ת"פ 11475/07/15 – מדינת ישראל נגד מלכה דניאל
בית משפט השלום בראשון לציון |
|
|
02 פברואר 2016 |
ת"פ 11475-07-15 מדינת ישראל נ' דניאל
|
1
בפני |
כב' סגן הנשיאה, השופט אברהם הימן
|
|
המאשימה |
מדינת ישראל
|
|
נגד
|
||
הנאשמת |
מלכה דניאל
|
|
החלטה |
לפני בקשה להורות על ביטול כתב האישום מחמת
טענה להגנה מן הצדק לפיה נפל פגם בהליך ההעמדה לדין של הנאשמת. עילת הבקשה היא
הטענה כי היה על התביעה להימנע מהגשת כתב אישום נגד הנאשמת ולערוך בעניינה הסדר
לסגירת התיק בהתאם להוראות סימן א'1 לפרק ד' ל
כתב האישום ורקע דיוני
ביום 6/7/15 הוגש נגד הנאשמת כתב אישום
המייחס לה עבירה של היזק לרכוש במזיד לפי סעיף
בדיון שהתקיים ביום 9/11/15 טען בא כוח
הנאשמת כי בפיו טענה לביטול כתב האישום משום "הגנה מן הצדק", לפי
שלשיטתו היה על התביעה להחיל על העניין את תיקון 66 ל
2
נוכח טיב הטיעון ואופיו הוריתי על הגשת טיעונים בכתב. אעיר כי לאחר שהוגשה תגובת המאשימה לבקשה, הגיש בא כוח הנאשמת התייחסותו לטיעוני המאשימה בתגובתה בלא שניתן היתר לכך. אמנם ברגיל ועל פי הכלל איני מתיר הגשת כתבי טענות ללא היתר. במקרה זה חרגתי מן הכלל, ובנסיבות העניין והמחלוקת שטיבה משפטי ועקרוני נדרשתי אף לתשובת בא כוח הנאשמת, אף בלי שזה קיבל רשות לכך.
טיעוני הנאשמת בבקשה
בא כוח הנאשמת טוען כי יש להורות על ביטול
כתב האישום על מנת שהמאשימה תבחן סגירת התיק כנגד הנאשמת בהסדר מותנה לפי הקבוע
בתיקון 66 ל
לטענת בא כוח הנאשמת, הנחיות אלה ניתנו בחוסר
סמכות לפי שאין היועץ המשפטי לממשלה מוסמך להחריג העבירות שבטיפול התביעה המשטרתית
מתחולת התיקון אף אם זו החרגה זמנית, ואף משום שהן עומדות בניגוד לכוונת המחוקק עת
קבע מועד לכניסת התיקון לתוקף. הנחיות היועץ המשפטי לממשלה גורמות למעשה לדחיית
מועד תחולת ה
3
עוד טען בא כוח הנאשמת כי לא ניתן לרפא את
הפגם אלא בביטולו של כתב האישום על מנת להסיר חשש שהמאשימה "ננעלה" על
עמדותיה כפי המוצג בכתב האישום. בעניין זה מפנה בא כוח הנאשמת, בין היתר, על דברי
כב' השופט ש' שטיין בהחלטה בתיק תו"ב 4410-04-14 מדינת ישראל נ' ארז
ותו"ב 29220-06-13 מדינת ישראל נ' פלח [פורסמה בנבו] בעניין היקש
הדברים לזכות היידוע הקבועה בסעיף
טיעוני המאשימה בתגובה
לשיטת המאשימה דין הבקשה לביטול כתב האישום משום אי עריכת הסדר מותנה לנאשמת להידחות. המאשימה טוענת כי אכן ביום 29/7/15 נערכה פגישה בין בא כוח הנאשמת לבין ראש שלוחת התביעה במהלכה השמיע בא כוח הנאשמת את טענותיו לביטול כתב האישום. לטענתה, בחנה את טענות בא כוח הנאשמת וביום 8/11/5 הודיעה לו כי לאחר ששקלה את כל הנתונים הצריכים לעניין החליטה כי עניינה של הנאשמת אינו מתאים לסגירת התיק ללא כתב אישום ובהסדר מותנה. לטענת המאשימה החלטתה להעמיד הנאשמת לדין הינה החלטה שנתקבלה לאחר בדיקת התאמת התיק ונסיבותיו להליך של הסדר מותנה, וכי בתוך כך בחנה המאשימה את חומר הראיות לרבות העולה מתוך הודיית הנאשמת, הודעת המתלונן ותיעוד ממצלמות אבטחה. על כן סבורה המאשימה כי נסיבות ביצוע העבירה, טיב העבירה ותוצאותיה אינן מצדיקות עריכת הסדר מותנה עם הנאשמת.
4
לטענת המאשימה, עבירה של היזק לרכוש במזיד אינה עבירה שטיבה רשלנות אלא עבירה שקדמה לה מחשבה פלילית ותכנון וזו עבירה חמורה. כמו כן טוענת המאשימה כי הנאשמת לא מצביעה על פגיעה חריפה בתחושת הצדק וההגינות בגין העמדתה לדין, וכי התערבות שיפוטית במקרה זה פוגעת בעקרון הפרדת הרשויות. המאשימה מדגישה כי הסמכות לנקוט בהליך של הסדר מותנה היא סמכות שבשקול דעת ואין לחשוד זכות קנויה להליך מסוג זה. לטענתה, הליך ההסדר המותנה נועד למקרים בו מדובר בעבירות קלות או בעבירות שבוצעו בנסיבות מקלות הקשורות למעשה או לעושה, באופן בו האינטרס הציבורי מעדיף סגירת התיק בהסדר מותנה חלף העמדה לדין. לטענת המאשימה חזקת התקינות המנהלית עומדת לזכותה וזו לא נסתרה. אי נקיטה בהליך של הסדר מותנה בעניינו של נאשם אינה מקימה לו הגנה מן הצדק. עצם עמידת הנאשמת בתנאי הסף של הסדר מותנה מבחינת סוג העבירה והעדר רישום פלילי אינה מחייבת בהכרח סגירת התיק בעניינה בהסדר מותנה, מקום בו הדבר כרוך בבחינת שיקולים נוספים, ובניהם הנזק שנגרם, הפגיעה בתחושת הביטחון של המתלונן והרצדיביזם העולה ממעשי הנאשמת. המאשימה סבורה כי אף נסיבותיה האישיות של הנאשמת והפגיעה הצפויה הנטענת במשפחתה אינם מצדיקים הימנעות מהעמדתה לדין. באשר לטענת הנאשמת כי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה המחריגה החלת הליך ההסדר המותנה על תיקי התביעה המשטרתית משום שיקולי משאבים בלתי חוקית, טוענת המאשימה כי אין בסיס לתקיפת ההחלטה כאמור, לפי שהתביעה המשטרתית התחייבה בפני הוועדה הרלבנטית של הכנסת להחיל את התיקון החל מיום 1.3.16. המאשימה מפנה לתיק פלילי 36350-01-15 (שלום- טבריה) מדינת ישראל נ' מורטוב ולדברי בית המשפט שם לפיהם אי יישום תיקון 66 משום שיקולי תקציב אינה נגועה בחוסר תום לב או מניעים זרים ואין בה להפריך את חזקת התקינות. כמו כן הפנתה המאשימה לתיקים נוספים בהם נדחו עתירות ההגנה לביטול כתב האישום בטענה כי לא הוחל הליך ההסדר המותנה.
טיעוני הנאשמת בתשובה לתגובת המאשימה
5
הנאשמת טוענת כי המאשימה התמקדה אמנם בתגובתה
בניסיון להסביר כי החלטתה להעמיד לדין את הנאשמת היא החלטה סבירה, אולם לא בכך
מוקד המחלוקת. לשיטת הנאשמת, נוכח העובדה כי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה לא החילו
את תיקון 66 ל
דיון והכרעה
אפתח בסקירה כללית אודות ההסדר הקבוע בסימן
א'1 לפרק ד' ל
העוסק בהליכים שלפני המשפט, שהוסף ביום
2/8/12 במסגרת פרסום תיקון מס' 66 ל
על פי ההסדר האמור, לא יועמד חשוד לדין ותיק החקירה נגדו ייסגר בתנאי שיודה בעובדות המהוות את העבירה כפי המפורט בהסדר וימלא אחר תנאים שיסוכמו מראש בינו לבין התביעה (להלן- "תנאי ההסדר"), ואשר יהיו תנאים אשר יהלמו את העניין הציבורי בהעמדה לדין בנסיבות אותו מקרה.
וכך קובע סעיף
6
תיקון 66 קובע את התנאים לאפשרות תובע לסגור
תיק בהסדר מותנה: סעיף
באשר לתנאי ההסדר, קובע סעיף
התיקון קובע הוראות נוספות בדבר תוכנו של ההסדר, אופן עריכתו ואישורו. כמו כן קובע הוראות במקרה בו חשוד מסרב להסדר או מפר תנאיו, וכן הוראות בדבר חובת פרסום הסדרים כאמור באתר האינטרנט של רשות התביעה הנוגעת בדבר.
סעיף
בשנת 2013 פרסם היועץ המשפטי לממשלה את
"נוהל והנחיות להפעלת תיקון 66 ל
תיקון 66 מסמיך, כאמור, את רשות התביעה להחיל את הוראות התיקון על עבירות שייקבעו בהנחיות. בהתאם לכך קובעות ההנחיות סוגי עבירות אשר רק לגביהן רשאיות רשויות התביעה השונות להחיל את התיקון.
נספח א' מפרט עבירות שלגביהן רשאית הפרקליטות להחיל את התיקון.
7
נספח ב' נושא אמנם כותרת "העבירות שלגביהן רשאית התביעה המשטרתית להחיל הסדר מותנה" ואולם אין בו כל תוכן.
נספח ג' מפרט עבירות לפי
עוד קובעות ההנחיות רשימה של נסיבות אשר בהתקיימן בקשר לעבירה רשאי תובע להחיל את הליך ההסדר המותנה. בכלל אלה צוינו נסיבות אישיות של החשוד, נסיבות ביצוע העבירה, תוצאות העבירה, התנהלות החשוד לאחר ביצוע העבירה ונסיבות מקלות אחרות. כאמור, בהנחיות הוראות אופרטיביות נוספות אשר ראוי לעיין בהן.
התיקון ל
נכון להיום קובעות ההנחיות תחולה לתיקון 66 על שורה של עבירות המצויות בסמכות הפרקליטות בלבד. אין ההנחיות קובעות סוגי עבירות שבסמכות התביעה המשטרתית עליהן יחול התיקון ונספח ב' בעניין זה ריק מתוכן. מתוך העולה ממכתבו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אשר צורף לטיעוני הנאשמת עולה כי בחודש מרץ 2016 צפוי תיקון להנחיות לפיו ייכללו בו שבע סוגי עבירות שבסמכות התביעה המשטרתית ואשר לגביהן יחול התיקון. משמע כי עד כה ולמרות כי נכנס לתוקף בחודש מאי 2013, לא יושם התיקון באשר לעבירות שבסמכות התביעה המשטרתית (ראו מאמרו של המלומד אורן גזל- אייל שאוזכר לעיל, עמ' 16-21).
8
טענת הנאשמת הינה בתקיפת חוקיות החלטת היועץ
המשפטי לממשלה, לפיה בשלב זה, לא מוחלות הוראות תיקון 66 על עבירות המצויות בסמכות
התביעה המשטרתית. הנאשמת עותרת, אפוא, להפעלת סמכות הביקורת השיפוטית על החלטות מנהליות
ולהורות על ביטול החלטת היועץ המשפטי לממשלה האמורה ועל חיוב המאשימה להחיל
בעניינה את הליך ההסדר המותנה. לטענת הנאשמת, החלטת היועץ המשפטי לממשלה הדוחה
למעשה את מועד תחולת התיקון על עבירות שבסמכות התביעה המשטרתית מרוקנת את ה
אקדים ואומר כי אין בכוונתי להידרש לשאלה האם
החלטת היועץ המשפטי לממשלה חורגת מסמכות או שמא בלתי סבירה, לפי שאני סבור כי אין
מדובר בשאלה שמקומה להיבחן במסגרת ההליך שלפני, וזאת משום השלכותיה ומשמעויותיה. עיון
בפסיקה לרבות זו שהוצגה על ידי הצדדים אמנם מלמדת כי בעת האחרונה, ומאז שתיקון 66
נכנס לתוקף, עותרים סניגורים בבקשות לביטול כתבי אישום המוגשים על ידי התביעה
המשטרתית בטענה לאי חוקיות החלטת היועץ המשפטי לממשלה לפיה יישומו של ה
תיקון 66 הסמיך את היועץ המשפטי לממשלה לקבוע הנחיות לעניין תחולה. מתוך כך נתונה ליועץ המשפטי לממשלה הסמכות להחליט כי עבירות מסוימות לא ייכללו בגדר תחולת התיקון. ממילא אפשר כי העבירה של היזק לרכוש בזדון נשוא כתב אישום זה לא תיכלל, בסופו של יום, בתחולת התיקון. על כן, עתירת הנאשמת לחיוב המאשימה לבחון התאמת עניינה להליך של הסדר מותנה היא מרחיקת לכת.
ויתירה מכך, ובאשר לפגם הנטען בהחלטת התביעה להעמיד הנאשמת לדין מבלי להידרש בעניינה לאפשרות עריכת הסדר מותנה, הרי שהתביעה פעלה על פי ההנחיות המחייבות אותה. אין לומר כי פעלה בחוסר סבירות. ממילא לא נפל כל פגם בהתנהלותה בעניינה של הנאשמת.
בבחינת למעלה מן הצורך אציין כי אף אם ההנחיות היו כוללות את העבירה נשוא כתב האישום כעבירה לגביה מוסמכת רשות התביעה להחיל הסדר מותנה, ואילו התביעה הייתה מחליטה להעמיד לדין את הנאשמת ולא לערוך בעניינה הסדר מותנה, הרי שאין מדובר בפגם היורד לשורשו של עניין והמצדיק ביטול כתב האישום.
9
סעיף 67א(ב) נוקט בביטוי "רשאי" בהתייחס לאפשרות התובע להציע לחשוד הסדר בהתקיים התנאים והנסיבות כפי שנקבע בתיקון. לטעמי משמעו של ביטוי זה, בהקשר לעניין, כי על רשות התביעה חובה לשקול- טרם הגשת כתב האישום- התאמת עניינו של חשוד להסדר אולם אין לה חובה להציע הסדר (ראו תיק תו"ב (עניינים מקומיים ראשל"צ) 4410-04-14 ארז נ' עיריית ראשון לציון, תיק ת"פ (שלום- כ"ס) 33235-06-14 פיין נ' מדינת ישראל, תיק ת"פ 647-12-12 מדינת ישראל נ' קבילה [פורסמו בנבו]).
יתירה מזו, בחינת המונח "רשאי" ככל שהוא מתייחס לשיקול דעתו של תובע, ממילא אותו ביטוי - "רשאי", נוגע למי שעומד בראש התביעה הכללית במדינה דהיינו ליועץ המשפטי לממשלה. ככל שעולה מלפני, שקל היועץ המשפטי לממשלה החלת הסדר מותנה על התביעה המשטרתית, ובשלב זה החליט, כפי שיקול דעתו, לדחות החלת ההסדר החוקי. היועץ המשפטי לממשלה, ככל רשות מנהלית, מוחזק בדבר תקינות החלטותיו ולא מצאתי כי החלטה זו נגועה באי חוקיות כטענת בא כוח הנאשמת.
אחזור ואדגיש, החלטת רשות התביעה שלא להציע
לחשוד הסדר מותנה ולהעמידו לדין היא החלטה מנהלית. ככל החלטה מנהלית נתונה אף
החלטה זו לביקורת שיפוטית במסגרת ההליך הפלילי ובענייננו בגדרה של טענה לביטול כתב
האישום מחמת הגנה מן הצדק לפי סעיף
על בית המשפט לבחון בזהירות רבה, בקשה לביטול כתב אישום, ולשם כך נקבעו בפסיקה מבחנים ברורים. בתוך כך נקבע כי אף אם נמצא פגם מהותי בהתנהלות התביעה הרי שעדיין יש לבחון האם ניתן הוא לריפוי באמצעים מתונים ומידתיים מאשר ביטולו של כתב האישום (ראו ע"פ 4855/02 מדינת ישראל נ' בורוביץ [פורסם בנבו]).
המאשימה הבהירה כי שמעה את טיעוני הנאשמת בפגישה מיוחדת שקיימה לצורך כך וכי נתנה דעתה לשיקולים הרלבנטיים לרבות אלה הקשורים לנסיבותיה האישיות של הנאשמת, ואולם מצאה להותיר החלטתה בדבר העמדתה לדין של הנאשמת על כנה. עוד הבהירה המאשימה כי בנסיבות המעשה והנאשמת ואף אם היה בסמכותה לשקול עריכת הסדר מותנה, הרי שנוכח החומרה שמוצאת היא במעשה והנזק שנגרם, לא היתה היא מציעה לנאשמת סגירת התיק בהסדר מותנה. איני מוצא להתערב בשיקוליה אלה של המאשימה. אין מדובר בשיקולים בלתי ענייניים ובלתי סבירים. על כן, איני מקבל טענת הנאשמת לפגם בהחלטת המאשימה להעמידה לדין, אף תוך בחינת עניינה בהתאם להליך ההסדר המותנה.
סוף דבר, שאני דוחה את הבקשה.
10
המזכירות תשלח החלטה זו לצדדים.
ניתנה היום, כ"ג שבט תשע"ו, 02 פברואר 2016, בהעדר הצדדים.
