ה"ת 16706/01/21 – עמוס עטיה,בעצמו נגד יחידת הפיצו"ח – משרד החקלאות ופיתוח הכפר
בית משפט השלום בראשון לציון |
ה"ת 16706-01-21 עטיה נ' יחידת הפיצו"ח - משרד החקלאות ופיתוח הכפר |
1
לפני כבוד השופט טל ענר
|
|
המבקש: |
עמוס עטיה
|
|
בעצמו
|
|
|
|
-נ ג ד- |
|
|
המשיבה: |
יחידת הפיצו"ח - משרד החקלאות ופיתוח הכפר
|
|
ע"י עו"ד זיו דניאלי |
2
|
החלטה
1. מה ייעשה בצ'יקו, סנדי, ג'סי, תמי, מיילו, נלה וחבריהם וחברותיהם הכלבים ובעלי הכנף שנתפסו בחצריו של המבקש?
זו השאלה שהונחה לפתחי במסגרת
בקשה להשבת בעלי חיים תפוסים, לפי סעיף
רקע עובדתי
2. ביום 27.10.2020 נתפסו מידי המבקש במתחם בגני
מודיעין (חשמונאים) תשעה כלבים ו-20 בעלי כנף. בעלי החיים נתפסו על ידי יחידת
הפיצו"ח (פיקוח על הצומח והחי) במשרד החקלאות,
בליווי שוטרים ורופא וטרינר, מכוח סמכותם על פי סעיף (8א) ל
3. המבקש פנה תחילה ישירות למשיבה וביקש להשיב
לידיו את בעלי החיים. שתי פניותיו נדחו (מכתבי מענה של הממונה מיום 15.11.2020
ומיום 2.12.2020), בהתאם לסעיף
4. המבקש לא השלים עם בקשת הממונה והגיש את הבקשה שבכותרת. בבקשתו טען כי בעלי החיים טופלו כנדרש "במסירות ואהבה", אם כי הודה בקיומם של "ליקויים מסוימים", שנבעו הן מחוסר הבנה והן מסיבות אובייקטיביות - היעדרותו מהמקום למשך תקופה בה שהה במעצר בית. המבקש ציין כי הוא ומשפחתו קשורים מאוד לכלבים ונגרם להם עוול עצום בנטילתם ממנו. המבקש הצהיר בבקשתו שיתקן את כל הטעון תיקון, יפנים את הערות המשיבה ויישא בהוצאותיה, אם כי ביקש התחשבות בשיעור ההוצאות שיוטלו עליו.
3
5. המשיבה מתנגדת לבקשה. בתגובה בכתב שהוגשה מטעמה
הציגה את התשתית העובדתית והמשפטית לתפיסה. המשיבה טענה כי יש לדחות את הבקשה על בסף
בשל שיהוי, ולגופו של עניין עמדה על קיומן המובהק של עילות לפי ה
6. דיון בבקשה נקבע ליום 17.2.21, והמבקש לא התייצב אליו. נוכח העובדה שהזמנה לדיון לא הומצאה למבקש, נדחה הדיון למועד אחר, 28.2.21, שגם אליו לא התייצב המבקש. לפנים משורת הדין דחיתי את הדיון פעם נוספת והדיון התקיים לבסוף במעמד הצדדים ביום 7.3.21.
7. בדיון חזרו הצדדים על טענותיהם, והוגשו
ע"י המשיבה חומרים נוספים שסומנו במ/1 ו-במ/2 וכוללים את עיקרי חומר החקירה,
דו"חות ומזכרים מפורטים של פקחי המשיבה ועובדיה, תמונות מיום התפיסה, סיכומי
טיפולים וטרינריים ועוד. בדיון נשמעה גם ד"ר אילת שמואלי גולדין, הממונה על
פי
דיון
8. חוק צער בעלי חיים והתקנות שהותקנו על פיו מעגנים משפטית את זכותם של בעלי החיים לחיים ללא התעללות, תוך דאגה לבריאותם לצרכיהם ולרווחתם הפיזית והנפשית (בג"צ 6446/96 העמותה למען החתול נ' עיריית ערד, פ"ד נה(1) 769 (1998); רע"א 1684/96 עמותת תנו לחיות לחיות נ' מפעלי נופש חמת גדר, פ"ד נא(3) 832 (1997)).
9. סעיפי ה
סעיף 8 קובע את סמכות
התפיסה, שמותנית בעיקרה ב"קיומו של יסוד סביר לחשד שנעברה בו עבירה
לפי
סעיף 9 מסדיר את הסמכות להחזיר
את בעלי החיים לבעלים או למחזיק ממנו נתפסו. אפשרות זו מותנית בקיומם של שלושה
תנאים - (א) בעל החיים נמצא במצב גופני טוב, ובמקום אליו יוחזר קיימים תנאי החזקה
נאותים. (ב) המבקש נשא בהוצאות ההחזקה ע"י הרשויות. (ג) המבקש הפקיד התחייבות
שלא לעבור על הוראות ה
4
ולבסוף, סעיף
10. לסקירת
סעיפי ה
11. באשר
למסגרת הדיון בבקשות להשבת בעלי חיים מסוג הבקשה הנוכחית, אפנה להחלטה בעפ"א
(מחוזי ב"ש) 33135-08-18 משרד החקלאות נ' ניסני (נבו, 4.12.2018) בה
נקבע כי הביקורת השיפוטית על החלטת הממונה היא ביקורת רחבה, בה יבחן בית המשפט
מדעיקרא את התקיימות תנאי ה
12. מצויד
בסעיפי ה
צודקת המשיבה שהמבקש לא פעל
בהתאם ללוחות הזמנים הקבועים ב
5
13. לאחר
שעיינתי בתשתית העובדתית שהונחה בפניי ושמעתי את טיעוני הצדדים הגעתי לכלל מסקנה
שתפיסת בעלי החיים במקרה דנן מכוח סעיף
14. לדידי,
תנאי ההזנחה בהם שהו בעלי החיים - היו קשים ובוטים. אין מדובר באי-הבנה של דרישות
ה
15. איני יכול (ואיני מחויב) לקבוע ממצאים לגבי הלך הרוח המדויק של המבקש. אני מוכן לקבל, לצורך הדיון, שיש לו יחס רגשי חיובי לבעלי חיים, וקשר ארוך שנים לחלק מבעלי החיים התפוסים, וכן מוכן אני להניח שאין מדובר בהתנכלות או התעללות מכוונת. אלא שהעבירות המיוחסות לו אינן מצריכות כוונת זדון דווקא. המצב המחפיר בו נתפסו בעלי החיים מעיד כאלף עדים שהמבקש לא היה פנוי מבחינת זמן ומשאבים להעניק לבעלי החיים את היחס והטיפול הנאותים שהם זכאים לו, ושהתנהגותו ומחדליו בפועל גרמו להם לנזקים ומכאובים תוך סיכון ממשי של בריאותם וחייהם.
16. מצב
ההזנחה הקיצוני בו נתפסו הכלבים הצדיק את החלטת המשיבה בהתאם לסעיף
17. אשר על כן הבקשה להחזרת בעלי החיים - נדחית בעיקרה.
18. למרות
האמור לעיל, בהתחשב בדברי המבקש בפניי על הקשר המיוחד והממושך שלו ושל משפחתו
לכלבות סנדי וג'סי (ר' עמ' 7 ש' 21-28 לפרוטוקול), ולאחר שעיינתי במכתבה של
ד"ר שמואלי גולדין מיום 6.11.2020 לפיו המתחם שופץ, נוקה וסודר והוא נראה
נכון למועד כתיבת המכתב "מותאם יותר להחזקה של 2 כלבים", הגעתי
למסקנה שניתן לאפשר למבקש לקבל חזרה לרשותו את שתי הכלבות הנ"ל אם יעמוד
תוך 14 יום בדרישות סעיף
6
19. נותר להכריע בשאלת הטלת ההוצאות במסגרת הליך זה. המשיבה הגישה תחשיב לפיו הוצאות החזקת בעלי החיים והטיפול בהם מיום תפיסתם מגיעות עד כדי 124,000 ₪ ועתרה לחייב את המבקש במלוא הסכום.
20. לא
מצאתי לנכון לחייב במלוא סכום ההוצאות וזאת משני טעמים מצטברים: ראשית, מדובר
בסכום גבוה למדי ולא קוים בפניי בירור עובדתי ממצה של התחשיב וסבירות העלויות
המפורטות בו (כולל הזדמנות למבקש לחלוק עליהן). שנית, המשיבה רשאית "להיפרע
מהבעלים או המחזיק" על מלוא הוצאותיה בהתאם להוראת סעיף
21. לכן, על דרך האומדן, ועל הצד הנמוך מאוד, ומבלי שהדבר מונע מהמשיבה להיפרע במלוא הוצאותיה בהליך מתאים - המבקש יישא בהוצאות המשיבה בגין ההחזקה והטיפול בבעלי החיים בסך 15,000 ₪.
סיכום
22. התוצאה האופרטיבית של החלטתי היא כדלקמן:
א. הבקשה להחזרת בעלי החיים נדחית בעיקרה.
ב. המבקש יישא בהוצאות המשיבה בסך 15,000 ₪.
ג. המבקש יוכל לקבל לידיו את הכלבות סנדי וג'סי, אם יעמוד בתנאי פסקה 18 לעיל. יודגש כי תשלום ההוצאות לצורך החזרת שתי הכלבות יהא נפרד ומצטבר לסכום ההוצאות שקבעתי לעיל.
23. חומר מתיק החקירה שהועמד לעיוני יוחזר למשיבה בתיאום עם המזכירות.
24. המזכירות תמציא את ההחלטה לצדדים.
ניתנה היום, כ"ו אדר תשפ"א, 10 מרץ 2021, בהעדר הצדדים.
