ת”פ 47492/04/13 – מדינת ישראל נגד ולרי מנחימוב
1
ת"פ 47492-04-13מדינת ישראל נ' מנחימוב |
|
|
|
ע"י ב"כ עו"ד מוחמד אבו צבייח והמתמחה ערן ורשבסקי |
|
|
|
ע"י ב"כ עו"ד אלכס גאוסקין |
|
מבוא
1.
כנגד
הנאשם הוגש כתב אישום אשר מייחס לו ביצוע עבירה של חבלה חמורה, עבירה לפי סעיף
2.
בפני
טענה מקדמית לבטלות כתב האישום בשל פסול שנפל בו ולחלופין מטעמי הגנה מן הצדק,
והכל בהתאם לסעיפים
3. טענת הנאשם מתבססת על ארבע טענות חלופיות. ראשית, תיק החקירה כנגד הנאשם נסגר תחילה ונפתח מחדש שלא על ידי הגוף המוסמך לכך. שנית, לא הודע לנאשם על פתיחת החקירה כנגדו מחדש. שלישית, לא נערך לנאשם שימוע כדין. רביעית, העבירה בה הואשם הנאשם בסופו של יום חמורה יותר מהעבירות אשר ביחס אליהם הוזהר הנאשם בחקירתו.
טענות הנאשם
2
4. טענתו המרכזית של הנאשם, שהיא למעשה גם הטענה הראשונה
מבחינת נקודת הזמן שיש לבחון, היא הטענה שהחקירה כנגדו נפתחה מחדש על ידי מי שלא
היה מוסמך לכך. ב"כ הנאשם טען כי תחילה התיק כנגדו נסגר על ידי מי שהוסמך לכך
ואולם, לאחר פנייה של המתלונן תיק החקירה נפתח שלא על ידי מי שהוסמך לכך בסעיף
בהמשך לכך טוען ב"כ הנאשם כי אף אם החקירה נפתחה מחדש
כדין, הרי שבהתאם לסעיף
ב"כ הנאשם הוסיף וטען כי אף לאחר שהתקבלה ההחלטה להגיש
כתב אישום לא נערך לנאשם שימוע כדין וזאת חרף העובדה שהוא הואשם בעבירת פשע והכל
בניגוד לסעיף
לבסוף ב"כ הנאשם טען כי העבירה אשר יוחסה לנאשם בכתב האישום חמורה מזו אשר נחקר לגביה ולו היה יודע הנאשם באיזו עבירה הוא יואשם בסופו של יום, הוא לא היה מוותר על זכות ההיוועצות בעורך דין.
5. ב"כ המאשימה ביקש לדחות את טענות הנאשם.
באשר לטענה הראשונה, ב"כ המאשימה טען כי לגוף החוקר, ככל
רשות מנהלית, יש סמכות לבחון מחדש את החלטותיה, בין אם הדבר בא בעקבות פניית
המתלונן ובין אם ביוזמתו. בעניין זה הפנה ב"כ המאשימה לסעיף
עוד הוסיף ב"כ המאשימה הוסיף כי הדרך לתקוף החלטה של גוף מנהלי היא בדרך של עתירה לבג"צ ולא באמצעות טענה מקדמית, אשר לא מתייחסת להליכים שלפני שלב הגשת כתב האישום.
באשר לטענה השנייה, ב"כ המאשימה טען כי החובה המוטלת על
רשויות האכיפה להודיע לחשוד על הערר שהוגש, פתיחת החקירה ואפשרות הגשת כתב אישום
כאמור בסעיף
באשר לטענה השלישית, זו של אי קיום זכות השימוע, טען ב"כ המאשימה כי השימוע לא נערך לנאשם משום שזה לא דרש את דבר הדואר שנשלח לו, אשר בו הודע לו על זכותו לבקש שימוע. ב"כ המאשימה צרף את התיעוד של המאשימה לכך שדבר הדואר נשלח לנאשם וחזר כ"לא נדרש".
3
באשר לטענתו האחרונה של הנאשם, הקשורה בוויתור על זכות ההיוועצות, ב"כ המאשימה טען כי החשוד נחקר מלכתחילה בחשד לביצוע עבירה של חבלה, מסר כי הבין את האזהרה, כי הוא מבין בגין מה הוא נחקר ואף מסר גרסה מפורטת אודות האירוע.
6.
ב"כ
הנאשם טען כי יש לדחות את טענת המאשימה אודות הצורך להיזקק לסעיף
ב"כ המאשימה טען כי התנהלות הגוף החוקר אשר החליט על פתיחת התיק מחדש, שלא על ידי גוף מוסמך, ללא שהודע לנאשם על כך הן בבחינת התנהלות במחשכים אשר מעצימה את הפגיעה בזכויות הנאשם.
עוד הוסיף ב"כ הנאשם, בעניין השימוע, כי דבר הדואר נשלח לכתובת אחת מבין שתי הכתובות שצוינו על ידי המאשימה בכתב האישום וזאת מבלי לברר היכן באמת מתגורר הנאשם ומבלי לברר, ולו באמצעות שיחת טלפון, האם הנאשם קיבל את הזימון לשימוע.
7. בטרם אבחן את טענות הנאשם לגופן, אבקש להתייחס לטענה מקדמית שטענה המאשימה ולפיה לא ניתן לבחון את התנהלות היחידה החוקרת ואת כל הקשור בהתנהלות שקדמה להגשת כתב האישום, במסגרת טענות מקדמיות משום שהדרך הנכונה היא במסגרת הגשת עתירה לבג"צ.
8. סבור אני כי יש לדחות את העמדה המשפטית שהציגה המאשימה בעניין זה. סבור אני כי לבית המשפט "הפלילי", זה הדן במשפט הפלילי של הנאשם, יש את הסמכות לבחון בכלים מנהליים, את התנהלות רשויות אכיפת החוק ואת השלכת ההתנהלות על ההליך הפלילי.
9. סבור אני כי המשפט הפלילי הוא ענף בעץ המשפט המנהלי. הגם שבהליך מנהלי רגיל יוזם ההליך הוא האזרח והעתירה מופנית כלפי רשות ציבורית בעוד שבמשפט הפלילי הנתונים הם הפוכים, דהיינו יוזמת ההליך היא המדינה וההליך מכוון כנגד האזרח, הרי שהכללים הם כללים דומים שעה שעל הפרק עומדת פגיעה אפשרית בזכויות אזרח על ידי המדינה ורשויותיה.
בעניין זה לא יהיה זה למותר להזכיר כי עקרונות שהיו בעבר נחלתם
של הליכים מנהליים קלאסיים חדרו זה מכבר להליך הפלילי. בעניין זה ראו למשל את
עקרון "הבטלות היחסית" (רע"פ 2413/99 טוראי רחמים גיספן נ׳
התובע הראשי הצבאי, פד"י נה (4), 673) ואת עקרון השימוע שעוגן עלי חוק ב
4
10. במסגרת זו של בחינת התנהלות הרשות בכלים מנהליים יכול בית המשפט "הפלילי" לבחון את "ההליך המנהלי" שהתנהל. במסגרת זו ניתן לבחון את שאלת הסמכות, בהתאם לעקרון חוקיות המנהל ובכלל זה לבחון את שאלת סמכות הגוף החוקר, הגוף המאשים; כן ניתן לבחון את שאלת איסוף הנתונים; את שאלת שמירה על כללי הצדק הטבעי לרבות יידוע האזרח אודות חקירתו, מתן תגובה (עריכת שימוע על ידי גוף מוסמך ובדרך נאותה); נימוק ההחלטה המנהלית ועוד.
בחינה זו, של ההליך המנהלי, חלה לטעמי לא רק ביחס לשלב שלפני הגשת כתב האישום, כי אם גם לאחריו, ועל כך לא ארחיב.
11. המסגרת המשפטית שבה תיבחן התנהלות הרשות יכולה להיות הן
באמצעות סעיף
מסגרת משפטית נוספת יכולה להיות באמצעות דוקטרינת הגנה מן הצדק
המעוגנת בסעיף
לא זו אף זו, סבור אני כי שעה שבית המשפט מנהל הליך הוכחות
במסגרתו נבחנת שאלת קבילות ראיה או קבילות הודאה, בין אם על פי סעיף
12. מעבר לכל האמור לעיל, סבור אני כי לבית המשפט "הפלילי" שמורה הסמכות, במקרים חריגים, לבחון לא רק את ההליך המנהלי כי אם גם את שיקול הדעת המנהלי, דהיינו את סבירות החלטת הרשות המנהלית או את מידתיותה, ובמסגרת זו לבחון את שאלת סבירות או מידתיות ההחלטה לחקור או לפתוח מחדש תיק שנסגר או להגיש כתב אישום וכיוצא באלה שאלות הקשורות בהחלטה המנהלית.
ייתכן כי אף קיומו של סייג זוטי הדברים, בהתאם לסעיף 34
י"ז ל
5
בעניין זה ראו בין היתר בג"צ 9131/05 ניר עם כהן ירקות
אגודה שיתופית חקלאית בע"מ ואח׳ ני מדינת ישראל, פורסם בנבו, שם קבע בית
המשפט העליון, בפסקה 4, 5 כי: "הסוגיה העיקרית אשר מתעוררת במקרה דנא הינה
סוגיה מקדמית הנוגעת לשאלה איזו היא הערכאה המוסמכת לבחון את חוקיות ההליך שקדם
להגשת כתב אישום... אמת, סעיף
עוד ראו בעניין זה מאמרו של עו"ד ר. גלעדי: "בית המשפט הפלילי בשבתו כבג"צ - הלכת ניר עם כהן ודוקטרינת הביקורת המנהלית בפלילים - חלק א", הסנגור 190.
לאחר שמצאתי כי מוסמך אני לדון בשאלות אותן עורר ב"כ הנאשם אפנה עתה לבחינת אותן שאלות.
שאלת פתיחת החקירה מחדש
13. לאחר שבחנתי את טענת ב"כ הנאשם ותשובת המאשימה סבור אני כי יש לדחות את טענת ב"כ הנאשם.
6
אכן, סעיף
14. סבור אני כי אופן השתלשלות העניינים כמפורט לעיל מלמד כי עו"ד שפק, שהוא גם בעל השכלה משפטית וקצין משטרה, החליט לשקול מחדש את החלטת סגירת התיק שנתקבלה זמן קצר קודם לכן על ידי קצין אחר.
אינני סבור שנפל פגם בכך שהרשות המנהלית, משטרת ישראל, בחנה מחדש את שאלת מיצוי החקירה בעניין תלונתו של המתלונן.
בע"פ (ת"א) 70114/08 מדינת ישראל נ׳ מרדכי גורה, פורסם בנבו התייחס בית המשפט המחוזי בתל אביב לשאלה דומה וקבע בהאי לישנא:
"האם רשאי גוף חוקר כדוגמת המשטרה לשקול פעם נוספת את החלטתו לסגור תיק חקירה נגד פלוני, בעקבות ערר שהוגש בנושא זהו".
עיקרי הדברים הם, כי אין מניעה שרשות מינהלית כלשהי, ולעניין זה גם גוף חוקר הוא רשות מינהלית, ישוב וישקול את החלטתו פעם נוספת, בין מיוזמתו ובין על-פי פניה אליו, בין אם מצדו של המתלונן ובין אם כל גורם אחר".
ראו עוד, בעניין דומה, ע"פ (ת"א) 545/98 מדינת ישראל נ׳ אלון פינקלשטיין, פורסם בנבו ע"פ (נצי) 1197/06 מדינת ישראל נ׳ ציפורה אלימלך, פורסם בנבו.
ההחלטה הנ"ל של בית המשפט המחוזי בנצרת התייחסה לסיטואציה דומה לענייננו בה נפתח תיק החקירה מחדש לאחר שנסגר קודם לכן על ידי המשטרה. אמנם שם ההחלטה על פתיחת תיק החקירה נעשתה על ידי ראש לשכת התביעות ולא על ידי היועץ המשפטי של התחנה כבענייננו, ואולם סבור אני כי אין נפקות לעניין זה שכן הסמכות על פי הטענה היא לפרקליט מחוז או לפרקליט מוסמך אחר. כזכור בענייננו השוטר שהחליט לפתוח את התיק מחדש הוא גם עו"ד ומהווה יועץ משפטי של התחנה. בכל מקרה, ההלכה היא שהגוף
המנהלי, דהיינו המשטרה, מוסמך לבחון מחדש את החלטתו.
15. החלטות בתי המשפט המחוזיים הנ"ל התבססו בין היתר על דברי בית המשפט העליון בבג"צ 844/86 דותן נ׳ היועמ"ש, פד"י מא (3) 219, שם נדונה שאלה דומה. בית המשפט העליון קבע כי:
7
"אם התנהלה חקירה ולא נתגלו ראיות מספיקות והתיק נסגר, אין פירושו של דבר, שאין לפתוח בחקירה מחדש או להגיש כתב אישום, אם למשל, מתגלות ראיות חדשות. לשם כך אינו דרוש ערר, היינו הערר אינו תנאי לבדיקתו מחדש של תיק החקירה והעיון והדיון מחדש בתיק יכולים להיעשות גם, כאמור, אחרי שחלפה בכלל התקופה אשר בתוכה ניתן היה להגיש ערר".
בענייננו נדמה כי החלטת היועץ המשפטי של התחנה לפתוח את התיק מחדש על בסיס המכתב של המתלונן נעשתה מטעמים דומים. בעוד שבתלונת המתלונן (נספח אי לתגובת המאשימה) המתלונן ציין כי הנאשם נתן לו אגרוף לפנים בעקבות כך פנה לטיפול הרי שבמכתבו החדש ליועץ המשפטי לממשלה (נספח די לתגובת המאשימה) הוסיף המתלונן כי כתוצאה מתקיפת הנאשם נגרם לו שבר בפנים וכי עבר שני ניתוחים. בנוסף, המציא המתלונן פרטים נוספים לזיהוי הנאשם ומסר כי יש לו אישורים רפואיים. נדמה כי בכל אלה היה כדי להצדיק עיון מחדש בהחלטה לסגור את התיק, ומכאן שלא נפל כל פגם בהחלטה לפתוח מחדש את החקירה.
לא למותר יהיה להדגיש כי אין באמור לעיל משום קביעה שיפוטית כי אכן הדברים המתוארים בתלונת המתלונן הראשונה ו/או השנייה הם נכונים. בחינתנו היא בחינת שיקול הדעת של הרשות המנהלית במסגרת הטענות שנטענו ולא בחינת הראיות במסגרת בירור האשמה של הנאשם.
16.
בטרם
סיום עניין זה יש להפנות לסעיף
אכן, ככלל הוראת חוק ספציפית גוברת על הוראת חוק כללית ואולם,
הוראת סעיף
17. מעבר לאמור, סבור אני כי יש לקבל את הפרשנות שהוצעה בפסיקה ולפיה אך במקרה בו קיימת פנייה של מתלונן לבחון את עניינו מחדש ופנייתו לא מתקבלת על ידי הגוף שמלכתחילה קיבל את ההחלטה אזי שיש להעביר את עניינו לפרקליט מוסמך. ראו בעניין זה עניין גורה הנ"ל: "רק אם היה הגו% החוקר מחליט שלא להיענות לפנייה, או אז היה צרין הנושא לעבור לטיפולו של פרקליט המחוז או מי מטעמו". (דגש במקור, י.ל).
סבור אני כי פרשנות זו יש בה כדי ליישב בין הסתירה שלכאורה
קיימת בין סעיף
שאלת מתן ההודעה לנאשם אודות פתיחת התיק מחדש
8
18. סבור אני כי דווקא בשאלה זו יש ממש בטענת ב"כ הנאשם. סבור אני כי לא ניתן להלום מצב בו חשוד לא ידע כי הוגש ערר כנגד החלטה לסגור בעניינו את תיק החקירה, כי הערר התקבל, כי החקירה חודשה וכי יש כוונה להגיש כתב אישום.
סבור אני כי אין זה ראוי שחשוד בפלילים לא ידע "היכן הוא
עומד", האם חקירתו הסתיימה, האם עליו להמשיך באיסוף ראיות או להמשיך לשמור על
ראיות קיימות לצורך ביסוס טענותיו בחקירה וכיוצא באלה שאלות. סבור אני כי אלו
הטעמים העומדים בבסיס סעיף
19. יחד עם האמור לעיל, סבור אני כי אף אם נפל פגם בהתנהלות הגוף המנהלי, הרי שעוצמת הפגיעה בנאשם במקרה דנן לא מצדיקה את מתן הסעד המבוקש. אציין כי מבחינה פורמלית ספק אם ניתן לראות את פנייתו של המתלונן ליועץ המשפטי של תחנת משטרת באר שבע משום ערר המחייב הודעה לחשוד כמתחייב בסעיף סעיף 65ב(א)(1).
ואולם, חשוב מכך, מבחינה מהותית, אינטרס הציפייה של הנאשם ואינטרס ההסתמכות שלו לא נפגעו כתוצאה מכך שלא הודע לו על פתיחת התיק מחדש. אינטרסים אלה לא נפגעו משום שבשלב פתיחת ההליך מחדש הנאשם כלל לא היה מודע לכך שנפתחה מלכתחילה חקירה בעניינו. כעולה מנספח אי לתגובת המאשימה, תלונתו הראשונית של המתלונן מיום 11.10.12, המתלונן מסר פרטים כלליים אודות מי שתקף אותו ועוד באותו היום הוחלט על סגירת התיק, מבלי שנחקר כלל הנאשם. על כך נמסרה הודעה למתלונן בחלוף שלושה ימים (נספח בי ונספח גי לתגובת המאשימה החלטה מיום 11.10.12 שנמסרה למתלונן ביום 14.10.12) ההחלטה לפתוח את התיק מחדש נתקבלה לאחר פניית המתלונן בשנית (נספח די לתגובת המאשימה, פנייה מיום 18.11.12), פנייה בה מסר פרטים נוספים והודיע כיצד ניתן לאתר את מי שתקף אותו. ההחלטה על פתיחת החקירה מחדש נתקבלה על ידי עו"ד שפק
ביום 2.12.12 (נספח די לתגובת המאשימה).
חקירת הנאשם, כחשוד, לראשונה נעשתה רק לאחר מכן, ביום 4.12.12. על הסדר הכרונולוגי של האירועים ראו סעיפים 1 עד 8 לתגובת המאשימה עליהם לא חלק ב"כ הנאשם בתשובתו לתגובה.
מן האמור עולה כי הנאשם לא פיתח כל ציפייה שהוא לא ישוב ויוטרד בעקבות החקירה שנסתיימה, שכן הוא כלל לא ידע שנפתחה כנגדו חקירה באותו שלב שזו כבר נסגרה. כך, באופן דומה הנאשם לא פיתח כל הסתמכות, שלא לאסוף ראיות או שלא להמשיך לשמור על ראיות קיימות שיכלו לסייע לו בהגנתו כתוצאה מסגירת החקירה שכן כלל לא היה מודע שזו נסגרה או אף נפתחה.
9
20. מתגובת המאשימה עולה כי נשלח מכתב לנאשם ובו יידוע על זכותו לבקש להישמע בטרם יוגש כתב אישום כנגדו. דא עקא, שמאישור המסירה עולה כי המכתב לא נדרש. ב"כ הנאשם טען כי היה על המאשימה לוודא באיזו כתובת מבין הכתובות המפורטות בכתב האישום מתגורר הנאשם ולא להסתפק בשליחת המכתב לכתובת אחת מבין השתיים. בנוסף טען ב"כ הנאשם כי היה על המאשימה לעשות מאמץ, ולו באמצעות בירור טלפוני, לוודא האם הנאשם קיבל את מכתב היידוע.
21. גם בעניין זה סבור אני שיש לדחות את טענת הנאשם. בחקירתו הנאשם מסר כתובת. סבור אני כי זו הכתובת העדכנית אשר הייתה ידועה למאשימה ואשר אליה הייתה צריכה המאשימה לשלוח את מכתב היידוע.
לעניין טענת המאשימה שאישור המסירה של מכתב היידוע חזר עם
תוצאה של "לא נדרש", טענה שלא נסתרה בתשובת הנאשם לתגובת המאשימה, יש
להפנות לסעיף
לא מצאתי אחיזה לא בלשון החוק ולא בהלכה הפסוקה לטענות ב"כ הנאשם אודות כך שעל המאשימה היה לעשות מאמצים נוספים ולו באמצעות בירור טלפוני לבחינת קבלת מכתב היידוע על ידי הנאשם.
נוכח האמור, סבור אני כי יש לדחות אף את טענה זו של הנאשם.
שאלת האזהרה
22. כזכור, ב"כ הנאשם טען כי לו היה הנאשם יודע במה יואשם בסופו של יום לא היה מוותר על זכותו להיוועץ בעו"ד עובר לחקירתו. לא מצאתי ממש אף בטענה זו של ב"כ הנאשם. ראשית, לא מצאתי על מה ביסס, מבחינה עובדתית, ב"כ הנאשם טענה זו, דהיינו על סמך מה ניתן לקבוע כי הנאשם, בזמן אמת (להבדיל מבא כוחו בדיעבד) היה נוהג אחרת לו ידע במה הוא יואשם בסופו של יום. בעניין זה לא יהיה זה למותר להפנות לעמדת הנאשם בחקירתו, כעולה מתגובת המאשימה, לפיה הנאשם כפר בכך שתקף את המתלונן או אף נגע בו, ונוכח עמדה זו של הנאשם לא מצאתי מה בין תקיפה הגורמת חבלה לבין חבלה חמורה, העבירה שבסופו של דבר הואשם בה הנאשם, לעניין היזקקות הנאשם לעורך דין. שנית, כידוע מי שמגבש מבחינה משפטית את האירוע הוא תובע מוסמך ולא החוקר שחוקר את האירוע ולכן, לא ברורה טענת ב"כ הנאשם לכך שבסופו של דבר הואשם הנאשם בעבירה חמורה יותר מאשר זו שביחס אליה הוא נחקר.
23. לאור כל האמור לעיל, אני דוחה את טענותיו של ב"כ הנאשם.
דוחה את הדיון ליום 25.3.2014 בשעה 08:30. על הסניגור להיות
ערוך לדיון לפי סעיף
הנאשם מוזהר כי עליו להתייצב לדיון וכי אם לא יתייצב יתכן והדיון יתקיים בהעדרו, וכן יתכן כי יוצא לו צו הבאה.
ניתנה והודעה היום ו' שבט תשע"ד, 07/01/2014 במעמד הנוכחים.