תפ"ח 4319/03/15 – מדינת ישראל נגד ציון בן חמו,פולירן פרופילים בע"מ
בית המשפט המחוזי בבאר שבע |
|
|
|
תפ"ח 4319-03-15 מדינת ישראל נ' בן חמו(פורמלי) ואח'
|
1
בפני |
כב' השופטת חני סלוטקי - אב"ד כב' השופט אריאל חזק
|
|
מאשימה |
מדינת ישראל
|
|
נגד
|
||
נאשמים |
1. ציון בן חמו (פורמלי) 2. פולירן פרופילים בע"מ
|
|
החלטה |
השופט א. אינפלד:
למי נתונה הסמכות לדון בעבירת "סיוע לאויב במלחמה", שעונשה המרבי יכול להיות עונש מוות אם "העבירה נעברה בתקופה בה מתנהלות פעולות איבה צבאיות". זאת, כאשר כתב האישום אינו מיחס לנאשם ביצוע המעשה בנסיבות אלה? האם הסמכות נתונה לבית המשפט המחוזי בהרכב רגיל, או לבית המשפט המיוחד הדן בעבירות שעונשן עונש מוות?
רקע
1. נגד הנאשמים הוגש כתב אישום מתוקן, המייחס לנאשם שלשה אישומים
ולנאשמת אישום אחד. האישום הראשון, המשותף לנאשם ולנאשמת, מייחס להם עבירות קשירת
קשר, וכן עבירות קבלת דבר במרמה, מגע עם סוכן חוץ, איסור פעולה ברכוש טרור, והעיקר
לענייננו - סיוע לאויב במלחמה, לפי סעיף
2
2. עיקר טענתה העובדתית של המדינה לגבי האישום הראשון, נוגע לכך שהנאשם הוא המנהל של הנאשמת שהיא חברה ליצור צינורות ופרופילים, אשר מייצאת סחורה לרצועת עזה. על פי הטענה, היועץ המשפטי של משרד הביטחון אסר על הנאשם לסחור עם סוחר עזתי מסוים בשם אוסמה. זאת, נוכח מידע מודיעיני לפיו הברזל הנמכר לאוסמה מועבר לחמאס ומשמש למטרות טרור. נטען כי, למרות איסור זה, הנאשם המשיך למכור סחורות לאוסמה וזאת באמצעות סוחרים עזתים אחרים. סחורה זו הועברה לאוסמה באמצעות הסוחרים האחרים, ב-21 עסקאות מסוימות, אשר יוחסו באופן פיקטיבי לסוחרים האחרים. מכיוון שתעודות המשלוח והחשבוניות היו על שמם של הסוחרים האחרים, הצליחה הסחורה לעבור את הבדיקות הביטחוניות במעבר כרם שלום, ולהגיע אל רצועת עזה. נטען, כי הנאשם הסכים למכור את הסחורות לאוסמה, למרות אזהרת היועץ המשפטי של משרד הביטחון, ולמרות שידע "בוודאות קרובה לוודאי" (כלשון כתב האישום), כי הסחורה תועבר לארגון החמאס, וכי החמאס משתמש במוצרי הברזל להכנת אמצעים אשר ישמשו את ארגון החמאס במלחמתו נגד ישראל.
3. הנאשמים הודיעו כי הם כופרים בכתב האישום, והתיק נקבע להוכחות.
4. לקראת מועד
ההוכחות הראשון, העלתה ההגנה על הכתב טענה מקדמית, לפיה אין סמכות לבית משפט זה,
בהרכב זה, לדון בכתב האישום. זאת, מכיוון שמדובר באישום בגין עבירה שעונשה המרבי
הוא עונש מוות, והסמכות נתונה להרכב מיוחד, לפי
עיקר טענות הצדדים
3
5. הסניגורים מפנים לכך כי אחד מסעיפי האישום המיוחסים לנאשם,
סעיף
6. המדינה
השיבה תחילה כי אין בכוונתה לבקש מבית המשפט להטיל עונש מוות ולפיכך קיימת סמכות.
למותר לציין, כי אין בטענה זו תשובה של ממש, שהרי הסמכות אינה נגזרת מהענישה
המבוקשת על ידי המדינה, אלא מהעונש המרבי הקבוע בחוק. בהמשך, הגישה המדינה תשובה
משלימה ובה טענה מהותית יותר. המדינה מסבירה כי על העניין דנן חל סעיף
7. המדינה תמכה יתדותיה בהחלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, אשר
דחה טענה דומה של נאשם. זאת, בתפ"ח (תל אביב) 4/97 מדינת ישראל נ' נחום
מנבר (מיום 19.5.1998). אף שם, דובר במי שהועמד לדין בעבירת סיוע לאויב
במלחמה, כבמקרה זה. בית המשפט המחוזי בתל אביב, מפי כב' השופטים סטרשנוב, המר
וטימן, קיבל את עמדת המדינה לפיה, נוכח הוראות סעיף
8. בתגובה
שבכתב ובטיעון על פה, ביקשו הסניגורים מבית משפט זה לחלוק על עמדת בית המשפט
המחוזי בתל אביב. לשיטת הסניגורים, אין סעיף
4
9. הסניגורים הפנו לע"פ 313/79 דדה נ' מדינת ישראל, פ"ד לד(2) 57 (1979), אשר עסק גם כן בגבול הסמכות. באותו מקרה, דובר בגבול בין סמכותו של השופט היושב כדן יחיד בבית המשפט המחוזי, לבין מותב תלתא. שם, למרות שהסמכות הייתה נתונה להרכב שלושה, הנאשם נדון בבית המשפט המחוזי לפני דן יחיד. בית המשפט העליון החזיר את העניין לדיון מחדש לפני בית המשפט המחוזי, אך התגלעה מחלוקת בשאלה אם רשאי ההרכב החדש להסתמך על הראיות שגבה השופט כדן יחיד. בהקשר זה, השופט שמגר, כתוארו אז, בסעיף 10 לחוות דעתו, עמד על חשיבות הגדרות הסמכות על ידי המחוקק. השופט שמגר עמד על כך שהסמכות השונה, הנתונה להרכב שלושה, אינה רק הסמכות להטיל את העונש היותר חמור בסוף הדרך, אלא לקיים את הדיון כולו מעיקרא. בלשונו של השופט שמגר, מהות הסמכות היא: "לתחימה שענינה ומטרתה - הדיון כולו, מראשיתו עד סופו. הווה אומר, המחוקק לא ביקש רק להגביל סמכות הענישה של שופטי בית משפט השלום או של שופט בית המשפט המחוזי דן היחיד אלא קבע כי דיון בעבירות מסוג מוגדר לא יקויים אלא לפני ערכאות מוגדרות לאחר שרק אלו כשירות, על פי המצב המשפטי הנתון, לדון באישום ולהכריע בו".
10. טענת הסניגורים היא, כי גם בענייננו השאלה אינה אם תהיה סמכות בפועל להטיל עונש מוות על הנאשם בסוף הדרך. השאלה היא האם מדובר, באופן מהותי, בעבירה שעונשה מוות, ולו כאפשרות. אם מדובר בעבירה אשר זהו עונשה, הרי שהדיון כולו, מתחילתו ועד סופו, צריך להיות נתון להרכב מיוחד בלבד. זאת, ללא קשר לעמדת המדינה לעניין העונש וללא קשר לנסיבות הקונקרטיות, אשר אפשר שלא יאפשרו עונש מוות בפועל.
11. המשיכו
הסניגורים וטענו כי לא נכון לפרש את סעיף
5
12. הסניגורים הדגישו עוד, כי בעת הדיון בשאלת הסמכות, אין ליתן משקל לשיקולי יעילות ומעשיות, תוך התחשבות במספר התיקים בהם מואשמים נאשמים בעבירות סיוע לאויב או ריגול. זאת, משום שסמכות בית המשפט היא עניין מהותי, אשר מכוח עקרון החוקיות תלויה בהגדרותיו המדויקות של המחוקק. בהקשר זה, הפנו הסניגורים לע"פ 866/95 סוסן נ' מדינת ישראל, פ"ד נ(1)793 (1996) (כוונתם לפסקה 7 בדברי השופט גולדברג, אשר ציטט את בית המשפט המחוזי בתל אביב, בדברים שנאמרו מפי כב' השופט סטרשנוב, בתפ"ח 207/95 מדינת ישראל נ' הלדשטיין). מבחינה מעשית, הסנגורים אף הזהירו, כי אם מותב זה ידון בעניין שלא בסמכות, אפשר שההליך כולו יתבטל בערכאת הערעור, כפי שקרה בעניין דדה הנ"ל ובע"פ 476/78 ביטון נ' מדינת ישראל פ"ד לג(2)757 (1979).
13. המדינה,
בתשובתה, עמדה על כך שמדובר בעניין פשוט של נסיבה מחמירה. נסיבה, המנוסחת בסעיף
דיון
14. לאחר עיון בטענות הצדדים, יש לדחות את הטענה המקדמית, ולקבוע כי הסמכות לדון בכתב אישום זה נתונה למותב תלתא של בית המשפט המחוזי. זאת, תוך אימוץ הניתוח של בית המשפט המחוזי בתל אביב בעניין מנבר. יתרה מזו, יש לקבוע כי הרכב מיוחד, לפי חוק עבירות שעונשן מוות, אינו מוסמך לדון בכתב האישום.
15. למרות
הניסוח החריג, הפירוש הנכון של סעיף
6
16.
יש לדחות את ההשוואה שערכו הסנגורים בין סעיף
זה לבין סעיף
17. סעיף
7
18.
בין שאר ההוראות הכלליות בא סעיף
19.
אכן, ה
20. אין חולק על הדברים החדים שנאמרו על ידי השופט שמגר בעניין דדה הנ"ל, כפי שציטט הסנגור בהרחבה בדיון. אולם, אין לדברים כל השלכה על המחלוקת שלפנינו. אכן, הסמכות של בית המשפט אינה רק לעניין קביעת החפות או האשמה והטלת העונש, אלא הסמכות נוגעת לעצם הטיפול בעניין, מתחילת הדיון ועד סופו. אולם, עקרון זה אינו משליך על השאלה, למי הסמכות. הסמכות לדון בעבירות שבגינן ניתן להטיל עונש מוות, אכן נתונה להרכב המיוחד, לפי חוק עבירות שעונשן מוות, מתחילה ועד סוף. אולם, הנאשם דנן לא הואשם בעבירה שעונשה מוות, שכן, המדינה לא טוענת להתקיימות הנסיבה המחמירה, המביאה את עבירת הסיוע לאויב, לעבירת סיוע לאויב "בתקופה שבה מתנהלות פעולות איבה". הנאשם מואשם, אפוא, בעבירה קלה יותר, שעונשה המרבי מאסר עולם.
21. אכן, צודקים גם הסנגורים, בהתאם לדברים שנאמרו בהלכת סוסן כי שאלת הסמכות לא תיגזר משיקולי יעילות, בוודאי שלא בעניין מסוג זה. אולם, אף עניין זה לא רלוונטי לענייננו. שכן הסמכות נובעת מסיווג העבירה, וכאמור, הנאשם לא מואשם בעבירה שעונשה מוות.
8
22. השתמעה טענה נוספת של הסנגורים, והיא כי אם יתברר במהלך הדיון שאכן מדובר בתקופה בה התקיימו פעולות צבאיות נגד ישראל, הרי שממילא יתברר כי בשלו התנאים להטיל עונש מוות, ועובדה זו עצמה, תעביר הסמכות להרכב מיוחד. אמנם, לפי כתב האישום, העבירות בוצעו לפני מבצע "צוק איתן" ואחריו, ולא במהלך המבצע. אולם, אף המדינה הודתה בדיון כי, לעניין חוקים אחרים, טוענת המדינה כי גם בתקופות רגיעה יחסית, נעשות פעולות איבה נגד ישראל, מתוך תחומי רצועת עזה (דברי עו"ד קישון בפרוטוקול עמ' 36 שורה 18). עם זאת, יש לקבוע כי צודקת המאשימה, כי יכולה היא לבחור את סעיף העבירה, וממילא את הסמכות. כך, יש מעשים רבים הניתנים לסיווג לפי עבירות שונות (כגון: תקיפה לשם גניבה, לעומת ניסיון לבצע שוד), ורשאית המדינה לבחור בסעיף המתאים, אף כשיטה מודעת לבחירת הערכאה המתאימה לטיב המעשה הקונקרטי. צודקת גם המדינה כי, למרות סמכות בית המשפט במסגרת סעיף 184 להרשיע בעבירות המוכחות בפניו, אין לומר כי האפשרות שנסיבות מסוימות תוכחנה, מהווה עילה לקבוע העדר סמכות. כך, אין חובתו של שופט דן יחיד, אשר מטפל באישום בהריגה, להעביר העניין להרכב שלשה, כל אימת שהוא רואה שקיימת אפשרות שתוכח "כוונה תחילה" ורצח. כך, שופט בית משפט השלום, הדן בעבירת "גרימת חבלה חמורה" אינו חייב להעביר העניין לבית המשפט המחוזי, גם אם הוא סבור כי קיימת אפשרות כי תוכח נסיבה מחמירה של ביצוע בחבורה או שימוש בנשק קר. לא כך נהגו בפועל בתי המשפט. להפך, בסמכות המדינה לנסח את כתב האישום, ומקובל שהמדינה בוררת את סעיף האישום. סמכות בית המשפט וסוג ההרכב, נקבעים בהתאם לנוסח כתב האישום.
23.
סיכומו של דבר, כתב האישום אינו
כולל טענה מפורשת כי מתקיימת הנסיבה המחמירה אשר מאפשרת לבית המשפט להטיל עונש
מוות. כתב אישום זה, כניסוחו היום, אינו מאפשר להטיל על הנאשם עונש מוות בסוף
הדרך. המדובר, אם כן, בעבירה שעונשה המרבי הוא מאסר עולם, עניין הנתון בסמכות הרכב
זה. לפיכך, נכון לאמץ את ההלכה שנקבעה בבית המשפט המחוזי בתל אביב בעניין מנבר.
"באין סמכות בידי ביהמ"ש לגזור עונש מוות - נוכח אי קיום יסוד מיסודות
"הנסיבות המחמירות" המפורטות בסעיף
24. על כן אציע לחברי לדחות את הטענה המקדמית.
|
אלון אינפלד, שופט |
השופטת ח. סלוטקי - אב"ד
9
אני מסכימה לאמור בחוות דעתו של חברי השופט א. אינפלד.
|
חני סלוטקי, שופטת |
השופט א. חזק:
אני מסכים לאמור בחוות דעתו של חברי השופט א. אינפלד.
|
אריאל חזק, שופט |
לפיכך הוחלט כאמור בחוות דעתו של השופט א. אינפלד.
הטענה המקדמית נדחית.
הראיות יישמעו במועד שנקבע.
המזכירות תעביר החלטה זו לב"כ הצדדים.
ניתנה היום, כ"ו טבת תשע"ו, 07 ינואר 2016, בהעדר הצדדים.
|
|
|
||
חני סלוטקי, שופטת אב"ד |
|
אלון אינפלד, שופט |
|
אריאל חזק, שופט |