ב"ל (באר-שבע) 51180-11-11 – אורנה נחמן נ' המוסד לביטוח לאומי
ב"ל (באר-שבע) 51180-11-11 - אורנה נחמן נ' המוסד לביטוח לאומימחוזי עבודה באר-שבע ב"ל (באר-שבע) 51180-11-11 אורנה נחמן נ ג ד המוסד לביטוח לאומי בית דין אזורי לעבודה בבאר-שבע [15.01.2013] לפני: כב' השופט משה טוינה נציג ציבור (עובדים) מר משה גולדפרב נציג ציבור (מעבידים) מר דב אבדור פסק דין
1. פסק דין זה עניינו תביעה שהגישה הגב' אורנה נחמן (להלן: "התובעת") בעקבות החלטת וועדת הרשות מיום 25.5.2011, אשר דחתה תביעה שהגישה התובעת להכרה בה כ"נכה נזקק" על פי תקנה 18א' לתקנות בית הדין לעבודה (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה) תשט"ז-1956 (להלן: "התקנות"), לתקופה המתייחסת מיום 31.12.2010 ועד לחודש מאי 2011.
2. התובעת הגב' אורנה נחמן, ילידת 1964, הפעילה עסק למתן שירותי ניקיון. במסגרת העיסוק נפגעה התובעת בשנת 2008 ונפגעה שנית בקרסול בשנת 2009.
3. בספטמבר 2010 הגישה התובעת בקשה להכיר בה כ"נכה נזקק", על פי תקנה 18א' לתקנות. בהחלטה של וועדת הרשות מחודש דצמבר 2010, נדחתה בקשת התובעת בנימוק ולפיו:
"בדיקה חוזרת מול מחלקת הגבייה נמצא כי אין שינוי בדיווחים מאז הצהרתה מה-23/12/09 ולפיו צומצמו שעות עבודתה ל-15 ומכאן שיש לתובעת הכנסות מהעסק".
4. התובעת שבה ופנתה להכיר בה כ"נכה נזקק" בחודש מאי 2011, לתקופה שמינואר 2011 ועד למאי 2011. בתביעה טענה התובעת, כי הכנסותיה ירדו ביותר מ-50% ובמידה ובמחלקת הגבייה אין נתונים המצביעים על ירידה בהיקף האמור, יש באפשרותה להציג דוחות מע"מ המעידים על הירידה בהכנסותיה. בהחלטה מיום 25.5.2011 דחתה וועדת הרשות את פניית התובעת בנימוק: "מאחר ו לתובעת הכנסות וגם אם קיימת ירידה, לא ניתן להר בה כנכה נזקק".
5. בחודש נובמבר 2011 הגישה התובעת תביעה לבית הדין, המתייחסת להחלטת וועדת הרשות מחודש מאי 2011.
|
|
ביום 22.2.2012 התקיים דיון בבית הדין בתביעה שהגישה התובעת, ובעקבותיו הגישו הצדדים מסמכים והבהרות כדלקמן:
א. החלטת וועדת הרשות הפועלת במסגרת סעיף 15 לתקנות מחודש מרץ 2012 ולפיה:
"הפגיעה (הפגיעה בעבודה, הוספה שלי-ט.מ.) מונעת חזרתה לעיסוקה באופן מלא ולאור שיעור הירידה בהכנסות, מומלץ להפעיל תקנה 15 באופן מלא".
ב. בהודעה שהעביר הנתבע לבית הדין בחודש מאי 2012, הבהיר האחרון כי החלטת וועדת הרשות המתייחסת לתקופה שמחודש ינואר 2011 ועד לחודש מאי 2011, מבוססת על שומה לשנת 2009.
ג. תעודת עובד ציבור ולפיה בחודש יולי 2011 הגישה התובעת דוח שנתי המתייחס לשנת 2010 במסגרתו הצהירה התובעת על הכנסה לאותה שנה בסכום של 80,087 ₪ (ראה: סעיף 4 לתעודת עובד הציבור שהגיש הנתבע ביום 4.3.2012.
ד. ביום 31.5.2012 צרפה התובעת דוח שנתי המתייחס לשנת 2011, ובו הצהרה על הכנסות מעסק או ממשלח יד לשנת המס האמורה, בסכום של 17,816 ₪.
6. יוצא מכאן כי בעת שדנה וועדת הרשות בבקשת התובעת להכיר בה כ"נכה נזקק", לא היו בפני הוועדה נתונים עדכניים המתייחסים להכנסותיה של התובעת, משזו הסתמכה על שומה משנת 2009, שלא תאמה את הכנסותיה במועד הפניה והדיון בוועדת הרשות.
7. עם זאת, הן מפניית התובעת לוועדת הרשות (פניה בה היא טוענת לצמצום בהכנסות), כמו גם מהדוח השנתי אשר מתייחס לשנת 2011, אין לומר כי לא הייתה לתובעת כל הכנסה במועד הפניה לוועדת הרשות מהעסק שבבעלותה.
8. תקנה 18 לתקנות קובעת, כי "נכה נזקק" - הוא מי שנקבעה לו נכות לזמן מוגבל וועדת הרשות קבעה כי אין לו סיכוי סביר לעבודה כלשהי עקב הפגיעה בעבודה, ואין לו הכנסה מהתעסקות. בענייננו, מקום שיש לתובעת הכנסה מהתעסקות (אף אם חלה ירידה של ממש בהכנסתה), לא עונה התובעת להגדרת "נכה נזקק".
9. בנסיבות הללו התביעה נדחית, ללא צו להוצאות.
10. ערעור ניתן להגיש לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, תוך 30 יום מיום המצאת פסק הדין לצד המבקש.
|
|
ניתן היום, ד' שבט תשע"ג, (15 ינואר 2013), בהעדר הצדדים ויישלח אליהם. |
