בש"פ 1988/17 – יוסף גנגינה נגד מדינת ישראל
1
בבית המשפט העליון |
בש"פ 1988/17 |
לפני: |
המבקש: |
יוסף גנגינה |
|
נ ג ד |
המשיבה: |
מדינת ישראל |
בקשה למתן רשות ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי מרכז-לוד במ"ת 3415-04-15 מיום 12.2.2017 שניתנה על- ידי השופט א' יקואל |
בשם המבקש: |
עו"ד אלי כהן; עו"ד גד זילברשלג |
בשם המשיבה: |
עו"ד דנה אלון; עו"ד עדי שגב |
1. בקשת למתן רשות ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי מרכז-לוד במ"ת 3415-04-15 מיום 12.2.2017 (השופט א' יקואל), בגדרה אושרה החלטת הממונה על הפיקוח האלקטרוני (להלן: הממונה) מיום 24.1.2017 להורות על הפסקת המעצר בפיקוח אלקטרוני שבו היה המבקש נתון.
רקע ועיקרי ההליכים המשפטיים
2
2. ביום 2.4.2015 הוגש נגד המבקש ושמונה אחרים כתב
אישום בשבעה אישומים, בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, לפי סעיף
3. ביום 2.8.2015 הורה בית המשפט המחוזי מרכז-לוד על מעצרו של המשיב עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. ערר שהוגש על החלטה זו התקבל באופן חלקי, ובמסגרתו נקבע כי יש לבחון אפשרות לחלופת מעצר בתנאים מגבילים ובפיקוח הדוק. בית המשפט (המשנה לנשיאה, א' רובינשטיין) מצא לנכון להעיר למבקש כהאי לישנא: "ובמיוחד יוזהר העורר אזהרה חמורה שבחמורות שלא להעז להפר את התנאים, שכן משמע הדבר עלול להיות סורג ובריח" (בש"פ 5537/15 גנגינה נ' מדינת ישראל, פסקה כ"ג (27.8.2015)).
4. ביום 7.10.2015 הורה בית המשפט המחוזי מרכז-לוד על מעצרו של המבקש עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, בתנאי 'מעצר בית', באיזוק אלקטרוני ובפיקוח, וכמו כן "נאסר על המשיב ליצור קשר ישיר או עקיף עם מי מהמעורבים בפרשה, לרבות כל העדים בכתב התביעה, לא כולל אשתו". כחצי שנה לאחר מכן, נדחתה בקשת המבקש לעיון חוזר בתנאי מעצרו בפיקוח אלקטרוני, באופן שתשונה כתובת המעצר בפיקוח אלקטרוני לביתו שבפתח תקווה. ערר שהוגש על החלטה זו נתקבל (השופט י' דנציגר), ובו הובהר כי "בהתחשב בהעתקת מקום המעצר בפיקוח אלקטרוני לפתח תקוה, כל הפרה של תנאי המעצר בפיקוח אלקטרוני תוביל למעצרו של העורר מאחורי סורג ובריח" (בש"פ 4433/16 גנגינה נ' מדינת ישראל, פסקה 6 (7.6.2016)).
3
5. ביום 18.1.2017 נעצר המבקש בשל הפרת תנאי פיקוח
המעצר, כפי שיפורט להלן, עד למתן החלטת הממונה בעניינו. ביום 23.1.2017, כחלק
מההליך להפסקת הפיקוח האלקטרוני, נערך למבקש שימוע בו הכחיש את ביצוע המעשים
המיוחסים לו, ובסיומו המליצה עורכת השימוע לממונה להורות על הפסקת הפיקוח
האלקטרוני. ביום המחרת, נתקבלה החלטת הממונה לפיה קיים יסוד סביר להניח שהמבקש
ביצע עבירה בתקופת הפיקוח, העולה כדי הפרה מהותית של תנאי הפיקוח (סעיפים
6. ביום 26.1.2017 הוגשה בקשה לתיקון כתב האישום נגד
המבקש, שבמסגרתה נוספו שני אישומים המפרטים את מעשי המבקש שבגינם הוחלט להורות על
הפסקת מעצרו בפיקוח אלקטרוני. על-פי המפורט באישום
השמיני, במהלך חודש דצמבר 2016, התקיימה פגישה בין המבקש לבין מאיר סממה (להלן: מאיר) ויצחק ארז. אחד מהם הוא מכר של דודה של המתלוננת. במהלך
הפגישה ציין המבקש עובדות מכתב האישום המקורי המיוחס לו, וזאת במטרה שמאיר יפעל
כדי להניא את המתלוננת מלהעיד במשפט המתנהל נגדו, באמצעות דודה. ביום 30.12.2016
פגש מאיר את דודה של המתלוננת במקום עבודתו, ומסר לו כי "הם
ביקשו כי [המתלוננת – נ' ס'] לא תגיע
לעדות". כעבור מספר שעות התקשר מאיר לדודה של המתלוננת ושאל אם שוחח
עם המתלוננת. בגין מעשים אלה יוחסו למבקש עבירות של הדחה בחקירה, לפי סעיף
7. בעקבות החלטת הממונה התקיים דיון לפני בית המשפט
המחוזי וביום 12.2.2017 ניתנה החלטת בית המשפט נושא בקשת רשות ערעור זו, המאשרת את
החלטת הממונה (סעיף
על החלטה זו נסובה הבקשה שלפנַי, אשר הוגשה מכוח
סעיף
עיקרי טענות הצדדים בבקשה
4
8. לטענת המבקש, החלטת הממונה והחלטת בית המשפט המחוזי הסתמכו על חומר, ובכלל זה המכתב מאת הפרקליטות, אשר אין בכוחו לבסס את המסד הראייתי הנדרש להחלטת הממונה, לפיה המבקש ביצע עבירה בתקופת הפיקוח.
9. המדינה מתנגדת לבקשה וסומכת ידיה על החלטת בית המשפט המחוזי. לטענתה, רשאי הממונה להתבסס בהחלטתו להורות על הפסקת הפיקוח האלקטרוני על ראיות מנהליות בלבד, וכי בחינת ההחלטה על-ידי הערכאה השיפוטית היא בחינה מנהלית, בה נדרש בית המשפט לבחון את סבירות ההחלטה. לגופו של עניין, טוענת המדינה כי גם אם נפל פגם בהחלטת הממונה, הרי שזה נרפא שעה שהמבקש הודה כי יצר קשר עם המתלוננת, וכן בעקבות הגשת כתב אישום המתוקן נגדו, כפי שפורט במכתב מאת הפרקליטות, ולו יש משקל ראייתי מספק על מנת להורות על הפסקת הפיקוח האלקטרוני.
דיון והכרעה
10. לאחר שעיינתי בבקשה, בנספחיה, בתגובת המדינה, ונתתי דעתי על נימוקיהן, ולאחר שמיעת הטיעון בעל-פה אתמול, הגעתי לכלל מסקנה כי דינה של הבקשה להידחות.
5
11. ביום 16.6.2015 נכנס לתוקפו
12. בקשת רשות ערעור על החלטת הממונה דומה אפוא לבקשה
ב'גלגול שלישי' (בש"פ 199/16 מאיוסט נ' מדינת ישראל
(14.1.2016); ראו גם: רע"ב 425/09 פריניאן נ'
פרקליטות המדינה, פסק דינו של השופט (כתוארו דאז)
א' גרוניס (11.3.2009)). זאת, משום שהחלטת הממונה, שלה כשירות של שופטת
שלום (סעיף
13. כלל נקוט בידינו כי בקשת למתן רשות ערעור תינתן במקרים חריגים בלבד, שבהם מתעוררת שאלה בעלת חשיבות משפטית, ציבורית או אחרת, החורגת מעניינו הפרטי של המבקש, או כאשר מתקיימות נסיבות פרטניות חריגות המצדיקות זאת. גם לאחר שבחנתי את טענות המבקש כדרך בית הלל, שוכנעתי כי הבקשה שלפנַי אינה מגלה עילה המצדיקה מתן רשות ערעור.
6
14. החלטת הממונה התבססה כאמור על מכתב מאת הפרקליטות, לפיו בכוונת הפרקליטות להגיש בקשה לתיקון כתב האישום נגד המבקש ולייחס לו ביצוע של עבירות שביצע במהלך מעצרו בפיקוח אלקטרוני, וכי חומר הראיות שנאסף מבסס את החשדות לביצוע העבירות הללו. אין די אמנם במכתב שכזה מאת הפרקליטות, כדי לשמש תשתית ראייתית כנדרש לצורך החלטת הממונה להורות על הפסקת המעצר בפיקוח אלקטרוני. ברם, אין מחלוקת עובדתית על כך שהמבקש יצר קשר עם המתלוננת, וזאת אף לאחר שהוזהר שב והוזהר על-ידי הערכאות השונות לבל יפר את תנאי מעצרו. תיקון כתב האישום כדרך שנעשה, נזקף לחובתו של המבקש במידה ידועה (ראו והשוו: רע"ב 426/13 חווא נ' שב"ס, פסקאות 16-15 (12.3.2006)). בדין קבע אפוא בית המשפט המחוזי שהמבקש הפר את האמון שנתן בו בית המשפט ואת תנאי מעצרו באופן העולה כדי הפרה מהותית, באופן המצדיק את החזרתו של המבקש למעצר עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו מאחורי סורג ובריח.
15. אשר על כן, הבקשה למתן רשות ערעור נדחית.
ניתנה היום, כ"ט באדר התשע"ז (27.3.2017).
|
|
ש ו פ ט |
_________________________
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח. 17019880_O01.doc עב
מרכז מידע, טל' 077-2703333 ; אתר אינטרנט,
