תת"ע 5383/12/19 – מדינת ישראל נגד טארק טראבין – נוכח
1
|
לפני כבוד השופט הבכיר אלון אופיר
|
|
מאשימה |
מדינת ישראל ע"י ב"כ עו"ד מורן אטייה |
|
נגד
|
||
נאשמים |
טארק טראבין - נוכח ע"י ב"כ עו"ד דרור גרימברג |
|
גזר - דין |
הנאשם הורשע על פי הודאתו בביצוע עבירה של נהיגת רכב בעודו בלתי מורשה לנהיגה יחד עם עבירת ביטוח נלווית.
לצורך קביעת מתחם העונש ההולם למעשה העבירה שביצע הנאשם כאמור בסעיף 40ג(א) בחוק העונשין, תשל"ז-1977, אתחשב בנסיבות הקשורות בביצוע העבירה ככל שאלה משפיעות על חומרת מעשה העבירה ועל אשמו של הנאשם:
פוטנציאל הנזק מנהיגת רכב על ידי בלתי מורשה לנהיגה גדול כאשר נוהג הרכב מעולם לא קיבל רישיון נהיגה ולא למד את חוקי התנועה.
יחד עם זאת, מעובדות כתב האישום עולה כי בפועל לא נגרם נזק כתוצאה מהתנהגות הנאשם במקרה זה.
לא פורטו כל סיבות חריגות שהובילו את הנאשם לביצוע העבירה בפרשה זו.
נהיגת הרכב במקרה זה הייתה החלטה של הנאשם ואין בעובדות כתב האישום כל אינדיקציה לכך שהנאשם אולץ או נאלץ לבצע את העבירה.
מתחם הענישה ביחס לעבירה בניגוד לסעיף 10(א) בפקודת התעבורה, בנסיבות דומות של נהג בלתי מורשה לנהיגה, נקבע על ידי בית המשפט המחוז (באר-שבע) בעפ"ת 22585-11-12 אליעזר אושורוב נגד מדינת ישראל (להלן- פרשת אשורוב) :
2
"לטעמי, וגם על פי פסיקה מקבילה בה עיינתי, מתחם העונש ההולם בעבירות של נהיגה ללא רישיון נהיגה, אינו מתחיל ממאסר בפועל, אלא הוא נע בין מאסר מותנה ובין מאסר בפועל למשך מספר חודשים ואף שנה, בהתאם לנסיבות העבירה"
אני מוצא כי בנסיבות הקשורות בביצוע העבירה שתיארתי לעיל, מתחם העונש שנקבע על ידי בית המשפט המחוזי בפרשת אשורוב מתאים גם לפרשה זו ואני מאמץ אותו כמתחם העונש ההולם לתיק זה.
נסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה -
הנאשם הודה ולקח אחריות מלאה, יש לקחת נתון זה לזכותו.
מטיעוני המדינה עולה כי לחובת הנאשם שתי הרשעות קודמות בגין נהיגות קודמות כבלתי מורשה לנהיגה:
אירוע אחד משנת 2014 שם צרף הנאשם שתי נהיגות לאירוע משפטי אחד, ונהיגה נוספת בגינה נשפט בשנת 2018, כתוצאה ממנו תלוי כנגד הנאשם מאסר מותנה בר הפעלה לתקופה של 7 חודשים.
אין לחובת הנאשם עבר פלילי והתנהלותו מבחינה זו היא נורמטיבית.
לאחר הרשעת הנאשם הוא נשלח לקבלת תסקיר של שירות המבחן למבוגרים ובמקביל התקבלה גם חוות דעתו של הממונה על עבודות שירות אשר מצאה את הנאשם כשיר לביצוע מאסר בדרך של עבודות שירות.
תסקיר שירות המבחן מתאר תמונת מצב עגומה ביחס לנסיבות חיי הנאשם.
הנאשם היום בן 35, ולפני כ-20 שנה התייתם מאביו.
אחיו הגדול לקח חסות כלכלית על משפחתו, אך גם הוא הלך לעולמו כתוצאה מתאונת דרכים קטלנית.
זמן קצר לאחר מכן איבד הנאשם גם את אחותו ממחלת כבד קשה.
למרות האסונות שפקדו אותו, החליט הנאשם להתגייס לשרות קרבי בצה"ל, והוא השלים שנתיים של שירות אשר קוצר כתוצאה ממצב בריאותי (נפשי).
הנאשם התחתן ולאחר 7 חודשים מהולדת בנו, נפטר הילד וכך פקד את הנאשם אסון רביעי ברציפות.
3
במקביל לנסיבות המורכבות המתוארות לעיל, החזיק הנאשם בעבודה קבועה כראש צוות ניקיון בבית החולים אסף הרופא משנת 2012.
במסגרת מכתב עליו חתום ראש מערך המשק של בית החולים, מתואר הנאשם כעובד חיוני, חרוץ, ובעל תפקוד תקין ויציב.
שירות המבחן מתאר את חרטת הנאשם ככנה, את העובדה כי אין המדובר במי שצורך חומרים ממכרים, ואת השתתפותו הפעילה של הנאשם בקבוצה ייעודית לתחום התעבורה.
בפרק הערכת הסיכול לעבריינות, מתאר שירות המבחן מצב בו הליכים משפטיים קודמים לא יצרו כלפי הנאשם את ההרתעה המצופה זאת כתוצאה מעמדות מקלות של הנאשם ביחס לעבירות תעבורה.
למרות המתואר לעיל, ולאחר שהנאשם היה באינטראקציה ארוכה מאד עם שירות המבחן, ולאחר שהתנהגותו נבחנה מקצועית במסגרת פעילות יעודית לתחום התעבורה, הגיע שירות המבחן למסקנה ולהמלצה על ענישה בעלת אופי שיקומי.
לשיטת שירות המבחן, יש לנאשם זה פוטנציאל שיקומי ממשי, וכדי שלא יפגע תהליך שיקומו, ממליץ השרות על ענישה הכוללת שירות לתועלת הציבור בהיקף של 250 שעות (ללא רכיב של מאסר).
אודה כי בנתונים לעיל, ולאור המלצות שירות המבחן ולקיחת האחריות המלאה של הנאשם, סביר כי ענישה שיקומית הדומה להמלצת שירות המבחן הייתה נגזרת על ידי.
אלא, שבמקרה זה ניצבת בפני נסיבה נוספת המשנה את התמונה ומסיטה את מצבו של הנאשם לחומרה:
ביום 14.1.18 ניתן כנגד הנאשם גזר דין על ידי בית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה.
גם באותה הפרשה נדון הנאשם בגין עבירה של נהיגה ברכב כבלתי מורשה לנהיגה.
בית המשפט שקל כבר אז שיקולי שיקום (שכן הייתה זו נהיגתו השלישית של הנאשם כבלתי מורשה לנהיגה, ולזכותו עמד גם אז תסקיר חיובי אשר המליץ על של"צ).
נראה כי מתן משקל של בית המשפט בשנת 2018 לשיקולי שיקום, הובילו לגזר דין שכלל 180 שעות של"ץ, ללא עונש מאסר בפועל במקומו נגזרו על הנאשם 7 חודשי מאסר מותנה.
אלא, שהנאשם לא השכיל להתמיד בדרך השיקומית שבנה עבורו בית המשפט, וביום 10.11.19 נהג שוב רכב כאשר מאסר מותנה בר הפעלה תלוי כנגדו.
4
הנני ער לעובדה כי חלפו שנתיים וחצי מאז נהיגתו האחרונה של הנאשם, וכן אני מבין היטב את משמעות שליחתו של הנאשם לריצוי מאסר ביחס לפוטנציאל אבדן מקום עבודתו (זאת כאשר אשתו נמצאת בימים אלה בהריון מתקדם).
יחד עם זאת, כאשר כבר קיבל הנאשם הזדמנות שיקומית ממשית, ומשביצע שוב את אותה העבירה ממש זמן קצר לאחר הרשעתו ובעוד מאסר מותנה תלוי כנגדו, אין אני רואה דרך לקבל את המלצת שירות המבחן, ולהורות שוב על ענישה שיקומית אשר נמנעת מהפעלה של המאסר המותנה.
משלא השכיל הנאשם להימנע מנהיגה נוספת לאחר גזר דינו האחרון, אין מנוס בעיני מלקבל את בקשת המדינה ולהורות על הפעלת המאסר המותנה התלוי כנגדו.
למרות עמדתי לעיל ביחס לרכיב המאסר, ודחיית המלצת שירות המבחן לענישה הכוללת שירות למען הציבור (בפעם השנייה), אין להתעלם מנתון חשוב אותו הציגה ההגנה.
הנאשם כבר ביצע תהליך שיקומי משמעותי ביחס לרישיון נהיגתו, הוא הצליח לעבור בהצלחה את מבחן התאוריה ולאחריו גם מבחן מעשי, כך שכיום אוחז הנאשם ברישיון נהיגה תקף.
עובדתית, ולאחר שהנאשם הפך מורשה לנהיגה, הוא כבר לא יכול לבצע שוב עבירה של נהיגת רכב כבלתי מורשה לנהיגה.
נתון זה מצדיק בעיני שתי הקלות משמעותיות בענישת הנאשם:
הראשונה - הפעלת המאסר המותנה תהיה בדרך של עבודות שירות.
השנייה - משך הפסילה בפועל של רישיונו לא תעלה על 89 יום, כדי שלא להוביל את הנאשם למצב של אובדן הרישיון עליו עמל שנים עד שהשיגו.
אני מחליט לתת ביטוי להמלצות השיקומיות של שירות המבחן בתסקירו בשני הרכבים לעיל, ומחליט לדחות את המלצתו ככל שהדבר קשור לרכיב המאסר מהנימוקים שפורטו על ידי לעיל.
לפיכך, הנני דן את הנאשם לעונשים הבאים:
א. קנס בסך 1000 ₪ או 10 ימי מאסר תמורתו.
הקנס ישולם תוך 120 יום מהיום.
את התשלום ניתן יהיה לשלם כעבור שלושה ימים מיום מתן ההחלטה/גזר הדין.
לידיעתך, החוב מועבר למרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות ברשות האכיפה והגבייה, בהתאם להחלטה/גזר הדין שנקבע ובהתאם לתשלומים שקבע בית המשפט.
5
עליך לשלם את חוב הקנס/ הפיצוי/ ההוצאות לחשבון המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות ברשות האכיפה והגבייה באחת מהדרכים הבאות:
· בכרטיס אשראי - באתר המקוון של רשות האכיפה והגבייה, www.eca.gov.il(ניתן לשלם בפריסה של עד 18 תשלומים בהסדר קרדיט) או חפש בגוגל " תשלום גביית קנסות"
· מוקד שירות טלפוני בשרות עצמי (מרכז גבייה) - בטלפון 35592* או
בטלפון 073-2055000
· במזומן בכל סניף של בנק הדואר - בהצגת תעודת זהות בלבד (אין צורך בשוברי תשלום).
לידיעתך: בחלוף המועד לתשלום המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה ינקוט הליכים לגביית החוב.
למידע נוסף ותשלום הקנס ניתן לפנות גם לנציגי המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה במוקד המידע והשרות הטלפוני בטלפון מספר 35592* או בטל' מספר 073-2055000.
ב. הנני פוסל את הנאשם מלקבל או מלהחזיק רישיון הנהיגה לתקופה של 89 יום.
רישיון הנהיגה יופקד תוך 120 יום מהיום במזכירות בית המשפט ואם לא יעשה כן יחשב
הנאשם פסול מיכולת לקבל או להחזיק רישיון נהיגה, אך פסילתו לא תימנה.
ג. הנני פוסל הנאשם מלקבל או מהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 6 חודשים וזאת על תנאי למשך 3 שנים.
ד. הנני גוזר על הנאשם 8 חודשי מאסר אשר ירוצו במידה והנאשם יבצע ויורשע בביצוע עבירה
של נהיגה בזמן פסילה או נהיגה עם רישיון נהיגה שאינו תקף ביחס לעבירה מסוג הזמנה לדין והכל תוך 3 שנים מהיום.
6
ה.
מורה על הפעלת 7 חודשי מאסר מותנה כפי שנגזרו על הנאשם בתיק 10665-08-17 בבית משפט
השלום לתעבורה בפתח-תקווה ביום 13.1.18.
אני קובע כי הנאשם ירצה את מאסרו בדרך של עבודות שירות כפי שהגדיר הממונה על
עבודות שירות בחוות דעתו מיום 28.4.22.
הנאשם יתייצב לתחילת ריצוי עבודות השירות ביום 29.6.22 בשעה 08:30 במשרדי הממונה הצמודים לכלא באר-שבע, ויבצע העבודות במיקום שהגדיר הממונה ולפי הדרכתו.
זכות ערעור לצדדים תוך 45 יום מהיום
ניתנה היום, כ"ט אייר תשפ"ב, 30 מאי 2022, בנוכחות הצדדים.
