ה"ת 54822/06/16 – איאד אזברגה נגד משטרת פתח תקווה
בית משפט השלום בפתח תקווה |
|
|
|
ה"ת 54822-06-16 אזברגה נ' משטרת פתח תקווה
תיק חיצוני: מספר תיק חיצוני |
1
בפני |
|
|
|
איאד אזברגה
|
|
נגד
|
||
משיבה |
משטרת פתח תקווה
|
|
|
||
החלטה |
1. בפניי בקשה להחזרת תפוס, לפי סעיף
2. הבקשה מתייחסת לרכב פורד, מ.ר 3502162 (להלן: "הרכב"), אשר נתפס ביום 22.5.16 בחשד שהמבקש השתמש בו לביצוע עבירה של הסעת תושב זר השוהה בישראל שלא כחוק. המבקש שוחרר בערבות, ואולם רכבו נתפס ע"י המשיבה ומוחזק בידיה עד היום.
3.
לטענת המבקש, הרכב מוחזק שלא כדין, היות
שסמכות תפיסתו הינה מכוח סעיף
המבקש טוען, בהתבסס על פסיקה, כי על תפיסת הרכב להיעשות במסירת
הודעה בכתב המפרטת את סמכות התפיסה ומועדיה. במידה ולא נמסרה הודעה בכתב, יפעל
הספק לטובת המבקש והמשמעות היא שסמכות התפיסה קמה מכוח ה
2
4. המשיבה התנגדה לבקשה. לשיטתה, מדובר ברכב ששימש לביצוע עבירה של הסעת שוהים בלתי חוקיים, ומשמדובר במי שנתפס מסיע שוהים בלתי חוקיים פעמיים בתקופה האחרונה באמצעות הרכב נשוא הבקשה, והתיקים מצויים בפרקליטות לצורך עיון טרם הגשת כ"א ובקשת חילוט במסגרתו, אין מקום להחזיר את הרכב, אלא בתנאים.
המסגרת הנורמטיבית
5.
סעיף
"היה לשוטר יסוד סביר לחשד כי נעברה עבירה לפי סעיף קטן (ג) או (ג5) וכי מתקיים האמור באחת הפסקאות שלהלן, רשאי הוא למסור לנהג הרכב שבו נעברה העבירה או לבעל הרכב כאמור הודעה האוסרת את השימוש ברכב לתקופה שלא תעלה על 30 ימים (להלן - הודעת איסור שימוש), וליטול את רישיון הרכב לאותה תקופה..."
על פי סעיף זה, רשאי שוטר להוציא הודעת איסור על שימוש ברכב למשך 30 יום, כאשר יש לו יסוד סביר לחשד שנהג הרכב הסיע שוהה בלתי חוקי.
6.
סעיף
"רשאי שוטר לתפוס חפץ, אם יש לו יסוד סביר להניח כי באותו חפץ נעברה, או עומדים לעבור, עבירה, או שהוא עשוי לשמש ראיה בהליך משפטי בשל עבירה, או שניתן כשכר בעד ביצוע עבירה או כאמצעי לביצועה".
בהתאם לסמכות זו, אפוא, קיימות מספר עילות חלופיות המצדיקות תפיסת חפץ ע"י שוטר, והן: אם קיים יסוד סביר להניח כי באותו חפץ נעברה עבירה, או עומדים לעבור עבירה, או שהיווה אמצעי לביצועה, או אם הוא עשוי לשמש ראיה בהליך משפטי בשל עבירה וכן אם החפץ ניתן כשכר בעד ביצוע העבירה.
3
7.
משנתפסו החפצים, רשאי המבקש לבקש את השבתם
מכוח סעיף
8. עיון בסעיפי ה
דיון והכרעה:
9.
ב"כ המבקש טענה בפניי, כי ככל שקיים ספק
מה הוא המסלול לפיו בחרה המשטרה לתפוס את הרכב, ה
10. אין דעתי
כדעת ב"כ המבקש, ואני סבורה כי הוראות סעיף
11. כפי שהובהר
לעיל,
בחלק מן המקרים,
קובעות הוראות אלו, הוראות ספציפיות ומחמירות יותר בעניין כלים והסדרים הקיימים
כבר ב
4
12. כך, סעיף
כעולה מהוראות הסעיף, סמכות זו אין עניינה בתפיסת הרכב עצמו, כי אם מדובר בסמכות נוספת ונפרדת, דרקונית פחות מתפיסת הרכב, המתמצה באיסור השימוש ברכב לתקופה מוגבלת, בעוד הרכב עצמו נותר בחזקת החשוד.
סעיפי המשנה הבאים מוסיפים וקובעים הוראות שונות בדבר יישומה של סמכות זו, ואף מפרטים את סמכותו של בית המשפט, בצד עונשים אחרים המוטלים על מי שהורשע בדינו בעבירות אלו, לאסור על השימוש ברכב לתקופה שלא תעלה על שישה חודשים.
בכלל זאת, נקבע כי יש למסור לבעל הרכב הודעה על איסור השימוש בו וכיו"ב. הסדרים אלו נדרשים ומתחייבים, להשקפתי, מהעובדה שהרכב נותר בידי בעליו. מקום בו נתפס הרכב, עוד אין צורך להודיע לבעליו כי נאסר עליו השימוש בו, באשר הוא מוחזק ע"י המשטרה וממילא אין בעליו יכול לעשות בו כל שימוש.
13. הנה כי כן,
להבנתי, הסמכות הקבועה בסעיף
האפשרות הקיימת
בסעיף
14. ברע"פ 4105/06 ג'אבר נ' מדינת ישראל
(2.1.07) דן בית המשפט העליון ביחס שבין ה
יפים לעניין הדברים הבאים, שנקבעו שם:
5
כלל הפרשנות
הוא, כי חוק ספציפי גובר על חוק כללי. ואולם, דומה כי בענייננו אין המדובר במקרה
ה"נקי" של חוק ספציפי הגובר על חוק כללי, שהרי אם תאמר כן, ייצא שעובר
העבירה בפעם הראשונה ייפטר בגלל הוראת ה
15. ועוד, בהמשך הדברים, הוער באותו עניין אגב אורחא בעניין
ההוראות שקבע
"אשר
להוראות בסעיף
16. דברים אלו יפים, בשינויים המחויבים, גם לענייננו.
להשקפתי,
המחוקק, בקובעו ב
יחד עם זאת,
בהתחשב בתכליתו של
6
17. משמעות הדבר היא, כי בצד סמכותה להורות על איסור השימוש ברכב
מכוח הוראות ה
18. לא נעלם מעיניי קיומה של דעה אחרת, הבאה לידי ביטוי בהחלטות אליהן הפנתה ב"כ המבקש (ה"ת 49116-06-13 אלדבסאן נ' משטרת רמלה; ה"ת 13938/03/12 לוי נ' משטרת ישראל - שתיהן החלטות של בית משפט השלום ברמלה, כב' השופט אבו שחאדה), אלא שדעתי, כאמור, שונה.
דעתי היא כי
הסמכות הקבועה בסעיף
משתפסה
המשטרה את הרכב, ועל כך אין חולק, הרי שהפעילה את סמכות התפיסה העומדת לה מכוח
ה
19. כעת יש לבחון אם אכן הייתה המשטרה מוסמכת, בנסיבות העניין,
לתפוס את הרכב מכוח הסמכות הקבועה בסעיף
20. כידוע, בהתאם לסעיף
21. עיינתי בחומר החקירה, ונחה דעתי כי אכן מתקיים חשד סביר כאמור.
7
22. המבקש עוכב ע"י המשטרה כאשר הוא מסיע, ברכב נשוא הבקשה, 11 נוסעים וביניהם שני נוסעים ללא אישורי כניסה לארץ. כאשר הבחין המבקש ברכב המשטרה, החל לעבור נתיב בצורה חדה ומעוררת חשד. המבקש טען בחקירה כי ווידא בקרב כל נוסע שהוא מחזיק באישור כניסה תקף לארץ, אך מתיק החקירה עולה כי שאל באופן כללי את הנוסעים אם בידיהם אישור כזה וכולם ענו לו בחיוב. בנוסף לכך, רק בתקופה האחרונה נתפס המבקש פעמיים כשהוא מסיע שוהים בלתי חוקיים ברכב נשוא הבקשה. בנסיבות אלו, קשה להלום את התנהלות המבקש אשר לא בדק אחד לאחד את כל הנוסעים ואת קיומם של היתרי שהייה תקפים בישראל לכל אחד מהם.
23. בנסיבות אלו, נחה דעתי כי קיים חשד סביר לביצוע עבירה של הסעת שוהים שלא כחוק באמצעות הרכב, ומשכך הייתה המשיבה רשאית לתפוס את הרכב.
24. כעת עליי לבחון האם קיימת עילה המצדיקה המשך החזקת הרכב ע"י המשיבה.
25. בהתאם להלכה
הפסוקה, קיימות שלוש תכליות עיקריות לתפיסת חפצים מכוח סעיף
26. במקרה שלפנינו, מטרת תפיסת הרכב לאפשר למשיבה לבקש מבית המשפט את חילוטו בעתיד, אם יורשע המבקש.
27. לעניין החילוט, דעתי כדעת ב"כ המבקש כי לא ניתן לחלט את
הרכב לפי ההוראות המיוחדות הקבועות ב
8
28. אף בהינתן קיומה של עילת תפיסה מתמשכת, על בית המשפט לבחון האם ניתן להשיג את תכלית התפיסה באמצעים חלופיים שפגיעתם במבקש ובקניינו פחותים, ולאזן בין הפגיעה בזכות הקניין של הפרט בגין התפיסה, לבין האינטרס הציבורי הנבחן בהתאם לתכלית התפיסה. במסגרת איזון זה, יחליט בית המשפט אם ניתן לשחרר את התפוס אף שמתקיימת עילה נמשכת לתפיסתו, ואם כן- באלו תנאים וסייגים יש לעשות כן, כדי להגן על תכלית התפיסה תוך פגיעה פחותה בזכות הקניין של בעל הזכות בנכס התפוס (ר' בש"פ 6686/99 עובדיה נ' מדינת ישראל (22.5.00) ובש"פ 555/07 יחיא נ' מדינת ישראל (6.3.07)).
29. אין להתעלם מכך שהרכב אינו דרוש לצרכי חקירה או כדי לשמש כראייה במשפט, ומכך שערכו הולך ופוחת ככל שחולפים הימים והוא מצוי בחזקת המשיבה.
30. לאור כל האמור לעיל, ובשקלול האינטרסים המתחרים - מחד, זכותו החוקתית של המבקש לממש את זכויותיו הקנייניות ברכב והעובדה שטרם הוכרעה שאלת אשמתו. ומאידך, מטרת החזקתו של הרכב כתפוס לצורך בקשת חילוטו בעתיד אם המבקש יורשע - אני סבורה כי המשך החזקתו של הרכב בידי המשטרה אינו מתחייב במקרה זה, וניתן להגשים את תכלית התפיסה באמצעות "חלופת תפיסה", שפגיעתה בזכותה הקניינית של העוררת פחותה.
31. ואכן, אף המשיבה הודיעה, כי היא נכונה להחזיר את הרכב, בכפוף לעמידת המבקש בתנאים המקובלים בפסיקה בכגון דא, ותוך התחשבות בכך שהמבקש נתפס בעבירת הסעה של שוהים בלתי חוקיים כבר פעמיים בתקופה האחרונה.
לעומתה, גרסה ב"כ המבקש, יש לשחרר את הרכב היות שהתיקים שהמשיבה טוענת שעומדים פתוחים, הם סגורים, והיות שלא התגלו ממצאים חדשים, הם גם לא יפתחו מחדש.
בהקשר זה אעיר, כי מן התרשומת שהוצגה לי מתיק החקירה נחה דעתי כי ככל הנראה התיק הקודם שנפתח נגד המבקש נסגר בטעות, וכפי הנראה בכוונת המשיבה לפתוח אותו מחדש.
כך או כך, העובדה שקיים תיק נוסף בעברו של המבקש אינה משפיעה על עצם קביעת התנאים לשחרור הרכב אלא, בעיקר, על גובה ההפקדה והערבויות.
9
32. עוד אעיר בהקשר זה, כי אף שניתנה לצדדים הזדמנות לעשות כן, אף אחד מהם לא המציא לבית המשפט ראיות בדבר שוויו של הרכב, ואולם מסוג הרכב ונתוניו, לרבות שנת הייצור, עולה כי שווי הרכב הוא כ - 45,000 ₪.
33. סוף דבר, אני קובעת כי הרכב יוחזר למבקש, בכפוף לתנאים הבאים:
א. הפקדת סכום של 12,000 ₪.
ב. איסור כל דיספוזיציה ברכב. לצורך הבטחת איסור דיספוזיציה ברכב, יחתום המבקש על התחייבות עצמית ע"ס 20,000 ₪.
ג. הרכב יבוטח בפוליסת ביטוח מקיף, אשר תשועבד לטובת מדינת ישראל.
ניתנה היום, ה' תמוז תשע"ו, 11 יולי 2016, בהעדר הצדדים.
