תת"ע 1398/07/19 – מדינת ישראל נגד עבד אל נסר סעיד
בית משפט השלום לתעבורה בעכו |
|
תת"ע 1398-07-19 מדינת ישראל נ' סעיד
|
27 יולי 2022 |
1
|
||
לפני כבוד השופטת אסתר טפטה גרדי |
||
בעניין: |
1 מדינת ישראל באמצעות עו"ד מלי בנזינו |
|
|
|
המאשימה |
|
נגד
|
|
|
1 עבד אל נסר סעיד באמצעות עו"ד חנא ח'ורי, מטעם הסנגוריה הציבורית |
|
|
|
הנאשם |
גזר דין |
1. הנאשם שלפני, הורשע, על בסיס הודאתו, בשלושה אישומים שצורפו כלהלן:
בתיק שלפני בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע מעל שנתיים ונהיגה ללא ביטוח.
כעולה מכתב האישום, ביום 13.4.19, בשעה 14:17, בכביש 784, בכיכר שורשים, נהג הנאשם ברכב מסוג "פורד תורכיה", מ.ר. 6661314, על אף שנפסל בהיעדרו, ביום 12.6.17, בתיק 3073-06-17, והודע לו ביום 29.8.17 על הפסילה. אותה עת נהג הנאשם כרישיונו פקע למעלה משנתיים, ביום 15.5.14.
בתיק שמספרו 13530-04-20 הורשע בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, רישיון נהיגה שפקע מעל שנתיים, ונהיגה ללא ביטוח.
כעולה מכתב האישום, ביום 6.4.20, סמוך לשעה 9:15, נהג הנאשם ברכב פרטי, מסוג "טויוטה", מ.ר. 80-056-58, בכביש 85, במתחם הרכבת בכרמיאל, כשהוא פסול לנהיגה מתיק 3073-06-17, מיום 12.6.17, למשך 3 חודשים, בהעדרו, ולא הפקיד רישיון נהיגה, על אף שהודע לו על דבר הפסילה, שנמסרה לו ביום 24.8.17, על ידי שוטר. אותה עת נהג כשרישיונו פקע ביום 15.5.14 וללא תעודת ביטוח תקפה.
בתיק שמספרו 3411-07-20, הורשע בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, רשיון נהיגה שפקע למעלה משנתיים, ונהיגה ללא ביטוח.
כעולה מכתב האישום, ביום 2.7.20, סמוך לשעה 13:50, נהג הנאשם ברכב פרטי, מסוג "ג'י.אם.סי.", מ.ר. 75-799-06, ברחוב החרושת בכרמיאל, ונעצר על ידי שוטרים סמוך לבנק לאומי. אותה עת נהג כשהודע לו שהוא פסול כלהלן:
בתיק שמספרו 3073-06-17, מיום 12.6.17, למשך 3 חודשים, בהעדרו, ולא הפקיד רישיונו.
בתיק שמספרו 685-11-17, מיום 16.11.17, למשך 6 חודשים, בהעדרו, ולא הפקיד רישיונו.
2
בתיק שמספרו 12700-01-17, מיום 20.3.17, למשך חודשיים, בהעדרו, ולא הפקיד רישיונו.
הנאשם קיבל הודעה משוטר, בדבר הפסילות, ביום 13.4.19. אותה עת נהג כשרישיונו פקע ביום 15.5.14, וללא תעודת ביטוח תקפה.
2. המדינה עותרת לעונש של מאסר בפועל, שלא יפחת מ-18 חודשים, פסילה של 10 שנים, תוך הפעלת פסילה מותנית, בת 3 חודשים, מתיק 8761-08-18, מיום 14.1.19, במצטבר, מאסר מותנה, פסילה מותנית וקנס. צוין שמדובר בשלושה אישומים שצורפו, של נהיגה בזמן פסילה, כשמתחם הענישה בנהיגה בפסילה, בפעם הראשונה, כולל רכיב מאסר שנע בין מאסר מותנה לשנת מאסר בפועל, ופסילה שבין 6 חודשים ל-60 חודשים. בית המשפט הופנה לפסיקה תומכת בעמדת המדינה. עוד התבקש בית המשפט להפעיל את סעיף 40א לפקודת התעבורה, מאחר שרישיון הנהיגה פקע מספר פעמים. צוין שהעבירות בוצעו בסמיכות זמנים, בשנת 2019, ופעמיים בשנת 2020, וברי שהנאשם אינו מפנים את חומרת מעשיו. הנאשם נוהג משנת 2012, ולחובתו 8 הרשעות קודמות, 6 מתוכן כשרישיון הנהיגה פקע. המדינה ביקשה שלא לאמץ את התסקיר, מאחר שלעמדתה אינו עולה בקנה אחד עם הענישה הנוהגת, וציינה שמדובר בהמלצה בלבד.
3. הסנגור, עותר, מנגד, לאמץ את המלצת שירות המבחן, ולהטיל על הנאשם צו של"צ, בהיקף של 200 שעות, צו מבחן לשנה, ולהתחשב ברכיב הפסילה. אשר לקנס, נטען שנוכח נסיבותיו הכלכליות הקשות של הנאשם יש להעדיף חתימה על התחייבות.
לשיטת הסנגור, הנאשם אכן הורשע בעבירות חמורות, אולם עם זאת יש לשקול לקולא שמדובר בנאשם שהודה בהזדמנות הראשונה, צרף תיקים, ונטל אחריות על מעשיו. זאת ועוד, העבירות בוצעו בתקופה שבין חודש אפריל 2019 לחודש יולי 2020, ומאז לא נרשמה לחובתו כל עבירה נוספת. הסנגור ציין שהעבירות בוצעו נוכח רצונו של הנאשם לשלם חובותו שצבר, בעקבותיהם הוטלו עליו הגבלות הוצל"פ, שמנעו ממנו חידוש רישיונו. צוין שיש לשקול לקולא שהמחוקק הטלת הגבלה על רישיון הנהיגה נוכח חובות בהוצל"פ. אשר לתסקיר, הטעים הסנגור ששירות המבחן התרשם מנאשם שהביע חרטה ופעל מכורח חובות, שנעדר מאפייני אישיות עבריניים. עוד טען הסנגור שהנאשם נישא לאחרונה, מצפה ללידת בנו הראשון, ועובד, ביום ובלילה, לשלם חובות, ולעלות על דרך חדשה, ועל כן יש לתת לו אפשרות לשיקום, לתקן את המחדל ולהוציא רישיון. עונש של מאסר או פסילה ארוכה, נטען, רק ימשיך ויסבכו.
4. עבירה של נהיגה בפסילה היא עבירה שרף חומרתה גבוה, והמחוקק קבע בצידה עונש של 3 שנות מאסר (סעיף 67 לפקודה). נהיגה בפסילה משקפת זלזול בחוק ובהחלטות בית המשפט ואף סכנה ממשית לשלום הציבור. ראו לעניין זה דברי כב' השופט י' אלרון ברע"פ 2910/20 הייב מוחמד נ' מדינת ישראל (07.05.2020).
מדיניות הענישה
3
5. בעפ"ת 59810-07-12 דרור אביטל נגד מדינת ישראל (9.10.12), בהתייחסה למתחם הענישה, בעבירות של נהיגה בפסילה, ציינה כב' השופטת ט' חיימוביץ': "מתחם הענישה הקבוע לעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נע בין מאסר על תנאי בנסיבות קלות באופן מיוחד, עד לתקופת מאסר בת שנה."
6. בעפ"ת (ב"ש) 43966-08-13 חאלד זידאן נגד מדינת ישראל (21.1.14), צוין מתחם הפסילה בעבירה של נהיגה בפסילה: "הטווח של עשרים וארבעה חודשי פסילת רישיון הינו בתוך מתחם העונש ההולם, אשר נע בין 6 חודשים ועד לחמש שנים."
עיון בפסיקה מעלה שבמקרים בהם הורשעו נאשמים בעבירות חוזרות ונשנות של נהיגה בפסילה, בהתקיימם של סיכויי שיקום ממשיים, נמנע בית המשפט מהטלת מאסר או מהפעלת מאסר מותנה.
7. בעפת (חי') 6597-09-15 מדינת ישראל נ' מוחמד עוקר (21.1.16), בנהיגה בזמן פסילה, נהיגה כשהרישיון פקע, וללא ביטוח, כשמאסר מותנה, בן שנה, עומד ותלוי, והעבירות בוצעו זמן לא רב לאחר שהשתחרר ממאסר בגין ביצוע עבירות דומות. למשיב עבר פלילי (23 הרשעות) ותעבורתי (16 הרשעות), בהן 5 עבירות של נהיגה בפסילה, ועבירות של נהיגה ללא רישיון נהיגה ושכרות. מתסקיר המבחן עלה שקיים סיכוי ממשי לשיקום, אומץ גזר דינו של השופט י' בכר, בדבר הארכת המאסר המותנה בן 12 חודשים, פסילה בת 36 חודשים, הפעלת התחייבות בסך 5,000 ₪ והתחייבות כספית בסך 10,000 ₪. צו המבחן הוארך ל-3 שנים.
8. בפ"ל 4435-03-11 מדינת ישראל נ' אליאס (עציר) (15.10.12) - בנהיגה בזמן פסילה, בפעם השלישית, ונהיגה ללא רישיון נהיגה תקף (לא חודש שנים ארוכות), כששני מאסרים מותנים, תלויים נגדו, בגין עבירה של נהיגה בזמן פסילה. בעברו 16 הרשעות, 2 האחרונות זהות, משנים 2003 ו-2004. הנאשם, בן 26, אב לילדה בת שנה, שנולדה עם מום, ועבר הליך שיקום מוצלח, הוארכו שני המאסרים המותנים לשנתיים נוספות, והושתו פסילה בת 4 שנים, צו של"צ, בהיקף של 180 שעות, צו מבחן, התחייבות כספית בסך 15,000 ₪.
9. בפלא (פ"ת) 1056-02-15 מדינת ישראל נ' רמי טל (17.1.17) - בשני אשומים שצורפו, סרוב לבדיקת שכרות ונהיגה בזמן פסילה, בפעם השניה, וללא תעודת ביטוח תקפה, בעברו 19 הרשעות קודמות, ולחובתו רישום פלילי, ועומד ותלוי עונש מאסר מותנה, הנאשם החל הליך שיקום, ובנו הוכר כנכה, הוארך המאסר המותנה לשנתיים נוספות, הושתה פסילה לתקופה של 40 חודשים, תוך הפעלת פסילה מותנית בחופף, הוטל צו מבחן לשנה וצו של"צ, בהיקף של 200 שעות, פסילה מותנית, בת 8 חודשים, למשך 3 שנים, קנס בסך 3,500 ₪ והתחייבות בסך 6,000 ₪.
4
10. כעולה מהפסיקה, מתחם העונש ההולם בנהיגה בפסילה נע ממאסר מותנה, בנסיבות מקלות, עבר תעבורתי שאינו מכביד, או סיכויי שיקום ברורים, ועד שנת מאסר, במקרה שמדובר בעבירה חוזרת ונשנית או עבר תעבורתי מכביד. רכיב הפסילה נע, משנת פסילה, ברף התחתון, ועד 5 שנים, ברף העליון, לצד רכיבי ענישה נוספים.
11. בענייננו, לנאשם מיוחסים 3 מקרים של נהיגה בפסילה, הראשון משנת 2019 ושני האחרים, שארעו בהפרש של חודשים אחדים, משנת 2020. לצד עבירה זו עבירות של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע בשנת 2014 (לתקופות של 5 ו-6 שנים) ונהיגה ללא תעודת ביטוח תקפה. רצף האירועים, וסמיכותם, מעיד, ללא ספק, שהנאשם מסכן חיים בנהיגתו.
עם זאת, יש לשים לב שפקיעת רישיונו של הנאשם מקורה בחובות בהוצל"פ, וחומרתה של עבירה זו פחותה מעבירה של נהיגה ללא רישיון כלל.
12. כעולה מגליון הרשעותיו, הנאשם נוהג משנת 2012, וצבר לחובתו 7 הרשעות קודמות, 5 מהן כשהרישיון פקע.
בתיק שמספרו 8761-08-18, מיום 14.1.19, בעבירה של נהיגה בפקיעה, הושתה פסילה בת 3 חודשים, ופסילה מותנית בת 3 חודשים למשך שנתיים.
בתיק שמספרו 685-11-17, מיום 20.11.17, בעבירת פקיעה, הושתה פסילה בת 6 חודשים ופסילה מותנית לחצי שנה.
בתיק שמספרו 3073-06-17, מיום 13.6.17, בעבירת פקיעה, הושתה פסילה בת 3 חודשים, ופסילה מותנית, בת 3 חודשים.
בתיק שמספרו 12700-01-17, מיום 21.3.17, בעבירות של רישיון רכב שפקע מעל 6 חודשים, ופקיעת רישיון, נדון לפסילה בת חודשיים, ופסילה מותנית, בת 3 חודשים.
בתיק שמספרו 6048-11-15, מיום 19.1.16, בעבירת פקיעה, הושתה פסילה מותנית.
המדינה צרפה את גזר הדין בתיק 7619-07-18 (ת/2), שם הורשע הנאשם, ביום 23.12.18, בעבירה נוספת של נהיגה בפקיעה, ונדון לפסילה בת 6 חודשים, למשך 3 שנים, תוך שהופעלו 3 פסילות מותנות שהיו תלויות ועומדות נגדו, בחופף (מתיקים 685-11-17, 3073-06-17, ו-12700-01-17).
לנאשם הרשעות נוספות של שימוש בטלפון, משנת 2020, ומשנת 2017.
כעולה מגליון הרשעותיו לנאשם עבירות חוזרות ונשנות של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע, כשהארועים שלפני בוצעו בעת שפסילה מותנית, מתיק 8761-08-18, מיום 14.1.19, מרחפת מעל ראשו.
עם זאת, אין לחובת הנאשם רישום פלילי והנאשם לא נשא עד היום מאסר.
13. מתסקיר שירות המבחן, מיום 14.7.22, עולה שהנאשם, בן 28, נשוי, מתגורר בדיר אל אסד, ואשתו בהריון ראשון. הנאשם הפסיק לעבוד על רקע חובות שצבר ועיקול משכורתו ומובטל זה כשנה וחצי. כיום, באמצעות קבלת סיוע משפטי, ערך הסדר חובות מול ההוצל"פ. הנאשם ציין שרישיונו לא חודש על רקע חובות שצבר, וטען שנהג באירועים כדי למלא אחר התחייבויותיו.
5
קצינת המבחן התרשמה שהנאשם משתדל לנהל אורח חיים יציב, ללא מאפייני אישיות עבריניים, ובתקופת ביצוע העבירות התקשה לשלוט בדחפיו ולווסתם. עוד ציינה קיומם של עיוותי חשיבה בתחום התעבורה. לצד אלה צוין שניכר שההליך המשפטי והשלכותיו מהווים גורם מרתיע עבורו. כיום, ציינה קצינת המבחן, הנאשם פועל לשינוי התנהגותו, משתדל להתנהל באופן בוגר, מחושב ואחראי, והביע נכונות להשתלב בהליך טיפולי, בתחום התעבורה, בשירות המבחן. צוין שהנאשם מקבל אחריות לביצוע העבירות, חש צער וחרטה על שארע, מכיר בתוצאות מעשיו ובבעייתיות שבהם, ומבטא נכונות לביצוע עבודות של"צ ועמידה בצו מבחן. בהינתן האמור, סבורה קצינת המבחן שעונש של של"צ, בהיקף של 200 שעות, עשוי להוות עבורו חלופת ענישה חינוכית ושיקומית, ויהא בו כדי להקטין סיכון להישנות ביצוע עבירות. לצידו המליצה על העמדת הנאשם בצו מבחן, למשך שנה, במסגרתו ישולב בקבוצה פסיכו-חינוכית, בנושא מניעת רצדיביזם בעבירות תעבורה.
14. לאחר ששקלתי טיעוני הצדדים, בחנתי את עברו של הנאשם, ועיינתי בתסקיר המבחן, אני סבורה שבמקרה שלפני, נוכח רצונו הכן של הנאשם להשתקם, שנתמך בהמלצה לשיקום בתסקיר המבחן, יש להעדיף לנאשם עתיד שיקומי, על פני שליחתו למאסר.
לא נעלם מעיני שצבר האישומים שמיוחס לנאשם חמור. הנאשם הורשע בשלושה מקרים של נהיגה בזמן פסילה, שבוצעו בתוך פרק זמן של כשנה וחצי, כשלצידן עבירות של פקיעה לתקופה של כחמש ושש שנים ונהיגה ללא ביטוח. זאת, כשבעברו של הנאשם הרשעות חוזרות ונשנות של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע.
עם זאת, מדובר בנאשם, בן 28, שהודה במיוחס לו, והעבירות של נהיגה בפסילה מקורן בפסילות שהוטלו עליו עקב רישיון נהיגה שפקע, נוכח הגבלה בהוצל"פ.
התסקיר שהתקבל בעניינו חיובי בעיקרו, וממליץ על ענישה שיקומית. כעולה מהתסקיר, הנאשם נוטל אחריות על מעשיו, מביע חרטה על שעשה, ומכיר בתוצאות מעשיו ובסיכונים שכרוכים בהם. קצינת המבחן עמדה על כך שההליך המשפטי מהווה גורם מרתיע עבורו, ושהנאשם פועל לשינוי התנהגותו, משתדל להתנהל באופן בוגר, מחושב ואחראי, והביע נכונות להשתלב בהליך טיפולי, בתחום התעבורה, בשירות המבחן. בנסיבות אלה המליצה קצינת המבחן על ענישה שיקומית, שלעמדתה יהא בה כדי להקטין את הסיכון להישנות העבירות.
כנגד הנאשם לא קיים מאסר מותנה בר הפעלה, והנאשם לא נשא מאסר עד היום.
6
במקרים רבים הנסיבות שלפני היו יכולות להוביל להשתת מאסר בפועל, אולם לאחר ששקלתי את מכלול הנסיבות שלפני, התסקיר שממליץ על אפיק שיקומי, שמצביע שהנאשם מביע חרטה על מעשיו, מכיר בבבעייתיות שבהם, פועל לשינוי אורחות חייו, ונכון להשתלב בהליך טיפולי, אני בדעה שעל בית המשפט לתת לנאשם רוח גבית לדרכו החדשה זו ולאפשר לו לשנות את דפוסי התנהלותו בכביש עד היום. קצינת המבחן ציינה שההליך המשפטי מהווה עבור הנאשם גורם מרתיע, ועל כן, במקרה זה, יש למנף את ההליך לטובת שיקומו של הנאשם, ולהעדיף ענישה בעלת היבטים שיקומיים. החברה אך תצא נשכרת מכך שלנאשם ינתן סיכוי להשתקם.
15. בהינתן האמור, על הנאשם לא יוטל רכיב של מאסר. עם זאת, נוכח צבר הארועים החמור, התחשבות בית המשפט בשיקולי השיקום תאוזן ברכיבי העונש האחרים. על הנאשם תוטל תקופת פסילה מוחשית וארוכה, בת 3 שנים, תוך הפעלת הפסילה המותנית, בת 3 חודשים, שהייתה תלויה ועומדת נגדו, בעת ביצוע העבירות, במצטבר, בניכוי התקופה בה היה פסול עד תום ההליכים נגדו, במסגרת בפ"ת 3412-07-20. פסילה זו תרחיקו מהכביש לתקופה משמעותית ותשגר מסר הרתעתי ברור לנאשם ולנהגים אחרים מפני ביצוע עבירות דומות.
לצד הפסילה, יוטלו על הנאשם צו של"צ, אם כי לתקופה ארוכה מזו המצוינת בתסקיר המבחן, בהיקף של 250 שעות וצו מבחן במסגרתו ישולב בקבוצה טיפולית ייעודית בתחום התעבורה. כן תושת על הנאשם ענישה הצופה פני עתיד, מאסר מותנה, פסילה על תנאי, התחייבות וקנס. נוכח חומרת העבירות, לא מצאתי מקום להמנע מרכיב של קנס.
16. לפיכך, אני דנה את הנאשם לעונשים הבאים:
1. 250 שעות לתועלת הציבור, על פי תכנית שתוכן על ידי שירות המבחן, ובפיקוחו. הנאשם מוזהר כי אם לא יעמוד בתנאי השירות, ייאלץ בית המשפט להפקיע את השל"צ ולגזור את דינו מחדש.
2. אני דנה את הנאשם לחודשיים מאסר וזאת על תנאי למשך 3 שנים, לבל יעבור בתקופה הנ"ל עבירה של נהיגה לפי סעיף 10(א) לפקודת התעבורה, או של נהיגה בזמן פסילה.
3. פסילה מלקבל או מלהחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 3 שנים, בניכוי פסילתו עד תום ההליכים, ובמצטבר לכל פסילה אחרת.
הפסילה המותנית, בת 3 חודשים, שהושתה על הנאשם בתיק שמספרו 8761-08-18, מיום 14.1.19, תופעל, במצטבר.
הנאשם הצהיר בפניי שאין לו רישיון נהיגה תקף להפקדה. אין צורך בהפקדה. מניין הפסילה יחל מהיום. הפסילה תהיה במצטבר לכל פסילה אחרת.
הנאשם מוזהר כי העונש המקובל על נהיגה בזמן פסילה הינו מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח.
4. פסילה למשך 6 חודשים, וזאת על תנאי למשך 3 שנים, לבל יעבור עבירה בה הורשע או אחת העבירות המפורטות בתוספת הראשונה או בתוספת השניה לפקודת התעבורה.
5. תשלום קנס בסך 1,500 ₪.
7
הקנס ישולם בתשלום אחד תוך 90 יום.
ניתן לשלם את הקנס באחת מהדרכים הבאות: בכרטיס אשראי - באתר המקוון של רשות האכיפה והגבייה, www.eca.gov.il , (ניתן לשלם בפריסה של עד 18 תשלומים בהסדר קרדיט), או חפש בגוגל "תשלום גביית קנסות". במוקד שירות טלפוני בשרות עצמי (מרכז גבייה) - בטלפון 35592* או בטלפון 073-2055000, או במזומן בכל סניף של בנק הדואר - בהצגת תעודת זהות בלבד (אין צורך בשוברי תשלום).
6. חתימה על התחייבות כספית בסך 2,500 ₪, להימנע מלבצע עבירות בהן הורשע בתיק זה, או עבירה של נהיגה לפי סעיף 10(א) לפקודת התעבורה או סעיף 67 לפקודת התעבורה, למשך שנתיים מהיום.
7. צו מבחן למשך שנה, במסגרתו ישולב בקבוצה טיפולית ייעודית של שירות המבחן. הנאשם מוזהר כי אם לא יעמוד בתנאי השירות, ייאלץ בית המשפט להפקיע את צו המבחן ולגזור את דינו מחדש.
העתק מגזר הדין יועבר לשירות המבחן.
הודעה לנוכחים הזכות לערער על גזר הדין תוך 45 יום.
ניתנה היום, כ"ח תמוז תשפ"ב, 27 יולי 2022, במעמד הצדדים.
