ת"פ 12198/06/15 – מדינת ישראל נגד ב' נ'
בית משפט השלום בטבריה |
||
בפני כב' השופט יריב נבון |
ת"פ 12198-06-15 מדינת ישראל נ' נ'(אסיר) |
|
|
23 דצמבר 2015 |
|
1
בעניין: |
|
|
מדינת ישראל
|
המאשימה |
נגד
|
|
ב' נ' (אסיר)
|
הנאשם |
נוכחים:
מטעם המאשימה: מתמחה - גב' חנאן חמדאן
מטעם הנאשם: הובא באמצעות שב"ס וב"כ עו"ד מוטי לוי
גזר דין
1. בישיבה שהתקיימה בתאריך 22.11.2015 הציגו הצדדים הסדר טיעון, במסגרתו הנאשם הודה והורשע בעבירות המיוחסות לו בכתב האישום. במסגרת הסדר זה, עתרו הצדדים, בהסכמה, לגזור על הנאשם 7 חודשי מאסר בפועל בניכוי ימי מעצרו, וכן מאסר על תנאי לשיקול דעת בית המשפט.
2. המאשימה ציינה כי הנאשם היה עצור בתיק זה בין התאריכים 29.5.2015 ועד 26.8.2015, וכן החל מיום 6.10.15. בין התקופות הללו היה הנאשם נתון במעצר בפיקוח אלקטרוני. בין הצדדים נתגלעה מחלוקת באשר לשאלה, האם יש מקום לנכות מתקופת המאסר אשר תיגזר על הנאשם את התקופה בה היה הנאשם נתון במעצר בפיקוח אלקטרוני.
2
3.
בהתאם להסדר הטיעון האמור, הורשע הנאשם, על פי הודאתו, בעבירות של תקיפה הגורמת
חבלה של ממש, עבירה לפי סעיף
4. על פי הנטען בכתב האישום, בתאריך 29.5.2015, היכה הנאשם את שתי אחיותיו באמצעות מקל, בעקבות דרישתן שיעזוב את הבית. כמו כן, איים הנאשם על אחיותיו שיהרוג אותן. כתוצאה ממעשיו נגרמו לאחיותיו חבלות שונות, כמפורט בכתב האישום.
הסדר הטיעון:
5. עתירתם המשותפת של הצדדים לפיה ייגזרו על הנאשם 7 חודשי מאסר בפועל ומאסר מותנה מקובלת עליי. אומנם עסקינן באירוע חמור במהלכו תקף הנאשם את אחיותיו, אשר אחת מהן סובלת מפיגור שכלי, ואף גרם להן לחבלות של ממש. מכתב האישום ניתן ללמוד כי הנאשם מהיר חמה ותגובותיו קיצוניות. בכך, פגע הנאשם בזכותן של אחיותיו לשמירה על שלמות גופן וכבודן.
6. מדיניות הענישה בעבירות בהן הורשע הנאשם מחמירה. הסדר הטיעון הכולל רכיב של 7 חודשי מאסר בפועל אומנם נוטה לקולא, אך אינו חורג ממתחם הענישה הראוי בנסיבות העניין. בהקשר זה התחשבתי בהודאת הנאשם, אשר חסכה עדותן של המתלוננות ואת ההשלכות העלולות לנבוע מעדות שכזו עבורן ועבור התא המשפחתי כולו, את העובדה כי ההסדר הינו על דעתן של המתלוננות ואת עברו הפלילי הלא מכביד של הנאשם. לכן, החלטתי לאמץ הסדר זה.
7. כאמור, המחלוקת נסובה אך באשר לשאלה, האם יש לנכות את תקופת הפיקוח האלקטרוני מתקופת המאסר שתיגזר על הנאשם. אדון להלן בטענה זו.
ניכוי תקופת המעצר בפיקוח אלקטרוני - דיון והכרעה:
3
8. ב"כ הנאשם סבור כי יש לראות בתקופה בה שהה הנאשם בתנאי מעצר בפיקוח אלקטרוני כאילו היה עצור ממש, ולכן ביקש לנכות תקופה זו מתקופת המאסר שתוטל על הנאשם, בהתאם להסדר הטיעון. לדבריו, דינו של מי ששהה במעצר בתנאי פיקוח אלקטרוני זהה לדינו של עצור במתקן כליאה לעניין ההלכה בדבר ניכוי תקופת המעצר מתקופת המאסר. לדבריו, הנאשם, שהה בתנאים מכבידים וקשים, לא פחות מתנאי מעצר במתקן כליאה, כאשר ההגבלות על חירותו היו כה משמעותיות עד אשר בצר לו החליט מיוזמתו לחזור למתקן הכליאה למעצר ממש. לכן, סבור ב"כ הנאשם כי יש לנכות תקופה זו, או למצער את חלקה.
9. המאשימה מתנגדת לבקשה. לשיטתה, נהוג לנכות ימי מעצר מהמאסר, אך המדובר אך בניכוי ימי מעצר בפועל, מאחורי סורג ובריח, וכך נוהגת הפסיקה באופן עקבי. לשיטתה, אין בחוק הפיקוח האלקטרוני כדי לשנות את המצב המשפטי, ואין מקום לפרשנות שהציע ב"כ הנאשם לחוק.
10.
בקשת ב"כ הנאשם מבוססת על
11.
4
12.
לאחר כניסתו לתוקף של
13.
"על פי מתווה
התכנית כפי שהיא מיושמת כיום, בית המשפט הדן באפשרות לקבוע חלופת מעצר לגבי נאשם,
רשאי לקבוע במסגרת תנאי השחרור בערובה, גם תנאי כי הנאשם יהיה במעצר-בית בפיקוח
אלקטרוני, וזאת- בהתאם להוראות סעיף
מטרתה של תכנית הפיקוח האלקטרוני היא, בראש ובראשונה, להוות חלופת-כליאה לעצורים ואסירים אשר מפאת מסוכנותם (וכן בשל עילות מעצר נוספות הקבועות בחוק ובפסיקה), לא ניתן היה לאפשר את שחרורם ממעצר או ממאסר בדרך אחרת, בהעדר אפשרות לפיקוח אפקטיבי על עמידתם בתנאי השחרור שקבעו בית המשפט או ועדת השחרורים, לפי העניין. העמדת כלי-פיקוח אפקטיבי במקרים אלה, מרחיבה את חלופות הכליאה הקיימות כיום, ובכך מאפשרת הן צמצום נזקי המעצר לגבי נאשמים..."
14. כך הוסבר והובהר בעקרי החוק המוצע כי:
5
"חשיבותה של קביעה זו נעוצה הן בהגדרת מעמדו המשפטי של המפוקח (כעצור, להבדיל ממי ששוחרר ממעצר), והן בהשלכותיה על הפסקת תכנית הפיקוח האלקטרוני במקרים הנדרשים (כלומר, העברת העצור להמשך מעצרו במקום משמורת, להבדיל מהמרת שחרורו בהחלטה בדבר מעצרו עד לתום ההליכים נגדו) (ה"ח שם, עמ' 297).
וכך נאמר לגבי העקרונות המרכזיים של החוק:
"...מובהר כי הפיקוח האלקטרוני איננו בגדר חלופת מעצר, אלא כי בית המשפט יורה על מעצר בפיקוח אלקטרוני של עצור, לאחר ששוכנע כי לא קיימת חלופת מעצר מתאימה בעבורו. כלומר, לאחר שמצא בית המשפט כי יש מקום להורות על מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים, יבחן אם, בנסיבות העניין, ניתן להורות על קיום המעצר בתנאי פיקוח אלקטרוני בבית המפוקח או במקום פיקוח אחר שיקבע.
חשיבותה של קביעה זו הוא בכך שהיא מבהירה כי הפיקוח האלקטרוני לא נועד להוות אמצעי בקרה נוסף לגבי נאשם שניתן היה ממילא לקבוע לו חלופת מעצר אחרת, אלא כי הוא מאפשר גם לנאשמים נוספים - אשר אלמלא תכנית הפיקוח היו נאלצים לשהות במעצר במתקן כליאה - לשהות בביתם. בכך מרחיב הפיקוח האלקטרוני את מעגל הנאשמים שניתן לאפשר את שהותם שלא במתקני הכליאה, לצורך השגת המטרות החברתיות והכלכליות שהוצגו לעיל" (ה"ח, שם, עמ' 298). (ההדגשות אינן במקור - י.נ.)
15. הצעת החוק התקבלה ויצרה למעשה אפשרות חדשה שכלל לא הייתה עד כה, היא האפשרות לבצע את המעצר בבית מגורים למי שבית משפט קבע כי יש לעצור אותו ולא ניתן לשחררו לחלופה כלשהי מאחר שלא ניתן להשיג את מטרת המעצר אלא בדרך של מעצר. זהו יציר חדש של המחוקק והציטוטים שהבאתי לעיל מבהירים היטב את השינוי המהותי שחל - מעמד העציר המרצה את מעצרו בביתו בפיקוח אלקטרוני.
6
16. הנה כי כן, מן האמור עולה כי מחד מאז כניסתו של החוק לתוקף ההתייחסות אל האיזוק האלקטרוני הינה כאל מעצר ממש. מאידך, עדיין רואים בו מדרג ביניים בין שחרור לחלופת מעצר לבין מעצר עד תום ההליכים.
17.
דברי ההסבר להצעת החוק ומטרת החוק, נתכנסו לגדר הוראת סעיף
"מצא בית משפט כי התמלאו התנאים למתן צו מעצר לפי הוראות סעיף 21(א) וכי לא ניתן להשיג את מטרת המעצר בדרך של שחרור בערובה כאמור בסעיף 21(ב)(1) רשאי הוא בכפוף לשאר הוראות סעיף זה להורות כי חלף החזקת העצור במקום מעצר, ימצא העצור במקום שיקבע ולמשך תקופה שיקבע בתנאי פיקוח אלקטרוני..."
18. בהקשר זה, יפים דברי כב' השופט י' דנציגר בבש"פ 5524/15 משה בן משה נ' מדינת ישראל, [פורסם בנבו] (מיום 19.8.2015):
" על פי סעיף
7
וכן דברי כב' השופט י' דנציגר בבש"פ 5456/15 מדינת ישראל נ' משה רובין, [פורסם בנבו] (מיום 17.8.2015):
" הדברים יפים
ביתר שאת עם כניסתו לתוקף של
בבש"פ 4658/15 רונאל
פישר נ' מדינת ישראל, קבע כב' השופט י' עמית בנוגע ל
"בעבר רווח
השימוש במונח שחרור לחלופת מעצר באיזוק אלקטרוני, או נוסח דומה, על אף שב
8
19. מדברי כב' השופט עמית בפרשת פישר עולה כי אכן עסקינן במי אשר נחשב כ"עצור" במהלך שהותו בתנאי פיקוח אלקטרוני. עם זאת, מעצר זה בפיקוח אלקטרוני בא חלף מעצר בבית המעצר, על כל ההשלכות הנובעות מכך. כלומר נשמרת האבחנה בין מעצר במתקן כליאה למעצר בבית או במקום מוגדר, בפיקוח אלקטרוני. יובהר, כי בית המשפט ממילא לא יורה על מעצר בפיקוח אלקטרוני של מי אשר נשקפת ממנו מסוכנות גבוהה. ניתן לומר כי מעצר בפיקוח אלקטרוני הינו אמצעי המצוי ב"מדרג ביניים" בין שחרור לחלופת מעצר לבין מעצר עד תום ההליכים במתקן כליאה. כך יש להתייחס אף באשר להשלכות הנובעות מאבחנה זו.
ראו בהקשר זה התייחסויות נוספות ב - בש"פ 5285/15 מדינת ישראל נ' פלוני, [פורסם בנבו] פסקה 8 ואילך (10.08.2015). בפרשת פלוני הדגיש בית המשפט העליון כי ההשלכות העיקריות הנובעות משינוי החקיקה בהקשר זה:
"...נעוצה
בהגדרת מעמדו המשפטי של המפוקח כעצור עד תום ההליכים, ולא כמי ששוחרר לחלופת מעצר
בתנאים מגבילים שבין תנאיה גם תוספת פיקוח אלקטרוני, כפי שהיה בעבר ... להגדרת
מעמדו של מפוקח אלקטרוני כעצור נודעת נפקות בשני מישורים מרכזיים. במישור האחד, על
עצור בתנאי פיקוח אלקטרוני חל עתה מנגנון אישור הארכת מעצר בהתאם להוראות סעיפים
20.
אומנם מן האמור לעיל לא ניתן להסיק דבר באשר לעמדת בית המשפט העליון בסוגיית ניכוי
ימי המעצר בפיקוח אלקטרוני, מאחר ולא נקבע דבר מפורש בהקשר זה. עם זאת, מן האמור
אנו למדים כי השינוי הינו בעיקר בשני מישורים (מנגנון הארכת המעצר ומנגנון הטיפול
בהפרות), וכי לא נעשתה הקבלה חד משמעית ומוחלטת בין מעצר בפיקוח אלקטרוני למעצר
במתקן כליאה. הלכה למעשה פרט לשינויים האמורים בסוגית המועדים והפרת התנאים, לא
קיימים הבדלים משמעותיים בין מי אשר שוחרר בתנאי פיקוח אלקטרוני עובר לכניסתו
לתוקף של
21. עיון בהצעת החוק מלמד, כאמור, שהמחוקק לא קבע הוראה באשר לניכוי תקופת הפיקוח מתקופת המאסר, זאת להבדיל מהוראות ברורות אחרות שקבע המחוקק לגבי סוגיית המועדים, הן באשר למועד תחילת הדיון, הגבלות לגבי הארכות המעצר והשלכות הפרת התנאים. סבורני כי שתיקת המחוקק בהקשר זה מלמדת על כך שהכוונה היתה שלא ליצור שינויים נוספים, בין היתר אף בנוגע לסוגית ניכוי תקופת הפיקוח האלקטרוני.
9
22.
ב"כ הנאשם הפנה לדברים שנכתבו במאמרו של כב' השופט רון שפירא "
23. עיון במאמר זה מלמד כי כב' השופט שפירא העלה תהיות והשערות שונות באשר לסוגיות המתעוררות מנוסח החוק עימן ייאלצו בתי המשפט להתמודד, אך לא הביע עמדה או קביעה נחרצת בהקשר זה, לאמור:
"... שאלת
חישוב תקופת מעצר בפיקוח אלקטרוני כחלק מתקופת מאסר תהיה נתונה לשיקול דעתו של בית
המשפט. יש להניח כי בתי המשפט ידרשו להכריע האם לראות בתקופה זו, לצורך חישוב
מניין ימי מאסר, כמעצר לכל דבר ועניין באופן שבו תנוכה תקופת המעצר בפיקוח
אלקטרוני כשם שמנוכה תקופת מעצר ככלל מעונש המאסר. או לחילופין, ולצורך חישוב ימי
המאסר, לראות תקופה זו כמקבילה לשחרור לחלופת מעצר, שאז אין לנכותה ממניין ימי
המאסר, הגם שניתן להתחשב בתקופה במסגרת מכלול השיקולים לקביעת משך המאסר. ואולי
יחול על תקופה זו תחשיב שהוא פועל יוצא של החלת הוראות 60-61 ל
24. ב"כ הנאשם הסתמך על הדברים הללו ועתר לניכוי של 80% מתקופת הפיקוח האלקטרוני בה שהה הנאשם, זאת נוכח התנאים הפיסיים הקשים בהם שהה הנאשם. סבורני כי כשם שאין מקום להורות על ניכוי אוטומטי אין מקום לנכות חלקי תקופה. בעתירתו של ב"כ הנאשם, כאמור, יש מידה לא מבוטלת של שרירותיות והיא עלולה להוביל לתוצאות שונות ולא מוצדקות ביחס לנאשמים שונים. בטוחני שאם יישאל ב"כ הנאשם מדוע העריך כי הניכוי הנדרש הינו 80% ולא 75% מהתקופה הכוללת ודאי שלא יוכל לספק הסבר סביר והגיוני לכך, כשם שלבית המשפט אין תשובה סבירה לכך. מכל מקום, בהיעדר מסד נתונים ברור וחד משמעי, לא ניתן לשקלל או להעריך באופן מדויק וצודק את תקופת הניכוי הראויה בכל מקרה ומקרה.
10
25.
ב"כ הנאשם הפנה אף לאמור בסע'
26. סבורני כי אין לקבל את טענת ב"כ הנאשם בהקשר זה.
סעיף
(א) תקופת המאסר לענין שחרור על-תנאי, תהיה סך כל תקופות המאסר שעל האסיר לשאת בזו אחר זו, למעט תקופת מאסר שעל האסיר לשאת בשל ביטול שחרורו על-תנאי.
(ב)
בחישוב תקופת המאסר של אסיר עולם לענין סעיף 5, תובא בחשבון התקופה שבה היה האסיר
במעצר בשל העבירה שבשלה נגזר עליו מאסר העולם, ואולם בחישוב תקופת המאסר לעניין
סעיף זה, לא תובא בחשבון התקופה שבה היה האסיר במעצר בפיקוח אלקטרוני, כמשמעותו
בסעיף
כידוע "מאסר עולם" הינו מאסר לתקופה בלתי קצובה ו"אסיר עולם" נחשב מי שנגזר עליו עונש מאסר עולם, בין אם עונשו נקצב ובין אם לאו (סע' 1 לחוק שחרור על תנאי). סעיף 8 (ב) עוסק במקרה מיוחד, דהיינו בעניינו של אסיר עולם אשר עונשו נקצב והוא עומד בפני וועדת שחרורים לאחר שריצה שני שלישים מעונשו. בנסיבותיו הייחודיות של מקרה זה נקבע, כי בחישוב תקופת המאסר תתחשב וועדת השחרורים בתקופת מעצרו בגין העבירה בה הורשע, אך לא תתחשב בתקופה בה היה נתון במעצר בפיקוח אלקטרוני. מכאן, ועד לקביעה לפיה מהוראה זו ניתן להסיק כי ביתר המקרים, לרבות בעת גזירת דינו של כל נאשם ונאשם, יש מקום להתחשב בתקופת הפיקוח האלקטרוני, המרחק הוא רב. העובדה כי המחוקק הביע עמדה מפורשת בסוגיה ספציפית וייחודית, כאמור, אינה מעידה על הכלל, אף אם נאמץ את כללי הפרשנות הנהוגים במשפט הפלילי.
11
27. מקבל אני את עמדת המאשימה, לפיה לא ניתן להשוות, בנידון דידן, בין תנאי המעצר במתקן כליאה לתנאי מעצר בביתו של המפוקח, או במקום אחר שנקבע לכך בתנאי פיקוח אלקטרוני. מטרתו של הפיקוח האלקטרוני הוא לשמש אמצעי מעצר נוסף לעצורים, אשר יהא בו כדי לצמצם את נזקי המעצר בקרב עצורים אלה, שכן הוא מאפשר להם לשהות בסביבתם הטבעית.
28. הדברים אמורים, בין היתר, באשר להבדלים המשמעותיים בנוגע למגבלות התנועה של העצור (הקיימות בשני המצבים, אך אינן כה נוקשות בתנאי פיקוח אלקטרוני בהשוואה לתנאים במתקן כליאה), דרישות הסדר, המשמעת וההקפדה על הכללים (אשר הינם מובנים ונוקשים עד מאוד במתקני הכליאה ואינם קיימים כלל בבית בו נתון העצור בפיקוח אלקטרוני, פרט לאיסור יציאה מן הבית), שעת ההשכמה (הקיימת במתקן כליאה ואינה קיימת בתנאי פיקוח אלקטרוני), שעות ואופי התעסוקה, מועדי הארוחות, ביקורי מקורבים או עורכי דין (המוגבלים אף הם לשעות מסוימות ובהתחשב בשיקולים שונים, לעיתים אף תלויי זמן בכול הנוגע למתקן כליאה, להבדיל מהעדרן של מגבלות שכאלה בתנאי פיקוח אלקטרוני), מגבלות מסוימות על חופש הביטוי וכד'.
29.
הכלל, לפי סעיף
30. בניגוד לימי מעצר ממש, אשר ככלל נהוג לנכותם מתקופת מאסר בפועל, לא השתרש נוהג דומה בהקשר לתקופה בה שוהה נאשם ב"מעצר בית" מלא, ולא בכדי. מעבר לטרמינולוגיה השונה - "עצור" לעומת "משוחרר בתנאים", עסקינן בשני מצבים שונים לחלוטין, בעיקר בכול הנוגע למגבלות התנועה והפגיעה בחירויות הפרט השונות. סבורני כי בהקשר זה, אין הבדל של ממש בין מעצר בית כחלופת מעצר למעצר בית בפיקוח אלקטרוני. כיוון שהנני סבור כי מעצר בפיקוח דומה יותר לתנאי מעצר בית מלא, אינני סבור כי יש להחיל פרקטיקה של ניכוי זו בהיעדר הוראה מפורשת של המחוקק, או למצער עד אשר תתגבש פרקטיקה שכזו על פי מדיניות שיכתיב בית המשפט העליון.
12
31. הרציונל העומד מאחורי הכלל בדבר ניכוי ימי מעצר ממאסר אינו חל על עצורים בפיקוח אלקטרוני, כפי שלא חל בעבר על משוחררים בפיקוח אלקטרוני עובר לכניסת התיקון לחוק לתוקף. בהקשר זה לא חל שינוי משמעותי באשר למגבלות המוטלות על המפוקח, פרט לשינוי בהגדרת המפוקח כ"עצור" להבדיל מ"משוחרר בתנאים" בעבר.
32.
לכל אלה אוסיף, כי ממילא לפי המצב המשפטי עובר לכניסתו לתוקף של
33. על כן, ובהתאם להסדר הטיעון, אני גוזר על הנאשם את העונשים הבאים:
א. 7 חודשי מאסר בפועל. מתקופה זו תנוכה תקופת מעצרו של הנאשם בין התאריכים 29.5.2015 עד 26.8.2015 וכן מיום 6.10.2015 (סה"כ ינוכו 170 ימים מתקופה זו).
ב. 12 חודשי מאסר על תנאי, והתנאי הוא שלא יעבור במשך 3 שנים מיום שחרורו ממאסר כל עבירת אלימות מסוג פשע ויורשע בה.
ג. 8 חודשי מאסר על תנאי, והתנאי הוא שלא יעבור במשך 3 שנים מיום שחרורו ממאסר כל עבירת אלימות מסוג עוון ויורשע בה.
זכות ערעור תוך 45 יום מהיום בבית משפט המחוזי בנצרת.
ניתנה והודעה היום י"ב טבת תשע"ו, 24/12/2015 במעמד הנוכחים.
|
יריב נבון , שופט |
