ה"ת 61726/06/16 – דורון יפרח נגד משטרת ישראל – תחנת נהריה
בית משפט השלום בקריות |
|
|
|
ה"ת 61726-06-16 יפרח נ' משטרת ישראל - תחנת נהריה
תיק חיצוני: מספר תיק חיצוני |
1
בפני |
כבוד השופטת פנינה לוקיץ'
|
|
מבקש |
דורון יפרח
|
|
נגד
|
||
משיבה |
משטרת ישראל - תחנת נהריה
|
|
החלטה |
בפני בקשה להורות למשיבה להשיב לידי המבקש מחשבים וכספים (בסך 2,300 ₪) שנתפסו על ידי המשיבה בעת ביצוע חיפוש, עפ"י צו בית המשפט, בבית עסק המצוי ברחוב לוחמי הגיטאות 13, בנהריה (להלן: "בית העסק"), ביום 21.6.16.
אין מחלוקת בין הצדדים ביחס למרבית התשתית העובדתית הנצרכת לצורך הדיון והיא כדלקמן:
1. החיפוש בוצע לאחר שהוצא צו בית משפט על סמך מידע שהוצג בפניו, המעלה חשד סביר בי בבית העסק מתנהל עסק המשמש להימורים בלתי חוקיים.
2. במהלך החיפוש נתפסו המחשבים (ומסכיהם), הכסף, מכשיר טלפון נייד ומפתח לבית העסק (הטלפון והמפתחות הוחזרו בנתיים למבקש).
3. בעקבות הליך החיפוש ננקטו שני הליכים:
ביום
23.6.26 הגישה המשיבה בקשה למתן צו למניעת פעולות לפי סעיף
ביום 29.6.16 הגיש המבקש את הבקשה בפני.
2
4. ביום 29.6.16 בעקבות דיון בפני כב' השופט טורס הגיעו הצדדים להסכמה לפיה הצו הארעי שניתן יצומצם כך שיאסר על המבקש לבצע פעולות הכנה לעסק, וממילא לפתוח עסק, והכל ביחס לעסק הטעון רישוי, תוך שניתנה הצהרת המשיבה כי לטעמה עסק מסוג "קפה אינטרנט" הינו עסק הטעון רישוי.
5. עולה מפרוטוקול הדיון בבקשת המשיבה כי הסכמה זו באה על רקע הסכמת המשיבה כאן כי פעולות החקירה שביצעה עד לאותו השלב, לרבות החיפוש, העלו כי לא נמצא בסיס לחשד סביר כי במקום התקיים (בלשון עבר) עסק המשמש להימורים בלתי חוקיים, אלא שלטענת המשיבה כאן נעשו פעולות הכנה לעסק כזה שעמד להפתח בימים הקרובים. מנגד, הועלתה טענה מפי המבקש כי היה בכוונתו לפתוח עסק למשחקי קלפים בלבד, והמחשבים שנתפסו היו מאוחסנים במחסן במסגרת שלבי הכנת בית העסק. הוא הוסיף בדיון (כמו גם בהודעתו במשטרה) כי מאחר וסבר שעסק למשחקי קלפים אינו טעון רישוי לא פנה לקבלת רישיון לגביו, ורק לאחר שהבין, מקצין הרישוי של המשיבה, כי יתכן והוא טועה בהבנתו זו, פעל מולו לבירור שאלת הצורך ברשיון קודם לפתיחת העסק והתעתד לפעול לקבלתו, במידת הצורך, קודם לפתיחת העסק.
6. מצב
הדברים אם כן הוא כזה שהחשד שעליו בוסס החיפוש והתפיסה במהלכו, לפיו בבית העסק
מתקיים (בלשון עבר והווה) מקום להימורים בלתי חוקיים, אינו קיים עוד, אולם לטענת
המשיבה קיים לה יסוד סביר להניח כי עומדים לעבור עבירה באמצעות המחשבים והכספים
שנתפסו, שהם עבירה של משחקים אסורים, ולפיכך היא זכאית להמשיך ולהחזיק בתפוסים
מכוח הוראת סעיף
יתירה
מכך, לטענת המשיבה, מאחר ועפ"י חוות דעת המצויה בידיה המדובר במחשבים שאינם
יכולים לשמש לכל שימוש אחר, מלבד קיום משחקים אסורים, הרי שאין מקום להורות על
החזרתם לידי המבקש, שכן ניתן לייחס למבקש עבירה לפי סעיף
3
7. מנגד
טוען המבקש כי הוראת סעיף 32(א) אינה זו החלה בענייננו, שכן קיימת הוראת חוק
ספציפית העוסקת בסמכויות התפיסה של המשיבה כאשר מדובר ב"משחקים אסורים",
היא הוראת סעיף
8. בפתח הדיון בטענות הצדדים, אביא את ההוראות הרלבנטיות לדיון בפני:
סעיף
"היה לשוטר יסוד סביר להניח כי כלים או מכשירים, כרטיסים או כל דבר אחר שימשו לארגונם או לעריכתם של משחק, הגרלה או הימור אסורים, רשאי הוא לתפסם, ורשאי הוא לתפוס כספים, או דבר אחר, שהיה לו יסוד סביר להניח שנתקבלו כתוצאה מארגון המשחק, ההגרלה או ההימור האסורים או מעריכתם".
בהתאם להוראה זו יכול שוטר, שהיה לו יסוד סביר להניח, כי חפצים כלשהם שימשו לעריכת הימורים אסורים, רשאי הוא לתפוס את אותם חפצים. סעיף 235(ג) קובע את אפשרות חילוט אותם מכשירים וכספים אף ללא הרשעה של אדם בעבירות בשל המשחק האסור על בסיס אותו "יסוד סביר להניח".
מאידך בסעיף 32 לפסד"פ נאמר:
"(א) רשאי שוטר לתפוס חפץ, אם יש לו יסוד סביר להניח כי באותו חפץ נעברה, או עומדים לעבור, עבירה, או שהוא עשוי לשמש ראיה בהליך משפטי בשל עבירה, או שניתן כשכר בעד ביצוע עבירה או כאמצעי לביצועה.
4
(ב) על
אף הוראות פרק זה, לא ייתפס מחשב או דבר המגלם חומר מחשב, אם הוא נמצא בשימושו של
מוסד כהגדרתו בסעיף
(ׁב1) נתפס מחשב שאינו בשימוש של מוסד כהגדרתו בסעיף קטן (ב) וניתן להפרידו מדבר המגלם חומר מחשב, והמחשב אינו דרוש לצורך חילוטו או הגשתו כראיה לבית המשפט, תחשיב המשטרה את המחשב לאדם שממנו נלקח בתוך 30 יום מיום תפיסתו, ואולם רשאי בית משפט שלום לצוות על הארכת התקופה האמורה לתקופה שלא תעלה על 30 ימים, ולחזור ולצוות על כך מעת לעת."
מכאן שסעיף 32 לפסד"פ מקנה סמכות למשטרה לתפוס חפץ, לרבות מחשב, גם באם החשד המקנן הינו רק ביחס לכוונה עתידית לעבור דבר עבירה, אולם זאת בכפוף להוראות סעיפים 32(ב) ו-(ב1), כאשר הראשון מתיחס למחשב "מוסדי" (ולא נטען כי כאלה הם המחשבים כאן) והשני למחשב שאינו "מוסדי".
9. עיינתי
היטב בטענות הצדדים ובפסיקה אליה הפנו הצדדים, ואני סבורה, שלא כטענת המבקש כי
מערכת הדינים החלה על ענייננו הינה דווקא זו הקבועה בפסד"פ ולא בסעיף
"שני דברי
חקיקה רלוונטיים לכאורה לענייננו. האחד,
5
10. הנה כי כן,
ביהמ"ש העליון בהלכת עובדיה, על אף שלא נדרש שם להכריע בסוגיית היחס בין
סעיפי הפסד"פ לבין הוראת סעיף
למעשה די בדברים אלו
בכדי להביא לדחיית הטענה המרכזית של המבקש לפיה סעיף
ההפניה לנקבע
בבש"פ 9639/11 דניס נ' מ"י (5.3.12) ולנפסק שם כמחזק את טיעון
המבקש כי סעיף
דווקא מקביעות בית
המשפט שם עולה בבירור כי הדין הספציפי החל ביחס למחשבים הינו זה שנקבע בסעיפי
הפסד"פ (שם ההתיחסות היתה לסעיף 32(ב) בלבד אולם יש לזכור שקיימת גם הוראת
סעיף
11. מכאן, שביחס לשאלה המרכזית שבמחלוקת, אני מסכימה עם עמדת המשיבה כי הוראות סעיף 32 ממשיכות לחול ביחס למחשבים, בהתאם למגבלות הקבועות בו באשר לתפיסתם, בין אם מדובר במחשבים שהחשד הוא ששימשו לדבר עבירה, ובין אם החשד הוא שעומדים לעבור בהם עבירה.
12. האם מכאן נגזרת דחיית הבקשה? אינני סבורה שכך הם פני הדברים.
6
בצדק הפנה ב"כ המבקש לנפסק בהלכת עובדיה, שם נדון ענין תפיסה של ציוד (לא מחשבים) שמובהק מיועד לשמש ל"משחקים אסורים" (שולחנות קזינו, כיסויים, ז'יטונים וכד'), ואשר לא היתה מחלוקת כי הם נתפסו מכוח החשד הסביר כי הם עומדים לשמש לקיום משחקים אסורים, בעוד שהמבקש טען כי הם מיועדים לייצוא. שם תיק החקירה נגנז מחוסר ראיות מספיקות, ובית המשפט הורה על השבת התפוסים לידי המבקש בהעדר בסיס להמשך החזקתם ע"י המשטרה, ומשנקע כי החפצים עצם אינם אסורים להחזקה עפ"י חוק (סעיף 15 לפסק הדין).
מכוח קל וחומר טוען המבקש, כי מקום בו מדובר במחשבים, שיכולים להיות להם שימושים אחרים, לגיטימיים, אין לקבל את חוות הדעת מטעם המשטרה המצויה בתיק המשטרה כ"כזה ראה וקדש", ואין מקום לקבוע, א-פריורי וללא אפשרות לבירור הענין, כי מדובר בחפצים האסורים להחזקה עפ"י חוק (קודם שנעשה בהם שימוש לא חוקי כאמור). יתירה מכך, מקום בו המבקשת איננה מצהירה כי בכוונתה להגיש כתב אישום כנגד המבקש (ועל מה תגיש בהעדר ראיות לקיום משחקים אסורים, אלא רק ראיות, לטעמה, לכוונה כזו...), או כי המחשבים דרושים לצורך מיצוי החקירה (שכן חוות דעת ביחס אליהם כבר הוגשה) אין לה סמכות להמשיך ולהחזיק בתפוסים מקום שממילא אין לה סמכות לחלטם ללא הגשת כתב אישום.
13. בהקשר זה אני מסכימה לחלוטין עם ב"כ המבקש, ואני סבורה כי הוראת סעיף 32(ב1) מטרתה בדיוק להסדיר סוגיה מעין זו. הוראה זו מגבילה את הסמכות לתפוס מחשבים למשך 30 יום, כאשר מטרת התפיסה הינה מיצוי החקירה לגבי מחשבים. לאחר השלמת החקירה שלגביה נדרשים המחשבים, ובהעדר סמכות לחלט את המחשבים ללא הרשעה (שכן הוראת 235 כאמור לא חלה במקרה דנן), יש להחזירם למבקש.
ב"כ
המבקשת לא הצביע על הוראה המקנה למשיבה סמכות מניעתית במובן זה שהיא רשאית
לתפוס חפצים, שאין איסור על החזקתם עפ"י דין, על מנת למנוע מימוש כוונה
עתידית לעשות שימוש באותם חפצים לצורך ביצוע עבירה. מדובר בסמכות רחבה, אשר יתכן
ויש הגיון לתיתה גם לגבי מחשבים בסיטואציות ספציפיות כמו זו שבפני, אולם בהעדר
הוראת חוק המקנה סמכות כזו, ולאור הוראת סעיף
7
14. אחזור ואציין כי המשיבה לא טענה כי יש לה צורך בהמשך החזקת התפוסים לצורך השלמת החקירה, ואף לא הצהירה שבכוונתה להגיש כתב אישום כנגד המבקש בגין החזקת מקום לקיום משחקים אסורים, שכן במצב הקיים במקרה זה, לא התגבשו היסודות המינימליים לכתב אישום כזה, מקום בו טרם הוחל בפעילות במקום. עם כל הרצון הטוב, למשיבה אין סמכויות מעבר לאלו שהוקנו לה בחוק ובהעדר הצבעה על מקור סמכות להמשיך ולהחזיק בתפוסים (עד מתי?) אין די באמירות ש"לא יעלה על הדעת" לשחררם לידי הבעלים שלהם.
על מנת שלא ישתמע אחרת מהחלטה זו, ברור כי מקום בו יתגבש חשד מספק להפעלת בית העסק למשחקים אסורים, המצב יהא שונה בתכלית, אולם משמוסכם כי טרם התגבש חשד כזה, ולפיכך לא מצאתי שקיימת למשיבה סמכות להמשיך ולהחזיק בתפוסים, על אף שתפיסתם מלכתחילה היתה כדין.
לפיכך אני מורה על החזרת התפוסים, הן המחשבים והן הכסף, למבקש וזאת לכל המאוחר עד ליום 21.7.16, אלא באם עד למועד זה תנתן החלטה שיפוטית שתיעתר לבקשה מנומקת להארכת מועד שתגיש המשיבה בהתאם להוראת סעיף 32(ב1) לפסד"פ, תוך הסבת תשומת השופט שידון בה לנימוקי החלטה זו (ככל שזו תוגש).
תיק החקירה יוחזר לב"כ המשיבה במזכירות בית המשפט.
ניתנה היום, ז' תמוז תשע"ו, 13 יולי 2016, בהעדר הצדדים.
