תת"ע 5326/08/18 – מדינת ישראל נגד מוחמד סלימאן
בית משפט השלום לתעבורה בעכו |
|
תת"ע 5326-08-18 מדינת ישראל נ' סלימאן
|
28 יולי 2021 |
1
בקשה מס' מספר בקשה |
||
לפני כבוד השופטת אסתר טפטה גרדי |
||
בעניין: |
1 מדינת ישראל באמצעות עו"ד ליאור דוד |
|
|
|
המאשימה |
|
נגד
|
|
|
1 מוחמד סלימאן באמצעות עו"ד סלים אבו חרפה בהעברה מעו"ד אייל עמר |
|
|
|
הנאשם |
גזר דין |
1. הנאשם הורשע, בהעדרו, בעבירה של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע ועברו למעלה משנתיים מיום פקיעתו, כשרישיון הנהיגה פקע ביום 18.11.03.
2. על פי עובדות כתב האישום, ביום 3.8.18, סמוך לשעה 13:05, נהג הנאשם ברכב מרכב אחוד, מסוג "ג'י.אמ.סי.", מ.ר. 5817108, כשתוקף רישיון הנהיגה שלו פקע וחלפו למעלה משנתיים מיום פקיעתו (פקיעה מיום 18.11.03), וללא תעודת ביטוח תקפה.
3. המאשימה עתרה לעונש מאסר בפועל, לתקופה שלא תפחת מ-3 חודשים, גם אם בדרך עבודות שירות, מאסר על תנאי ארוך ומרתיע, פסילה בפועל שלא תפחת מ-18 חודשים, פסילה על תנאי ארוכה ומרתיעה, וקנס. נטען שמתחם העונש ההולם נע בין 15 ימי מאסר בפועל ל-20 חודשים, מאסר על תנאי ארוך ומרתיע, ופסילה שנעה בין 6 חודשים ל-60 חודשים, ויש למקם את הנאשם ברף הבינוני של המתחם. צוין שמדובר בפקיעה של כ-15 שנים. הנאשם נוהג משנת 1993, וצבר לחובתו 49 הרשעות, ביניהן עבירות של נהיגה ללא רישיון נהיגה מעולם. נוכח תקופת הפקיעה הארוכה נטען שיש לראות בנאשם כמי שלא הוציא רישיון נהיגה מעולם.
ב"כ הנאשם עתר להמנע מרכיב של מאסר ולהטיל פסילה שתפחת מפסילת המינימום. צוין שהנאשם, יליד 1963, אב למשפחה ברוכת ילדים, הוציא רישיון נהיגה בשנת 1993, ובשנת 2003 רישיונו לא חודש, עקב מצב כלכלי קשה, וחובות בהוצל"פ, בעטיין הוטלו מגבלות על חידוש רישיונו. הנאשם החל בלימודי נהיגה, ועומד להסיר את המחדל. נטען שבהתחשב בנסיבות המקרה, מתחם הענישה לו טענה המאשימה מחמיר. צוין שלנאשם מחלות רקע. בנו, בן העדה המוסלמית, משרת בצה"ל. הנאשם ללא עבר דומה, ויש לתת לו הזדמנות לשיקום. בית המשפט הופנה לפסיקה תומכת.
2
קביעת מתחם הענישה
4. נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע למעלה מעשור היא עבירה חמורה שמשקפת לצד זלזול בחוק, אף סכנה ממשית לשלום הציבור.
ראו דברי כב' השופט מרדכי כדורי בתתע (י-ם) 4310-07-10 מדינת ישראל נ' פריג' אבו עצא (להלן - עניין פריג'):
"עבירה של נהיגה לאחר שתוקף רישיון הנהיגה פקע, כשהיא לעצמה, אינה בעלת חומרה יתרה. כך, כאשר רישיון הנהיגה פקע בפרק זמן של עד 6 חודשים קודם לאירוע העבירה הינה מסוג ברירת משפט בלבד, בה הנהג אינו נדרש להתייצב בביהמ"ש. ברם, ככל שמתארך משך הזמן שחלף מאז פקיעת הרישיון ועד למועד הנהיגה הולך ומטשטש ההבדל בין נהיגה בזמן פקיעה לבין נהיגה בהעדר רישיון נהיגה..." (הדגשה שלי - א.ט.ג.).
כן ראה דבריו של כב' השופט אהרון האוזרמן בנב (ת"א) 3461-06-15 מדינת ישראל נ' דורון ארביב (18.10.15):
"נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע כ-12 שנה, כאשר הנהיגה אינה מבוטחת מעידה על זלזול חמור בחוק וכן פוגעת בחברה כולה, שכן האחריות לפיצוי בגין נזקי תאונת דרכים ובכלל זה הפיצוי בגין נזקי גוף, שיכול להסתכם בסכומים גבוהים מאד, מוטלת בסופו של דבר על כתפי הציבור."
מדיניות הענישה
5. בעפ"ת 11890-05-14 סולומון בליה נ' מדינת ישראל (7.9.14), בפקיעת רישיון זה עשור, ביטלה כב' השופטת נ' אהד מאסר בן חודשיים, שהטיל בית משפט קמא, והותירה את רכיבי הענישה האחרים על כנם, מאסר מותנה בן 9 חודשים למשך 3 שנים, פסילה בת 24 חודשים, ופסילה על תנאי של 6 חודשים למשך 3 שנים.
בית המשפט ציין שבנהיגה ללא רישיון נהיגה תקף, ללא עבירה נלוות, העונש הראוי הוא פסילה בפועל בלבד, והתקופה הראויה היא בין 3 ל-9 חודשי פסילה. משך התקופה תקבע על פי עבר תעבורתי ומשך התקופה בה לנאשם לא היה רישיון נהיגה תקף.
6. בעפ"ת 10343-09-10 אבו נ' מדינת ישראל (13.10.10), בפקיעת רישיון למעלה מעשור, כשבחלק מהתקופה הנאשם היה פסול בשל עבירה של גרם מוות ברשלנות נדון הנאשם לקנס בסך 1,000 ₪, שנתיים פסילה, ומאסר מותנה של 3 חודשים במשך שנתיים. בר"ע נדחתה.
3
7. בעפת (ב"ש) 3750-05-13 פאוזי אבו עראר נ' מדינת ישראל (24.6.13) - המערער הורשע בנהיגה כשרישיון הנהיגה פקע בשנת 99'. בעברו 6 הרשעות בעבירה דומה, הסדיר את רישיון הנהיגה ותסקיר המבחן חיובי. הושתו 9 חודשי פסילת רישיון נהיגה, פסילה על תנאי, קנס, מאסר מותנה וצו של"צ. ערעור נדחה.
8. בתת"ע 7257-02-17 מדינת ישראל נ' אמיתי עמוס, בפקיעה של כעשור, בשני אירועים שונים, בפער של כחודש וחצי ביניהם, ללא פוליסת ביטוח תקפה, ציין בית המשפט, בהתייחסו למתחם הענישה בעבירה של פקיעה לתקופה ארוכה, שזו כוללת פסילה בפועל של 3 חודשים ועד 24 חודשים, מלווה ברכיבי ענישה נוספים, ולעיתים אף ברכיב של מאסר על תנאי ועד מאסר אף לתקופה קצרה שיכול וירוצה בעבודות שירות. בשים לב לכך שהנאשם עושה מאמצים גדולים לשקם את חייו, הושתו עליו קנס בסך 800 ₪, פסילה ל - 9 חודשים, פסילה על תנאי של 8 חודשים למשך 3 שנים ומאסר מותנה של 5 חודשים למשך 3 שנים.
9. בעפ"ת (ב"ש) 38367-02-12 סלמאן אבו חמאד נ' מדינת ישראל (8.4.13) - בפקיעת רישיון זה 21 שנים, כשהעבר התעבורתי מכביד, וכולל נשיאת מאסר בגין נהיגה בפסילה, והוגשו 4 תסקירים שהמליצו על צו של"צ, בית המשפט המחוזי מצא לחרוג ממתחם הענישה, בנסיבות של שיקום מוצלח, בוטל רכיב המאסר, והוטל צו של"צ, בהיקף 300 שעות, פסילה בת שנתיים וצו מבחן לשנה.
10. בתת"ע (פ"ת) 1752-04-14 מדינת ישראל נ' גרמה, (12.3.15), בנהיגה בפקיעה זה 24 שנה, וללא ביטוח, היות שלא נרשמו לחובת הנאשם עבירות תעבורה נוספות משנת 2009, מצבו הבריאותי הקשה, וכיוון שממועד פקיעת הרישיון בצע 4 עבירות תעבורה, הוטלו עליו 10 חודשי מאסר על תנאי, 12 חודשי פסילה בפועל, 12 חודשי פסילה על תנאי וקנס בסך 1500 ₪.
11. מתחם הענישה בעבירה של פקיעה לתקופה של למעלה מעשור, כולל פסילה בפועל של 3 חודשים ועד 24 חודשים, מאסר מותנה ועד מאסר אף לתקופה קצרה, שיכול ויהא על דרך של עבודות שירות, או צו של"צ, מלווה ברכיבי ענישה נוספים. והכל תלוי בנסיבות העבירה, מידת הישנותה, ועברו התעבורתי של הנאשם.
נסיבות ביצוע העבירה
12. לאחר שהאזנתי לטיעוני הצדדים, ועיינתי במתחם הענישה, אני סבורה שהעונש ההולם את המקרה שלפני אינו כולל רכיב של מאסר.
4
הנאשם, בארוע שלפני, נהג ברכב משא, מרכב אחוד, כשרישיונו פקע זה כ-15 שנה. נהיגת רכב כבד מחייבת משנה זהירות נוכח ההשלכות הרות האסון שעשויות להיות לנהיגה לא זהירה ברכב מסוג זה. בתי המשפט עמדו על חומרתה של עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה, למעלה מעשור. עם זאת, פקיעה שמקורה בחובות אינה דומה בחומרתה לעבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה כלל, והחומרה הגלומה בה אינה גבוהה כבראשונה. (עמד על כך בית המשפט בעפ"ת (י-ם) 9741-06-10 מדינת ישראל נ' זגורי, (31.10.10)).
הנאשם נוהג משנת 1992, וצבר לחובתו 49 הרשעות קודמות. הרשעה אחרונה משנת 2014 בגין נוסע לא חגור. לחובתו הרשעות נוספות בגין חציית כביש כשברמזור אור אדום (משנת 2011), נהיגה שלא בכוון החץ (משנת 2005), אי ציות לתמרור פנית פרסה (משנת 2005), רישיון נהיגה שפקע פחות משישה חודשים (משנת 2004), נהיגה ברכב שניתנה לגביו הודעת אי שימוש (משנת 2004), ועוד מגוון עבירות תעבורה.
עולה מהאמור שמאז ביצוע העבירה שלפני, בשנת 2018, הנאשם לא ביצע עבירה נוספת, והרשעתו האחרונה היא משנת 2014. קרי, התמונה שמצטיירת היא שבשנים האחרונות הנאשם שינה את דפוסי התנהגותו בכביש.
מחד גיסא, אכן מדובר בעבירה של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע זה למעלה מעשור, והחומרה הגלומה בה רבה. מאידך גיסא, מקורה של העבירה באי תשלום חובות, ואין מדובר במי שבמודע לא הסדיר רישיונו. הנאשם מצוי בהליך להוצאת רישיון נהיגה, והסיכוי להישנות העבירה פחת באופן משמעותי.
סנגורו ציין שלנאשם מחלות רקע, אולם לא הונחו לפני מסמכים לעניין זה.
13. במכלול נסיבות אלה אני סבורה שהעונש ההולם כולל רכיב של פסילה, בת 9 חודשים, שתרחיק הנאשם מהכביש לתקופה ארוכה. פסילה זו מחויבת לצורך הרתעת הנאשם ונהגים אחרים, מביצוע עבירות תעבורה דומות. לצד הפסילה תושת על הנאשם ענישה צופה פני עתיד, שתזהיר את הנאשם מהצפוי לו אם יעבור עבירה דומה בעתיד, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי, התחייבות וקנס.
14. לפיכך, אני דנה את הנאשם לעונשים הבאים:
1. אני דנה את הנאשם לארבעה חודשי מאסר וזאת על תנאי למשך 3 שנים, לבל יעבור בתקופה הנ"ל עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה, או של נהיגה בזמן פסילה.
2. אני פוסלת את הנאשם מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 9 חודשים.
5
הנאשם הצהיר בפניי כי אין לו רשיון תקף להפקדה. אין צורך בהפקדה. מניין הפסילה יחל מהיום, אולם הפסילה בתיק זה תהא במצטבר לכל פסילה אחרת אותה הנאשם מרצה.
3. אני פוסלת את הנאשם מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 3 חודשים, וזאת על תנאי, למשך שלוש שנים, לבל יעבור עבירה בה הורשע, או עבירה המנויה בתוספת הראשונה או בתוספת השנייה לפקודת התעבורה.
4. אני דנה את הנאשם לתשלום קנס בסך 1,500 ₪.
הקנס ישולם ב-4 תשלומים חודשיים שווים ורצופים החל מיום 1.9.21.
מוסבר לנאשם כי היה ותשלום אחד לא יפרע במועדו, תעמוד כל יתרת הקנס לפירעון מיידי.
על הנאשם לפנות לדואר לשם תשלום הקנס עם הצגת תעודת זהות.
5. חתימה על התחייבות כספית בסך 2,500 ₪, להימנע מלבצע עבירות בהן הורשע בתיק זה, למשך שנתיים מהיום.
הודעה לנוכחים הזכות לערער על גזר הדין תוך 45 יום.
ניתנה היום, י"ט אב תשפ"א, 28 יולי 2021, במעמד הצדדים.
