ת"פ 12664/10/15 – מדינת ישראל נגד סועאד עבידיה,סלווא אבו סנינה
בית משפט השלום בירושלים |
|
|
|
ת"פ 12664-10-15 מדינת ישראל נ' עבידיה ואח'
תיק חיצוני: |
1
|
בפני כב' השופטת ג'ויה סקפה שפירא
|
|
|
המאשימה |
מדינת ישראל
|
||
נגד
|
|||
הנאשמות |
1. סועאד עבידיה 2. סלווא אבו סנינה
|
||
ב"כ המאשימה: עו"ד אמיר רבי
ב"כ הנאשמות: עו"ד רמזי קטילאת, עו"ד בכר ג'בארין
החלטה
|
1.
הנאשמות
מואשמות בעבירות תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות, לפי סעיף
2
2. בראשית כתב האישום נכתב כי בשנה האחרונה פועלות במתחם הר- הבית מאות נשים המכנות עצמן מוראביטאת, אשר במסגרת פעילותן צועקות לעבר כל אדם בעל חזות יהודית הנכנס לשטח הר הבית במטרה לגרום לו לעזוב את המקום. על פי המיוחס לנאשמות בכתב האישום, ביום 27.4.15 סיירו במתחם הר- הבית שני אזרחים בעלי חזות יהודית דתית, וכאשר הנאשמות הבחינו בהם, החלו לצעוק לעברם "תכביר" ו"אלוהים גדול" בשפה הערבית, תוך שנעמדו מולם ומנעו מהם לגשת למקום המקודש להם. בהמשך מיוחס לנאשמות, כי תקפו שוטרות שניסו לעצור אותן- נאשמת 1 הלמה בבטנה של השוטרת הילה מימוני, בעוד שנאשמת 2 נשכה את השוטרת קרן פלדמן.
3. בדיון שהתקיים ביום 31.10.16 ביקש ב"כ הנאשמות להשיב לאישום בכתב. באותו דיון, שנשמע במסגרת "יום מוקד", אמר ב"כ הנאשמות, כי לצד תשובתו לאישום, אין בפיו טענות מקדמיות ואין לו בקשות לקבלת חומרי חקירה.
4. בתשובתן לאישום שהוגשה בכתב ביום 8.11.16 טענו הנאשמות כי הפתיח לכתב האישום כולל טענה שאינה רלבנטית כלל לאישום, משעה שלא נטען בכתב האישום כי פעילותן של הנאשמות נעשתה במסגרת אותה קבוצה. הנאשמות הודו כי היו בהר הבית במועד המתואר בכתב האישום וכי קראו קריאות "תכביר" לעבר שני המבקרים בעלי החזות היהודית, אך כפרו בכך שמנעו מהם את הגישה למקום המקודש להם. הנאשמות הודו בתקיפת השוטרות והביעו חרטתן על מעשים אלה.
5. בדיון שהתקיים ביום 8.11.16 טען
ב"כ הנאשמות טענה, לפיה הר הבית אינו מקום קדוש ליהודים על פי
3
6. באותו מועד, לבקשת המאשימה, הוריתי לה
להגיב בכתב לטענה, וכן ניתנה אפשרות לב"כ הנאשמות להשיב לתגובה. ביום
18.11.16, לאחר שהוגשה תגובת המאשימה, ניתנה החלטה שדחתה את הטענה. ההחלטה, שניתנה
בשגגה, טרם חלף המועד לקבלת תגובת ב"כ הנאשמות, בוטלה בשל כך. תגובת ב"כ
הנאשמות הוגשה רק ביום שנקבע להמשך דיון, 1.12.16, והיא כללה טענה מקדמית נוספת
שמהותה הגנה מן הצדק, ועניינה בטענה כי כתב אישום זה, יחד עם שני כתבי אישום דומים
שהוגשו נגד נאשמים אחרים, הם הפעם הראשונה שבה נאכפות ההוראות הפליליות שב
הטענה כי כתב האישום אינו מגלה עבירה
7. לאחר שעיינתי בתשובת ב"כ הנאשמות לתגובת המאשימה, לא מצאתי לשנות ממסקנתי בהחלטה שניתנה ביום 18.11.16.
8. סעיף
"2. עבירות
(א) ...
(ב) העושה דבר העלול לפגוע בחופש הגישה של בני הדתות אל המקומות המקודשים להם או ברגשותיהם כלפי אותם מקומות, דינו מאסר חמש שנים."
ה
9. בשנת 1981 הותקנו מכח ה
"1. הגדרות
ב
"מקומות קדושים"- הכותל המערבי ורחבתו, לרבות כל מבנה וכל מעבר עילי או תת- קרקעי שהכניסה אליהם היא מתוך הרחבה, והמקומות הקדושים ליהודים לפי הרשימה שבתוספת.
..."
4
התוספת ל
10. אין חולק כי הר הבית אינו מוזכר ב
פרשנות
לשונית פשוטה של ה
גם פרשנות
תכליתית של ה
11. משעה שה
12. ב"כ הנאשמות התייחס בסעיפים
5
יודגש, כי ה
13. בית המשפט העליון התייחס בע"פ 3338/99 דמיאן פקוביץ נ'
מדינת ישראל (פ"ד נד(5) 667, 20.12.12000) ליחס שבין ה
"המחוקק לא קבע כי לצורך החלת ההוראות המהותיות של חוק
השמירה, מתחייב הליך כלשהו מוקדם כלשהו של 'הכרזה' על מקום כמקום קדוש. ה
הנושא שנדון בפסק דין זה היה אמנם שאלת היותו של הר הבית מקום הקדוש לבני הדת המוסלמית, ואולם בשורה של פסקי דין נקבע, כי הר הבית הוא מקום הקדוש גם לבני הדת היהודית (ראו למשל בג"צ 222/68 חוגים לאומיים אגודה רשמית נ' שר המשטרה פ"ד כד(2) 141; בג"צ 4185/90 נאמני הר הבית - עמותה נ' היועץ המשפטי לממשלה פ"ד מז(5) 221; בג"צ 7128/96 תנועת נאמני הר הבית נ' ממשלת ישראל פ"ד נא(2) 509; בג"צ 2140/90 ענת הופמן ואח' נ' הממונה על הכותל המערבי ואח' פ"ד מח(2) 265; בג"צ 2431/95 גרשון סולומון נ' משטרת ישראל פ"ד נא(5) 781).
14. לא ניתן לקבל את טענת ב"כ הנאשמות, לפיה בבחינת הסוגיה יש
מקום להבחין בין היבטים דתיים והיסטוריים של הסוגיה לבין ההיבט המשפטי. ה
6
משעה
שב"כ הנאשמות אינו חולק כי בהיבט ההיסטורי - דתי הר הבית הוא מקום המקודש גם
לבני הדת היהודית, תכלית ה
15. סיכומם של דברים, הר הבית הוא מקום קדוש לבני הדת היהודית גם לצורך
חוק ההגנה על המקומות הקדושים, ובהתאם- דין הטענה המקדמית, לפיה כתב האישום אינו
מגלה עבירה, להידחות. למען הסר ספק, אין באמור כדי לקבוע שהנאשמות ביצעו את העבירה
המיוחסת להן לפי ה
טענת ההגנה מן הצדק
16. עיון בפסיקה מלמד כי בעבר הוגשו כתבי אישום ספורים בגין מעשים
דומים לאלה המיוחסים לנאשמות, ואולם אלה הוגשו בגין עבירות אחרות, כגון התנהגות
פסולה במקום ציבורי, התקהלות אסורה או הפרעה לשוטר במילוי תפקידו (ראו למשל
ת"פ (שלום ירושלים) 33495-12-12 מדינת ישראל נ' מוחמד דיאב [פורסם
בנבו 5.10.16]; ת"פ (שלום ירושלים) 48257-11-13 מדינת ישראל נ' סאהר
גזאווי [פורסם בנבו 26.6.16]; ת"פ (שלום ירושלים) 1660/05 מדינת ישראל
נ ג ד שוחט ואח' [פורסם בנבו 13.11.06]). העונשים הקבועים בצידן של עבירות אלה
קלים מהעונש הקבוע על עבירה לפי
17. המאשימה אינה חולקת על כך שכתב האישום שהוגש נגד הנאשמות, יחד
עם שני כתבי אישום דומים נוספים, מהווים אכיפה ראשונה של ההוראות הפליליות של
7
18. העובדה כי בעבר לא הוגשו כתבי אישום בגין העבירה המיוחסת
לנאשמות לפי ה
19. המדינה נקטה בשנים האחרונות מספר צעדים לצורך התמודדות עם
התופעה, ובהם גם הכרזה של שר הביטחון בשנת 2015 על עמותות אל- מוראביטון ואל-
מוראבטיאת כהתאגדות בלתי חוקית. כן הוגשו, כאמור, בקשות להטלת תנאים מגבילים ביחס
למי שנחשדו בביצוע עבירות לפי ה
20. לנוכח דברים אלה, אני מקבלת את עמדת המאשימה לפיה יש להתייחס
להגשת כתבי אישום על עבירות לפי ה
21. טענת ההגנה מן הצדק נדחית.
ניתנה היום, ו' טבת תשע"ז, 04 ינואר 2017, בהעדר הצדדים.