תת"ע (תל אביב) 11960-06-23 – מדינת ישראל נ' אסף קסטיאל
בית משפט השלום לתעבורה במחוז תל-אביב (בת-ים) |
||
תת"ע 11960-06-23 מדינת ישראל נ' קסטיאל(עציר)
|
|
04 דצמבר 2024 |
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
גזר דין |
הנאשם הורשע בשישה תיקים שצורפו בחמש עבירות של נהיגה כשאינו מורשה לסוג, עבירה של נהיגה בזמן פסילה, עבירה של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע משך 19 שנים, עבירה של נהיגה כשרישיון הרכב אינו בתוקף וללא ביטוח.
הנאשם הודה בכתבי האישום.
ב"כ המאשימההפנתה לעברו התעבורתי של הנאשם, הכולל 5 עבירות חוזרות של פקיעת רישיון נהיגה, נהיגה בפסילה וכשאינו מורשה לסוג, לרבות עבירות נוספות, סך הכל 42 הרשעות קודמות, משנת 2002. הפנתה לסמיכות הזמנים המדאיגה בה בוצעו העבירות, למאסר המותנה המרחף מעל הנאשם ועברו הפלילי.
ב"כ המאשימה סרקה בהרחבה פסיקה בעבירות המתוארות ולבסוף עתרה להשתת מאסר שלא יפחת מ-36 חודשים, הפעלת מאסר מותנה בן 6 חודשים במצטבר, פסילה שלא תפחת מ-6 שנים, תוך הפעלת תנאים במצטבר, מאסר ופסילה מותנים בני 12 חודשים וקנס שיהלום את כמות העבירות וחומרתן.
בהמשך, סרקה המאשימה פסיקה נוספת.
הסניגור הפנה לנסיבותיו האישיות של הנאשם, לעברו המשפחתי, הרפואי ולנסיבות המצערות בהן התפתחו חייו.
הסניגור הפנה לעובדה כי עם הגשת כתב האישום נתנה המאשימה הסכמתה למעצר באיזוק אלקטרוני, אשר לא צלח מטעמים טכניים וחוסר הצלחה למצוא מקום מגורים שיתאים.
הסניגור הפנה לצירוף התיקים וחסכון הזמן שהביאה ההודאה בהזדמנות הראשונה וביקש כי הענישה תבטא זאת.
בנוגע לעברו של הנאשם הפנה לעובדה כי העבירות החמורות הינן ישנות יותר.
הסניגור ביקש להפעיל בחופף את המאסר המותנה ולהסתפק בזמן שריצה הנאשם במעצר. לחילופין, ביקש להפנות הנאשם לממונה על עבודות השירות וכך נעשה.
לבסוף, נשמע הנאשם
הנאשם סיפר כי ויתר על החיים העברייניים אותם חי כל חייו.
ציין כי מזה שלוש שנים עובד אצל כמנקה רחובות עבור מחלקת התברואה בעיריית תל אביב יפו, קם בחמש בבוקר, לפרנס את ילדיו, לוקח אחריות על חייו ובזוגיות.
הנאשם ביקש חמלת בית המשפט, בעיניים דומעות והביע את פחדו מחוסר היכולת לשרוד מאסר ארוך נוסף.
דיון והכרעה
מתחם העונש הראוי
נהיגה בזמן פסילה ונהיגה כשרישיונו אינו בתוקף
זו הפעם השניה בה הורשע הנאשם בעבירה של נהיגה בזמן פסילה. ואולם, ההרשעה הקודמת ישנה מאוד, משנת 2011.
בעברו של הנאשם שישה אירועים קודמים של נהיגה כשרישיונו אינו בתוקף. שתיים מההרשעות הינן מסוג ברירת משפט. בענייננו הורשע בעבירה אחת, בשל פקיעה בת 19 שנים.
מסוכנות עבירת הנהיגה בזמן פסילה נובעת מהיעדר הפנמת חומרת מעשי הנאשם ותוצאותיהם. עבירה זו מלמדת על זלזול בהוראות החוק ובית המשפט. וכבר קבע ביהמ"ש ברע"פ 3878/05 יעקב בנגוזי נ' מ"י: "העבירה אותה עבר המבקש היא חמורה ויש לבטא את חומרתה בענישה מרתיעה. נהיגה בכבישי הארץ בזמן פסילת רישיון טומנת בחובה סיכונים רבים לביטחונם של נוסעים ברכב והולכי רגל. יתר על כן, ולא פחות מכך, היא משקפת התייחסות של ביזוי החוק וצווי בית המשפט".
משנאשם פועל בצורה המלמדת כי עונש הפסילה אינו אפקטיבי עבורו, על בית המשפט להטיל עליו עונש ממשי מרתיע אחר.
עפ"ת 6597-09-15 מ"י נ' מוחמד עוקר, בו דחה בית המשפט המחוזי ערעור על קלות העונש, בו הוארך מאסר מותנה לאור תסקיר שהמליץ על הטלת צו מבחן והליך טיפולי, לצד פסילה בת 36 חודשים ועונשים נוספים. זאת, לנאשם שהורשע בעבירות של נהיגה בפסילה, נהיגה כשרישיונו פקע וללא ביטוח. הנאשם בעל עבר תעבורתי ופלילי מכביד וריצה מאסר בגין עבירות זהות. ביהמ"ש האריך את תקופת צו המבחן למשך 3 שנים.
ברע"פ 1606/17 שווא נגד מדינת ישראל, אישר בית המשפט העליון ענישה הכוללת 7 חודשי מאסר והפעלת 7 חודשי מאסר מותנה (3 בחופף ו- 4 במצטבר כך שהנאשם יירצה 11 חודשי מאסר) בנסיבות של נהיגה בזמן פסילה כאשר רישיון הנהיגה היה פקוע 15 שנים וכנגד הנאשם תלוי היה מאסר מותנה כאמור לעיל.
בפרשה זו החלטות בית המשפט המחוזי ואישורו של בית המשפט העליון להחלטה זו באו כאשר ברקע תסקיר חיובי מאד של שירות המבחן ושתי הערכאות הבכירות דחו את המלצות שירות המבחן לענישה בעלת אופי שיקומי נוכח חומרת העבירות ועברו של הנאשם. מתחם הענישה בפרשה זו נע בין 15 ימי מאסר בפועל ועד ל- 18 חודשי מאסר בעוד מתחם הפסילה נע בין 6 ועד 60 חודשי פסילה.
רע"פ 2865/17 אילן כהן נ' מ"י, בו הוטלו על הנאשם 6 חודשי מאסר מאחורי סורג ובריח, לאחר ששירות המבחן קבע שאינו מתאים לריצוי עבודות שירות. כמו כן, המדובר הוא בנאשם שנתפס נוהג בפסילה בפעם השלישית, כאשר רישיון הנהיגה שלו פקע כ-27 שנים.
רע"פ 1211/12 אברהם ישראלי נ' מ"י, בו נדחתה בקשת רשות ערעור על גז"ד שהטיל 8 חודשי מאסר בפועל, 24 חודשי פסילה ו-12 חודשי מאסר מותנה, על נאשם שהורשע בעבירה של נהיגה בזמן פסילה (פסילת רישוי). (אחד מפסקי הדין אליו הפנתה המאשימה)
בעפ"ת 21538-08-19 מדינת ישראל נגד גניים קבע בית המשפט המחוזי כמתחם ענישה ראוי עונש מאסר בפועל שנע בין 6 ועד 20 חודשי מאסר.זאת, לנאשם שנהג לאחר שנפסל במסגרת חמישה גזרי דין שונים, לפסילה מצטברת של 88 חודשים; ובעת שרישיון הנהיגה שלו פקע לפני למעלה מ-14 שנה; ביהמ"ש קבע שממכלול נתונים אלו, מעיד הן על רמת המסוכנות הגבוהה לבטחון הציבור כתוצאה ממעשיו, והן על רמת הזלזול וההתעלמות שלו מהוראות רשויות אכיפת החוק."
כמו כן, ביהמ"ש המחוזי העמיד את רכיב המאסר בפועל על 18 חודשים (העלה את 7 חודשי המאסר ל-12 והורה על הפעלת המע"ת במצטבר ולא בחופף. זאת, תוך ביטול, 120 של"צ). (פס"ד זה אוזכר על ידי המאשימה ואולם, יש לשים לב כי לנאשם 3 הרשעות קודמות בעבירה של נהיגה בפסילה).
מתחם הענישה בעבירה של נהיגה בפסילה יחד במאסר קצר ועד 9 חודשי מאסר. בנוגע לעבירה של נהיגה כשרישיונו פקע, הרי שהמתחם יחל בפסילה ממשוכת, לצד מאסר מותנה ועד מאסר קצר שירוצה בעבודות שירות.
בנוגע לרכיב הפסילה נקבע בעפ"ת 43966-08-13 חאלד זידאן נגד מדינת ישראל: "הטווח של עשרים וארבעה חודשי פסילת רישיון הינו בתוך מתחם העונש ההולם, אשר נע בין 6 חודשים ועד לחמש שנים."
בנוגע לעבירה של נהיגה כשאינו מורשה לסוג- הנאשם הודה והורשע בחמש עבירות של נהיגה באופנוע, כשאינו מורשה לסוג. בעברו הרשעה דומה משנת 2009.
מתחם הענישה בעבירה של נהיגה כשאינו מורשה לסוג יחל בשלושה חודשי פסילה הקבועים בצידה של העבירה בחוק ועד מאסר מותנה ופסילה בת 9 חודשים. מתחם כולל לחמשת הפעמים יכלול מאסר קצר שירוצה בעבודות שירות ועד מאסר מאחורי סורג ובריח לצד פסילה בת 24 חודשים.
אציין, כי רוב פסקי הדין אליהם הפנתה המאשימה לעונש לא מתאימים באופן ישיר לעניינו שכן עסקו בנאשמים רצידביסטים לעניין נהיגה בפסילה. כך, בעניין מסעוד, שהורשע בפעם החמישית כשהוא נוהג בפסילה, כהן, אשר נהג בפסילה כאשר הוא ממתין להתחלת ריצוי עבודות שירות בגין עבירה דומה, ג'ניים שנתפס בפעם הרביעית כשהוא נוהג בפסילה ובעברו הרשעה בגרימת מוות ברשלנות ותורג'מן שנתפס כשהוא נוהג בפעם התשיעית בפסילה.
מתחם הענישה הראוי הכולל, לכל העבירות- בצדק כינתה ב"כ המאשימה את רצף העבירות וסמיכות הזמנים כ'מדאיגה'. העבירות המתוארות בחמישה מתוך ששת כתבי האישום נעברו בתוך שבעה חודשים. הנאשם התנהג כמי שלא ניתן להרחיקו מן הכביש והמשיך לנהוג על גבי אופנוע, כשאינו מורשה לנהיגה לסוג זה כלל, שוב ושוב.
מתחם הענישה ינוע בין 9 חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות ועד 18 חודשי מאסר, פסילה שתחל ב- 24 חודשים ועד ל-6 שנים, פסילה על תנאי, מאסר על תנאי וקנס, כולל התחייבות.
קביעת העונש המתאים לנאשם
הערכים החברתיים אשר נפגעו
מדובר בפגיעה בערך החברתי של שמירת שלום הציבור וביטחונו בדרכים, השמירה על שלטון החוק וכיבוד החלטות הרשויות השונות. מידת הפגיעה הינה חמורה נוכח העובדה כי מדובר בעבירות חוזרות של נהיגה כשאינו מורשה לסוג, בפרק זמנים קצר.
נסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה
עסקינן בנאשם, כבן 40, אב לחמישה ילדים, אשר נסיבות חייו אינן פשוטות ופורטו בדיון בהרחבה.
עברו התעבורתי אינו תקין. משך 22 שנים צבר הנאשם 42 הרשעות קודמות. אחת חוזרת משנת 2011 בגין נהיגה בפסילה ו-6 חוזרות בגין נהיגה כשרישיונו אינו בתוקף. לחובתו הרשעה חוזרת ישנה משנת 2009 כשאינו מורשה לסוג. לנאשם עבר פלילי משמעותי.
כנגד הנאשם, תלוי ועומד מאסר מותנה בן 6 חודשים בגין עבירה של נהיגה כשרישיונו פקע.
הנאשם שבפנינו צירף מספר רב של תיקים והודה בהזדמנות הראשונה. בכך, ניכר שלקח אחריות על מעשיו, חסך זמן שיפוטי וזמנם של עדים ויש לקחת זאת בחשבון.
לקחתי בחשבון את דברי הנאשם, בטיעונים לעונש, שניכר כי יצאו מן הלב. הנאשם תיאר את מאמציו לזנוח את דרכיו הקודמות וכיצד הוא מתפרנס מעמל כפיו כמנקה רחובות. התרשמתי באופן בלתי אמצעי מדבריו ומכנותם.
הנאשם נשלח לממונה על עבודות השירות לבדיקת התאמה ונמצא מתאים לריצוי מאסר בעבודות שירות.
לאחר שלקחתי בחשבון את כל המקובץ לעיל, חומרת העבירות, עברו התעבורתי, נסיבותיו האישיות, גילו, העובדה כי ביצע 'ניקוי שולחן'- ריכז מספר תיקים, לקח אחריות והודה בכולם, מצאתי מקום להציב הנאשם בתחתית המתחם. אינני מנכה את תקופת מעצרו של הנאשם- כחמישה חודשים, תוך תשומת לב לעובדה כי אין דין מעצר כדין מאסר. מצאתי מקום להושיט יד לנאשם, ששינה אורחות חייו ומזה שלוש שנים מתפרנס מעבודת כפיים כמנקה רחובות, העונש יהלום את חומרת המעשים ויאפשר לנאשם להשתקם. אני גוזרת על הנאשם את העונשים הבאים:
1. 9 חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות.
6 חודשי המאסר המותנה שהוטלו על הנאשם במסגרת תת"ע 11031-08-19 על ידי בית משפט לתעבורה בפתח תקווה מיום 19.1.22 יופעלו בחופף.
הנאשם יתייצב לתחילת ריצוי ביום 1.1.25 ביחידת ברקאי- עבודות שירות- שלוחת מרכז- סלמה 53, רמלה בשעה 08:00.
הנאשם מוזהר כי מדובר בתנאי העסקה קפדניים המצריכים התייצבות רציפה וכל חריגה מכללים והנחיות החוק והממונה עשויה להביא להפסקת ריצוי העונש בדרך של עבודות שירות ונשיאת היתרה במאסר בפועל.
2. 12 חודשי מאסר מותנה לתקופה של שלוש שנים. והתנאי הוא, שלא יעבור עבירה של נהיגה בזמן פסילה ו/או עבירה של נהיגה בהיותו בלתי מורשה לסוג ו/או עבירה של נהיגה כשרישיונו אינו בתוקף.
3. 30 חודשי פסילה בפועל. הפסילה תמנה מיום שחרורו ממאסר. אין צורך בהפקדת רישיון, הנאשם יגיש לתיק בית המשפט אישור שהיה.
מורה על הפעלת הפסילה המותנית בת 6 החודשים מתיק תת"ע 11031-08-19 שהוטלה על ידי בית משפט לתעבורה בפתח תקווה מיום 19.1.22 לריצוי במצטבר לפסילה בתיק זה,
סה"כ ירצה הנאשם 36 חודשי פסילה בפועל.
4. 12 חודשי פסילה מותנית לתקופה של שלוש שנים. והתנאי הוא, שלא יעבור עבירה של נהיגה בזמן פסילה ו/או עבירה של נהיגה בהיותו בלתי מורשה לסוג ו/או עבירה של נהיגה כשרישיונו אינו בתוקף.
5. לאור הסכמת הנאשם, הנני מטילה התחייבות בסך 20,000 ₪ שלא יעבור עבירה של נהיגה בפסילה, בהיותו בלתי מורשה לסוג או כשרישיונו פקע למשך שלוש שנים.
6. קנס בסך 3,500 ₪. הקנס ישולם לא יאוחר מיום 3.3.25.
להלן אמצעי התשלום הקיימים במערכת לצורך תשלום קנסות ובחלוף 72 שעות לפחות ממועד גזר הדין:
· בכרטיס אשראי - באתר המקוון של רשות האכיפה והגבייה, www.eca.gov.il
· מוקד
שירות טלפוני בשרות עצמי (מרכז גבייה) - בטלפון 35592* או
בטלפון 073-2055000
· במזומן בכל סניף של בנק הדואר - בהצגת תעודת זהות בלבד (אין צורך בשוברי תשלום).
זכות ערעור כחוק.
ניתן היום, ג' כסלו תשפ"ה, 04 דצמבר 2024, במעמד הנוכחים.
