הת (עכו) 10136-04-25 – שיבל עלי נ' שלוחת בוחנים עכו מחוז חוף
|
בית משפט השלום לתעבורה בעכו |
|
|
|
|
|
ה"ת 10136-04-25 עלי נ' שלוחת בוחנים עכו מחוז חוף
|
|
|
לפני |
כבוד השופטת אסתר טפטה גרדי
|
|
|
מבקש |
שיבל עלי |
|
|
באמצעותעו"ד חליל ביאדי נגד |
||
|
משיבה |
שלוחת בוחנים עכו מחוז חוף |
|
|
החלטה
|
||
1. במסגרת ההליך, ובהתאם להחלטת בית המשפט המחוזי במסגרת ע"ח 48854-05-25, התבקשתי לבחון אפשרות של פירוק החלקים שהותקנו ברכב לשם קביעת תנאים להחזרת הרכב למבקש. כאמור בהחלטת בית המשפט המחוזי ההחלטה התקבלה בהינתן הצהרת הסנגור שלפיה הוא אינו חולק כי המבקש התקין ברכב את ההתקנים שהמשיבה מייחס לו וכי טענתו היחידה היא בנוגע להשפעתם על הרכב.
2. בהחלטתי מיום 7.7.25 קבעתי כי הצהרתו זו של הסנגור כי אינו חולק על ההתקנים שהותקנו ברכב מפחיתה משמעותית את הצורך בהצגה פיזית של הרכב כראיה במשפט ועל כן יהא ניתן להסתפק בחלופת תפיסה מבלי לכורכה בהודאת המבקש כדרישת המשיבה. כן קבעתי כי בהינתן השינויים שבוצעו ברכב יש לבחון תחילה האם ניתן להשיב הרכב לקדמותו. לצד זאת ציינתי כי אם יוחלט שיש מקום לחלופת חילוט התרשמתי מעדותו של מר מטאנס כי ניתן לבצע התיקונים ברכב במוסך שברשותו.
3. ביום 17.8.25 התקבלה הודעת ההגנה שלפיה בעל המוסך מר חוסאם מטאנס ערך בדיקה לרכב במגרש בו הרכב תפוס בנוכחות בוחן המשיבה ומצא כי ניתן להסיר השינויים שבוצעו ברכב ולהשיב הרכב לקדמותו בהתאם לתקן הישראלי.
4. בדיון שהתקיים לפני עתר הסנגור להשבת הרכב לאחר הסרת השינויים האמורים בתנאים שיקבע בית המשפט. הסנגור מסר הסכמתו כי ההתקנים שיפורקו יוחזקו על ידי המשיבה עד לדיון בשאלת החילוט בתום ההליך, אם יתבקש חילוט.
המשיבה מתנגדת לבקשה. לעמדתה טרם הופקד סכום כסף להבטחת החזרת הרכב, המוסך המוצע אינו מוסך מורשה וקיים חשש משמעותי כי לא ניתן להחזיר הרכב לקדמותו בהינתן השינויים המהותיים שבוצעו בו.
הכרעה
5. לאחר שהאזנתי לטיעוני הצדדים ועיינתי בחוות דעת בעל המוסך, אני סבורה כי יש מקום להורות על חלופת חילוט.
6. בהחלטתי מיום 18.5.25 קבעתי כי הרכב תפוס נוכח נחיצותו כראיה בהליך העיקרי, הצורך למנוע הישנות עבירות דומות והסיכוי כי יחולט בתום ההליך במקרה של הגשת כתב אישום.
אשר לנחיצות הרכב כראיה בהליך העיקרי - בהחלטתי מיום 7.7.25, נוכח הצהרת הסנגור כי אינו חולק על השינויים שבוצעו ברכב, ציינתי כי הצהרה זו מפחיתה משמעותית את הצורך ברכב כראיה בהליך. מכאן שהרכב אינו נדרש עוד כראיה בהליך העיקרי.
אשר למניעת ביצוע עבירות בעתיד, אני סבורה כי אם יוסרו ההתקנים בכפוף לתנאים נוספים, כגון, הימנעות משינוי מבנה בעתיד והחזרת הרכב למבנה המקורי כפי שהוגדר על ידי יצרן הרכב, יהא בכך כדי להפסיק העבירה.
אשר לתכלית חילוט הרכב בעתיד, אני סבורה כי ניתן להשיב הרכב למבקש בתנאים שיבטיחו חילוטו בעתיד למקרה שיתבקש חילוט.
7. בהינתן האמור, באיזון המתבקש בין זכויותיו הקנייניות של המבקש ברכב לבין אינטרס הציבור בהרתעת נהגים ובעשיית דין עמם, אני סבורה כי ניתן להורות על חלופת תפיסה שתבטיח כי המשיבה תוכל לפעול לחילוט הרכב בעתיד אם תרצה בכך.
8. לפיכך אני קובעת כי המבקש יפעל כלהלן:
שלב ראשון:
א. הרכב יגרר למוסך של מר חוסאם מטאנס לצורך הסרת התוספות שהותקנו בו והחזרתו לכשירות. המבקש ישא בכלל העלויות הנדרשות לכך.
ב. בתום הפירוק המבקש ישא בעלות הובלת הרכב לבדיקת מכון רישוי שתקבע המשיבה על מנת שבוחן רשות הרישוי יבדוק האם הרכב תקין. המבקש ימציא אישור משרד הרישוי לכשירות הרכב.
ג. המבקש יפקיד ערבון כספי או ערבות בנקאית לטובת המדינה בשעור של 30% משווי הרכב נכון להיום, על פי מחירון "יצחק לוי", לצורך הסרת ההתקנים והחזרת הרכב לכשירות וכתנאי לשחרור הרכב.
שלב שני:
אם הרכב יוחזר לכשירות, יוכל המבקש לקבלו לרשותו לאחר שיעמוד בתנאים שלהלן:
א. ההתקנים שיפורקו מהרכב יועברו לחזקת המשיבה עד תום ההליך העיקרי למקרה שיתבקש חילוט הרכב על חלקיו. ההתקנים יועברו למגרש אותו תקבע המשיבה והמבקש ישא בעלויות גרירתם.
ב. המבקש יפעל לרישום התחייבות במשרד התחבורה, רשות הרישוי, בדבר איסור עריכת דיספוזיציה בבעלותו על הרכב עד לסיום ההליכים בתיק העיקרי.
ג. המבקש ידאג כתנאי לשחרור הרכב להמציא פוליסת ביטוח מקיף לרכב על פיה המדינה היא המוטב לתשלום כל נזק שיגרם לרכב.
ד. המבקש ישיב את הרכב למשיבה ככל שתינתן החלטה בדבר חילוטו.
ה. המבקש יחתום על התחייבות עצמית בסך 50,000 ₪ להבטיח שלא יעשה כל שינוי בבעלות על הרכב או שינוי מבנה כלשהו ברכב.
ו. המבקש והנהג יגישו תצהירים ערוכים וחתומים כדין כי אינם חולקים על ממצאי הבוחן בכל הנוגע לשינויי המבנה שנעשו ברכב כמפורט בתיק החקירה.
המזכירות תמציא ההחלטה לצדדים.
ניתנה היום, כ"ה אלול תשפ"ה, 18 ספטמבר 2025, בהעדר הצדדים.




