ת"פ 66313/12/15 – משה יעקב חברוני נגד מדינת ישראל
בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו |
|
|
|
ת"פ 66313-12-15 מדינת ישראל נ' עליאש ואח'
תיק חיצוני: 430967/09 |
1
|
מספר בקשה:55 |
||
לפני |
כבוד השופטת לימור מרגולין-יחידי
|
||
מבקשים |
משה יעקב חברוני ע"י ב"כ עו"ד דוד פורר
|
||
נגד
|
|||
משיבים |
1. מדינת ישראל ע"י ב"כ עו"ד טל תבור ועדי אפלבוים גרוזמן
|
||
|
|||
החלטה |
טענת נאשם 2 בדבר קיום עמדות סותרות ביחס למיזמים במזרח ירושלים
2
לטענת ההגנה, המדינה הביעה עמדה רשמית בפני מבקר המדינה ובמסגרת עתירה בבג"צ, לפיה איסור ההתקשרות של קופות החולים במיזמים אינו חל במזרח ירושלים, וזאת גם ביחס למיזמים שעסקו בגיוס מבוטחים תוך פעולה בניגוד לתקנות השיווק. עוד מוסיפה ההגנה וטוענת שבנסיבות אלה קיימת סתירה בין העמדה הרשמית האמורה לבין עמדת כתב האישום, לפיה בהתקשרות עם חברת אלחיאת שפעלה במזרח ירושלים בוצעו פעולות לא חוקיות של גיוס מבוטחים בניגוד לאיסורים שנקבעו ופעולות פליליות להסתרת הפעילות. לטענת ההגנה, אם לא היה איסור על גיוס מבוטחים או הייתה מדיניות של אי אכיפה של אותו איסור, לא היה צורך לבצע פעולות לעקיפת האיסור ופעולות להסתרת גיוס המבוטחים. ההגנה רואה בשתי העמדות, שאינן מתיישבות לפי הטענה, דיבור פסול של הרשות בשני קולות, ומשכך, לשיטתה, מושתקת המאשימה מהעלאת הטענות שנטענו בכתב האישום מכוח דוקטרינת ההשתק השיפוטי. ההגנה הפנתה את ביהמ"ש לדו"ח מבקר המדינה משנת 2010, ולעתירה לבג"צ שעסקה בנושא המיזמים (בג"צ 10855/05 שירותי בריאות כללית נ' דני נווה - שר הבריאות), לרבות תשובת המדינה ומכתב עדכון (להלן בהתאמה: "דו"ח מבקר המדינה" ו"העתירה לבג"צ").
בתגובה טוענת המאשימה כי אין סתירה בין כתב האישום לבין העמדות הנזכרות בדו"ח מבקר המדינה ובעתירה לבג"צ, שכן באותן עמדות יש התייחסות להפעלת מיזמים באופן כללי, תוך הצהרה שהאיסור הגורף על הפעלתם לא חל על מיזמים במזרח ירושלים, ואולם אין בעמדות אלה כדי להכשיר קבלת תשלום שהוסווה על ידי המיזמים עבור מעבר מבוטחים, לא במזרח ירושלים ולא בכל מקום אחר. עוד מודגש כי יש להבחין בין האיסורים המנהליים ביחס להפעלת מיזמים לבין עבירות פליליות המפורטות בכתב האישום.
לצורך הכרעה בטענה יש מקום להדרש בתמציתיות למהותו של מיזם.
סעיף
"קופת חולים לא תחזיק ולא תרכוש אמצעי שליטה בשיעור כלשהו בתאגיד אחר, בין שהוא רשום ובין שאינו רשום, ולא תהיה בעל ענין בו, במישרין או בעקיפין, ולא תתקשר במטרה ליצור מיזם, אלא אם כן נתקיימו כל אלה:
(1) פעילות התאגיד האחר או המיזם (להלן - התאגיד האחר), היא בתחום הבריאות בלבד;
(2) אמצעי השליטה של הקופה הם בשיעור של 20% לפחות מכל סוג של אמצעי שליטה;
(3) ניתן לכך היתר מראש מאת שר הבריאות ושר האוצר".
3
הנה כי כן, ה
בהתאם לסקירות המתארות את השתלשלות הארועים בדו"ח
מבקר המדינה ובעתירה לבג"צ, קופ"ח לא קיימו את הוראות סעיף
במסגרת התשובה לבג"צ וכן במסגרת תשובות למבקר
המדינה, תוארו פעולות אופרטיביות בהן החל משרד הבריאות מול המיזמים שהמשיכו לפעול גם
לאחר ההנחיה משנת 2004, מיזמים שאי החוקיות שלהם נבעה בראש ובראשונה מכך שפעלו שלא
מכוח היתר ולא בהתאם לתנאי ה
לצד פעולות אלה הובהר כי משרד הבריאות הגיע למסקנה שבמקומות דוגמת מזרח ירושלים, בהם ללא המיזמים יש אפשרות ממשית שלא ינתנו שירותים רפואיים לציבור, אין לסגור את המיזמים, מבלי לגבש פתרון חלופי שישמור על האינטרס של הציבור, ומטעם זה לא קודמה סגירה מיידית של אותן מרפאות ואותם מיזמים.
אכן, כעולה מן המפורט בדו"ח מבקר המדינה
ובעתירה לבג"צ, הגורמים המוסמכים הניחו כי באותם מיזמים נעשה בין היתר שימוש לרעה
לעקיפת הוראות ה
4
בנסיבות אלה, איני מקבלת את הטענה שיש בתשובות שניתנו במסמכים שהועמדו לעיוני כדי לבטא החרגה מהותית של האיסור לבצע פעולות שיווק וגיוס מבוטחים, ככל שמדובר במיזמים במזרח ירושלים. כמו כן, איני רואה בתשובות הצהרה מחייבת ובעלת נפקות משפטית כי לא תבוצע אכיפה בקשר לפעולות בלתי חוקיות הקשורות לגיוס לקוחות. דברי המדינה, כאמור, מתייחסים לאילוץ הקשור לטובת תושבי המקום שהוביל מסקנה שטרם סגירת המיזמים יש למצוא חלופה אחרת להענקת שירותים רפואיים במקום.
אוסיף עוד כי עיון בכתב האישום מעלה שקיימת בו
אבחנה בין פעולות אסורות הנוגדות את תקנות השיווק והוראות ה
סוף דבר, אין במסמכים הנטענים כדי לבסס עמדה רשמית שונה, כנטען, ומסקנה זו פוטרת אותי מן הצורך להדרש למשמעות המשפטית והאופרטיבית של דיבור בשני קולות וטענות להשתק שיפוטי.
ההחלטה תשלח למאשימה ולב"כ נאשם 2.
ניתנה היום, כ"א כסלו תשע"ז, 21 דצמבר 2016, בהעדר הצדדים.
