ת"ד 11175/04/20 – מדינת ישראל נגד ויסאם ח'טיב
ת"ד 11175-04-20 מדינת ישראל נ' ח'טיב
|
03 נובמבר 2021 |
1
לפני כבוד השופטת אסתר טפטה גרדי |
||
בעניין: |
1 מדינת ישראל באמצעות עו"ד מערוף סעב |
|
|
|
המאשימה |
|
נגד
|
|
|
1 ויסאם ח'טיב באמצעות עו"ד אוהאן ארדקיאן |
|
|
|
הנאשם |
גזר דין |
1. הנאשםשלפניהורשע,עלסמךהודאתו,בשני אישומים שצורפו כלהלן:
2. בתיק שלפני הורשע בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, התנהגות הגורמת נזק, נהיגה בקלות ראש, אי מתן זכות קדימה בפניה שמאלה, ונהיגה ללא רישיון נהיגה מעולם לסוג הרכב, ונהיגה ללא ביטוח.
על פי כתב האישום, ביום 19.6.19, סמוך לשעה 19:00, נהג הנאשם אוטובוס ציבורי זעיר, תוצרת "פורד", מ.ר. 7929965, בכביש 805, מכיוון מערב למזרח, הגיע לצומת שעב ופנה שמאלה. אותה שעה ממול לנאשם נסע רכב פרטי, מסוג פורד, מ.ר. 6646075. הנאשם נהג בקלות ראש, החל לפנות שמאלה מבלי שנתן תשומת לב מספקת לדרך, לא נתן זכות קדימה לרכב המעורב שהגיע מולו והתנגש בו. באותה עת נהג הנאשם ברכב כשהודע לו שהוא פסול מנהיגה בפל"א 62435-11-16, מיום 6.3.17, למשך 36 חודשים, בנוכחותו. באותה עת היה הנאשם בלתי מורשה לסוג הרכב ונהג ללא תעודת ביטוח תקפה. כתוצאה מהתאונה נחבלו ונזקקו לטיפול רפואי שני הנהגים המעורבים, וכלי הרכב המעורבים ניזוקו.
בתיק שמספרו 5969-06-20, בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, רישיון רכב שפקע פחות מששה חודשים, בהיותך נהג חדש רישיון נהיגה פקע מעל 6 חודשים, ונהיגה ללא ביטוח.
2
על פי כתב האישום, ביום 17.6.20, סמוך לשעה 7:57, נהג הנאשם ברכב מסוג אוטובוס זעיר, מ.ר. 4794463, בכביש 6, ק"מ 159.6 לכיוון דרום, ביודעו שהוא פסול לנהיגה, בתיק 62435-11-16, מיום 6.3.17, למשך 3 שנים, החל מיום שחרורו ממאסר, ביום 11.4.19. הנאשם נכח בדיון, ובתאריך 24.6.19 נחקר בפל"א 265331-2019 והודע לו שוב דבר הפסילה. בנסיבות אלה נהג הנאשם ברכב ללא רישיון נהיגה תקף, כשתוקף רישיון הנהיגה שלו פג ביום 27.1.20, ללא רישיון רכב תקף, כשתוקף רישיון הרכב פג ביום 2.6.20, וללא תעודת ביטוח תקפה.
3. המאשימה עתרה לעונש של מאסר בפועל, שלא יפחת משלושה חודשים, ופסילה בפועל, שלא תפחת מ-4 שנים. צוין שמדובר בשני מקרים של נהיגה בפסילה ובלתי מורשה, כשבתיק שצורף הנאשם ידע בוודאות שהוא פסול ובכל זאת אחז בהגה. מתחם העונש ההולם כולל רכיב מאסר, שנע בין 4 חודשים ל-40 חודשים, ופסילה שנעה בין 12 חודשים ל-10 שנים, והמאשימה עתרה למקם את הנאשם ברף התחתון. הנאשם נוהג משנת 1994, ולחובתו 18 הרשעות קודמות. כעולה מהתסקיר הנאשם אינו מביע חרטה, אינו מפנים את חומרת מעשיו, ושב ואוחז בהגה בהיותו פסול. אשר למצבו הרפואי, צוין שלשב"ס היכולת להעניק לנאשם סיוע בטיפול הרפואי לו הוא נדרש.
4. ב"כ הנאשם עתר, מנגד, להשית על הנאשם עד 6 חודשי מאסר בעבודות שירות. נטען שהנאשם, יליד 1976, הודה ונטל אחריות מלאה על מעשיו, והסיכוי שיחזור על העבירה אפסי. צוין שלאחר מעורבותו בתאונה, הוחזר לו הרישיון על ידי קצין המשטרה. צוין שהנאשם אינו בקו הבריאות, מוכר כנכה בשעור של 75% נכות, ובנו בעל צרכים מיוחדים. בית המשפט הופנה לפסיקה תומכת.
הנאשם טען לפני לעונש, הביע חרטה על מעשיו, וציין שלא ידע שהוא פסול בעת ביצוע העבירה.
בתום הדיון הופנה הנאשם לממונה על עבודות שירות, לצורך הגשת חוות דעת בעניינו. מחוות דעת הממונה, מיום 21.10.21, עולה שהנאשם נמצא מתאים לעבודות שירות.
תסקיר המבחן
מתסקיר המבחן, מיום 2.5.21, עולה שהנאשם, בן 45, נשוי ואב ל-4 (בני שנה -11 שנים), אינו עובד. נתון במעצר בית לילי, בין השעות 18:00-6:00, מיוני 2020. חולה במחלת הטלסמיה מלידה, מוכר בגינה בשעור של 65% נכות, מצוי בטיפולים רפואיים קבועים, ומקבל קצבה חודשית. בעברו שני התקפי לב. שיתף שריצה מאסר בגין עבירות נשק, והשתחרר מהמאסר בשנת 2019. שירות המבחן העריך שבהיעדר השתלבות בהליך שיקומי, הסיכון להישנות העבירות ממשיך להיות גבוה. נוכח שלילת נזקקות טיפולית מצד הנאשם, היעדר קבלת אחריות מלאה לעבירות, והתרשמות מחוסר הבנה לבעייתיות בהתנהגותו והשלכותיה העריך שירות המבחן שהפרוגנוזה השיקומית בעניינו של הנאשם שלילית, ונמנע מהמלצה טיפולית. הומלץ שאם יוטל עונש מאסר, זה יומר לעבודות שירות, עקב מצבו הבריאותי, לצד מאסר על תנאי, והתחייבות כספית.
3
5. נהיגה בפסילה היא מבין העבירות החמורות ביותר בפקודת התעבורה, אשר המחוקק אף ראה להורות בצידה על עונש של 3 שנות מאסר (סעיף 67 לפקודת התעבורה). התנהגותו של הנאשם משקפת זלזול בחוק ובהחלטת ביהמ"ש ואף סכנה ממשית לשלום הציבור. נכונים הדברים ביתר שאת כשמדובר בשתי הזדמנויות שונות בהן נהג הנאשם בפסילה.
ראו לעניין זה דברי כב' השופט י' אלרון ברע"פ 2910/20 הייב מוחמד נ' מדינת ישראל (07.05.2020):
"כפי שציינתי ברע"פ 1483/19 ליפשיץ נ' מדינת ישראל (6.3.2019):
"נהיגה בכבישי הארץ בזמן פסילת רישיון טומנת בחובה סכנה לביטחונם ולשלומם של הנהגים והולכי הרגל שבסביבה, והיא אף משקפת יחס מזלזל בחיי אדם, בצווי בית המשפט ובחוק".
על כן, נהיגה בזמן פסילת רישיון עשויה, בנסיבות מסוימות להצדיק עונש מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח."
מדיניות הענישה הנהוגה
6. בעפ"ת 59810-07-12 דרור אביטל נגד מדינת ישראל (9.10.12), בהתייחסה למתחם הענישה, בעבירות של נהיגה בפסילה, ציינה כב' השופטת ט' חיימוביץ': "מתחם הענישה הקבוע לעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נע בין מאסר על תנאי בנסיבות קלות באופן מיוחד, עד לתקופת מאסר בת שנה."
7. בעפ"ת (ב"ש) 43966-08-13 חאלד זידאן נגד מדינת ישראל (21.1.14), צוין מתחם הפסילה בעבירה של נהיגה בפסילה: "הטווח של עשרים וארבעה חודשי פסילת רישיון הינו בתוך מתחם העונש ההולם, אשר נע בין 6 חודשים ועד לחמש שנים."
8. ברע"פ 10563/05 ליאור קלפון נ' מדינת ישראל, הנאשם, בן 20, הורשע בעבירות של נהיגה בפסילה, ללא רישיון נהיגה תקף וללא ביטוח תקף, כששבועיים קודם לכן הורשע בביצוע עבירה של נהיגה ללא רישיון ונדון שם לפסילה לשנה ומאסר מותנה בן 8 חודשים. בית המשפט המחוזי הטיל על המבקש עונש של 8 חודשי מאסר בפועל, בנוסף להפעלת המאסר המותנה, בחופף. בדחותו את הבר"ע קבע בית המשפט העליון כי המבקש עבריין תעבורתי מועד, השב ונוהג ללא רישיון נהיגה, ונסיבות חיים קשות אינן מהוות צידוק מקל. צוין שהעונש אינו חורג ממתחם הענישה בעבירות שבוצעו.
4
9. רעפ 2604/16 עלא אלדין מחאג'נה נ' מדינת ישראל (2.5.18), בעבירות של נהיגה בפסילה, ללא רישיון נהיגה תקף, וללא ביטוח, ועבר תעבורתי מכביד, שכולל 17 הרשעות קודמות, לרבות, נהיגה בזמן פסילה ונהיגה ללא רישיון נהיגה, כשהמבקש שהה משך 17 ימים במעצר ו - 7 חודשים, ב"מעצר בית" מלא, באיזוק אלקטרוני, ושירות המבחן המליץ על הארכת המאסר המותנה, אומץ גזר דינו של בית משפט השלום בו נדון המבקש ל-4 חודשי מאסר לריצוי בפועל והפעלתו של עונש מאסר מותנה בן 7 חודשים (4 חודשים בחופף ו-3 חודשים במצטבר, כך שעל המבקש לרצות בסך הכל 7 חודשי מאסר בפועל, בניכוי 17 ימי מעצרו), 6 חודשי מאסר על תנאי, למשך שלוש שנים, 12 חודשי פסילה בפועל (שיחולו מיום שחרורו ממאסר במצטבר לכל עונש פסילה אחר), ו-12 חודשי פסילה על תנאי למשך שלוש שנים.
10. ברעפ 8253/10 שלמה גיא נ' מדינת ישראל (9.1.11), בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף וללא ביטוח תקף, נגזרו על המבקש 6 חודשי מאסר על תנאי, פסילה ל - 3 חודשים, פסילה מותנית, קנס בסך 750 ₪ וחתימה על התחייבות. ערעור של המשיבה התקבל והוחלט להחמיר בעונשו - על המבקש הוטלו מאסר בפועל של שנה, פסילה למשך 3 שנים, פסילה מותנית של 6 חודשים למשך 3 שנים, מאסר מותנה של 6 חודשים למשך 3 שנים וקנס בסך 750 ₪. בית המשפט ציין כי המבקש נוהג תקופה של למעלה מ - 20 שנה כשאין ברשותו רישיון נהיגה. בר"ע שהגיש נדחתה.
11. מהפסיקה האמורה עולה שמתחם הענישה בעבירה של נהיגה בפסילה, יכול לנוע ממאסר מותנה, בנסיבות מקלות, שכוללות נהיגה בפסילה בפעם הראשונה, ועבר תעבורתי שאינו מכביד, או סיכויי שיקום ברורים, ועד שנת מאסר, במקרה שמדובר בעבירה חוזרת ונשנית או עבר תעבורתי מכביד. רכיב הפסילה יכול לנוע בין 6 חודשים, ברף התחתון, ועד 5 שנים, ברף העליון, לצד רכיבי ענישה נוספים.
12. לאחר שהטיתי אוזן לטיעוני הצדדים, עיינתי בפסיקה, במתחם העונש ההולם, ובתסקיר המבחן, אני סבורה שבמקרה זה אין מנוס מהטלת עונש מאסר בפועל, מאחורי סורג ובריח.
חומרתה של עבירה של נהיגה בזמן פסילה גבוהה במיוחד. הנוהג ברכב ביודעו שחל עליו איסור לעשות כן, מעיד על עצמו שאינו מייחס חשיבות להגבלות שהטילו עליו הרשויות ונהיגתו טומנת בחובה סיכון לנוסעים עמו ולמשתמשים אחרים בדרך.
נסיבות ביצוע העבירות חמורות. מדובר בשני מקרים של נהיגה בפסילה, שארעו בהפרש של כשנה, כשהנאשם נהג בשניהם באוטובוס זעיר, כשלעבירות הללו מתלוות עבירות חמורות נוספות. חובת הזהירות שנדרשת מנהג רכב כבד וציבורי גבוהה יותר, נוכח ההשלכות הרות האסון שעשויות להיות לנהיגה לא זהירה ברכב מסוג זה.
5
באישום הראשון, מיום 19.6.19, היה הנאשם מעורב בתאונת דרכים, לאחר שנהג בקלות ראש, וללא נתן זכות קדימה לרכב בפניה שמאלה, כשהוא נוהג ללא רישיון נהיגה לסוג הרכב, ללא ביטוח, ובהיותו בפסילה, למשך 3 שנים, עליה הודע לו בנוכחותו, ובתאונה נחבלו שני הנהגים המעורבים ונזקקו לטיפול רפואי.
באישום השני, מיום 17.6.20, נהג הנאשם בפסילה, על אף שהודע לו עליה, בנוכחותו, ובעת שנחקר בתיק אחר, כשרישיון הרכב פקע, ורישיון הנהיגה פקע בהיותו נהג חדש, מעל 6 חודשים, וללא ביטוח.
הנאשם נוהג משנת 1994, ולחובתו 18 הרשעות קודמות. ביניהן הסעת נוסעים במספר העולה על המצוין ברישיון הרכב, מיום 1.3.16, חציית שטח הפרדה, משנת 2015, הסעת ילד שטרם מלאו לו 3 שנים שלא במושב בטיחות, משנת 2014, מהירות, משנת 2010, ועוד.
רישומו הפלילי של הנאשם כולל עבירות חמורות במסגרת תיק שמספרו 62435-11-16, מיום 6.3.17, בהן הפרעה לשוטר בנסיבות מחמירות, נהיגה פוחזת של רכב, רכישת/החזקת חלק של נשק או תחמושת, רכישת/החזקת נשק שלא כדין, ייצור, ייבוא וייצוא נשק בלי רשות, נסיון לסחר/עסקה למסירת החזק בנשק לאחר, נשיאת/הובלת נשק שלא כדין, בעטיין נדון למאסר לתקופה של 54 חודשים, פסילה בת 3 שנים, מאסר על תנאי לחודשיים, למשך 3 שנים, לבל יעבור עבירה שעניינה נשיאה, הובלה או סחר בנשק, מאסר מותנה, בן 6 חודשים, למשך שנתיים, מיום שחרורו ממאסר, לבל יעבור, בין היתר עבירה שעניינה מעשי פזיזות ורשלנות הנוגעת לנהיגת כלי רכב.
מתסקיר שירות המבחן עולה שהנאשם קיבל אחריות חלקית למיוחס לו בשני האישומים שלפני. אשר לתאונת הדרכים נרשם שהנאשם לא ראה את הבעייתיות בהתנהגותו, ולגבי האישום השני צוין שהנאשם טען שלא ידע שהוא פסול מנהיגה, ושרישיון הנהיגה הוחזר לו לאחר התאונה ולא נאמר לו שאסור לו לנהוג. שירות המבחן העריך שבהעדר השתלבות בהליך שיקומי, הסיכון להישנות עבירות ממשיך להיות גבוה. נוכח שלילת נזקקות טיפולית והיעדר קבלת אחריות מלאה לעבירות והבנת הבעייתיות בהתנהגותו, העריך שירות המבחן פרוגנוזה שיקומית שלילית ונמנע מהמלצה טיפולית. הומלץ שאם יוטל עונש מאסר, זה יומר לעבודות שירות, עקב מצבו הבריאותי, לצד הטלת מאסר על תנאי, והתחייבות כספית.
עם זאת, הנאשם הודה בהזדמנות הראשונה בשני האישומים שצורפו, וחסך מזמנו של בית המשפט, ובדיון שלפני הביע חרטה. זאת ועוד, נסיבות חייו אינן קלות, הנאשם מצוי לאורך כל חייו בטיפולים רפואיים, כעולה מהתסקיר מוכר בדרגת נכות בשעור של 65%, ומשפחתו סובלת ממצוקה כלכלית קשה ומטופלת במחלקה לשירותים חברתיים בכפרו.
6
לאחר ששקלתי את מכלול הנתונים שנפרשו לפני, אני סבורה שנוכח האישומים שמיוחסים לנאשם, שני אישומים של נהיגה בפסילה, בהן נהג הנאשם באוטובוס זעיר, לגביו נדרשת חובת זהירות מוגברת, כשבאחד משני האישומים היה הנאשם מעורב בתאונת דרכים, כשהוא בלתי מורשה לסוג הרכב, לצד רישומו התעבורתי והפלילי, ותסקיר המבחן שמצביע על פרוגנוזה שלילית לשיקום וסיכון גבוה להישנות עבירות, אין מנוס מהשתת מאסר בן 3 חודשים, מאחורי סורג ובריח.
אני ערה לנסיבותיו האישיות של הנאשם, אולם נוכח האישומים החמורים שמיוחסים לו, ותסקיר המבחן שמצביע על סיכון גבוה להישנות העבירות, אני סבורה שבמקרה זה על אינטרס הציבור לגבור על אינטרס הפרט ויש להשית על הנאשם מאסר מאחורי סורג ובריח.
לצד המאסר יש לבטא את חומרת העבירות בפסילה ארוכה, בת 3 שנים, שתרחיק את הנאשם מהכביש, ותמנע ממנו לשוב ולבצע עבירות דומות משך תקופה ארוכה. נוסף על כך יש להשית על הנאשם ענישה הצופה פני עתיד, שתזהירו מהצפוי לו, אם ישוב לבצע עבירות דומות, בדמות מאסר על תנאי, פסילה על תנאי והתחייבות. עקב המאסר ומצבה הכלכלי של המשפחה, לא אשית על הנאשם קנס.
13. לפיכך, אני דנה את הנאשם לעונשים הבאים:
1. אני דנה את הנאשם לשלושה חודשי מאסר בפועל.
הנאשם יתייצב למאסרו בבית המעצר קישון ביום 14.11.21 עד השעה 10:00, או על פי החלטת שב"ס, כשברשותו תעודת זהות או דרכון. על הנדון לתאם את הכניסה למאסר, כולל האפשרות למיון מוקדם, עם ענף אבחון ומיון של שב"ס, טלפונים: 9787377 - 08, 9787336 - 08.
לשם הבטחת התייצבותו לריצוי עונשו יחתום הנאשם על ערבות ע"ס 10,000 ₪, וכן יפקיד בתוך שלושה ימים ערבות צד ג' על סכום דומה. כמו כן ניתן כנגד הנאשם צו עיכוב יציאה מהארץ. אם לא ימלא הנאשם את התנאים שלעיל, ייעצר ויתחיל בריצוי עונשו באופן מיידי.
2. אני דנה את הנאשם ל- 6 חודשי מאסר וזאת על תנאי למשך 3 שנים לבל יעבור בתקופה הנ"ל עבירה של נהיגה ללא רשיון נהיגה, או של נהיגה בזמן פסילה.
3. אני פוסלת את הנאשם מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 36 חודשים.
7
הפסילה בתיק זה הינה במצטבר לכל פסילה אחרת אותה מרצה הנאשם.
מניין הפסילה ייחל מתום מאסרו.
4. אני פוסלת את הנאשם מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 6 חודשים, וזאת על תנאי למשך שלוש שנים לבל יעבור עבירה בה הורשע או אחת העבירות המפורטות בתוספת הראשונה או בתוספת השניה לפקודת התעבורה.
5. לאור מאסרו, לא מצאתי להשית על הנאשם קנס ואני מורה לו לחתום על התחייבות כספית על סך 2,500 ₪, לבל יעבור עבירה בה הורשע בתיק זה שנתיים מהיום.
הודעה לנוכחים הזכות לערער על גזר הדין תוך 45 יום.
ניתנה היום, כ"ח חשוון תשפ"ב, 03 נובמבר 2021, במעמד הצדדים.
