עפ"ת 7075/03/15 – מדינת ישראל נגד תומר סגרון
בתי המשפט |
|
בית משפט מחוזי באר שבע |
עפ"ת 7075-03-15 04 נובמבר 2015 |
לפני: כבוד השופטת טלי חיימוביץ |
1
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||
פסק דין |
|
|||||||||||||||||
ערעור המדינה על הכרעת דין של בית משפט השלום
לתעבורה בבאר שבע (כב' השופטת א. גרבי) בתיק פ"ל 2085-06-13 מיום 6.11.14,
במסגרתה זוכה המשיב מעבירות של נהיגה בזמן פסילה, לפי סעיף
2
כתב האישום ייחס למשיב עבירות של נהיגה בפסילה ונהיגה על ידי בלתי מורשה, לאחר שנהג במספר מועדים, על כביש, בטרקטור משא מסוג טומקאר (להלן: "הטומקאר"), למרות שרישיון הנהיגה שלו נפסל על ידי בית משפט במסגרת בפ"ת 10016-03-11, והפסילה סווגה באופן שהותר לו לנהוג על טרקטור, בת.ד. 10015-03-11 (להלן: "החלטת סיווג הפסילה" ו"התיק הקודם").
המשיב לא חלק על עצם הנהיגה במועדים נשוא כתב האישום, וגם לא על נוסח החלטת סיווג הפסילה. המחלוקת התמקדה בשאלה, האם בנהיגה בטומקאר על הכביש, הפר המשיב את החלטת סיווג הפסילה, או נהג כבלתי מורשה.
בית המשפט קמא נימק את הזיכוי בנימוקים הבאים:
1. הבקשה לסיווג הפסילה גילמה את הסכמת ב"כ הצדדים, לפיה, הפסילה תסווג באופן שהמשיב יורשה ללמוד נהיגה ולהוציא רישיון נהיגה לטרקטור (רכב בדרגה 1). בעקבות ההסכמה, ניתנה החלטת סיווג הפסילה, והמשיב עבר טסט וקיבל רישיון דרגה 1, המתיר נהיגה במספר כלי רכב, כולל טרקטור וטרקטור משא.
2. החלטת סיווג הפסילה נוסחה כך, שהמשיב יהיה רשאי לנהוג בטרקטור אם יעמוד במבחן של משרד הרישוי.
3. רכיב הפסילה בהחלטת הסיווג אינו "גובר" על דרגת רישיון הנהיגה שהנפיק משרד הרישוי, מהטעם שבקשת המשיב לסיווג, הוגשה תוך ציון מפורש של דרגת הרישיון. הבקשה הוגשה בהסכמת המערערת, ואושרה על ידי בית המשפט, תוך ציון ההסכמה.
4. גם אם התכוון בית המשפט בהחלטת סיווג הפסילה, לסווג את הפסילה לטרקטור בלבד, בפועל החזיק המשיב ברישיון בדרגה המתירה נהיגה גם בטרקטור משא. לכן, לכל היותר, ניתן לייחס לו עבירה של נהיגה בניגוד לתנאי הרישיון, לאחר שנהג על כביש.
5.
הנהיגה על הכביש אשר אסורה למחזיק רישיון
דרגה 1, מקימה עבירה בניגוד לתקנה
המערערת מלינה על קביעות אלה, וטוענת, כי
החלטת סיווג הפסילה מתירה נהיגה בטרקטור בלבד, ולא ניתן לקרוא לתוכה היתר לנהוג
בכלי רכב אחרים המפורטים בתקנה
3
אין לקבל את קביעת בית המשפט קמא, לפיה נהיגה על כביש, היא נהיגה בניגוד לתנאי הרישיון. על פי תקנה 179, רישיון מדרגה 1 מתיר נהיגה בטרקטור משא שלא על כביש. לכן, שעה שנהג המשיב בטומקאר על כביש, לא היה בידו רישיון נהיגה תקף לנהיגה על כביש, שהוא רישיון מדרגה B, ומכאן שנהג כבלתי מורשה. ב"כ המערערת מצביע על תקנה 39 ג(1) לתקנות, אשר קובעת הגבלה דומה (איסור נסיעה על כביש) לגבי טרקטורון. אלא שההבדל הוא שתקנה 39ג(1) מצויה בפרק השני של חלק ב' שכותרתו "התנהגות בדרך", ואילו תקנה 179(6) מצויה בפרק שכותרתו "רישיונות והיתרים". ולכן, נהיגה על כביש, ככל שמדובר בטרקטור משא, היא נהיגה בחריגה מהרישיון. גם בית המשפט קמא ציין בהכרעת הדין, כי כדי לנהוג בכביש, היה על המשיב להחזיק רישיון נהיגה בדרגה B, ומכאן, שלא היה מורשה לנהוג בכביש.
ב"כ המשיב מתנגד לקבלת הערעור, והפנה לסיכומים אותם הגיש לבית המשפט קמא.
לטענתו, רישיון הנ ג דרגה 1 ניתן כדין על ידי משרד הרישוי, והוא כולל טרקטור משא. מכאן, שהמשיב לא היה בלתי מורשה עת נהג בטרקטור משא, למעט הנהיגה על הכביש, שמהווה לכל היותר חריגה מתנאי הרישיון.
בנוסף, טרקטור משא הוא סוג של טרקטור, על פי הגדרתו. כך שכאשר צויין בבקשה המוסכמת לסיווג הפסילה, כלי רכב מסוג טרקטור, ורישיון דרגה 1, די בכך היה לאפשר למשיב לנהוג בטרקטור משא.
ועוד, סעיף 179 לתקנות, המגביל נהיגה בכביש, חל רק על נהגים בלתי מורשים לנהיגה ברכב פרטי (בדרך כלל נערים בני 16). המשיב אמנם נפסל באופן זמני, אך עדיין מורשה לנהיגה ברכב פרטי.
דיון
בתאריך 10.7.12 לאחר שנפסל רישיון הנהיגה של המשיב עד תום ההליכים, הוגשה על ידי ב"כ המשיב בקשה בהסכמה, בזו הלשון:
"... 3. המבקש קיבל לאחרונה הצעת עבודה, אך לצורך עבודתו זקוק לרישיון נהיגה לטרקטור, ואין באמתחתו רישיון מסוג זה.
4. נציג המדינה עו"ד סיגל הסכים כי פסילתו של המבקש עד תום ההליכים תסווג כך שיוכל ללמוד נהיגה אצל מורה נהיגה מוסמך, ולקבל ממשרד הרישוי רישיון נהיגה לטרקטור כחוק (רכב בדרגה 1).
4
5. בנסיבות אלה מתבקש בית המשפט להורות כי פסילתו עד תום ההליכים של המבקש תסווג, כך שיוכל ללמוד נהיגה על טרקטור, ולהוציא רישיון כנדרש במשרד הרישוי."
כב' סגן הנשיאה, השופט לנדסמן, קיבל את הבקשה, וקבע:
"בהסכמת פמ"ד, אני מסווג את הפסילה באופן שהנ' יהיה רשאי ללמוד נהיגה על טרקטור באמצעות מורה מוסמך, להבחן ואם יעבור "טסט" יהיה רשאי לנהוג על טרקטור."
הדברים ברורים. המשיב הוא אשר ביקש לסווג את הפסילה לטרקטור, ואף הסביר כי הוא זקוק לו לצורך עבודתו. האמירה "רכב בדרגה 1", אינה יכולה להתפרש מחוץ להקשר, בפרט לא, כאשר מי שניסח את הבקשה הוא ב"כ המשיב עצמו.
כך שלא ניתן לטעון כי המשיב סבר, או היה רשאי לסבור, כי הסיווג שקיבל כולל כלי רכב נוספים חוץ מטרקטור, או שהוא כולל את כל כלי הרכב שמנויים ברישיון דרגה 1.
האמירה "רכב בדרגה 1" מסבירה איזה סוג רישיון נדרש לטרקטור, וגם היא לא ניתנת לקריאה מחוץ להקשר, שהרי זהו סוג הרישיון שנדרש לצורך נהיגה בטרקטור.
העובדה שהוצא למשיב רישיון דרגה 1, אינה משנה מאומה, שכן הסיווג בהחלטה היה לנהיגה בטרקטור בלבד, לבקשת המשיב. בית המשפט אשר מטיל פסילה, רשאי על פי סעיף
|
כל זאת, ביחס לידיעתו הסובייקטיבית של המשיב, את המותר והאסור לו.
אוסיף ואומר, כי הטיעון לפיו גם טרקטור משא הוא טרקטור, ולכן נכלל בהוראת הסיווג, אינו מקובל עלי.
העובדה שהגדרת טרקטור משא, נגזרת מהגדרת טרקטור, אינה הופכת אותם לכלי רכב זהים, שכן הגדרות רבות בפקודה נגזרות מתוך הגדרה אחרת. ישנם גם כלי רכב שהגדרתם זהה, כגון אופנוע, אך סוג הרישיון הנדרש עבורם משתנה בהתאם לנפח המנוע.
תקנה
5
על כן, אין סיבה אובייקטיבית לראות במילה "טרקטור", ככוללת כלי רכב אחרים, דוגמת טרקטור משא. מכאן, שהמשיב הפר את הוראת הסיווג ונהג ברכב עת היה פסול לנהיגה.
גם בסוגית הנהיגה על הכביש, דעתי כדעת המערערת, כי מדובר בנהיגה בלתי מורשית, ולא בחריגה מתנאי רישיון.
האיסור לנהוג בכביש בטרקטור משא, הוא חלק מהגדרת יסודות הרישיון, בדומה למשקל רכב מנועי או מספר הנוסעים בו, או נפח המנוע באופנועים. לצורך נהיגה על כביש עם טרקטור משא, נדרש רישיון מסוג B שלא היה אותה עת בידיו של המשיב.
זאת להבדיל מהוראות דומות, ביחס לטרקטורון או
רכב שטח, בתקנות
אשר על כן, אני מקבלת את הערעור, ומרשיעה את המשיב, בנוסף, גם בעבירה של נהיגה בפסילה.
התיק יוחזר לבית המשפט קמא לגזירת עונשו של המשיב.
ניתן והודע היום, כ"ב חשוון תשע"ו, 04 נובמבר 2015, בהעדר הצדדים.
