ת"פ 16319/05/19 – דוד שמוחה,אפרת שמוחה נגד ועדה מקומית לתכנון ובניה תל אביב
בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו בשבתו כבית-משפט לערעורים פליליים |
|
|
|
עתפ"ב 16319-05-19 שמוחה ואח' נ' ועדה מקומית לתכנון ובניה תל אביב
|
1
לפני |
כבוד השופטת עמיתה מרים סוקולוב |
|
מערערים |
1.דוד שמוחה 1.אפרת שמוחה ע"י ב"כ עו"ד זמיר עזריה
|
|
נגד |
||
משיבה |
ועדה מקומית לתכנון ובניה תל אביב ע"י ב"כ עו"ד נעמה בנצקי
|
|
פסק דין |
בפני ערעור על החלטת בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב (כב' השופטת א' הרנוף) מיום 2.5.19 לפיה נדחתה בקשת המערערים לדחיית מועד כניסתו לתוקף של צו ההריסה השיפוטי שניתן במסגרת גזר דין מיום 16.9.18, לגבי בנית בריכה, חיפוי רצפת עץ, סככה וגידור היקפי כמפורט בכתב האישום המתוקן שהוגש כנגדם, ללא היתר כחוק.
ה ר ק ע
ביום 11.1.18 הוגש כנגד המבקשים כתב אישום בגין בנית בריכת שחיה, רצפת עץ, סככה וגידור היקפי, ללא היתר, בבית המצוי ברחוב הבושם 43, תל אביב.
2
ביום 16.9.18 התקיים בפני בית
משפט קמא דיון במסגרת הליך גישור, בו הגיעו הצדדים להסכמה לפיה המערערים יודו בעובדות
כתב האישום המתוקן שהוגש כנגדם, והמשיבה תעתור לעונש מוסכם, קנס בסך 25,000 ₪ לשני
המערערים גם יחד, וכן תשלום אגרה בסך 2,957 ₪. יינתן צו הריסה לבניה שביצועו יידחה
ב-4 חודשים. הסכמה זו קיבלה תוקף משפטי. המערערים הורשעו על פי הודאתם בעבירה של
ביצוע עבודות ללא היתר, לפי סעיפים
ביום 21.1.19 הגישו המערערים לבית משפט קמא בקשה לדחיית מועד כניסתו לתוקף של צו ההריסה השיפוטי, מהטעם שבקשה להיתר בניה שהוגשה ממתינה להחלטת הוועדה המקומית לתכנון ובניה. בית משפט קמא נעתר לבקשתם בהסכמת המשיבה, ומועד כניסתו של צו ההריסה לתוקף הוארך בכ-3 חודשים, עד ליום 1.5.19.
ביום 27.2.19 ניתנה החלטת
ועדת המשנה לתכנון ובניה אשר דחתה את בקשת המערערים להיתר בניה מהטעמים שהבניה
נוגדת הוראות תוכניות תקפות, את תקנות התכנון והבניה והנחיות מרחביות בעניין. ביום
17.4.19 הגישו המערערים ערר על החלטה זו. ביום 28.4.19 הגישו המערערים לבית משפט
קמא בקשה נוספת לדחיית מועד כניסתו לתוקף של צו ההריסה השיפוטי, עד לקבלת החלטה
בערר. המשיבה התנגדה לבקשה זו. הבקשה נדחתה על ידי בית משפט קמא ביום 2.5.19, הן
מן הטעם שלא קיימים נימוקים מיוחדים המצדיקים מתן ארכה, והן בשל העובדה שהמערערים
לא עמדו בהוראות
על החלטה זו הוגש הערעור נשוא הדיון כן הוגשה בקשה לעיכוב ביצוע הצו עד למתן פסק דין בערעור, שהתקבלה.
להלן בתמצית נימוקי הערעור:
1. שגה בית משפט קמא בדחותו את הבקשה על הסף בגין אי צירוף תצהיר והגשתה באיחור. צירוף תצהיר הנו עניין פורמלי שניתן לתקנו באופן מיידי, והגשת הבקשה באיחור נבעה מכך שהודעת הסירוב של הוועדה התקבלה אצל המערערים רק ביום 4.3.19, ויש צורך להכין את הערר וחוות הדעת המתאימות. המערערים מבקשים להדגיש כי גם את בקשתם הקודמת מיום 21.1.19 הגישו ללא תצהיר ובאיחור, ובית משפט קמא בכל זאת נעתר לה.
2. שגה בית משפט קמא משלא קיים דיון בנוכחות הצדדים על מנת לשמוע את טענות המערערים לעניין חשיבות הגדר. בהעדר הגדר, חזית הבית וחצרו תהיינה חשופות לעוברי אורח, ובנוסף הריסתה טומנת בחובה סיכון לילדיהם הקטינים של המערערים אשר עלולים ליפול אל המדרכה ואל הכביש בשל ההפרש הגדול בין מפלס החצר למפלס המדרכה והכביש.
3. שגה בית משפט קמא שלא התחשב בכך שהריסת הגדר תגרום למערערים נזק כלכלי ובטיחותי. יתר על כן, הותרת המצב על כנו אינה טומנת בחובה סיכון למשיבה או לציבור. במקרים כגון דא יש לשקול את מאזן הנוחות, אשר מוטה בבירור לטובת המערערים.
4.
שגה
בית משפט קמא משלא התיר למערערים למצות את זכותם על פי
3
5. שגה בית משפט קמא עת לא שקל את העובדה שמדובר באכיפה בררנית. כבר עשרות שנים שלבתים ברחוב יש גדר דומה, והמשיבה לא נקטה נגדם בפעולה כלשהי ולא הגישה נגדם כתבי אישום.
דיון והכרעה
לאחר ששמעתי את טיעוני באי כוח הצדדים ועיינתי בחומר הראיות שבתיק בית משפט קמא, שוכנעתי כי דין הערעור להידחות מהטעמים שיפורטו בהמשך.
המערערים מלינים על דחיית בקשתם על הסף מן הטעם שמדובר בתנאים פורמליים שניתן לתקנם באופן מיידי והענין נתון לשיקול דעת בית המשפט.
אני דוחה טענה זו מכל וכל.
בס'
דומה כי יש לשוב ולהזכיר כי הגם שכללי סדרי הדין והפרוצדורה נתפשים לא אחת כטכניים-פורמליים גרידא, כללים אלו יוצקים תוכן ממשי בדין המהותי ומשמשים כלי להגשמתו.
4
זאת ועוד, בית משפט קמא לא הסתפק בנימוקים ה"פורמליים" לכאורה, הללו ודחה את הערעור גם לגופו. המערערים טוענים כי היה על בית המשפט לקבוע דיון בבקשה ולשמוע את טענותיהם לעניין חשיבות הגדר.
בס'
זאת ועוד, המערערים היו רשאים להעלות את טענותיהם לעניין חשיבות הגדר בבקשה שהגישו, ודומה כי אין הדבר מצריך דיון במעמד שני הצדדים. בבקשתם מיום 21.1.19 (אשר התקבלה) ציינו המערערים כי "בניית הגדר ורצפת העץ נעשו מטעמי בטיחות אמיתית ובמטרה לשמור על פרטיות המשפחה". גם בבקשתם נשוא ערעור זה ציינו כי "מדובר בשינויים בטיחותיים ושמאפשרים אי פגיעה בפרטיות", כך שממילא טענות אלו עמדו בפני בית משפט קמא, ולא מצאתי כי היה הצורך לקבוע את הבקשה לדיון במעמד הצדדים.
באשר
לטענת המערערים לפיה בית משפט קמא לא שקל כדבעי את הנזק שיגרם להם כתוצאה מהריסת
הגדר, דין הטענה להידחות. בית משפט קמא ציין בהחלטתו כי "אינני מבטלת את
הנזק שייגרם למבקשים אם ייאלצו לבצע את ההריסה, ובסופו של דבר הערר יתקבל והבניה
תוכשר". ואולם, ציין כי נזקם של המערערים נמדד אל מול האינטרס הציבורי.
הנחת המערערים כי יש למדוד את נזקם הכלכלי והסיכון שיגרם להם למול הסכנה לבטחון
הציבור הינה שגויה. על כפות המאזניים מונח אינטרס הציבור באכיפה מהירה ויעילה של
חוקי התכנון והבניה, אינטרס אשר הוביל, בין היתר, לתיקון מס' 116 ל
5
באשר לטענות לפיהן שגה בית
משפט קמא שלא התיר למערערים למצות זכותם ולנסות לשנות את החלטת הוועדה המקומית
למרות שהבניה נשוא הדיון בוצעה לטענתם בתום לב, אין בהן ממש ודינן להידחות. כפי
שציין בית משפט קמא - ובדין ציין - בית המשפט אינו אמור ללוות את הליך הרישוי
באמצעות מתן דחיות חוזרות ונשנות לביצוע צו הריסה שניתן לגבי בניה בלתי חוקית.
המערערים בנו בניה נרחבת ללא היתר כחוק. רק לאחר הגשת כתב האישום כנגדם, החליטו
לפעול להכשרת הבניה. הפסיקה התייחסה פעמים רבות לאופן פעולה זה, וקבעה כי במקרים
אלו אין למערערים להלין אלא על עצמם. המשמעות של בניה בלתי חוקית אינה רק הפרת ה
המערערים אכן זכאים לממש את
זכותם על פי ה
עוד נטען כי בית המשפט לא שקל את הטענה בנוגע לאכיפה בררנית. יודגש כי טענה זו לא הועלתה כלל בפני בית משפט קמא, ועל כן לא מוטלת עליו חובה לדון בה. ודאי שאין להעלותה לראשונה במסגרת הליך הערעור, בו בוחן בית משפט זה האם נפלה שגגה בהחלטתו של בית משפט קמא. כמו כן, ממילא לא היה כל מקום להעלות טענה זו במסגרת בקשה לעיכוב ביצוע צו ההריסה השיפוטי. מקומה של טענה זו היה במועד שמיעת ההוכחות, אולם המערערים כאמור, הודו בעובדות כתב האישום והורשעו על פי הודאתם. הלכה פסוקה היא כי על המערערים מוטל נטל הוכחת טענת אכיפה בררנית והמערערים לא טענו, לא הוכיחו טענה זו ולא הרימו את הנטל המוטל עליהם להוכיחה. הטענה נטענה באופן סתמי לחלוטין בעלמא, ועל כן לא היה מקום כלל להתייחס אליה ולדון בה.
בענייננו, מדובר בצו הריסה שיפוטי שניתן במסגרת הסדר טיעון שאושר ונקבע כי יכנס לתוקפו בתום כ-4 וחצי חודשים. בהסכמת המשיבה, אף ניתנה ארכה של 3 חודשים נוספים לביצועו, עד ליום 1.5.19. בתחילת חודש מאי 2019, נדחתה בצדק בקשת המערערים למתן ארכה נוספת. למרות זאת, בשל הגשת הערעור דנן ובקשה לעיכוב ביצוע, עוכב ביצועו של הצו, כך שבפועל הינו מעוכב עד היום, למעלה משנה וזאת בניגוד לכוונת המחוקק ולהלכה הפסוקה לפיה תינתן ארכה לביצוע צו הריסה רק אם היתר הבניה מצוי ב"הישג יד" וכאשר עיכוב פורמלי בלבד מעכב את הכשרת המבנה וקבלת ההיתר [לעניין זה ראו רע"פ 3146/07 חוסין ג'דיר נ' מדינת ישראל הועדה המחוזית לתכנון ובניה (פורסם בנבו, 12.04.2007) וכן רע"פ 4007/14 ספיר-קדמת עדן בע"מ נ' מדינת ישראל, הועדה המרחבית לתכנון ובניה, שרונים. (פורסם בנבו, 12.6.14)].
ברי כי אין זה המצב בענייננו. המצב המשפטי הוא שבקשת המערערים להיתר בניה נדחתה על ידי הועדה המקומית לתכנון ובניה.
יוער, כי גם כיום טרם התקבלה החלטת ועדת הערר.
מאחר ולא מצאתי כי שגה בית משפט קמא בשיקוליו או בקביעותיו, אני דוחה את הערעור.
צו העיכוב מבוטל בזה.
6
מזכירות בית המשפט תשלח עותק מפסק הדין לב"כ הצדדים.
ניתנה והודעה היום כ"ה אלול תשע"ט, 25/09/2019 בהיעדר הצדדים.
|
מרים סוקולוב, שופטת עמיתה |