ת"פ 60720/10/15 – מדינת ישראל – מע"מ עכו נגד פלוני
בית משפט השלום בקריות |
|
ת"פ 60720-10-15 מע"מ עכו נ' נ |
|
1
לפני |
כבוד השופט מוחמד עלי
|
|
בעניין: |
מדינת ישראל - מע"מ עכו
|
|
|
|
המאשימה |
|
נגד |
|
|
פלוני
|
|
|
|
הנאשמים |
גזר דין |
כתב האישום וההליכים עד כה
1.
ביום 5.5.2016 הורשע הנאשם על פי הודאתו בכתב אישום המייחס לו 15 עבירות של אי
הגשת דוחות תקופתיים לפי סעיף
2
2.
הנאשם עוסק בעבודות בנייה ולכן הוא מוגדר כעוסק לפי סעיף
3. ביום 25.9.2016, ולאחר שהצדדים טענו בעניין הוריתי על קבלת תסקיר שירות מבחן בעניינו של הנאשם. יצוין כי המאשימה הסכימה לשליחת הנאשם לתסקיר תוך שציינה כי אין בהמלצות התסקיר כדי לחייבה.
תסקיר שירות המבחן
4. שירות המבחן הניח לפניי תסקיר בו סקר את נתוני הנאשם. בין היתר צוין כי הנאשם בן 59; גדל במשפחה נורמטיבית ותומכת; נשוי ואב לשלוש בנות קטינות ומהווה דמות דומיננטית במשפחתו; לאחר 8 שנות לימוד נשר מבית הספר. עוד צוין כי הנאשם שירת בצה"ל ולאחר מכן התגייס למג"ב אך לאחר 8 שנות שירות פרש בשל פציעה שספג במהלך שירותו. מאז, עבד ברציפות כשכיר במשך 18 שנים, לאחר מכן פתח עסק עצמאי שנסגר עקב קריסה כלכלית וחובות. כיום, מזה מספר שנים, הנאשם לא עובד ומתקיים מקצבת נכות מביטוח לאומי בשל מצבו הרפואי. בתסקיר צוין כי מצבו הבריאותי של הנאשם קשה הוא סובל מאי ספיקה לבבית, מחלת ריאות כרונית, השמנת יתר וסוכרת. לאחרונה מצבו של הנאשם אף החמיר והוא אושפז בבית החולים מספר פעמים. עוד צוין כי הנאשם מצוי בהליך של פשיטת רגל. אשר לעבירה הנוכחית טוען הנאשם כי הפסיק להגיש דוחות עקב מצבו הכלכלי והבריאותי, וכי ניסיונותיו להגיע להסדר מול רשויות המס נענו בשלילה. לדבריו ההחזר החודשי שרשויות המס דורשות, עולה על הקצבה ממנה מתקיימת משפחתו. הערכת שירות המבחן היא כי ההליך המשפטי ומצבו הכלכלי והבריאותי של הנאשם מהווים יחדיו גורם הרתעתי ומציב גבולות. לפיכך, שירות המבחן המליץ שלא למצות את הדין עם הנאשם ולהסתפק בהארכת המאסר המותנה בנוסף לעונשים נלווים.
טיעוני הצדדים לעונש
3
5. ביום 8.2.2017 טענו הצדדים לעונש. ב"כ המאשימה ציינה כי עד היום המחדלים שצוינו בכתב האישום לא הוסרו וכי סכום המס הנובע מ- 11 דוחות הוא כ- 249,000 ₪. ביחס ליתר הדוחות, הסכומים אינם ידועים למאשימה. כמו כן, הפנתה המאשימה להרשעתו הקודמת של הנאשם בה הוטל עליו מאסר על תנאי שלטענתה בתיק זה הוא בר הפעלה. אשר לניסיונות הנאשם להגיע להסדר עם המאשימה, טענה המאשימה כי בשנת 2012 הוסכם בין הצדדים על פריסת החוב לתשלומים אך הנאשם לא שילם מאום, על כן פנייתו הנוספת להסדר נענתה בשלילה. ב"כ המאשימה סבורה כי אין לאמץ את המלצות התסקיר מאחר ובכך יהיה משום פגיעה בתכליות הענישה. עוד הוסיפה ב"כ המאשימה וטענה כי מצבו הכלכלי הקשה של הנאשם אינו פוטר אותו ממילוי חובותיו בדין לבטח כאשר מדובר בכספים שהופקדו בידיו בנאמנות כדי להעבירם לאוצר המדינה. לעניין הפגיעה במשפחתו נטען כי אין הנאשם שונה משאר הנאשמים וכי אין לו להלין אלא על עצמו. לפיכך, לשיטת המאשימה מתחם העונש נע בין 4-9 חודשי מאסר בפועל, בתוספת מאסר על תנאי בין 3-9 חודשים למשך שנתיים, וקנס בשיעור של בין 5%-10% מסכום המחדל. ב"כ המאשימה הפנתה לפסיקה התומכת לדידה בעמדתה העונשית.
6. הסנגור טעו לעונש ובטיעוניו הפנה בין היתר לנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה. נטען כי מדובר בנאשם ששירת במשטרה ונפצע אגב פעילות וכי מצבו הבריאותי והכלכלי הקשה, וכיום מצוי בהליכי פשיטת רגל ומתקיים מקצבת ביטוח לאומי בגובה 2,000 ₪ ומקצבה ממשטרת ישראל בסך 1100 ₪. הסנגור טען כי עוול כלשונו נעשה לנאשם בתיק הקודם בו נדון כאשר נמנע ממנו להגיש בקשה להמרת כתב אישום בקנס מנהלי. הנאשם אינו חולק כי המחדל שבגינו הועמד לדין בתיק זה לא הוסר, אך הפנה לניסיונות הנאשם להגיע להסדר מול רשויות מע"מ. אשר לסכום המחדל - הסנגור חולק על סכום המס לו טענה המאשימה. לסיכום, הסנגור סבור כי על בית המשפט לאמץ את המלצות התסקיר ולהסתפק במאסר על תנאי, ולכל היותר מאסר לריצוי בעבודות שירות. בנוסף, הפנה הסנגור לפסיקה שלדידו תומכת בעמדה שהציג.
7. באשר למחלוקת לגבי גבוה סכום המס - ב"כ המאשימה טענה כי סכום המס הנובע מן הדוחות ידוע לה מדוחות שהציג הנאשם במהלך ניהול משא ומתן עמה. הסנגור השיב כי יש שגיאות בדוחות ובכל אופן המאשימה לא הגישה ראיות לעניין זה.
8. בדברו בפניי, הנאשם בקש להתחשב במצבו וטען כי נקלע למצב הנוכחי שלא ברצונו.
9. לאחר שהצדדים טענו לעונש, הפניתי את הנאשם לממונה על עבודות השירות. בחוות דעתו מיום 3.4.2017, מצא הממונה על עבודות שירות כי הנאשם אינו כשיר לבצע עבודות שירות בשל מצבו הרפואי. בחוות הדעת צוין כי הנאשם סובל מנכות בשיעור 100% בשל מחלות לב ובעיות אורטופדיות וכי הוא לא יכול לשאת במאמץ הנדרש לצורך ביצוע עבודות שירות.
מתחם העונש ההולם
4
10.
כידוע, מלאכת גזירת הדין נעשית, בדרך כלל, בשני שלבים עיקריים: קביעתו של מתחם
העונש ההולם ולאחר מכן גזירת העונש בגדרי מתחם העונש (סעיף
11.
למרות שהצדדים לא התייחסו לעניין, יש צורך לבחון תחילה אם המעשים בהם הורשע הנאשם
מהווים אירוע אחד או מספר אירועים (ראו סעיף
12. בית משפט העליון חזר והדגיש כי הערכים המוגנים בעבירות מס הם שמירה על הקופה הציבורית ובאופן עקיף שמירה על כיסו של האזרח, ייעול אכיפת ותשלום המסים וכן שאיפה לשוויון בנשיאת נטל המס (ראו: רע"פ 977/13 אודיז נ' מדינת ישראל (פורסם בנבו, 20.2.2013). לאור ערכים חשובים אלה הודגש כי יש לתת עדיפות לשיקולי ההרתעה, ולהעדיפם על פני נסיבותיו האישיות של הנאשם (ראו: רע"פ 674/13 ליטווק נ' מדינת ישראל (פורסם בנבו, 28.1.2013); רע"פ 9742/11 רייך נ' מדינת ישראל (פורסם בנבו, 20.2.2012)).
5
13.
במקרה שלפנינו הנאשם פגע בערכים המוגנים פגיעה של ממש. מן הנתונים עולה כי הנאשם
לא הגיש 15 דוחות שהיה מחויב להגישם על פי
14.
העבירה בה הורשע הנאשם היא לפי סעיף 117(א)(6) לחוק מסך ערך מוסף. הוראה זו קובעת
כי מי שלא הגיש במועד דו"ח שיש להגישו לפי החוק או על פי ה
6
15.
בגזר דין שניתן על ידי בת"פ (קריות) 35464-05-14 מדינת ישראל/מע"מ
עכו נ' המכללה ללימודי הנדסה ירכא בע"מ (פורסם בנבו, 17.6.16) התייחסתי
לסיטואציה דומה וציינתי דברים אלו, שיפים גם לכאן: "הילוכה של המאשימה מעורר
מספר סוגיות באשר לאופן בו יש להוכיח נסיבות רלוונטיות לקביעת מתחם העונש ההולם,
שלא צוינו בכתב האישום. סעיף
באותו מקרה הוספתי וציינתי כי:
"הדין אפוא מאפשר
למאשימה להביא ראיות בשלב הטיעונים לעונש, הגם שנסיבות אלו לא נטענו בכתב האישום,
זאת כמובן כשיש הצדקה לכך. יתרה מכך, כתבי אישום בגין עבירה של אי הגשת דוחות
לרשויות מע"מ הן מקרה ייחודי. במקרים רבים סכום המס הנובע מן הדוחות לא ידוע,
או שעשוי להתבהר עם התקדמות ההליכים לאור מאמצים שעושה הנאשם תוך ניהול ההליך
"להסרת המחדל". מצב דברים זה מעורר את השאלה כיצד על המאשימה לפעול בצל
הוראות סעיף
16. כאמור במקרה שלפנינו, לא ביקשה המאשימה רשות להבאת ראיות, ומלבד טיעון כללי לא הביאה ראיות להוכחת סכום המס שנובע מן הדוחות. בנסיבות אלה אין בידי לקבוע כטענת המאשימה כי גובה המחדל מתבטא בסכום המס שצוין על ידה והתוצאה היא כי סכום המחדל לא הוכח.
7
17. אשר למדיניות הענישה הנוהגת - נוכח העדר נתונים באשר לגובה המחדל, קיים קושי לעמוד על מדיניות הענישה הנוהגות במקרים דומים, שכן גובה המחדל הוא נתון בעל משמעות רבה בקביעת המתחם. עם זאת יצוין כי ניתן למצוא בפסיקה קשת רחבה של מקרים בהם הוטלו עונשים שונים אף בגין מקרים בהם לא שולמו סכומי מס גבוהים. רע"פ 288/13 אבו אלחלאוה נ' מדינת ישראל (פורסם בנבו, 14.1.2013)- שם נדון הנאשם לשבעה חודשי מאסר בפועל; רע"פ 6167/11 ספקיוריטי המוקד המרכזי בע"מ נ' מדינת ישראל (פורסם בנבו, 19.2.2012) - שם הוטלו ששה חודשי עבודות שירות; רע"פ 8507/09 שחל נ' מדינת ישראל (פורסם בנבו, 24.1.2010) ועפ"ג (מחוזי חיפה) 15831-12-09 מחאג'נה נ' מדינת ישראל (פורסם בנבו, 10.6.2010) - שם הוטלו ששה חודשי מאסר בפועל. בעפ"ג (מחוזי חיפה) 24721-12-14 מדינת ישראל - אגף המכס והמע"מ נ' נחמני (פורסם בנבו, 29.1.2015), נדחה ערעור המדינה על גזר הדין של בית המשפט השלום שהטיל על הנאשמת צו של"צ בהיקף של 250 שעות. בית המשפט המחוזי התערב בגזר הדין כך שהוסיף רכיב של פיקוח שירות המבחן למשך 24 חודשים.
18. לאור האמור לעיל, אני סבור כי מתחם העונש ההולם למכלול המסכת העובדתית בכתב האישום, בנסיבות מקרה זה, נע בין מאסר על תנאי לבין 6 חודשי מאסר בפועל, בנוסף לקנס כספי והתחייבות.
שיקולים לגזירת העונש בתוך המתחם
19. הנאשם בן 59, נשוי ואב לשלוש ילדות. מהנסיבות שפורטו בתסקיר שירות המבחן עולה כי הנאשם שירת בצה"ל ובהמשך במשמר הגבול שם ספג פציעה בגינה נאלץ לפרוש מהשירות.
20.
מהראיות שהונחו לפיי עולה כי מצבו הכלכלי של הנאשם קשה. על פי מסמך מהמוסד לביטוח
לאומי הנאשם אינו רשום כעובד שכיר או כעצמאי מיום 1.1.2014 (מסומן נ/4), מתקיים
מקצבת ביטוח לאומי ומגמלה של משטרת ישראל (מסומן נ/3). בנוסף, נגד הנאשם ניתן צו
כינוס נכסים (מסומן נ/2) ביום 5.12.2014. יובהר כי המצב הכלכלי הוא שיקול גם
לקביעת גובה הקנס במסגרת המתחם, זאת לפי סעיף
21.
לנאשם הרשעה קודמת לאחר שנדון בתיק ת"פ 38104-04-10 בגין עבירות על
8
המאסר על תנאי
22. אין חולק כי נגד הנאשם תלוי ועומד מאסר על תנאי למשך שלושה חודשים. המאסר המותנה הוטל על הנאשם בתיק 38104-04-14 ואין מחלוקת כי ביצוע העבירות בתיק זה מקיים את התנאי. בעוד שהמאשימה מבקשת להפעיל את התנאי, הנאשם מבקש לאמץ את המלצת שירות המבחן ולהורות על הארכת התנאי. יצוין כי המאשימה לא טענה כי התנאי הוא "חב" הפעלה.
23.
סעיף
"(א) בית המשפט שהרשיע נאשם בשל עבירה נוספת ולא הטיל עליו בשל אותה עבירה עונש מאסר רשאי, על אף האמור בסעיף 55 ובמקום לצוות על הפעלת המאסר על תנאי, לצוות, מטעמים שיירשמו, על הארכת תקופת התנאי, או חידושה, לתקופה נוספת שלא תעלה על שנתיים, אם שוכנע בית המשפט שבנסיבות הענין לא יהיה צודק להפעיל את המאסר על תנאי.
(ב) לא ישתמש בית המשפט בסמכות לפי סעיף זה אלא לגבי ההרשעה הראשונה של הנאשם בשל עבירה נוספת" [ההגשה שלי - מ"ע].
24.
הצדדים יצאו מתוך הנחה כי הדיון הוא במישור שיקול הדעת והתעלמו מהסוגיה הנוגעת
לעצם סמכות בית המשפט להורות על הארכת התנאי. סוגיה זו מתעוררת לנוכח העובדה כי
הנאשם הורשע בתיק זה ביותר מעבירה אחת. ומאי נפקא מינא? סעיף
9
"הרעיון, שביסוד ההוראה המאפשרת לבית המשפט להאריך את תקופת המאסר-על-תנאי, הוא לתת לעבריין הזדמנות לחזור למוטב, גם לאחר שחזר ונכשל פעם אחת נוספת, אם לדעת בית המשפט מן הראוי להאריך-אף עם העבריין; וכישלון אחד נוסף אינו זהה עם עבירה אחת נוספת במובן הטכני המצומצם של המונח "עבירה" אלא במשמעות הרחבה של התנהגות פלילית, הנובעת מהחלטה אחת ומדחף פלילי אחד, גם אם יש בה בהתנהגות, מבחינה טכנית, עבירות אחדות. מטבעו של עניין אין להגדיר דברים אלה מראש, ועל בית המשפט יהא להעריך ולקבוע בכל מקרה ומקרה שלפניו, אם מדובר בכישלון חד פעמי או יותר מכך. סביר להניח, כי בדרך כלל ניתן לראות בהתנהגות הפלילית משום כישלון חד פעמי, כאשר מדובר במערכת עובדות אחת, שבוצעה בהזדמנות רצופה אחת"
25.
בע"פ 264/83 שירינ' מדינת ישראל פ"ד
לט(2) 380 (1985) (להלן: עניין שירי) נדונה השאלה "מהו המבחן
לראיתן של פעולות שונות, העשויות לגבש מספר עבירות כעבירה נוספת אחת?"
במובן סעיף
26.
בענייננו, מדובר בכתב האישום הכולל 15 עבירות של אי הגשת דוח לפי סעיף 117(א)(6)
לחוק. העבירות בהן הורשע הנאשם הן עבירות זהות, שבוצעו ברצף: החל מחודש אפריל 2011
ועד לחודש אוקטובר 2012. מדובר באותן עבירות מס, שבוצעו במסגרת אותו עסק ובשנות מס
עוקבות. מכך עולה כי העבירות מקיימות ביניהן קשר מהותי הדוק, ויש לראותן פרשה אחת
ומכאן שעניין לנו בהרשעה ראשונה בעבירה נוספת לצורך הפעלת התנאי [במאמר מוסגר
יצוין כי חלק מן השיקולים חופפים את המבחנים לצורך דיון בשאלה אם מדובר באירוע אחד
במובן סעיף
10
27.
בפסיקת בית המשפט המחוזי ניתן למצוא מקרים בהם יושמה הקביעה שבהלכת שירי, לגבי
מקרים בהם הורשע נאשם שלחובתו מאסר על תנאי במספר עבירות מס בכתב אישום אחד.
בע"פ (חי') 311/97 מדינת ישראל נ' בן יוסף (פורסם בנבו, 5.2.1998)
דובר בביצוע חמש עבירות על סעיף
28.
המסקנה מהאמור כי המקרה שלפנינו נופל בגדר המקרים לגביהם קיימת סמכות להאריך את
התנאי לפי סעיף
29. לא אכחד. לו קבע הממונה כי הנאשם יוכל לשאת עונש מאסר בעבודות שירות, זה היה העונש המוטל עליו, שכן זה העונש ההולם את נסיבותיו של המקרה הנוכחי. ואולם, הממונה קבע בחוות דעתו כי הנאשם לא מסוגל לבצע עבודות שירות בשל מצבו הרפואי. בחוות הדעת של הממונה צוין בין היתר כי הנאשם סובל מנכות בשיעור 100% בשל מחלת לב וכן סובל מבעיות אורטופדיות ועל כן לא כשיר לעבוד. הערכה זו תואמת את המסמכים הרפואיים שהגיש הסנגור (במכלול נ/1) וכן את האמור בתסקיר שירות המבחן. עולה כי הנאשם סובל מאי ספיקה לבבית, כי עבר השתלת קוצב לב וכי בנוסף הוא סובל ממחלת ריאות כרונית ומסכרת. בצומת זו, בה נשללה אפשרות הטלת עונש של עבודות שירות בשל המצב הרפואי, המענה העונשי לא צריך להיות מאסר בפועל, משום שהטלת עונש זה משמעותה החמרה בעונשו של הנאשם רק בשל מצבו הרפואי, תוצאה זו אין להלום בהיותה בלתי צודקת.
11
30. המאסר על תנאי הוטל על הנאשם כאשר לא היה מיוצג. הסנגור טוען כי נסיבות המקרה הקודם (בין היתר הסרת המחדלים) אפשרו המרת כתב האישום בקנס מנהלי, ואילו הנאשם הגיש בקה דינו לא היה נגזר וממילא לא היה מוטל עליו מאסר על תנאי. מצב דברים זה, בו ניתן היה להימנע מקיומו של מאסר על תנאי על ידי המרת כתב האישום לקנס מנהלי, מהווה שיקול התומך במסקנה שיש להורות על הארכת המאסר על תנאי.
31. לבסוף, שירות המבחן תיאר את נסיבותיו של הנאשם והעריך כי השתת מאסר בפועל תשליך באופן שלילי על מצבו האישי והמשפחתי ועלולה להחמיר את המצוקה הכלכלית והרגשית ממנה סובלים הוא ובני משפחתו. ככלל, הנסיבות העולות מן התסקיר מלמדים על נאשם שחי בדוחק, נתון בחובות כבדים ולאחרונה אף ניתן נגדו צו כינוס נכסים בשל החובות. שיקולים אלה תומכים אף הם במסקנה האמורה. לשלם שלמות התמונה יצוין כי הנאשם אינו עובד לא כשכיר ולא כעצמאי מאז שנת 2014, ומצבו הרפואי אינו מאפשר לו לעבוד.
32.
יובהר כי המתחם שנקבע על ידי כולל ברף התחתון מאסר על תנאי. המצב המשפטי אינו
מאפשר הטלת מאסר על תנאי והארכת המאסר על תנאי בו בזמן (מסקנה זו עולה משילוב סעיף
גזר הדין
33. לאור האמור לעיל, אני גוזר על הנאשם את העונשים הבאים:
אני מורה על חידוש תקופת התנאי של המאסר המותנה בן 3 חודשים שהוטל על הנאשם במסגרת ת.פ. 38104-04-10 בבית משפט זה ביום 12.1.2011 למשך שנתיים נוספות, אשר תחלנה ממועד מתן גזר הדין.
קנס בסך של 5000 ₪ או 30 ימי מאסר תמורתו.
הקנס ישולם ב- 10 תשלומים חודשיים רצופים ושווים החל מיום 1.6.2017 ובכל 1 לחודש שלאחריו. אי תשלום אחד משיעורי הקנס במלואו ובמועדו, יעמיד את יתרת הקנס לפירעון מידי.
12
אני
מחייב את הנאשם לחתום היום על התחייבות כספית על סך של 10,000 ש"ח להימנע,
תוך 3 שנים מהיום, מלעבור עבירה על
זכות ערעור לבית המשפט המחוזי תוך 45 ימים.
ניתן היום, כ"ח ניסן תשע"ז, 24 אפריל 2017, במעמד הנאשם וב"כ הצדדים.
