ע"פ 7138/15 – פרופ' דרור צוקרמן נגד יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב-יפו
1
בבית המשפט העליון |
לפני: |
|
נ ג ד |
המשיב: |
יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב-יפו |
ערעור על החלטתו של בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו מיום 19.10.2015 בעפ"א 3501-10-15 שניתנה על ידי כבוד השופט ב' שגיא |
בשם המערער: עו"ד ניר בחרי
בשם המשיב: עו"ד אתי לוי
1. בפני ערעור על החלטתו של בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו מיום 19.10.2015 (עפ"א 3501-10-15, השופט ב' שגיא). בהחלטתו דחה בית המשפט המחוזי בקשה שהגיש המערער לעיכוב ביצועה של החלטת בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב-יפו מיום 24.8.2015 (תיק מספר 01-5484/15, השופט א' ברקאי), אשר אישרה צו הריסה מינהלי שהוצא כנגדו. הבקשה לעיכוב ביצועה של ההחלטה הוגשה לבית המשפט המחוזי בד בבד עם הערעור עליה.
2
2. ערעור זה נסוב על צו הריסה מינהלי שמספרו 2014-0358, אשר הוצא כנגד המערער ביום 9.9.2014 על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובניה בתל אביב-יפו (להלן: הוועדה המקומית). צו הריסה זה מורה למערער לפרק לוחות עץ שהותקנו על ידו בשטח משותף של בניין מגורים שבו יש למערער דירה. המערער עתר לבית המשפט לעניינים מקומיים בבקשה לעכב את ביצועו של צו ההריסה המינהלי שהוצא בעניינו, ובמקביל לכך פנה לוועדה המקומית בבקשה לקבל היתר שיחול על הבנייה האמורה. בית המשפט לעניינים מקומיים קיבל את הבקשה והורה על עיכובו של צו ההריסה המינהלי עד ליום 12.1.2015. ביום 11.12.2014, ולאחר שבקשתו לקבלת היתר נדחתה על ידי הוועדה המקומית, פנה המערער לבית המשפט לעניינים מקומיים בבקשה להורות על ביטולו של צו ההריסה. בד בבד, הגיש המערער ערר לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה על ההחלטה לדחות את בקשתו להיתר. ביום 24.8.2015 דחה בית המשפט לעניינים מקומיים את בקשתו של המערער להורות על ביטולו של צו ההריסה המינהלי. בית המשפט לעניינים מקומיים קבע כי יש לדחות את הבקשה הן מאחר שהיא הוגשה באיחור, והן מאחר שהבנייה אכן חורגת מהיתר הבנייה הקיים. לכך הוסיף בית המשפט לעניינים מקומיים כי קבלת הבקשה לביטולו של צו ההריסה המינהלי תביא לאיונם של הליכי התכנון והבנייה.
3. ביום 6.10.2015 הגיש המערער לבית המשפט המחוזי ערעור על החלטתו של בית המשפט לעניינים מקומיים, ובצדו בקשה לעיכוב ביצועה של ההחלטה. בערעורו הוא טען כי הבנייה מושא צו ההריסה המינהלי נבנתה כדין וכי בקשתו לביטול הצו כלל לא הוגשה באיחור, כך שיש לקיים בה דיון. בהקשר זה העלה המערער טענות כנגד קביעות שונות – משפטיות ועובדתיות – בהחלטתו של בית המשפט לעניינים מקומיים. ביום 19.10.2015 דחה בית המשפט המחוזי את בקשתו של המערער לעיכוב ביצוע צו ההריסה המינהלי, מבלי שקיים בה דיון במעמד הצדדים.
4. בהחלטתי מיום 26.10.2015 נתבקש המשיב לעדכן האם
הוא מסכים להחזרת עניינו של המערער לבית המשפט המחוזי על מנת שיקיים בו דיון במעמד
הצדדים. בהודעתו מיום 27.10.2015 עדכן המשיב כי הוא מתנגד לכך. המשיב הפנה בהקשר
זה ל
3
5. לאחר ששקלתי את הדברים, מסקנתי היא כי יש להשיב את הבקשה לבית המשפט המחוזי אשר יכריע בה, כחוכמתו, לאחר שיקיים דיון במעמד הצדדים.
6. בעיקרו של דבר, כפי שציינתי בעניין פור, על ענייננו חל הכלל בדבר החובה לקיים דיון במעמד הצדדים
בהליכים פליליים, כאמור בסעיף
7. כללים אלו קבועים בחקיקה ראשית, בעוד המשיב
ביסס את טענותיו על כללים הקבועים בחקיקת משנה. לכאורה, אם קיימת סתירה בין שני
הדינים האמורים – הרי שהבכורה נתונה לכלל הקבוע בחוק. עם זאת, אני סבורה שבכל
הנוגע לשאלה שבפניי כלל לא מתעוררת סתירה כאמור, שכן גם על-פי ה
4
8.
9. להבחנה הדיונית שעליה עמדתי זה עתה יש גם פן
מהותי. בבסיסה של בקשה לעיכוב ביצוע עומדת מחלוקת לגבי המצב החוקי החל על המקרקעין
וההצדקה למתן הצו (ומכאן – בקשה לבטל את הצו). לעומת זאת, בקשה להארכת מועד היא
בקשה שמטרתה דחיית מועד ההוצאה לפועל של הצו המנהלי מסיבות שונות, על אף שאין
מחלוקת לגבי שאלת חוקיותה של הבניה באותו מועד. בניגוד לתקנה
10. ניתן אם כן לראות כי החריג הקבוע ב
5
11. המשיב הפנה להחלטה שניתנה בעניין סלע על ידי השופט דנציגר, שבה נדחה
ערעור על החלטתו של בית המשפט המחוזי לדחות בקשה לעיכוב ביצוע של צו הריסה מינהלי,
שניתנה מבלי לקיים בבקשה דיון במעמד הצדדים. אולם, אין הנידון דומה לראייה. אותו
מקרה נסב על בקשה לעכב צו הריסה מינהלי שעמד חלוט במשך מספר שנים ואשר ביצועו נדחה
על ידי הרשות מטעמים הומניטאריים קונקרטיים. השופט דנציגר עמד
בהחלטתו על הטעמים לדחיית הערעור באותו מקרה וציין כי לא היה זה "ההליך
הראשון במסגרתו מנסים המערערים לבטל את 'רוע הגזירה' ולעכב את ביצועו של צו
ההריסה" (שם, בפסקה 23), וכן כי "לאחר שנים
כה רבות שבהן עומד על תילו מבנה שכבר נקבע כי הוא נבנה שלא כדין, סבורני כי הגיעה
השעה לבצע את צו ההריסה ואין מקום לעכבו פעם נוספת" (שם, בפסקה
24). היינו, בנסיבותיו הקונקרטיות של עניין סלע נמצא כי
המערערים ביקשו "לדחות את הקץ" באמצעות נקיטת הליכים רבים שאין בהם כל
הצדקה על פניהם, ועל כן ראוי היה לדחות על הסף את בקשתם לעיכוב ביצוע צו ההריסה
המינהלי (ראו והשוו: ע"פ 423/14 סיטון נ' עיריית תל אביב
(16.1.2014), שבו נדחתה מטעמים דומים בקשה לעיכוב ביצוע של צו הריסה מינהלי שניתן
בעניינו פסק דין חלוט, מבלי לקיים בה דיון). במבט כולל יותר יש להבין החלטה זו,
כמו גם את ההקלה ב
12. אשר על כן, עניינו של המערער יוחזר לבית המשפט המחוזי אשר יקיים בו דיון במעמד הצדדים. ביצועו של צו ההריסה המינהלי שמספרו 2014-0385 יעוכב עד הכרעה אחרת בבית המשפט המחוזי.
ניתנה היום, כ"א בחשון התשע"ו (3.11.2015).
|
|
ש ו פ ט ת |
_________________________
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח. 15071380_A03.doc גמ
