ת"פ 59262/06/21 – מדינת ישראל נגד הראל מאושר
בית משפט השלום בירושלים |
|
|
|
ת"פ 59262-06-21 מדינת ישראל נ' מאושר(עציר)
ת"פ 36397-09-20 מדינת ישראל נ' מאושר
ת"פ 1390-09-20 מדינת ישראל נ' מאושר
|
1
בפני |
כבוד השופט, סגן הנשיא שמואל הרבסט
|
|
מאשימה |
מדינת ישראל באמצעות ב"כ ענף תביעות - משטרת ישראל |
|
נגד
|
||
נאשם |
הראל מאושר (עציר) באמצעות ב"כ עוה"ד דוד עמר |
|
|
||
החלטה
|
שלושה כתבי אישום צירף הנאשם, והעבירות המנויות בהם הן איומים, הפרעה לשוטר, העלבת עובד ציבור, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, והחזקת סכין.
הנאשם דנן נולד בשנת 2001 ובעוד כחודשיים ימלאו לו 20 שנים. בעברו הרשעה אחת הכוללת מקבץ עבירות אלימות, וזאת מיום 6.8.19 אשר בגינה ריצה כקטין עונש מאסר בן 5 חודשים אשר נגזרו עליו בבית המשפט לנוער בירושלים, וכן תלוי ועומד נגדו מאסר מותנה בר הפעלה בעניינו.
מעת שהוגש כתב האישום דנן, שוהה הנאשם במעצר של ממש החל משלהי חודש יוני שנה זו, היינו כארבעה חודשים.
כעת, מבקש הנאשם לצאת ממקום מעצרו ולהשתבץ במכינה קדם צבאית "אחד משלנו" אשר שמה לה למטרה לקדם בני נוער בעלי רקע אישי מורכב ולהכינם לשירות צבאי משמעותי, אשר יהווה בעתיד, דרך להשתלבות מכובדת וראויה בחברה הישראלית.
נושא זה עלה כבר בעת דיוני המעצר בתיק המ"ת, והנאשם נשלח לבדיקת סוגיה זו והיתכנותה אצל שירות המבחן.
2
תסקירים אלו, בקצרה, לא מצאו את משפחתו של הנאשם כראויה לשמש כחלופה מגבה, ומשום כך "נעצר" התהליך, אלא שאז ביקש הנאשם להמשיכו בעת שהודה וצירף את שלושת כתבי האישום, וכן הורשע בעניינם.
בדיון אשר התקיים ביום 16.8.21 בעת שנדונה סוגיה זו, ביקשתי לבחון שוב עם מכינת "אחד משלנו" ועם שירות המבחן את האפשרות לשלב את הנאשם כמבוקש במכינה.
מר רז חמו, מנהלה החינוכי של המכינה, בטובו, העביר לעיוני מסמך חתום על ידו ובו פירוט התכנית החינוכית הנהוגה במכינה, ובפרט "הצמדת" מדריך לנאשם, ושילובו בקבוצה המצריכה השגחה צמודה. באופן חריג, הביע מר חמו נכונות לחתום ערבות להבטחת תנאי שחרורו של הנאשם.
תכניתה החינוכית של המכינה כוללת הכנה משמעותית לחיים, לימוד זוגיות בריאה, התנהגות במצבי דחק ועוד, כאשר טיפול פסיכולוגי וחינוכי יינתן במקביל וימומן על ידי המשפחה. עוד הוסיף מר חמו, כי חניכים המעוניינים בכך, יוכלו שלא לצאת לחופשות שבת/חג והם יכולים להשאר במכינה, אם ירצו בכך.
אוכלוסיית החניכים במכינה דומים ברקעם לנאשם, ומכאן נגזר הניסיון החינוכי המאפשר למר חמו להעריך כי הנאשם דנן יוכל לעמוד בתנאי המקום, להשתלב בתוכנית החינוכית ולהצליח בה.
שירות המבחן, נענה לפנייתי אך ציין כי נוכח העומס המוטל על שירותיו - לא יוכל להגיש את תסקירו עד פתיחת שנת הלימודים במכינה (31.8.21) אלא במועד מאוחר יותר.
אז מה היה לנו?
נאשם צעיר הפועל באלימות פעם אחר פעם, ומאידך, מוסד חינוכי ערכי שפעולתו לא תסולא בפז המאמין בנאשם וסבור כי הוא יוכל להצליח ולבנות את חייו כנדרש.
והסיכון (ואולי הפתרון)- מהו?
3
הסיכון הוא כי הנאשם יפגע, תוך כדי הלימוד במכינה קדם צבאית הכולל יצירת סיטואציות קצה העשויות "לחלוב" מהנאשם התנהגות קיצונית.
איני מזלזל כהוא זה בסיכון זה, אולם נדמה כי גם כיום בעת שהותו במעצר, מטבע הדברים, יכול ו"מצבי קיצון" יתדפקו על דלתו והסיכון כי יפגע באחרים קיים אף במקום כלאו, אך למרות זאת הוא אינו מוחזק בבידוד ואינו שוהה בהפרדה.
צוות המכינה, הפעילות ההדוקה, וההשגחה התדירה - כל אלו יוצרים מעטפת כוללנית ומשמעותית אשר יש בהם כדי לנטר את הנאשם ולמנוע ממנו לנהוג באלימות או לפגוע באחרים.
לטעמי, אין סיכון ממשי לבריחתו של הנאשם מהמקום, לפגיעתו באחרים או להימלטות מאימת הדין. עברו של הנאשם וכן תסקירי שירות המבחן אשר הוגשו בעניינו אינם מלמדים כי זו דרכו ולא ניתן להסיק מהם כי כך הוא נ ג דרך כלל.
והרווח?
הרווח החברתי הצפוי הינו עצום, כך לטעמי, בהיקפו, וזאת משום שהוא אינו כולל רק את הנאשם הצעיר שלפניי, אלא גם את משפחתו העתידית, צאצאיו וצאצאי צאצאיו. כל אלו יגדלו להיות בנות ובנים, תורמות ותורמים לחברה הישראלית, הן בצבא ההגנה לישראל והן בדרכים אחרות.
ואם נעמיד נוכח תמונה אופטימית זו את התמונה הנגדית- נקבל אדם החי בשולי החברה, אלים ואסיר לפרקים - אשר צאצאיו וצאצאיהם, עלולים אף הם ללכת בדרך זה.
ובעניינה של חלופת המעצר המגבה - בשלב זה - היא אינה קיימת, ועל כן הנאשם ישהה במכינה בתקופת לימודיו שם, הן בשבתות והן בחגים- ותנאי זה יהא תנאי חשוב ומשמעותי אשר ללא התקיימו- לא ישוחרר הנאשם.
4
ולסיום - הנאשם כקטין ריצה חמישה חודשי מאסר בכלא "אופק" המיוחד לקטינים. כל הבקיא בתחום זה יודע כי כאשר נשלח קטין למאסר - הרי שכלו כל הקיצין והדבר נעשה לאחר שנוסו כל דרכי הטיפול. בפנינו דרך טיפול חדשה, אחרת ומיוחדת. איני אומר כי מדובר ב"הזדמנות אחרונה", אך ללא ספק מדובר בהזדמנות נהדרת של לימודים במכינה קדם יוצאת דופן אשר החמצתה תביא להטלת עונש מאסר לא מבוטל. יידע הנאשם זאת, יפנים זאת, יצרף זאת לתקופת המעצר אותה הוא מרצה כיום- ויערוך בליבו את החשבון - הן את החשבון ההרתעתי, והן את החשבון האמיתי - לפיו מקבל הנאשם חבל אשר עשוי להצילו ממימיו הסוערים של הפשע ומגלי האלימות - וטוב יהיה אם יאחוז בו וימשה עצמו מהמים.
נוכח כל אלו, ולאור טיבה של החלופה המוצעת ויכולתה לצמצמם באופן אמיתי את המסוכנות העולה מן הנאשם, הרי שאני קובע כי הנאשם ייעצר עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו אלא אם יעמוד בתנאים הבאים:
1. הנאשם יועבר ביום 31.8.21 עד השעה 12:00 ממקום מעצרו למכינת "אחד משלנו", וזאת על ידי מר חמו מנהל המכינה.
2. הנאשם ישהה בשטח המכינה, ויציית לכל נהליה, הן בימי החול והן בשבתות וחגים - וזאת עד להודעה חדשה. עניינה של חלופה מגבה- תידון בהמשך ולאחר קבלת שירות המבחן. ככל שהפעילות החינוכית תצריך יציאה מהמכינה- יוכל הנאשם לצאת.
3. הנאשם יושגח בכל העת על ידי הצוות החינוכי, ועל ידי המדריך הצמוד לו אשר שמו יועבר לידיעת המאשימה ולתיק בית המשפט עד ליום 30.8.21.
4. מוצא בזה צו פיקוח מעצרים למשך 6 חודשים מיום 31.8.21.
5. משפחתו של הנאשם תתחייב למימון טיפול נפשי ופסיכולוגי לנאשם.
6. הנאשם יחתום על ערבות עצמית בסך 10,000 ₪.
7. הנאשם יפקיד סך של 6,000 ₪.
8. מר רז חמו יחתום על ערבות צד ג' בסך 10,000 ₪.
9. ככל שיעזוב הנאשם את המכינה או יורחק ממנה - תהא הסיבה אשר תהא- עליו להתייצב ללא דיחוי בתחנת המשטרה הקרובה ולהסגיר את עצמו.
זכות ערר כדין.
מזכירות- נא להעביר ההחלטה בדחיפות לצדדים.
ניתנה היום, ט"ו אלול תשפ"א, 23 אוגוסט 2021, בהעדר הצדדים.
