תת"ע 7823/06/19 – מדינת ישראל נגד מנאר איוב
תתע"א 7823-06-19 מדינת ישראל נ' איוב
|
17 יולי 2022 |
1
לפני כבוד השופטת אסתר טפטה גרדי |
||
בעניין: |
1 מדינת ישראל באמצעות עו"ד דניאל איתן, מערוף סעב |
|
|
|
המאשימה |
|
נגד
|
|
|
1 מנאר איוב באמצעות עו"ד חנא חורי, מטעם הסנגוריה הציבורית |
|
|
|
הנאשם |
גזר דין |
1. הנאשםשלפניהורשע,עלסמךהודאתו,ב-7 אישומים שצורפו כלהלן:
2. בתיק שלפני הורשע בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, וללא ביטוח. האירוע הוא מיום 12.6.19, סמוך לשעה 12:05, עת נהג הנאשם במונית, בצומת בן עמי ויוסף גדיש, בעכו, כשהוא פסול, בתיק 7380-07-18, מיום 21.11.18, והודע לו על הפסילה ביום 11.3.19.
בתיק שמספרו 11601-11-19 הורשע בעבירות של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע וחלפו שנתיים מפקיעתו (פקיעה מיום 14.2.07), נהיגה כשרישיון הרכב פקע ביום 4.11.16, וללא ביטוח. האירוע הוא מיום 19.11.19, סמוך לשעה 19:02, עת נהג הנאשם במונית, בכביש 4.
בתיק שמספרו 2314-03-20 הורשע בעבירות של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע למעלה משנתיים (מיום 14.2.07), וללא ביטוח. האירוע הוא מיום 25.2.20, סמוך לשעה 21:03, עת נהג הנאשם במונית, בצומת רגבה.
בתיק שמספרו 2315-03-20 הורשע בעבירות של נהיגה ברכב שנמסרה לגביו הודעת אי שימוש, בניגוד לתנאים שפורטו בה, ונהיגה כשרישיון הרכב פקע, מיום 4.11.16.האירוע הוא מיום 25.2.20, סמוך לשעה 21:03, עת נהג הנאשם במונית, בצומת רגבה.
בתיק שמספרו 5039-04-19, הורשע בעבירות של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע למעלה משנתיים (מיום 14.2.07), וללא תעודת ביטוח. האירוע הוא מיום 11.3.19, סמוך לשעה 15:20, עת נהג הנאשם במונית, בכביש 85.
2
בתיק שמספרו 5102-12-19, הורשע בעבירות של רישיון נהיגה שפקע למעלה מ-12 חודשים (פקיעה משנת 2007), רישיון רכב שפקע למעלה מ-6 חודשים (פקיעה מיום 27.8.18), נהיגה ללא רישיון רכב וללא ביטוח. הארוע הוא מיום 21.7.19, סמוך לשעה 2:51, עת נהג הנאשם בכביש 85.
בתיק שמספרו 7801-05-20, הורשע בעבירות של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע למעלה משנתיים (מיום 14.2.07), פקיעה כשרישיון הרכב פקע למעלה משנה (פקיעה מיום 4.11.16), ונהיגה ברכב שנמסרה לגביו הודעת אי שימוש בניגוד לתנאים שפורטו בהודעה. האירוע הוא מיום 12.3.20, עת נהג הנאשם במונית.
3. ב"כ המדינה סבור שיש להחמיר בענישה ולגזור על הנאשם מאסר בפועל, מאחורי סורג ובריח, בהדגישו שהנאשם הורשע באישומים שכוללים נהיגה בזמן פסילה, ונהיגה כשרישיון הנהיגה פקע, שבוצעו בין השנים 2019-2020. לשיטתו מתחם העונש בעבירה של נהיגה בפסילה כולל מאסר קצר, שיכול וירוצה בעבודות שירות, ועד 20 חודשי מאסר, בפועל, פסילה, החל משנתיים ועד 5 שנים, לצד מאסר מותנה מרתיע, פסילה מותנית וקנס. בית המשפט התבקש למקם את הנאשם ברף העליון של המתחם, והופנה לפסיקה שתומכת בעמדת המדינה. צוין שהנאשם, יליד 1972, הוציא רישיון נהיגה בשנת 1991, וצבר לחובתו 49 הרשעות קודמות, רובן בנהיגה בפקיעה, ומכאן שעברו מכביד. כן לחובתו רישום פלילי, שכולל 3 הרשעות, בעבירות רכוש, מס ומין. עוד ציינה המדינה שהתסקיר שהתקבל בעניינו לא בא בהמלצה טיפולית.
3
4. ב"כ הנאשם סבור שמתחם הענישה ההולם כולל ענישה צופה פני עתיד, בדמות מאסר מותנה, פסילה מותנית, התחייבות וקנס. צוין שהנאשם, יליד 1972, נהג מונית, מנהל תחנת מוניות בעיר כרמיאל, הוציא רישיון נהיגה בשנת 1991, שתוקפו פקע בשנת 2007 עקב חובות בהוצל"פ. נטען שהחוק בעניין הטלת הגבלה על רישיון נוכח חובות בהוצל"פ, תוקן לאחרונה. ההגנה מדגישה שהנאשם בחר להודות בהזדמנות הראשונה, וצירף את כלל התיקים שתלויים ועומדים נגדו, ויש בכך כדי להעיד על הפנמת המעשים ונטילת אחריות. נטען שלאישומים לא התלוותה עבירה נוספת, מסכנת, ולא תלויים ועומדים נגד הנאשם מאסר מותנה או פסילה מותנית. הסנגור עמד על כך שהנאשם תיקן את המחדל, לאחר ששילם את חובותיו, והוציא רישיון נהיגה על אוטובוס. הוטעם שהנאשם נשוי ואב ל-10 ילדים, נורמטיבי, ומפרנס את משפחתו. אשר לתסקיר המבחן, נטען שלא ברור כיצד שירות המבחן ציין קיומו של סיכון משמעותי להישנות עבירות, כשהנאשם תיקן את המחדל ומורשה לנהיגה. לשיטת ההגנה, שעה שהנאשם הסיר את המחדל, לא קיים החשש האמור, ולא ברור לאיזו פצצה מתקתקת מתכוונת המדינה בטיעוניה. הסנגור הטעים ששליחת הנאשם למאסר מאחורי סורג ובריח, והשתת פסילה ברף העליון, לא תיטיב עם הנאשם, ואינה תואמת את האינטרס הציבורי, ונוכח תיקון המחדל, יש לסטות ממתחם הענישה.
5. נהיגה בפסילה היא מבין העבירות החמורות ביותר בפקודת התעבורה, אשר המחוקק אף ראה להורות בצידה על עונש של 3 שנות מאסר (סעיף 67 לפקודת התעבורה). התנהגותו של הנאשם משקפת זלזול בחוק ובהחלטת ביהמ"ש ואף סכנה ממשית לשלום הציבור. ראו לעניין זה דברי כב' השופט י' אלרון ברע"פ 2910/20 הייב מוחמד נ' מדינת ישראל (07.05.2020):
"כפי שציינתי ברע"פ 1483/19 ליפשיץ נ' מדינת ישראל (6.3.2019):
"נהיגה בכבישי הארץ בזמן פסילת רישיון טומנת בחובה סכנה לביטחונם ולשלומם של הנהגים והולכי הרגל שבסביבה, והיא אף משקפת יחס מזלזל בחיי אדם, בצווי בית המשפט ובחוק".
על כן, נהיגה בזמן פסילת רישיון עשויה, בנסיבות מסוימות להצדיק עונש מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח."
נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע למעלה מעשור היא עבירה חמורה שמשקפת לצד זלזול בחוק, אף סכנה ממשית לשלום הציבור. ראו דברי כב' השופט מרדכי כדורי בתתע (י-ם) 4310-07-10 מדינת ישראל נ' פריג' אבו עצא (להלן - עניין פריג'), שעמד על כך שככל שמתארך משך הזמן שחלף מאז פקיעת הרישיון ועד למועד הנהיגה הולך ומטשטש ההבדל בין נהיגה בזמן פקיעה לבין נהיגה בהעדר רישיון נהיגה. נהיגה בפקיעה, כשהנהיגה אינה מבוטחת, טומנת בחובה אף זלזול חמור בחוק, שכן האחריות לפיצוי בגין נזקי תאונת הדרכים, ובכלל זה הפיצוי בגין נזקי גוף, שיכול להסתכם בסכומים גבוהים מאוד, מוטל בסופו של יום על כתפי הציבור (ראו דברי כב' השופט א' האוזרמן בנב (ת"א) 3461-06-15 מדינת ישראל נ' דורון ארביב (18.10.15).
מדיניות הענישה הנהוגה
בעבירה של נהיגה בפסילה
6. בעפ"ת 59810-07-12 דרור אביטל נגד מדינת ישראל (9.10.12), בהתייחסה למתחם הענישה, בעבירות של נהיגה בפסילה, ציינה כב' השופטת ט' חיימוביץ': "מתחם הענישה הקבוע לעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נע בין מאסר על תנאי בנסיבות קלות באופן מיוחד, עד לתקופת מאסר בת שנה."
7. בעפ"ת (ב"ש) 43966-08-13 חאלד זידאן נגד מדינת ישראל (21.1.14), ציין בית המשפט את מתחם הפסילה ביחס לעבירה של נהיגה בפסילה : "הטווח של עשרים וארבעה חודשי פסילת רישיון הינו בתוך מתחם העונש ההולם, אשר נע בין 6 חודשים ועד לחמש שנים."
4
8. ברע"פ 1211-12 ישראלי נ' מדינת ישראל (15.2.12), בעבירה ראשונה של נהיגה בזמן פסילה, כשלחובת המבקש 86 הרשעות קודמות, אושר עונש מאסר בפועל למשך 8 חודשים, 24 חודשי של פסילה, ושנת מאסר מותנה. בתסקיר צוין שלצד תפקוד הורי אחראי, בנהיגה מתפקד באופן בלתי אחראי ומתקשה לכבד צווים וגבולות. ערעור ובר"ע נדחו.
9. ברע"פ 10563/05 ליאור קלפון נ' מדינת ישראל, הורשע נאשם, בן 20, בעבירות של נהיגה בפסילה, ללא רישיון נהיגה תקף וללא ביטוח תקף, כשעונש של מאסר מותנה מרחף על ראשו, לאחר ששבועיים קודם לכן הורשע בביצוע עבירה של נהיגה ללא רישיון , בית המשפט המחוזי הטיל על המבקש עונש של 8 חודשי מאסר בפועל, בנוסף להפעלת המאסר המותנה, בחופף. בר"ע שהוגשה נדחתה.
10. מהפסיקה האמורה עולה שמתחם הענישה בעבירה של נהיגה בפסילה, יכול לנוע ממאסר מותנה, בנסיבות מקלות, שכוללות נהיגה בפסילה בפעם הראשונה, ועבר תעבורתי שאינו מכביד, או סיכויי שיקום ברורים, ועד שנת מאסר, במקרה שמדובר בעבירה חוזרת ונשנית, קיומו של מאסר מותנה, או עבר תעבורתי מכביד. רכיב הפסילה יכול לנוע בין 6 חודשים, ברף התחתון, ועד 5 שנים, ברף העליון, לצד רכיבי ענישה נוספים.
11. המאשימה הפנתה, בין היתר, למקרים בהם בעבירות של נהיגה בפסילה הושתו מאסרים. כך ברע"פ 5635-19 אליאור יעקובוב נ' מדינת ישראל (4.9.19), וברע"פ 5464-16 דימטרי לייזרוביץ נ' מדינת ישראל (12.7.16), אולם במקרים אלה, בניגוד לפרשה שלפני, היה קיים מאסר מותנה בר הפעלה נגד הנאשם.
בעבירה של נהיגה בפקיעה ארוכת שנים
12. בעפ"ת 38367-02-12 (ב"ש) קבעה כבוד השופטת ט' חיימוביץ מתחם ענישה בעבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף: "מתחם הענישה ההולם לעבירה זו, בכל הנוגע לעונש המאסר, נע בין מאסר מותנה בנסיבות קלות, עד מאסר בפועל בן שנה, כאשר עסקינן ברצידיביסט".
13. עיון בפסיקה בעבירה של הרישיון פקע משך שנים רבות מעלה שמתחם הענישה נע בין מאסר מותנה לעונש מאסר בפועל עד כשנה, ולעיתים אף למעלה מכך, שיכול ויהא בעבודות שירות, לצד פסילה שנעה משלושה חודשים ועד לשנתיים, והכל בהתחשב בנסיבות ביצוע העבירה ומשך הפקיעה, בעבר התעבורתי, ובנסיבותיו האישיות של הנאשם. ככל שרישיון הנהיגה חודש, נלקח שיקול זה לקולא בגזירת הדין.
5
14. בפרשה שלפני צרף הנאשם 7 תיקים, ולקח אחריות מלאה על נהיגתו באירועים. האירועים בוצעו בשנים 2019 ו-2020. לנאשם מיוחסת עבירה אחת של נהיגה בפסילה, לצד חמישה ארועי פקיעה של למעלה מעשור. ב-3 מהמקרים נהג הנאשם כשרישיון הרכב פקע, ובשניים מהם ברכב שניתנה לגביו הודעת אי שימוש. עם זאת, אין מדובר במי שאינו מורשה כלל לנהיגה ולנהיגה לא נלוו עבירות של בריונות בכביש או נהיגה בשכרות. בנסיבות אלה מידת הפגיעה בערכים המוגנים היא ברף הבינוני-גבוה.
בטיעוניה לעונש ציינה המדינה, בטעות, שלנאשם מיוחסת עבירה של נהיגה בשכרות, ונהיגה תחת השפעת חומרים משני תודעה, ויתכן שעתירתה לרף העליון של המתחם התבססה על טעות זו.
15. עיון בגליון ההרשעות של הנאשם מעלה שהנאשם נוהג משנת 1991, וצבר לחובתו 49 הרשעות קודמות, מרביתן התיישנו. הרשעותיו מהשנים האחרונות כוללות 2 הרשעות דומות של פקיעה ארוכה, משנים 2020 ו-2018, לצד רישיון רכב שפקע, ונהיגה ברכב לא תקין שהוחלט לאסור את השימוש בו. לחובתו הרשעה נוספת בעבירה של עצירה במעבר חציה, משנת 2018. הרשעותיו הקודמות הן עד שנת 2008 וחלה עליהן התיישנות.
מאז האירועים שלפני לא נרשמה לחובתו הרשעה נוספת.
לנאשם רישום פלילי שכולל 3 הרשעות שהתיישנו.
16. תסקיר המבחן שהוגש בעניינו של הנאשם, מיום 11.5.22, לא בא בהמלצה. הנאשם, בן 49, נשוי ואב ל-10 (בגילאי 5-24), מתגורר בנחף, ועובד כמנהל חברת מוניות בכרמיאל. אשר להערכת גורמי הסיכון לעומת גורמי הסיכוי לשיקום, התרשמה קצינת המבחן שקיים פער משמעותי בין תפיסת הנאשם את עצמו כאדם נורמטיבי, לבין מעורבותו לאורך השנים בעבירות תעבורה ובפלילים. שירות המבחן עמד על ריבוי הרשעותיו של הנאשם בתעבורה והחזרתיות עליהם, כשסנקציות עונשיות לא הרתיעו אותו. עוד צוינה התייחסותו לעבירות שיש בה נטייה להפחית מחומרת המעשים והפסול שבהתנהגותו, וקושי לבחון קשיים אישיותיים והתנהגותיים שעמדו ברקע להן. עוד ציינה קצינת המבחן שהנאשם שולל צורך או נזקקות להתערבות טיפולית, ובתפיסתו ערך שינוי באורחות חייו ובהתנהלותו, ואינו זקוק לסיוע של גורמי הטיפול. במכלול נתונים אלה העריכה קיומו של סיכון משמעותי להישנות מעשים דומים בעתיד והתנהלות מפרת חוק. בהינתן האמור ציינה קצינת שירות המבחן שאינה יכולה לבוא בהמלצה טפולית או המלצה לחלופת ענישה שתוכל לסייע בהפחתת הסיכון בציינה שהנאשם נעדר מוכנות בעיתוי הנוכחי לטיפול, ויתקשה להירתם לתהליך טיפולי.
6
17. לאחר שעיינתי היטב בטיעוני הצדדים, במדיניות הענישה, ושקלתי את מכלול הנתונים, ואת האישומים השונים שצרף הנאשם, אני סבורה שאין מקום להשית על הנאשם רכיב של מאסר בפועל, אף לא בדרך של עבודות שירות.
הנאשם בתיק שלפני בחר לצרף 7 תיקים שתלויים ועומדים נגדו, בהם, בין היתר, עבירה אחת של נהיגה בזמן פסילה ו-5 ארועים של נהיגה בפקיעה למעלה מעשור. אכן, רף חומרתה של עבירה של נהיגה בפסילה גבוה, אולם לנאשם זוהי עבירה ראשונה מסוגה, ומקורה בעבירה של נהיגה בפקיעה. הנאשם לא חידש רישיונו נוכח חובותיו בהוצל"פ, והחומרה פחותה ממי שנהג ללא שהוכשר לנהיגה כלל. כפי שציין הסנגור, לאחרונה אף תוקן החוק ולא ניתן עוד להטיל הגבלה על רישיון נהיגה של חייב בהוצל"פ. זאת ועוד, כנגד הנאשם לא תלוי ועומד מאסר מותנה בר הפעלה, והנאשם לא נשא מאסר בעברו.
קצינת המבחן עמדה בתסקיר המבחן על החזרתיות שבביצוע העבירות של נהיגה בפקיעה, אולם הנאשם הסדיר את חובותיו וחידש את רישיון נהיגתו, כך שהסיכוי שעבירת הפקיעה תשנה פחת באופן משמעותי.
קצינת המבחן אף התייחסה בתסקיר למעורבות הנאשם בפלילים, ולעבירות התעבורה שביצע לאורך השנים, אולם יש לשים לב שמרבית עבירות התעבורה התיישנו וכך גם רישומו הפלילי.
עם זאת, נוכח צבר העבירות שלפני, ונטייתו של הנאשם להפחית מחומרת מעשיו, כעולה מתסקיר המבחן, כשלהערכת קצינת המבחן קיים סיכון משמעותי להישנות עבירות בעתיד, תיגזר על הנאשם תקופת פסילה ארוכה ומוחשית, בת 3 שנים, שתרחיקו מהכביש, ותמנע ממנו לשוב ולבצע עבירות דומות משך תקופה ארוכה. לצד הפסילה תושת על הנאשם ענישה הצופה פני עתיד, בדמות מאסר על תנאי, פסילה על תנאי, קנס והתחייבות.
20. לפיכך, אני דנה את הנאשם לעונשים הבאים:
1. 6 חודשי מאסר וזאת על תנאי למשך 3 שנים. לבל יעבור בתקופה הנ"ל עבירה של נהיגה לפי סעיף 10(א) לפקודת התעבורה, או של נהיגה בזמן פסילה.
2. אני פוסלת את הנאשם מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 3 שנים.
הנאשם יפקיד את רישיונו לא יאוחר מיום 30.10.22, במזכירות בית משפט לתעבורה.
הפסילה בתיק זה הינה במצטבר לכל פסילה אחרת אותה מרצה הנאשם.
7
לתשומת לב הנאשם חובה עליו להפקיד את רישיון הנהיגה במזכירות בית משפט לתעבורה או להמציא תצהיר על העדר רישיון נהיגה ואם הופקד רישיון נהיגה בתיק אחר תימסר הודעה על כך למזכירות בית משפט לתעבורה.
יובהר כי אם הנאשם לא יפקיד את רישיונו במועד מחד עלול להיחשב כפסול ומאידך מניין הפסילה לא יחל בהעדר הפקדה כאמור.
3. אני פוסלת את הנאשם מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 6 חודשים, וזאת על תנאי למשך שלוש שנים לבל יעבור עבירה בה הורשע או אחת העבירות המפורטות בתוספת הראשונה או בתוספת השניה לפקודת התעבורה.
5. אני דנה את הנאשם לתשלום קנס בסך 1,500 ₪.
הקנס ישולם בתשלום אחד תוך 90 יום.
ניתן לשלם את הקנס באחת מהדרכים הבאות: בכרטיס אשראי - באתר המקוון של רשות האכיפה והגבייה, www.eca.gov.il , (ניתן לשלם בפריסה של עד 18 תשלומים בהסדר קרדיט), או חפש בגוגל "תשלום גביית קנסות". במוקד שירות טלפוני בשרות עצמי (מרכז גבייה) - בטלפון 35592* או בטלפון 073-2055000, או במזומן בכל סניף של בנק הדואר - בהצגת תעודת זהות בלבד (אין צורך בשוברי תשלום).
5. אנימורהלנאשםלחתוםעלהתחייבותכספיתעלסך 2,500 ₪להימנעמלבצעעבירהשלנהיגהבזמןפסילהאועבירה לפי סעיף 10(א) לפקודת התעבורה, בתוך שנתיים מהיום.
הודעה לנוכחים הזכות לערער על גזר הדין תוך 45 יום.
ניתנה היום, י"ח תמוז תשפ"ב, 17 יולי 2022, במעמד הצדדים.
