ת"פ 71080/11/21 – מדינת ישראל נגד אסף לוי,חן סעיד
בית הדין האזורי לעבודה חיפה |
|
|
ת"פ 71080-11-21 ת"פ 51639-11-17 |
1
01 מרץ 2022
בפני: כב' השופט אסף הראל
המאשימה: |
מדינת ישראל
|
נגד
|
|
הנאשמים: |
אסף לוי 2. חן סעיד
|
החלטה
בקשת הנאשם אסף לוי מיום
24.12.21 בה העלה טענות מקדמיות לפי סעיף
שיהוי בהגשת כתב האישום
2
1. הנחיית היועץ המשפטי לממשלה מס' 4.1202 שכותרתה "משך טיפול התביעה עד להגשת כתב אישום", בנוסחה בעת הגשת כתב האישום המקורי (עותק צורף לבקשת חן סעיד) (להלן - ההנחיה) - קובעת פרק זמן של 12 חודשים לצורך גיבוש החלטה סופית על ידי התביעה בנוגע לתיק חקירה בעבירות מסוג עוון. פרק זמן זה נמנה ממועד קליטת התיק ביחידת התביעה (סעיף 3(א)(2)(ב) להנחיה). יצויין כי אסף לוי בבקשתו מונה את פרק הזמן בצורה שונה מזו המותוות בהנחיה: מניינו הוא בין מועד ביצוע העבירות ובין מועד הגשת כתב האישום (סעיפים 14-15 לבקשה). אין לקבל מנין כזה שאינו עולה בקנה אחד עם ההנחיה.
2. המאשימה מסבירה כי התיק הועבר למחלקה המשפטית בחודש 3/16. בהינתן כי כתב האישום הוגש בחודש 11/17, יש לקבוע כי הדבר נעשה לאחר שחלפה תקופה של 21 חודשים. זהו שיהוי ניכר בהגשת כתב האישום. על כך שמדובר בשיהוי ניכר ניתן למוד מההנחיה עצמה. זו קובעת כי הגשת כתב אישום בעוון לאחר שחלף פרק של 18 חודשים בין קליטת התיק בתביעה ועד קבלת החלטה בדבר העמדה לדין, מחייבת אישור של היועץ המשפטי לממשלה. לא די באישור של פרקליט המחוז או ראש יחידת התביעות או סגנו, המוסמכים להאריך את פרק הזמן הקבוע בהנחיה בעד שישה חודשים נוספים בלבד (סעיף 4(ב) להנחיה). המאשימה הבהירה (עמוד 29 לפרוטוקול) כי לא התקבל כל אישור - לא של פרקליט מחוז, לא של ראש יחידת התביעות או סגנו, ולא של היועץ המשפטי לממשלה - להגשת כתב האישום בהליך כאן על אף השיהוי הניכר בהגשתו.
3
3. לטעמי, הגשת כתב האישום במקרה כאן תוך שהמאשימה פועלת בסתירה רבתי להנחייה, עומדת בסתירה מהותית לעקרונות של צדק והגינות משפטית. ההנחיה משקפת עקרונות שהמאשימה קבעה לעצמה בכל הנוגע לשיהוי בהגשת כתבי אישום. היא קבעה מנגנון המחייב קבלת אישור של היועץ המשפטי לממשלה עת מדובר בשיהוי ניכר כמו במקרה כאן. זהו מנגנון המאפשר לסנן מקרים שבהם לא יוגש כתב אישום בשל שיהוי במשך הטיפול בתיק לאחר שזה התקבל בתביעה. צודקים הנאשמים בטענתם כי בית הדין לא אמור לשים עצמו במקום היועץ המשפטי לממשלה ולהחליט במקומו האם היה מקום להגשת כתב האישום בשיהוי כזה או לא. אין לשלול אפשרות שלו היה נדרש היועץ המשפטי לממשלה למקרה כאן, היה קובע שאין להאריך את משך הזמן שנקבע בהנחיה לטיפול בתיק עד להגשת כתב אישום. הגשת כתב האישום בשיהוי כזה, מבלי שניתן לו אישור בהתאם להנחיה, שוללת מהנאשמים זכות המוקנית להם בהנחיה: הזכות שגורם בכיר ברשויות התביעה יבחן האם קיימים טעמים המצדיקים להאריך את משך הטיפול בתיק עד להגשת כתב אישום. בנסיבות אלו, בהן פעלה המאשימה בניגוד להנחיה, נסתרה חזקת תקינות מעשה המינהל ככל שזו נוגעת לעצם הגשת כתב האישום, ויש לדחות את טענת המאשימה בענין זה (עמוד 31 לפרוטוקול). די בטעמים אלו כדי להביא למסקנה שיש לבטל את האישום מכח הגנה מן הצדק ובשל כך שנפל בו פגם.
4.
חשוב להטעים שביטול האישום לא
נעשה בשל הוראת סעיף
5. די בטעמים אלו כדי להביא למסקנה שכתב האישום הוגש בסתירה מהותית לעקרונות של צדק והגינות משפטית. בנסיבות המקרה, מצאתי שלאור זאת יש להורות על ביטול האישום כנגד הנאשמים. זאת בהינתן הפגם בהגשת כתב האישום כפי שפורט לעיל. לכך מצטרפת העובדה שהעבירות בהן הואשמו הנאשמים הן עבירות אסדרתיות (mala prohibita). בהינתן אלה, לא מצאתי שהאינטרסים החברתיים בבירור האישום, הרתעה, ענישה ושמירה על בטחון הציבור גוברים על האינטרס החברתי כי ההליך הפלילי ינוהל בהגינות ותוך שמירה על זכויות הנאשמים.
6. לא מצאתי ממש ביתר הטענות המקדמיות שהעלו הנאשמים. מאחר והגעתי למסקנה כי יש לבטל את האישום כנגד הנאשמים, אתייחס להלן מעבר לדרוש לטענות האחרות שהועלו על ידי הנאשמים.
סמכות מקומית
4
7.
כעולה מכתב האישום, מקום
מגוריו של אסף לוי הוא באילת. אשר לנאשם חן סעיד, בכתב האישום נטען שמקום מגוריו
בעספיא, אלא שאותו נאשם ציין בעת שהתייצב לדיון ביום 8.2.21, כי כתובתו לא קבועה. הוא
לא מסר אז כתובת בעספיא להמצאת מסמכים, אלא כתובת באילת. גם בבקשתו לא ציין היכן
כתובתו הקבועה. בנסיבות אלו, עת לא ברור כלל שהנאשם חן סעיד מתגורר בעספיא, הסמכות
המקומית לדון בהליך כאן היתה אמורה להיות לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע. זאת,
לאור מקום מגוריו של אסף לוי ולאור הטענה בכתב האישום כי העבירות בוצעו באילת
(סעיף
8.
כתב האישום הוגש בתחילה בבית
הדין האזורי לעבודה בנצרת. המאשימה ביקשה להעבירו משם לבית הדין האזורי לעבודה
בחיפה, וכך הורה בית הדין האזורי לעבודה בנצרת בהחלטה מיום 9.7.18. עת שההליך כאן
הועבר מבית הדין האזורי לעבודה בנצרת לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, לא ניתן
להעבירו עוד. בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קנה סמכות לדון בו, גם אם לפי סעיף
התיישנות
5
9.
הנאשמים הואשמו באישומים 1-3
לכתב האישום בעבירות מסוג עוון. אין להעמיד לדין אדם בשל עבירות מסוג זה, ככל
שחלפו חמש שנים ויותר מאז ביצוען ועד הגשת כתב האישום (סעיף
10.
באישום הרביעי הואשמו הנאשמים
בעבירה על הוראת סעיפים
חיסול החברה
11.
כעולה מכתב האישום המתוקן,
החברה חוסלה מרצון ביום 3.4.17. כתב האישום מייחס לחברה, כמעסיקה, אחריות לעבירות
שונות. אחריות הנאשמים קמה על פי כתב האישום מכח היותם נושאי משרה בה בכך שהפרו את
חובת הפיקוח על החברה. אני קובע כי עצם העובדה שהחברה חוסלה מרצון, אינה מהווה חסם
להעמדתם לדין של הנאשמים כאן. הטעם כך הוא שהאחריות הפלילית של התאגיד והאחריות
הפלילית של נושא המשרה בו - מוסדרות בהוראות שונות ב
6
סיכום
12. הבקשה המקדמית מתקבלת כמפורט לעיל, ואני מורה על ביטול האישום כנגד שני הנאשמים.
13. לצדדים מוקנית, תוך 45 ימים מעת שתומצא להם החלטה זו, זכות לערער עליה בפני בית הדין הארצי לעבודה בירושלים.
ניתנה היום, כ"ח אדר א' תשפ"ב, (01 מרץ 2022), בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.
