ה"ת 53793/09/16 – מפלגת אלתמג'מוע אלווטני אלדמוקרטי-בל"ד נגד משטרת ישראל-היחידה הארצית לחקירות הונאה
בית משפט השלום בחיפה |
|
|
|
ה"ת 53793-09-16 מפלגת אלתמג'מוע אלווטני אלדמוקרטי-בל''ד נ' משטרת ישראל-היחידה הארצית לחקירות הונאה
תיק חיצוני: מספר תיק חיצוני |
1
בפני |
כבוד השופט זיו אריאלי
|
|
מבקשת |
מפלגת אלתמג'מוע אלווטני אלדמוקרטי-בל''ד
|
|
נגד
|
||
משיבה |
משטרת ישראל-היחידה הארצית לחקירות הונאה
|
|
|
||
החלטה |
מבוא:
1. המשיבה
מנהלת חקירה במסגרתה נחקרים חשדות, לפיהם נושאי משרה וממלאי תפקידים של המבקשת
[להלן: "המפלגה" או "בל"ד"] ביצעו, עבור המפלגה
ולמענה, עבירות שונות. בין היתר חושדת המשיבה כי בוצעו עבירות של קבלת דבר במרמה
בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, זיוף בנסיבות מחמירות, הלבנת הון,
עבירות על
2
2. במהלך החקירה נעצרו עשרות חשודים (אשר שוחררו בינתיים), נחקרו מאות עדים ונתפסו מסמכים רבים. בין היתר, חושדת המשיבה כי בחשבונות הבנק של המפלגה נעשה שימוש לשם ביצוע העבירות שצויינו לעיל, החל משנת 2013 ועד היום.
3. ביום
18.9.16, נתפסו על ידי המשיבה, במסגרת החקירה, שלושה חשבונות המתנהלים בבנק לאומי,
סניף 883, על שם המבקשת [להלן: "החשבונות"]. צווי התפיסה נתבקשו
לפי סעיפים
4. ביום 22.9.16 הגישה המבקשת בקשה לביטול "צווי ההקפאה" שניתנו בנוגע לחשבונות. ביום 27.9.16 ניתנה תגובת המשיבה, וביום 9.10.16 התקיים דיון במעמד הצדדים. בהמשך, הגישו הצדדים גם סיכומי השלמה בכתב.
ביום 10.10.16, ובהסכמת המשיבה, ניתנה על ידי החלטת ביניים המורה על ביטול צווי ההקפאה שניתנו ביחס לחשבונות, בכפוף לכך שסך של 175,000 ₪ יועבר מחשבונות אלו לחשבון קרן החילוט המנוהל על ידי האפוטרופוס הכללי. בכך ניתן מענה, ולו כפתרון ביניים, לטענות המבקשת בדבר השיתוק הכלכלי שנגזר עליה כמפלגה, וחוסר יכולתה לקיים פעילות שוטפת כשכל חשבונות הבנק שלה מוקפאים.
5. המחלוקת לפיכך הצטמצמה, והיא נוגעת לגורלם של הכספים בסך 175,000 ₪ אשר מצויים לעת הזו בחשבון קרן החילוט: האם יש להחזירם לחשבונות המבקשת, או שמא יש להמשיך ולהחזיקם כתפוסים בידי המשיבה.
טענות המבקשת:
3
6. הקפאת
החשבונות ותפיסת הכספים נועדו להבטחת חילוט עתידי. משכך, הרי שהסמכות העניינית
ליתן צו להבטחת חילוט - לפי
7. לבית
המשפט אין סמכות להורות על הקפאה או עיקול של חשבון הבנק של הסיעה או של הכספים
המצויים בחשבון, בהיותם "סכומים המגיעים לסיעה" על פי
8. צו ההקפאה הוטל על יסוד הנחה שגויה, לפיה אחד החשודים, פעיל במפלגה (מר חוסיין עוואד) הינו בעל מעמד בחשבון. אלא שבמועד הטלת הצו, מר עוואד כבר לא שימש בתפקיד כלשהו במפלגה, ולא היה בעל מעמד בחשבון. מבחינה טכנית נותר מר עוואד כמיופה כח בחשבון, אולם רישום זה אינו משקף את מצב הדברים לאשורו בעת מתן הצו. למעשה, אף לא אחד מבין האנשים החשודים בפרשה -היה בעל זכות כלשהיא בחשבונות בעת הרלבנטית.
9. אין מקום ליתן צו לפי סעיף 32 לפסד"פ, שכן לא מתקיימת כיום כל זיקה בין הכספים שנתפסו בחשבון לבין עילות התפיסה המנויות בסעיף 32 הנ"ל. העבירות המיוחסות למר עוואד בוצעו על פי החשד בשנת 2013. הכספים שנתפסו על פי הצו - לא היו מצויים בחשבונות בעת שבוצעו העבירות הנטענות (המוכחשות). יתרה מכך, בתחילת שנת 2016 - היתרה בחשבונות הבנק הייתה שלילית, ומכאן שכל הכספים שהופקדו בחשבונות המפלגה משנת 2016 ואילך - אינם כספים אשר קיימת זיקה כלשהיא בינם לבין העבירות המיוחסות אשר בגינן ניתן הצו.
10. המפלגה אינה בגדר "חשוד" או נאשם", ומשכך לא ניתן להורות על הקפאה או תפיסה של חשבון המפלגה [לעניין זה הפנתה המבקשת לבש"פ 6817/07 מדינת ישראל נ' סיטבון (31.10.2007); להלן: עניין סיטבון].
4
11. צו ההקפאה מונע מהמבקשת לעשות שימוש בכספים המצויים בחשבונותיה לשם תשלום משכורות לעובדים, ספקים ונותני שירותים אחרים למפלגה. הותרת צו ההקפאה על כנו עלול לגרום לסיעה נזק כלכלי כבד. המדובר בפגיעה שאינה מידתית, היא עולה על הנדרש לצורך השגת תכלית התפיסה, ואף אינה מביאה בחשבון את הצורך לאפשר למבקשת "אמצעי מחייה סבירים".
טענות המשיבה:
12. לטענת
המשיבה, לבית משפט השלום נתונה סמכות עניינית להורות על מתן צו לפי סעיפים
13. אין
מניעה להקפיא את החשבונות, ולבית המשפט מסורה הסמכות לעשות כן. סעיף
14. הכספים
שהועברו למפלגה לפי
15. אורגנים בכירים של המבקשת חשודים בפרשה זו בביצוע עבירות שונות, כמפורט לעיל. חומר החקירה מצביע על חשד לשימוש בחשבונות הבנק של המפלגה לשם ביצוע עבירות - החל משנת 2013 ועד היום. במעמד הקפאת החשבונות היה מר חוסיין עוואד מזכ"ל המפלגה (וכיום ראש המפלגה). הלה היה בעת הרלבנטית מורשה חתימה בכל חשבונות הבנק.
16. תפיסת החשבונות והכספים שבחשבונות נעשתה באופן מידתי ולתכלית ראויה.
דיון והכרעה:
5
לאחר שעיינתי בכתבי הטענות על נספחיהם, ולאחר ששמעתי את טיעוני הצדדים - באתי לכלל מסקנה כי דין הבקשה להידחות. אדון בטענות שהובאו לעיל, על פי סדרן.
טענות הנוגעות לסמכות בית המשפט להורות על המשך תפיסה -
א. "מסלולים מקבילים":
17. מקום
בו עולים חשדות בדבר ביצוע עבירות בניגוד ל
סעיף
(א) הורשע אדם בעבירה לפי סעיפים 3 או 4, יצווה בית המשפט, זולת אם סבר שלא לעשות כן מנימוקים מיוחדים שיפרט, כי נוסף על כל עונש יחולט רכוש מתוך רכושו של הנידון בשווי של רכוש שהוא -
(1) רכוש שנעברה בו העבירה, וכן רכוש ששימש לביצוע העבירה, שאיפשר את ביצועה או שיועד לכך;
(2) רכוש שהושג, במישרין או בעקיפין, כשכר העבירה או כתוצאה מביצוע העבירה, או שיועד לכך.
(ב) לענין סעיף זה, "רכושו של הנידון" - כל רכוש שנמצא בחזקתו, בשליטתו או בחשבונו.
18. מסלול
אחד לתפיסת רכוש הוא מכוח הוראות סעיף
א) סמכויות
החיפוש והתפיסה לפי
סעיף 32 לפסד"פ קובע כי:
6
"(א) רשאי שוטר לתפוס חפץ, אם יש לו יסוד סביר להניח כי באותו חפץ נעברה, או עומדים לעבור, עבירה, או שהוא עשוי לשמש ראיה בהליך משפטי בשל עבירה, או שניתן כשכר בעד ביצוע עבירה או כאמצעי לביצועה".
ואילו סעיף 34 לפקודה קובע כי:
"על פי בקשת שוטר שהוסמך לכך על ידי קצין-משטרה בדרגת מפקח-משנה או בדרגה גבוהה מזו דרך כלל או לענין מסויים (להלן - שוטר מוסמך), או על פי בקשת אדם התובע זכות בחפץ, רשאי בית-משפט שלום לצוות כי החפץ יימסר לתובע הזכות או לאדם פלוני, או שינהגו בו אחרת כפי שיורה בית המשפט - הכל בתנאים שייקבעו בצו".
19. במלים
אחרות - מכוח סעיף
20. בהלכה הפסוקה פורש המונח "חפץ" ככולל גם זכויות, ו"תפיסת חפץ" ככוללת גם "צו הקפאה" של חשבון בנק - ר' למשל בש"פ 5015/99 התאחדות משפטנים בלתי תלויים נ' מדינת ישראל, פ"ד נה (1) 657.
עוד הוכרה בפסיקה תכלית החילוט כאחת מתכליות התפיסה לפי פרק זה לפקודה, וזאת בין היתר לנוכח הוראת סעיף 39 לפקודה [ר' למשל בש"פ 342/06 לרגו עבודות עפר בע"מ נ' מדינת ישראל (12.3.2006); רע"פ 7600/08 אברם נ' מדינת ישראל (7.4.2009)].
מכל מקום, הסמכות להורות על תפיסה, לפי מסלול זה, נתונה לבית משפט השלום, מכוח בקשת שוטר, ועל בסיס קיומו של חשד סביר. סמכות התפיסה, לפי הוראת סעיף 35 לפקודה, היא לתקופה של שישה חודשים, ובית המשפט רשאי להאריך תקופה זו "בתנאי שיקבע".
7
21. המסלול
השני להבטחת רכוש בטרם חילוט הוא מכוח סעיף
"על חילוט רכוש
ועל רכוש שחולט לפי
סעיף
"(ב) בית משפט מחוזי רשאי לתת צו זמני כאמור בסעיף קטן (א), בטרם הוגש כתב אישום, או בטרם הוגשה בקשה לחילוט אזרחי, על-פי בקשה חתומה בידי פרקליט מחוז הנתמכת בתצהיר כי יש יסוד סביר להניח שהרכוש שלגביו מבקשים את הצו עלול להיעלם או שעלולים לעשות בו פעולות שימנעו את מימוש החילוט; תקפו של צו זמני לפי סעיף קטן זה יפקע אם לא הוגש כתב אישום תוך תשעים ימים מיום שניתן".
כלומר - הסמכות להורות על סעד זמני ברכוש, בטרם הגשת כתב אישום, נתונה לבית המשפט המחוזי, על סמך בקשה החתומה בידי פרקליט מחוז והנתמכת בתצהיר. עילת התפיסה מותנית גם בקיומו של יסוד סביר להניח כי הרכוש עלול להיעלם, ותקפו של צו זה מוגבלת ל- 90 יום.
22. פסיקה ענפה של בתי המשפט, על כל ערכאותיהם, מלמדת כי שני המסלולים אשר תוארו לעיל הם מסלולים מקבילים, וכי אין האחד מוציא את רעהו. בית המשפט העליון נדרש לסוגיה זו ממש, בהרכב של שלושה שופטים, בדנ"פ 3384/09 אברם נ' מדינת ישראל (26.7.2009), וקבע כי:
8
"ההלכה לפיה הוראות
החילוט המעוגנות בפקודה חלות במקביל להוראות החילוט המיוחדות המעוגנות בחוקים
אחרים, נקבעה כבר לפני שנים רבות, בע"פ 1236/97 מדינת ישראל נ' חוזה (לא
פורסם, 5.6.1997) ... כמובן, הנקיטה בהליך לפי הפקודה או לפי
ור' עוד בש"פ 4583/10 אדרי נ' מדינת ישראל (27.6.2010)
וכן בש"פ 3190/14 ארזון נ' משטרת ישראל (25.6.2014)
ב"ש (מחוזי-ת"א-יפו) 92141/05 טחור נ' מדינת ישראל (14.7.2005)
ב"ש (מחוזי-ת"א-יפו) 92065/05 חברת רנקו אסוסיאד ואח' נ' מדינת ישראל (10.7.2005)
ב"ש (מחוזי-ת"א-יפו) 90686/07 מדינת ישראל נ ג דמק ואח' (4.3.2007)
23. אשר
על כן, לבית משפט זה מוקנית הסמכות ליתן צו "הקפאה" של "חפץ"
מכוח סעיף
ב. סעיף
24. סעיף
"הסכומים
המגיעים לסיעה לפי
סעיף זה היה חלק
מנוסח ה
בנוסף, עיון במאגרי הפסיקה מלמד, כי סעיף זה זכה עד היום לפרשנות מועטה של בתי המשפט השונים. בבר"ע (מחוזי-חי') 539/06 המפלגה הקומוניסטית הישראלית נ' ס.מ. החומות לבניין ופיתוח בע"מ (6.7.2006) נדונה האפשרות להורות על עיקול כספים אשר הועברו מאוצר המדינה לחשבונות בנק של מפלגה, וכך נקבע (ההדגשה אינה במקור):
9
"השאלה העומדת
אפוא לדיון במסגרת הערעור שלפני היא השאלה, עד היכן משתרעת ההגנה שהעניק המחוקק בסעיף
" (א) השלב הראשון - לפני העברת כספי המימון לסיעה:
סעיף
(ב) השלב השני - לאחר העברת סכומי הכסף לסיעה:
כספי מימון המפלגות,
מטבע הדברים, מיועדים למימון פעילות הסיעה. לשאלה האם ניתן לעקל את סכומי הכסף
לאחר שהועברו לסיעה פנים לכאן ולכאן. מן הצד האחד ניתן לטעון כי כספי מימון
המפלגות נועדו לאפשר לסיעה למלא את תפקידה כראוי, ועל כן ההגנה המוענקת לכספים אלה
מפני עיקול, לפני העברתם לסיעה, צריך שתחול, מאותם טעמים עצמם, גם לאחר העברתם
לסיעה או לחשבון המפלגה המיוצגת על ידי הסיעה. לעומת זאת ניתן לטעון, וזו הפרשנות
הנראית בעיני כנכונה, שלאחר העברת כספי מימון המפלגות לחשבון המפלגה, אין מדובר
עוד ב"סכומים המגיעים לסיעה" לפי חוק
המימון, והגנת סעיף
25. אבחנה זו, בין כספים אשר הגיעו לידי המפלגה לבין כספים אשר טרם הגיעו לידיה - הגיון רב בצידה.
10
אין בידי לקבל את
טענתה הגורפת של המבקשת, לפיה המחוקק העניק חסינות מוחלטת לכספי מימון מפלגות
המגיעים למפלגה מאת אוצר המדינה - אף לאחר שהועברו הכספים לחשבון הבנק של המבקשת. פרשנות
שכזו אינה מתיישבת עם לשון ה
דעתי היא, כי לא לכך
נועדה הוראת סעיף
26. מעבר
לכך נוסיף, כי ככל שהיו חשבונות הבנק של המבקשת מעורבים בפעילות הלבנת הון, וככל
שלחשבונות אלו הוכנסו כספים שהינם בני חילוט לפי סעיף
"כשמתנהל חשבון עובר ושב, הרי כל סכום המוכנס לחשבון מאבד את "ישותו המיוחדת" ומתמזג עם הסכום שבחשבון, ולבעל החוב מגיעה היתרה, הנוצרת מזקיפת כל פריטי החשבון - לזכות ולחובה - זה מול זה. מכאן, שאין לבעל החשבון זכות לתבוע פריט כלשהו מהחשבון, אלא את יתרת החשבון, אם היתרה היא לזכותו [...] בכל מקרה, עם כניסתו של הסכום של הלקוח לחשבון, נטמע הוא בתוכו ומשנה את היתרה שבחשבון - אך אין לו עוד קיום עצמאי, ואין הוא בר-תביעה."
באופן דומה, משנכנסו לחשבון המפלגה כספים מאוצר המדינה וממקורות שונים אחרים - שוב לא ניתן להבחין ביניהם.
27. הקביעה
בע"א 323/80 הנ"ל אמנם נכתבה בהקשר אחר, ואולם הרציונל העומד בבסיס
הדברים - זהה. עוד יצוין, כי אף בהקשר של סכומים שהוכנסו לחשבונות בנק ואשר מקורם
בעבירות לפי
11
"משעה שסכומי
כסף שונים הצטברו באותו חשבון עובר ושב, קל וחומר באותו הפיקדון ממש, כפי שאירע
בעניינו של שחר, כי אז נטמעו הם זה בזה והתמזגו באופן המביא לאובדן "זהותם
המקורית... משעה שסכומי כסף שמקורם בעבירה והם מהווים "רכוש אסור"
כמשמעותו בסעיף
28. סוף
דבר, אני קובע כי אין בסעיף
התשתית הראייתית -
א. קיומו של חשד סביר:
29. לאחר שעיינתי בדו"ח הסודי אשר הוגש לעיוני (מסמך במ/1) וכן בקלסר הנספחים לדו"ח, הכולל מסמכים מתוך תיק החקירה, נחה דעתי כי לעת הזו קיימת תשתית ראייתית מספקת המצדיקה את המשך תפיסת הכספים לשם הבטחת חילוט עתידי.
חומר החקירה אשר
הוצג בפני מצביע על מעורבות עמוקה של מר חוסיין עוואד, מי ששימש במועדים הרלבנטיים
כמזכ"ל המפלגה ומורשה חתימה לפעול בחשבונות המפלגה, וכן של נושאי תפקידים
אחרים במפלגה - בפעילות פלילית לטובת המפלגה. על פי החשד, היה מר עוואד
(ואחרים במפלגה) מעורב בביצוע עבירות מרמה שונות (זיוף, רישום כוזב במסמכי תאגיד,
קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות), עבירות לפי
12
30. המדובר בעבירות אשר נעברו בהיקף של כמעט 3.5 מיליון ₪, דהיינו סכום הגבוה עשרות מונים מהסכום אשר נתפס בחשבונות המפלגה.
לעניין מידת מעורבותו של מר עוואד בעבירות אשר בוצעו - ר' למשל מסמך במ/1, ע' 10 סעיף 9, ע' 12 סעיף 10, ע' 20, סעיפים 6 ו- 7, ע' 23 סעיף 3 ו- 5, ע' 27 סעיף 23-24, וכן ע' 30-31.
31. לקביעתי,
החשד הסביר בדבר מעורבות בכירים במפלגה בביצוע עבירות שונות, לטובת המפלגה (לרבות
עבירות לפי
ב. מעמדו של מר חוסיין עוואד:
32. כאמור, חומר הראיות שהונח לעיוני מלמד על מעורבות עמוקה של מר חוסיין עוואד. במעורבות זו של החשוד - לא עשה מר עוואד לביתו. חומר החקירה אינו מלמד כי מר עוואד נטל כספים או קיבל במרמה דבר מה לטובתו שלו. הוא הדין לגבי יתר המעורבים בפרשה [לפחות כך הם פני הדברים לפי חומר החקירה שהונח בפני]. הפעילות הפלילית אשר בוצעה לכאורה על ידי מר עוואד ועל ידי אחרים - נעשתה כל כולה לטובת המפלגה (המבקשת).
33. זאת ועוד: גם אם נכונה טענת המבקשת, כי חשבונות הבנק של המפלגה "הוקפאו" לאחר שהסתיימה כהונתו של מר עוואד כמזכ"ל המפלגה - הרי שאין בכך כדי להועיל למבקשת.
בעת ביצוע העבירות
שימש מר עוואד בתפקיד רשמי במפלגה (למעשה, אף לאחר הפסקת כהונתו כמזכ"ל
המפלגה, המשיך ושימש בתפקיד אחר). בנוסף, במועד מתן צו ההקפאה היו חשבונות המפלגה
"בשליטתו", כמשמעות מונח זה ב
בנסיבות אלו, איני סבור כי יש להישמע לטענת המבקשת, לפיה היה מר עוואד מיופה כוח לפעול בחשבון רק באופן "טכני" או "רישומי".
13
ג. זיקה בין התפוסים לבין עילות התפיסה:
34. כאמור, לטענת המבקשת, גם אם היה ממש בטענה לפיה הוזרמו לחשבון הבנק שלה כספים הנגועים באי חוקיות, הרי שמדובר בפעילות ישנה. מאז חלפו שנים, ו"הרכוש האסור" אינו מצוי עוד בחשבונות הבנק של המבקשת. הדברים נכונים ביתר שאת בשים לב לעובדה כי ביום 1.1.2016 היתרה בחשבון הבנק של המבקשת "התאפסה" ואף הייתה שלילית.
אין בידי לקבל טענה
זו. לשיטתי, העובדה כי הכספים אשר היו מצויים בחשבונות הבנק של המבקשת אינם הכספים
הנגועים באי חוקיות (לשיטת המשיבה) - אינה מאיינת את זכותה של המשיבה, ככל שיוגש
כתב אישום בעבירות לפי
35. יוזכר
בהקשר זה, כי הסמכות להורות על חילוט של רכוש - לפי סעיף סעיף
36. עניין דומה התעורר בב"ש (מחוזי-ת"א יפו) 91455/02 פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) נ' צין (11.7.2002). שם הועלתה על ידי המשיב טענה, כי אין קשר בין הכספים שנתפסו בחשבון הבנק שלו לבין עבירת המקור (עבירת מעילה שנעברה בחו"ל), שכן בטרם הוקפא החשבון על יד המשטרה - "התאפסה" יתרת החשבון התפוס.
בית המשפט דחה את הטענה כי יש בכך כדי להצדיק את שחרור הכספים המצויים בחשבון, וקבע כי:
"מקום בו ניתנת לבית המשפט סמכות לחלט רכוש בשווי הרכוש האסור, תהא נתונה הסמכות לתפוס הרכוש עד לסיום ההליכים. כל פירוש אחר עלול לסכל את כוונת המחוקק להרחיב את סמכויות החילוט, כחלק מהמלחמה בהון השחור ובעבירות של "הלבנת הון" לסוגיהן...
14
סיכומם של דברים,
בית המשפט מוסמך מכוח סעיף
הוא הדין גם
לענייננו. חשבון הבנק של המבקשת הוא חשבון בר-חילוט, ולפיכך נתונה הסמכות להורות
על תפיסת הכספים המופקדים בו. לאור הוראת סעיף
37. כפי שפורט לעיל, שווי הרכוש בו נעברה העבירה עומד על מיליוני ₪, סכום הגבוה באופן ניכר ומשמעותי מסכום הכסף שנתפס בחשבון המבקשת. לפיכך, מתחייבת המסקנה כי כל הכספים אשר נתפסו בחשבון המבקשת - מהווים רכוש בר-חילוט, אשר נתונה הסמכות להורות על תפיסתם.
ד. המבקשת אינה "חשוד" או "נאשם":
38. לטענת המבקשת, לבית המשפט אין סמכות להורות על הקפאה של חשבון הבנק, שכן המפלגה אינה בגדר "חשוד" או "נאשם" בהליך הפלילי. על פי הטענה, בית המשפט העליון קבע בבש"פ 6817/07 מדינת ישראל נ' סיטבון (31.10.2007) [להלן: עניין סיטבון] כי "סעד זמני נגד רכוש אינו יכול להינתן נגד מי שאינו נאשם".
דומני כי בעניין זה נפלה שגגה בהבנת קביעת בית המשפט העליון בעניין סיטבון הנ"ל.
15
בעניין זה, נזכיר
מושכלות ראשונים: סעיף
39. הנה כי כן, מוסמך גם מוסמך בית המשפט להורות על חילוט רכוש המצוי בשליטתו של הנידון - אף אם אינו רשום על שמו.
אלא ש"מעגלי
החילוט" המשורטטים בסעיף
ג) לא נמצא רכוש של הנידון למימוש צו החילוט במלואו, רשאי בית המשפט לצוות על מימושו של הצו מתוך רכוש של אדם אחר, שהנידון מימן את רכישתו או שהעבירו לאותו אדם בלא תמורה: לא יצווה בית המשפט כאמור לגבי רכוש שמימן או שהעביר הנידון לאותו אדם לפני ביצוע העבירה שבשלה הורשע, ושלגביה ניתן צו החילוט.
40. על
רקע הוראת סעיף
"... ה
16
41. העניין
שבפני שונה בתכלית. בקשת המדינה להורות על תפיסת החשבון של המבקשת, לצורך הבטחת
החילוט - אינה נסמכת על סעיף
ה. תכליתיות ומידתיות:
42. ניתוח הראיות והטענות עד כה מוליכני למסקנה, כי אכן הייתה סמכות לתפוס את הכספים המצויים בחשבונות הבנק של המבקשת, וכי קמה סמכות ליתן "צו הקפאה", מכוח הוראות הפסד"פ. בכך לא מסתיים הדיון, שכן ההלכה הפסוקה מבהירה, כי לא הרי קיומה של עילת תפיסה כהרי המשך ההחזקה בו בידי המדינה. (ר' למשל בש"פ 342/06 לרגו עבודות עפר בע"מ נ' מדינת ישראל (12.3.2006), שם נקבע כי:
"...גם אם עשוי להתקיים מקור סמכות לתפיסת חפץ מלכתחילה, אין בכל מקרה עילה מתחייבת להמשך החזקתו בידי הרשות בטרם נסתיימו ההליכים המשפטיים, ועשויה לעלות השאלה האם נמצא אמצעי מידתי שיש בו כדי לאזן כראוי בין האינטרס הציבורי המבקש לשמור על פיקוח המדינה ביחס לחפץ, לבין זכותו של הפרט לממש את זכויותיו לגבי החפץ גם אם מימוש זה עשוי להיות כפוף למגבלות".
ור' גם רע"פ 1792/99 גאלי נ' משטרת ישראל, פ"ד נג (3) 312.
43. לפיכך, השאלה הדורשת מענה היא בעלת שתי פנים: ראשית, אם המשך החזקת התפוס משרת תכלית המשתלבת עם מקור סמכות התפיסה. שנית, וככל שהתשובה לשאלה הראשונה היא בחיוב - האם ניתן לשחרר את החפץ באופן ובתנאים שישיגו איזון מידתי בין תכלית התפיסה מחד ומימוש זכות הקנין של המבקשת, מאידך.
17
44. לשאלה הראשונה ניתן להשיב בחיוב ללא כל קושי. עילת התפיסה של הכספים המצויים בחשבונות המבקשת היא לשם הבטחת חילוט. זו העילה היחידה לתפיסת הכספים (לא עומדת בבסיס התפיסה תכלית ראייתית או מניעתית). עילה זו, שרירה וקיימת אף עתה. היחידה החוקרת ביצעה ומבצעת פעולות חקירה לשם קידומה, ולשם הבשלת החקירה לכתב אישום ולמשפט. לעת הזו, ובטרם התגבשות הראיות לכלל מסקנה חד משמעית ולכלל כתב אישום - קשה לאמוד את סיכויי ההרשעה (אשר בגינם תקום האפשרות להורות על חילוט הכספים). ואולם, וכפי שצויין לעיל, החשדות המתגבשים אינם חשדות בעלמא, ומדובר בחשד בעל משקל ממשי.
45. אשר לשאלה השניה, הרי שהיא מתמקדת באפשרות להורות על שחרור התפוס בתנאים - וזאת בהינתן התמשכות ההליך. כפי שנקבע בפסיקה, יש לשקול במסגרת זו את היקף הפגיעה בזכות הקנין עקב המשך התפיסה, את מידת הסכנה לפגיעה בתכלית התפיסה (אם ישוחרר החפץ). במסגרת שיקולים אלו, לאלמנט הזמן בו מוחזק התפוס בידי המשטרה - ישנה משמעות באיזון השיקולים הנדרש (ר' למשל בש"פ 342/06 הנ"ל).
משוואת האיזון מובילה אותי למסקנה, כי לעת הזו, נוטה הכף לטובת המשך החזקת התפוסים בידי המשיבה. לעניין זה נתתי דעתי לעובדה כי הסכום התפוס על ידי המשיבה עומד על כ- 5% מהיקף העבירה המשוער. אמנם, אין המדובר בסכום של מה בכך, אולם לא השתכנעתי כי מדובר בסכום אשר הקפאתו על ידי המשיבה גורמת לנזק בלתי הפיך לאפשרות המבקשת להמשיך ולנהל את ענייניה השוטפים. יצויין בהקשר זה כי, כמפורט בראשית החלטתי - חשבונות הבנק של המבקשת שוחררו, ובאפשרותה לפעול בהם באופן שוטף. לא הובאו בפני ראיות התומכות בטענת המבקשת בדבר נזק בלתי הפיך ובלתי מידתי למבקשת, היה ולא ישוחררו הכספים התפוסים.
46. אמנם,
ייתכן כי ככל שיחלוף הזמן, ובמידה שלא תחול התקדמות נוספת בחקירה, יהיה בכך כדי
לשנות את נקודת האיזון ולהטות את הכף לטובת שחרור התפוסים - כולם או חלקם, לידי
המבקשת. ואולם לשלב זה של החקירה, בשים לב לעוצמת החשדות, היקף העבירות, גובה
הסכום התפוס כמו גם העובדה שהמבקשת ממשיכה לקבל מאוצר המדינה תקצוב שוטף מכוח
סוף דבר, הבקשה נדחית.
המזכירות תעביר את העתק ההחלטה לצדדים.
הדו"ח הסודי על נספחיו יוחזרו לנציג המבקשת.
ניתנה היום, י"ד כסלו תשע"ז, 14 דצמבר 2016, בהעדר הצדדים.
