בש"פ 5690/19 – פלוני נגד מדינת ישראל
|
|
1
|
||
|
||
לפני: |
|
נגד |
המשיבה: |
מדינת ישראל |
ערר על החלטותיו של בית המשפט לנוער בבית המשפט המחוזי בירושלים בתיק מ"ת 38141-11-18 שניתנו ביום 2.8.2019 וביום 14.8.2019 על ידי כבוד השופטים א' אברבנאל וח' מ' לומפ |
תאריך הישיבה: |
ט"ז באלול התשע"ט |
(16.9.2019) |
בשם העורר: |
עו"ד דוד הלוי |
בשם המשיבה: |
עו"ד נורית הרצמן |
1. העורר הוא קטין שנאשם בביצוע עבירות מין חמורות בשני קטינים. לאחר שנעצר לצורכי חקירה, ביום 28.10.2018 שוחרר למעצר בית מלא בבית אימו (מ"י 62062-10-18). כתב האישום הוגש ביום 18.11.2018, וביום 27.11.2018 החליט בית המשפט המחוזי בירושלים (השופטת ש' ליבוביץ) להטיל על העורר תנאים מגבילים עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו. בהחלטה זו נקבע כי העורר ישהה במעצר בית מלא בבית סבו וסבתו (ובסופי שבוע בבית דודתו), בפיקוח ובתנאים מגבילים כגון איסור שימוש באינטרנט. הותר לעורר לשוב ללימודיו בבית הספר ובלבד שלא יצור קשר עם נערים צעירים בכיתות ט'-י' (מ"ת 38141-11-18). בהמשך הוגשו בקשות לעיון חוזר ותנאי המעצר השתנו קמעא, אך העורר נותר במעצר בית מלא, תחת פיקוח, למעט לצורך יציאה ללימודים.
2
2. בחודש יולי 2019, הגיש שירות המבחן בקשה לעיון חוזר בתנאים המגבילים, על רקע המלצה להקלה. בהחלטתו של בית המשפט המחוזי (השופט א' אברבנאל) מיום 2.8.2019, התקבלה הבקשה באופן חלקי. נקבע כי העורר יוכל לשהות בביתו ללא פיקוח בשעות היום (18:00-8:00), אך עליו לעמוד בקשר טלפוני עם אימו מדי שעתיים. בית המשפט דחה את המלצת שירות המבחן, לאפשר לעורר לצאת בתקופת החופש הגדול מהבית ללא פיקוח בשעות הבוקר (12:00-9:00).
במסגרת הדיון בבקשה
האחרונה, הועלתה מטעמו של העורר הטענה כי התנאים המגבילים פקעו, משום שחלפו תשעה
חודשים שבהם העורר נתון במעצר בית. טענה זו מבוססת על הוראת סעיף 10יד(א) ל
בית המשפט המחוזי דחה את טענתו של העורר, וקבע כי התקופה של תשעה חודשים טרם חלפה, משום שיש למנות אותה מיום הגשת כתב האישום. בפסקה 10 להחלטה הוסבר כי "בהעדר הוראת חוק שעל פיה יש לצרף תקופות של מעצר בית שניתנו בהליכים שונים, אין לצרף את תקופת מעצר הבית שחלה בתקופה שקדמה להגשת כתב האישום לזו שלאחריה". בית המשפט הוסיף כי גם אם היה מגיע למסקנה שונה בשאלה המשפטית, התוצאה במקרה הנוכחי לא היתה משתנה, ותקופת התנאים המגבילים היתה מוארכת.
3. מכאן הערר שבפניי, אשר
מצריך הכרעה בעניינו הפרטני של העורר וכן בשאלה העקרונית בדבר תחילת מניין הימים
לעניין מנגנון הבקרה שנקבע בסעיף
אציין כי ביני לביני הגישה
המדינה בקשה להאריך את התנאים המגבילים בתשעים ימים נוספים, בהתאם להוראת סעיף
4. נפתח בשאלה העקרונית, אשר
טרם נפסקה בה הלכה, ואף בספרות המשפטית לא מצאתי אליה התייחסות. השאלה היא שאלה פרשנית של הוראת סעיף 10יד(א) ל
5. התשובה לשאלה תימצא בראש ובראשונה בלשון החוק:
3
10יד. איסור יציאה של קטין ממקום מגורים
(א) קטין שבית משפט הורה על שחרורו בערובה
בתנאי כאמור בסעיף
(ב) הורה בית משפט על שחרור קטין בערובה בתנאי
כאמור בסעיף
[*סעיף
הסעיף קובע מנגנון ביקורת
כפול. סעיף-קטן (א) קובע תקופה מירבית של תשעה חודשים למעצר בית של קטין, אך תקופה
זו ניתנת להארכה בהחלטה שיפוטית. סעיף-קטן (ב) קובע מנגנון של "עיון חוזר
אוטומטי" כל שלושה חודשים, ביחס לקטין שנתון במעצר בית יותר מ-16 שעות ביממה.
שני מנגנוני הביקורת חלים במקביל, זה לצד זה. לשלמות התמונה נזכיר מנגנוני ביקורת
נוספים: קטין הנתון במעצר בפיקוח אלקטרוני במשך 18 חודשים וקטין הנתון במעצר
מאחורי סורג ובריח במשך שישה חודשים מאז הגשת כתב אישום ישוחררו ממעצר, אלא אם בית המשפט העליון הורה על הארכת מעצרם (סעיף
4
6. קריאה פשוטה של לשון החוק
תומכת בפרשנות שהציע העורר. סעיף
בא-כוח העורר הוסיף וטען
כי גם מיקומו של סעיף
7. המדינה ביקשה למצוא תימוכין
לעמדתה בהיסטוריה החקיקתית של הסעיף. סעיף
5
סעיף-קטן (א) הותקן במהלך
דיוניה של ועדת החוקה. המדינה טענה כי "במהלך הדיונים בוועדת החוקה [...] היה
למשתתפים ברור שהוראות אלו עניינן תנאי מעצר בית הנקבעים לצורך תקופת הליכי המשפט,
לאחר הגשת כתב אישום, ואין להן כל קשר לתנאים במעצר או שחרור בערובה בשלב החקירה
וההליכים שלפני הגשת כתב האישום". דא עקא, לאחר שעיינתי בפרוטוקולים של דיוני
הוועדה, לא מצאתי בהם חיזוק לעמדת המדינה. אכן, נציגת הסנגוריה הציבורית הבהירה
ליו"ר הוועדה כי מנגנון הביקורת נחוץ "בהליך של בירור המשפט" (עמ'
50 לפרוטוקול מיום 30.3.2008). ההבנה הפשוטה היא שבמקרים השכיחים, הביקורת אכן
נצרכת נוכח החשש מפני התמשכות ההליך העיקרי, שכן קשה להלום שיחלפו תשעה חודשים
לפני שיוגש כתב אישום נגד קטין (ראו גם סעיף
בדיון מיום 16.6.2008, מנכ"ל המועצה לשלום הילד העלה את החשש כי קטינים שנתונים במעצר בית ממושך לא יעמדו בפיתוי ויפרו את תנאי המעצר. בעקבות זאת הורה יו"ר ועדת החוקה לבחון את האפשרות להוסיף מנגנון ביקורת בחקיקה (עמ' 47-46 לפרוטוקול הדיון). התפתחות זו רלוונטית לענייננו, משום שמבחינת אורך-רוחו של הקטין הנתון במעצר בית, אין חשיבות לשאלה אם התנאים המגבילים נקבעו לפני הגשת כתב האישום או לאחר מכן. בדיון הבא של ועדת החוקה, מיום 29.6.2008, הוצג לראשונה נוסח לא סופי של סעיף-קטן (א), והוסבר כי ההצעה היא לקבוע "תקופת מקסימום להחזקה במעצר בית" (עמ' 76 לפרוטוקול; מלכתחילה הוצע לקבוע תקופת מקסימום של 6 חודשים, ולבסוף נקבעה תקופה של 9 חודשים).
8. לשם שלמות התמונה, אציין כי
תיקון מס' 14 ל
6
יחד עם זאת, ביחס לשאלה
הקונקרטית של תחילת מניין התקופה של תשעה חודשים, אינני רואה אפשרות להיעזר
בהמלצות ועדת רוטלוי. הוועדה הציעה להוסיף ל
9. כלי פרשני נוסף, שהמדינה
ביקשה להיעזר בו, הוא השאיפה להרמוניה חקיקתית. המדינה הפנתה להחלטה בבש"פ 10236/16, שם נקבעה דרך
חישוב תקופת המעצר המירבית במקרים שבהם קטין היה נתון בחלק
מהתקופה מאחורי סורג ובריח וחלק מהזמן בפיקוח אלקטרוני. בפתח אותה החלטה הובהר כי
"התקופות נמנות ממועד הגשת כתב האישום", והמדינה סבורה כי זהו הדין גם
לעניין סעיף
נאשם, שלאחר הגשת כתב אישום נגדו, היה נתון במעצר בשל אותו כתב אישום תקופה המצטרפת כדי תשעה חודשים, ואם היה נתון המעצר בפיקוח אלקטרוני – תקופה המצטרפת כדי 18 חודשים, ומשפטו בערכאה הראשונה לא נגמר בהכרעת דין, ישוחרר מן המעצר, בערובה או ללא ערובה.
אין קושי להיווכח כי סעיף
61, על פי לשונו, מונה את תקופת המעצר החל מיום הגשת כתב האישום. בהתאם, גם ההחלטה
עוסקת בתקופת מעצר שמתחילה באותו מועד, ואין בכך רבותא (ראו גם בג"ץ 14/98 מנבר
נ' מדינת ישראל, פ"ד נב(1) 97, 108 (1998)).
בהחלטתו בבש"פ 10236/16, השופט נ'
הנדל אף התייחס במפורש להוראת סעיף
7
"מעצרו של נאשם קטין בפיקוח אלקטרוני נתון לביקורת שיפוטית נוספת, של
הערכאה המבררת. זו מתבצעת כל שלושה חודשים (סעיף
יתר על כן, השוואה לשונית
בין סעיף
10. המדינה הוסיפה וטענה כי
עמדתו של העורר "אינה מתיישבת עם המבנה היסודי של דיני המעצרים בישראל"
שבמסגרתם נעשית הבחנה בין ימי המעצר לפני הגשת כתב אישום לתקופת המעצר אחרי כתב
אישום. הבחנה כזו אכן מקובלת, ויש הבדלים משמעותיים בין "מעצר ימים"
לבין מעצר עד תום ההליכים. ברם, איננו עוסקים במעצר מאחורי סורג ובריח אלא במעצר
בית, ולצורך פרשנותו של סעיף
11. ראינו כי קיימים מספר מנגנוני ביקורת על תקופות מעצר מתמשכות. המחוקק קבע מנגנוני ביקורת מותאמים לנסיבות (קטין/בגיר; מעצר ימים/עד תום ההליכים; מעצר מאחורי סורג ובריח/בפיקוח אלקטרוני/מעצר בית) וכל אחד מן ההסדרים החוקיים עומד בפני עצמו (ראו גם הציטוט שהובא לעיל מתוך ההחלטה בבש"פ 10236/16). בהקשר זה אתייחס גם לדבריה של השופטת (כתוארה אז) א' חיות בבש"פ 7957/14 פלוני נ' מדינת ישראל (7.12.2014)):
8
"ככל שתכליתה של הוראת סעיף
המדינה ביקשה ללמוד מכך
שאין צורך במנגנון ביקורת שיפוטי מיום התחולה של התנאים המגבילים, שכן ממילא ייבחן
עניינו של הקטין בהחלטת המעצר עד לתום ההליכים. גם טענה זו דינה להידחות ונראה
שהדברים הוצאו מהקשרם. דבריה של השופטת חיותנאמרו במסגרת הדיון בשאלה "מה דינו של קטין ששוחרר בתנאים
ונפל פגם בהארכת תנאי שחרורו לפי הקבוע בסעיף 10יד לחוק?".
ואכן, בדיעבד לאחר שנפל פגם, יש חשיבות לכך שעניינו של הקטין זכה לפיקוח
באמצעות מנגנוני ביקורת אחרים, אך אין בכך נימוק לקביעת הלכה שדוחה מלכתחילה את מועד הפיקוח (ראו גם בש"פ
4234/14 פלוני נ' מדינת ישראל,
בפסקה 5 (19.6.2014), שם הובהר כי יש חשיבות לדיון עצמאי בשאלת חלוף הזמן, אם כי
שם נסב הדיון על הוראת סעיף
12. הצדדים לא הביאו אסמכתאות ישירות בשאלה מושא דיוננו, ואף אני לא מצאתי מקורות לכך. עם זאת, ישנן שתי התבטאויות שעשויות לתמוך בעמדתו של העורר, ולמצער, אין בהן זכר לעמדת המדינה. בבש"פ 4234/14נאמר: "תקופת מעצר הבית לא תעלה על תשעה חודשים, אלא אם כן האריך אותה בית המשפט בתקופה שלא תעלה על 90 ימים בכל פעם". בבש"פ 2248/14 פלוני נ' מדינת ישראל (8.4.2014) ניתן למצוא התבטאות דומה ואף מפורשת יותר: "משעה שהוחלט על חלופה זו, היא מוגבלת לתשעה חודשים אם כי בית המשפט רשאי להאריכה מעת לעת בתשעים ימים נוספים, בכל פעם".
13. כיוון שהגענו עד כה, נזכיר
כי בארגז הכלים הפרשני מונח גם סעיף
9
14. לסיכום הדיון העקרוני: לשון החוק ותכליתו מובילים למסקנה כי לצורך הוראת סעיף
15. וכעת לעניינו הקונקרטי של העורר.
נוכח המסקנה אליה הגעתי, אכן נפל פגם בכך שהמדינה הגישה את הבקשה להארכת התנאים המגבילים לאחר שחלפו תשעה חודשים. בהקשר זה כבר נפסק כי "פגם בהליך בדמות איחור בקיום הדיון כאמור הוא נסיבה אחת שיש להקנות לה משקל הולם בין מכלול הנסיבות" (בש"פ 4234/14, בפסקה 6), וכי "אין באיחור בדיון בבקשה להארכת התנאים המגבילים כדי לשלול מבית המשפט את סמכותו להאריכם" (בש"פ 5439/18 פלוני נ' מדינת ישראל, בפסקה 10 (1.8.2018); והשוו לבש"פ 6100/13 פלוני נ' מדינת ישראל (17.11.2013)). בענייננו, הפגם בהתנהלות המדינה זוכה למשקל נמוך במיוחד. הטעם לכך הוא שהבקשה לעיון חוזר הוגשה בתוך תקופת תשעת החודשים, בא-כוח העורר נתן הסכמתו לבקשה, ורק במועד הדיון חזר בו מהסכמתו, בטענה שחלפו תשעה חודשים ולא הוגשה בקשה להארכת התנאים המגבילים.
יתר השיקולים המונחים על כפות המאזניים הם התמשכות ההליך מחד גיסא, ועילת המסוכנות מאידך גיסא. בתוך כך עיינתי גם בתסקיר שירות המבחן, והתרשמתי כי אכן יש היבטים מעודדים בהתנהלותו של העורר. כמו כן, ניתן להבין את הקושי שעימו מתמודד העורר נוכח התמשכותם של התנאים המגבילים, בפרט כאשר טרם ברור מהו הצפי לסיום ההליך העיקרי. בשים לב למכלול הנסיבות, סבורני כי בשלב זה ניתן ללכת צעד נוסף לקראת העורר, ולאפשר לו חלונות התאווררות מדי יום בין השעות 20:00-15:00 בפיקוח אימו או בן משפחה אחר שיאושר על-ידי בית המשפט המחוזי. כמובן נאסר על העורר להיכנס ליישוב שבו בוצעו העבירות לכאורה.
16. סוף דבר: הערר מתקבל כך שייקבע כי לצורך סעיף
10
ניתנההיום, ז' בתשריהתש"פ (6.10.2019).
|
|
ש ו פ ט |
_________________________
19056900_E05.docx עכב
