תת"ע 10496/08/19 – מדינת ישראל נגד סאמר נסאר
בית משפט השלום לתעבורה בעכו |
|
תת"ע 10496-08-19 מדינת ישראל נ' נסאר
|
20 מאי 2021 |
1
|
||
לפני כבוד השופטת אסתר טפטה גרדי |
||
בעניין: |
1 מדינת ישראל באמצעות עו"ד תומר יצחקי |
|
|
|
המאשימה |
|
נגד
|
|
|
1 סאמר נסאר באמצעות עו"ד עבאס מחמוד, ממשרד עו"ד סאמר נסאר |
|
|
|
הנאשם |
גזר דין |
1. הנאשם הורשע, על סמך הודאתו, בעבירה של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע ועברו למעלה משנתיים מיום פקיעתו, כשרישיון הנהיגה פקע ביום 21.3.04.
2. על פי עובדות כתב האישום, ביום 15.2.19, סמוך לשעה 23:30, נהג הנאשם ברכב פרטי, מסוג "קיה", מ.ר. 5969033, בעראבה, כשרישיון הנהיגה שלו פקע ביום 21.3.04, וחלפו שנתיים מיום פקיעתו.
3. המאשימה עתרה להשית על הנאשם מאסר בפועל, ולו בדרך של עבודות שירות, פסילה בפועל, למשך 18 חודשים לפחות, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי, וקנס מכביד. לשיטתה, מתחם העונש ההולם פקיעת רישיון נהיגה מעל שנתיים, נע בין פסילה, בת 3 חודשים, ועד 3 שנים, וממאסר מותנה למאסר בפועל, בן שנה. נטען שגם מקור הפקיעה בחובות, הרי שאין מדובר בעבירה שהיא טכנית בלבד, מדובר בפקיעת רישיון משך כ-15 שנים, ועל פי הפסיקה, פקיעה מעל 10 שנים כמוה כנהיגה ללא רישיון נהיגה כלל, בשל העדר מיומנות לנהיגה. המאשימה הפנתה לפסיקה תומכת. צוין שמדובר בעבירה שלישית מסוגה, לאחר שבשנת 2008 הורשע הנאשם בעבירה דומה ונגזרה עליו פסילה, בת 5 חודשים, ובשנת 2013, בגין עבירה דומה הושתו עליו מאסר מותנה, ופסילה למשך 8 חודשים, ואלה לא הרתיעוהו. צוין שהנאשם לא הסיר את המחדל.
ב"כ הנאשם עתר, מנגד, לפסילה מינימלית. צוין שהפקיעה מקורה בחובות, עקב קריסת העסק של הנאשם, הנאשם ביצע הליך פשיטת רגל - הוצג מסמך נ/1, לעניין זה -, שילם חובותיו, והוסרה המגבלה לחידוש הרישיון. המכשול היחיד שעומד בפני הנאשם להסרת המחדל, הוא עמידה בדרישות משרד הרישוי, והנאשם מצוי בשלב מתקדם בעניין זה. הנאשם עובד כמדריך בית בתחום החינוך המיוחד, מפרנס משפחה שמונה 5 נפשות, וזקוק לרישיונו לפרנסתו. בעברו אין עבירה חמורה.
2
4. נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע זה עשור, היא עבירה חמורה המשקפת לצד זלזול בחוק, אף סכנה ממשית לשלום הציבור. כשירותו של נהג לנהוג לאחר זמן כה רב מוטלת בספק, נוכח הזמן הרב שחלף (ראו תת"ע (ת"א) 908-05-11 מדינת ישראל נ' רג'ואן (מיום 23.1.12). ככל שמתארך משך הזמן שחלף ממועד הפקיעה ועד למועד הנהיגה הולך ומטשטש ההבדל שבין פקיעת רישיון לבין נהיגה בהעדר רישיון נהיגה (ראו תתע (י-ם) 4310-07-10 מדינת ישראל נ' פריג' אבו עצא).
במקרה שלפני מדובר בפקיעה של כ-15 שנים.
מדיניות הענישה
5. בעפ"ת 11890-05-14 סולומון בליה נ' מדינת ישראל (7.9.14), בפקיעת רישיון זה עשור, ביטלה כב' השופטת נ' אהד מאסר בן חודשיים, שהטיל בית משפט קמא, והותירה את רכיבי הענישה האחרים על כנם, מאסר מותנה, בן 9 חודשים, למשך 3 שנים, פסילה בת 24 חודשים, ופסילה על תנאי של 6 חודשים, למשך 3 שנים.
בית המשפט ציין שבנהיגה ללא רישיון נהיגה תקף, ללא עבירה נלווית, העונש הראוי הוא פסילה בפועל בלבד, והתקופה הראויה היא בין 3 ל-9 חודשי פסילה. משך התקופה תקבע על פי עבר תעבורתי ומשך התקופה בה לנאשם לא היה רישיון נהיגה תקף.
6. בעפ"ת 10343-09-10 אבו נ' מדינת ישראל (13.10.10), בפקיעת רישיון למעלה מעשור, כשבחלק מהתקופה הנאשם היה פסול בשל עבירה של גרם מוות ברשלנות, נדחתה בקשת רשות להארכת מועד לערער על גזר דינו של בית משפט קמא שדן את הנאשם לקנס בסך 1,000 ₪, שנתיים פסילה, ומאסר מותנה של 3 חודשים במשך שנתיים.
7. בעפת (ב"ש) 3750-05-13 פאוזי אבו עראר נ' מדינת ישראל (24.6.13) - המערער הורשע בנהיגה כשרישיון הנהיגה פקע בשנת 99'. בעברו 6 הרשעות בעבירה דומה, הסדיר את רישיון הנהיגה ותסקיר המבחן היה חיובי. הושתו עליו 9 חודשי פסילת רישיון נהיגה, פסילה על תנאי, קנס, מאסר מותנה וצו של"צ. ערעור על העונש נדחה.
3
8. בתת"ע 7257-02-17 מדינת ישראל נ' אמיתי עמוס, בפקיעה של כעשור, בשני אירועים שונים, בפער של כחודש וחצי ביניהם, ללא פוליסת ביטוח תקפה, ציין בית המשפט, בהתייחסו למתחם הענישה בעבירה של פקיעה לתקופה ארוכה, שזו כוללת פסילה בפועל של 3 חודשים ועד 24 חודשים מלווה ברכיבי ענישה נוספים ולעיתים אף ברכיב של מאסר על תנאי ועד מאסר אף לתקופה קצרה שיכול וירוצה בעבודות שירות. בשים לב לכך שהנאשם עושה מאמצים גדולים לשקם את חייו, הושתו עליו קנס בסך 800 ₪, פסילה ל - 9 חודשים, פסילה על תנאי של 8 חודשים למשך 3 שנים ומאסר מותנה של 5 חודשים למשך 3 שנים.
9. בעפ"ת (ב"ש) 38367-02-12 סלמאן אבו חמאד נ' מדינת ישראל (8.4.13) - בפקיעת רישיון זה 21 שנים, כשהעבר התעבורתי מכביד, וכולל נשיאת מאסר בגין נהיגה בפסילה, והוגשו 4 תסקירים שהמליצו על צו של"צ, בית המשפט המחוזי מצא לחרוג ממתחם הענישה, בנסיבות של שיקום מוצלח, בוטל רכיב המאסר, והוטל צו של"צ, בהיקף 300 שעות, פסילה בת שנתיים וצו מבחן לשנה.
10. בתת"ע (פ"ת) 1752-04-14 מדינת ישראל נ' גרמה, (12.3.15), בנהיגה בפקיעה זה 24 שנה, וללא ביטוח, היות שלא נרשמו לחובת הנאשם עבירות תעבורה נוספות משנת 2009, מצבו הבריאותי הקשה, וכיוון שממועד פקיעת הרישיון בצע 4 עבירות תעבורה, הוטלו עליו 10 חודשי מאסר על תנאי, 12 חודשי פסילה בפועל, 12 חודשי פסילה על תנאי וקנס בסך 1500 ₪.
11. מתחם הענישה בעבירה של פקיעה לתקופה של למעלה מעשור, כולל פסילה בפועל שבין 3 חודשים ועד 24 חודשים, מאסר מותנה עד מאסר אף לתקופה קצרה, שיכול ויהא בעבודות שירות, או צו של"צ, מלווה ברכיבי ענישה נוספים. והכל תלוי בנסיבות העבירה, מידת הישנותה, ועברו התעבורתי של הנאשם.
קביעת העונש הראוי לנאשם
12. בענייננו מדובר בפקיעת רישיון של כ-15 שנים, שמקורה בחובות. בתי המשפט עמדו על חומרתה של עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה, למעלה מעשור. עם זאת, פקיעה שמקורה בחובות אינה דומה בחומרתה לעבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה כלל, והחומרה הגלומה בה אינה גבוהה כבראשונה. (עמד על כך בית המשפט בעפ"ת (י-ם) 9741-06-10 מדינת ישראל נ' זגורי, (31.10.10)).
13. הנאשם נוהג משנת 1992, וצבר לחובתו 33 הרשעות קודמות. האחרונה משנת 2018, בעבירה של סטיה מנתיב הנסיעה תוך הפרעה לתנועה. לנאשם 2 הרשעות בעבירות דומות, פקיעת רישיון נהיגה מעל 6 חודשים (משנים 2013 ו - 2008), ועוד מגוון עבירות שונות.
4
14. לאחר ששקלתי את טיעוני הצדדים, אני סבורה שיש למקם את הנאשם ברף הבינוני של המתחם. מחד גיסא, אכן מדובר בעבירה של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע זה כ-15 שנה, והחומרה הגלומה בה רבה, כשעברו של הנאשם כולל 33 הרשעות קודמות, שתיים מתוכן בעבירות של פקיעת רישיון נהיגה. מאידך גיסא, מקורה של העבירה באי תשלום חובות, ואין מדובר במי שבמודע לא הסדיר רישיונו. כעולה מדברי סנגורו הנאשם הסדיר חובותיו, ומצוי בהליכים מתקדמים להוצאת רישיון נהיגה, והסיכוי להישנות העבירה פחת באופן משמעותי. הנאשם, לדברי סנגורו, עובד כמדריך בית וזקוק לרישיונו לפרנסת משפחתו.
15. במכלול נסיבות אלה, ונוכח מאמציו של הנאשם כיום להסרת המחדל, אני סבורה שאין מקום להטלת רכיב של מאסר. עם זאת, עתירת הסנגור לפסילה מינימלית נדחית. הפסילה הראויה בתיק זה היא פסילה בת 9 חודשים, שתרתיע את הנאשם מלשוב ולבצע עבירות דומות בחומרתן. כאמור לנאשם 2 הרשעות קודמות בגין עבירה של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע, כשבהרשעתו האחרונה נדון לפסילה בת 8 חודשים, ומששב וביצע עבירה דומה, אין מקום להטיל עליו פסילה שהיא פחותה מכך. לצד הפסילה יושתו על הנאשם קנס, וענישה הצופה פני עתיד, מאסר מותנה, ופסילה על תנאי.
16. לפיכך, אני דנה את הנאשם לעונשים הבאים:
1. חודשיים מאסר וזאת על תנאי למשך 3 שנים. לבל יעבור בתקופה הנ"ל עבירה של נהיגה ללא רשיון נהיגה, או של נהיגה בזמן פסילה.
2. פסילה מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 9 חודשים.
הנאשם הצהיר בפניי כי אין לו רשיון תקף להפקדה. אין צורך בהפקדה. מניין הפסילה יחל מהיום, אולם הפסילה בתיק זה תהא במצטבר לכל פסילה אחרת אותה הנאשם מרצה.
3. פסילה מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 3 חודשים, וזאת על תנאי למשך 3 שנים, לבל יעבור עבירה בה הורשע או אחת העבירות המפורטות בתוספת הראשונה או בתוספת השניה לפקודת התעבורה.
4. אני דנה את הנאשם לתשלום קנס בסך 1,200 ₪.
הקנס ישולם בתשלום אחד תוך 90 יום.
על הנאשם לפנות לדואר לשם תשלום הקנס עם הצגת תעודת זהות.
5
הודעה לנוכחים הזכות לערער על גזר הדין תוך 45 יום.
ניתנה היום, ט' סיוון תשפ"א, 20 מאי 2021, במעמד הצדדים.
