה לנכים אשר יאפשר להם לאסוף ולהוריד את הנזקקים לשרותם ואף לעזור להם להכנס לרכב.
אולם מאחר ואין הסדר חוקי בנושא זה, שגה בית
משפט קמא כאשר הרחיב באופן מלאכותי את הוראות סעיף
נוסחו של סעיף 76(ב) הנ"ל, ברור ובהיר ואין צורך בכל פרשנות שהיא. נוסח סעיף 76(ב) מתייחס למוניות באופן ספציפי ולא לרכבי הסעה לנכים. כך שלא ניתן לקרוא לתוכו באמצעות פרשנות שיפוטית, דברים העומדים בסתירה ללשון הסעיף הברורה והחד משמעית.
בית המשפט רשאי ליתן פרשנות להוראת חוק כאשר הנוסח איננו ברור דיו או משתמע לשתי פנים וניתן ליתן לו מספר פרשנויות. אולם לא כאשר נוסח הוראת החוק ברורה וחד משמעית.
במקרה שלפנינו כאמור, נוסח הוראת סעיף
אני מקבלת את טיעונה של ב"כ המערערת
לפיה גם ההיתר הקבוע בתקנה
לאור כל האמור לעיל, אני מקבלת את הערעור, מבטלת את פסק דינו של בית משפט קמא ומרשיעה את המשיב על פי הודאתו בישיבת ההקראה ביום 5.1.17.
4
המשיב הסכים שדינו יגזר על ידי ערכאת הערעור ולא יוחזר לבית משפט קמא.
בהתחשב בנסיבות המיוחדות של המקרה, כפי שפורטו לעיל בהרחבה ובהסכמת ב"כ המערערת, יש מקום להפחית במידה ניכרת מקנס המקור שהוא 250 ₪. אשר על כן, אני מטילה על המשיב קנס בסך 75 ₪ אשר ישולם תוך 30 יום מהיום.
5
לסיום, אני מציעה למערערת לנקוט בזהירות
וברגישות הראויה, בכל הנוגע לאכיפת הוראות סעיף
ניתן היום, י"ט אייר תשע"ז, 15 מאי 2017, בהעדר הצדדים.
