עת"א 9974/06/20 – יורי סמיונוב, נגד שרות בתי הסוהר,מדינת ישראל
|
16 יוני 2020 |
עת"א 9974-06-20 סמיונוב(אסיר) נ' שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר - זימונים ואח'
|
1
|
בפני כב' הנשיא רון שפירא
|
|
|
העותר |
יורי סמיונוב, (אסיר)
|
||
נגד
|
|||
המשיבים |
.1 שרות בתי הסוהר .2 מדינת ישראל
|
||
פסק דין |
הרקע לעתירה וטענות הצדדים בתמצית:
בפני עתירת אסיר שהגיש העותר, כאשר
לטענתו יש להורות על שחרורו של העותר שהסתמך על המצב הנוהג ביום שבו אושרה עסקת
הטיעון עליה חתם בבית המשפט המחוזי ובהתאם להחלטת ועדת השחרורים או להורות על מתן
סעד חלופי אחר בסמכותו של ביהמ"ש למימוש התכלית של ביצוע לאלתר של החלטתה של
ועדת השחרורים מיום 26.05.20. כן טוען העותר כי על המשיב לאפשר לו להשתחרר לחופשה
מיוחדת בעקבות מצב החירום השורר במדינה ובהתאם ל
העותר מרצה מאסר בפועל של 27 חודשים בניכוי ימי מעצרו (13 חודשים ו-13 ימים) בגין ביצוע עבירות של סחר בבני אדם במסגרת ארגון פשיעה, גרימה לעזיבת המדינה לשם זנות במסגרת ארגון פשיעה, סרסרות במסגרת ארגון פשיעה ואיסור פרסום בדבר שירותי זנות במסגרת ארגון פשיעה.
2
לטענתו של העותר, ביום 01.01.20 הסכים לעסקת טיעון לפיה יודה בעובדות כתב האישום המתוקן ויושתו עליו 27 חודשי מאסר בפועל בניכוי ימי מעצרו (13 חודשים ו-13 ימים), זאת בין השאר לאור תחשיב לפיו תקופת משך ימי מעצרו שווה לתקופת המאסר שהוא אמור לרצות בפועל, לאחר ניכוי מנהלי ושליש. נטען כי העותר הסתמך על הנוהג בעניין הליך הפחתת שליש ומנהלי שהיה נהוג בעת ההיא ועל קבלת האפשרות להשתחרר ממעצר לצורך הפנייתו לגמילה פיזית מסמים, ואכן ביהמ"ש המחוזי הורה על שחרורו המידי ממעצר. נטען כי העותר סיים בהצלחה את הליך הגמילה הפיזי ולאור העובדה שהדיון בביהמ"ש המחוזי נדחה לצורך שמיעת הטיעונים לעונש לעונש של כלל הנאשמים באותו תיק, ביקש העותר להתחיל טיפול גמילה ארוך טווח בקהילה טיפולית וזאת למשך תקופת הביניים עד לסיום ההליך המשפטי בתיק ומתן גזר דין. נטען כי ביהמ"ש המחוזי נעתר לבקשת העותר והוא החל טיפול בקהילת מלכישוע.
העותר טוען כי ביום 26.04.20 ניתן גזר דין בביהמ"ש המחוזי והמועד לתחילת ריצוי העונש נקבע ליום 10.05.20. ביהמ"ש המחוזי דחה את בקשת העותר לעיכוב חזרתו לבית הסוהר וזאת במטרה להמשיך את הטיפול במלכישוע עד לשלב טיפולי ראשון וכדי להמתין לחידוש הליך המיון בשב"ס עובר לכניסה לבית הסוהר (אשר הופסק מפאת נגיף הקורונה). נטען כי העותר התייצב לריצוי עונש המאסר בבית המעצר קישון ביום 10.05.20 ובטופס ת/903 שהודפס ביום 17.05.20 נכתב "ת. מנהלי 2/3: 11/05/2020". העותר הגיש בקשה להבאתו בפני ועדת שחרורים, שהתכנסה ביום 26.05.20 ונעתרה להורות על שחרורו של העותר בהתאם לתכנית רשא לקהילה הטיפולית מלכישוע "מדלת לדלת". נטען כי ביצוע ההחלטה עוכב לבקשת המייצג מטעם פמ"ח שהודיע ביום 31.05.20 כי אין בכוונת המדינה להגיש עתירה כנגד החלטת ועדת השחרורים. בעקבות כך ניתנה החלטת פתקית על גבי הודעת המדינה על ידי ראש ועדת השחרורים "שב"ס ינהג בהתאם להחלטה מיום 26.05.20".
העותר טוען כי פנה באמצעות בא
כוחו לשב"ס בבקשה למימוש החלטת ועדת השחרורים או קבלת חופשה לפי
לטענת העותר יש לשחררו כעת
בהתאם להחלטת ועדת השחרורים או להוציאו לחופשה מיוחדת על פי
3
המשיב טוען כי החלטת ועדת
השחרורים תקוים ככתבה וכלשונה, קרי, נוכח מועד שחרורו המוקדם ב-2/3 צפוי העותר
להשתחרר ממאסרו ביום 24/09/20. נטען כי אין בסיס לטענה בדבר אינטרס
ההסתמכות/ציפייה ביחס למועד סיום מאסרו, בין בדרך של קבלת שחרור מוקדם אם לאו, בין
בצירוף שחרור מנהלי, אם לאו. כן נטען כי דין העתירה להידחות בהינתן העובדה כי לעת
הזו ומזה מספר חודשים תפוסת האסירים אינה עולה על תקן הכליאה ולכן אין כלל שחרור
מנהלי ואין קיום לתאריך ה-2/3 בניכוי מנהלי, קרי, 11/05/20. נטען כי שחרור מנהלי
אינו זכות מוקנית לאסיר, אלא הנאה עקיפה ממחסור מערכתי נקודתי במקומות כליאה
לאסירים. בימים אלה, על רקע ירידת מצבת האסירים לא מתבצע שחרור מנהלי. כמו כן,
נטען כי
דיון והכרעה:
לאחר שבחנתי את טענות הצדדים ואת המסמכים שהוצגו לעיוני הגעתי למסקנה כי אין מקום לקבל את העתירה שכן לא נפל פגם המצדיק התערבות בהחלטת המשיב או בהתנהלותו.
העותר מלין על כך שלא השתחרר שחרור מנהלי, כאשר לטענתו הסתמך על כך בעת ההודאה וההסכמה לעסקת הטיעון במהלך הדיון בתיק הפלילי. יש לקבל טענת המשיב לעניין זה. שחרור מנהלי איננו זכות מוקנית לאסיר.
סעיף
גם בכל
הנוגע ל
4
ניתן להבין את התחושה הלא נעימה
של העותר, אשר טוען כי בשל שחרור אסירים בהתאם ל
כפי שציין המשיב, החלטת ועדת
השחרורים תקוים ככתבה וכלשונה, קרי, נוכח מועד שחרורו המוקדם ב-2/3 צפוי העותר
להשתחרר ממאסרו ביום 24/09/20. כאמור לעיל, אין בסיס לטענת העותר בדבר אינטרס
ההסתמכות/ציפייה ביחס למועד סיום מאסרו בצירוף שחרור מנהלי, שכן אין מדובר בזכות
קנויה וההחלטה בנוגע לשחרור מנהלי מתקבלת "ביום הקובע" ולא מראש. לעת
הזו, מאחר שתפוסת האסירים אינה עולה על תקן הכליאה ולכן אין כלל שחרור מנהלי, אין
קיום לתאריך ה-2/3 בניכוי מנהלי, עליו טוען העותר שהסתמך. העותר ישתחרר בהתאם
להחלטת ועדת השחרורים. בנוסף, כאמור,
ער אני לתחושה שאינה נוחה הנוצרת מהמצב בו שחרורים מנהליים מובילים לתוצאה לפיה משוחררים אסירים שיתכן ובנתוניהם האישיים לא היו זכאים להקדמת שחרורם בעוד שאחרים נשארים בין חומות הכלא. אלא שזה המצב הנוהג עקב יישום הוראות החוק. ככל שמבקש העותר לתקוף את ההליך והשיטה של קיום שחרורים מוקדמים עקב מצב תפוסת בתי הכלא, או את הוראות החוק המסדירות את ההליך, נראה שהדבר צריך להעשות בעתירה שונה כאשר המשיבים יהיו אחרים.
בסיכומו של דבר, אין מקום לקבוע כי החלטת המשיב, בהתאם למצב החוקי הקיים, אינה סבירה או כי יש מקום להתערב בה. המשיב נהג על פי הוראות הדין והתקנות ולא נפל בהחלטתו פגם המצדיק את התערבותו של בית המשפט. עוד יצוין כי ככל שהעותר מבקש לתקוף את הוראות הדין ואת התקנות לשעת חירום, שעל פיהן נהג המשיב, זו לא האכסניה לשמוע טענות אלה ושב"ס הוא לא המשיב הנכון.
מהטעמים שפורטו - העתירה נדחית.
המזכירות תעביר עותק לב"כ הצדדים וכן לעותר באמצעות שב"ס.
ניתן היום, כ"ד סיוון תש"פ, 16 יוני 2020, בהעדר הצדדים. |
רון שפירא, נשיא |
