ת"פ (באר שבע) 37443-12-24 – מדינת ישראל נ' יזן שלאלדה (עציר) הובא
בית משפט השלום בבאר שבע |
|
ת"פ 37443-12-24 מדינת ישראל נ' שלאלדה(עציר) ואח'
|
|
לפני |
כבוד השופט אריה דורני-דורון
|
|
בעניין: |
המאשימה
|
מדינת ישראל ע"י ב"כ עוה"ד שירלי אוחיון |
|
נגד
|
|
|
הנאשמים |
יזן שלאלדה (עציר) הובא על ידי שב"ס ע"י ב"כ סאם כסאברי בשם עוה"ד הייל אבו גררה. 2. חסן אלשאלאדה (עציר) לא בעניינו . |
|
|
|
גזר דין |
"המלחמה בעיצומה. האירוע הנורא בשבעה באוקטובר מחייב את הכול. האינטרס הציבורי גדל פי כמה מקודמו. מאמצי ארגוני הטרור לייצר פיגועים בתוככי המדינה מוגברים. בעת הזו האינטרס הציבורי מטה הכף בכל הנוגע לעבירות בתחום הכניסה והשהייה בישראל שלא כדין שאותיותיהן נכתבו בדם . לפנינו היום החובה להרתעת הרבים בדיוק מקום שלא הייתה כזו. " הגדר" לגדריה - אם לא תוצב כדין, תיחצה באירועי דמים.
המדינה רשאית לקבוע זהות הנכנסים לתוכה שאינם אזרחיה והמתפרנסים ממנה, ללא ידיעתה וזאת כאשר אזרחיה שלה, מבקשים אף הם "להוציא לחם מן הארץ" במיוחד בעת המלחמה על נגזרותיה. פשיטת היד של תושבי הרשות בכניסה לישראל ללא היתר, היא פשיטת הרגל של כלכלת אזורי המוצא, הטרור מכה גם בחיים וגם בכלכלה. אדישות כלפיו היא זרע כיליונה של כל חברה וכלכלה "
כתב האישום :
1. הנאשם הורשע בהתאם להודאתו בעובדות כתב האישום, בעבירה של כניסה ושהייה בישראל שלא כדין, לפי סעיף 12(1)+12(4) לחוק הכניסה לישראל, תשי"ב-1952 (להלן: חוק הכניסה לישראל).
2. על פי עובדות כתב האישום, בהן הודה והורשע, בתאריך 10.12.24 בשעה 11:36, שהה הנאשם, בעסק" חומרי בניין אלהושאלר" בפזורת א-סייד, כשהוא תושב זר, בתוך תחומי מדינת ישראל, מבלי שהיו בידיו אישורי כניסה או שהייה כדין.
3. הנאשם נכנס לשטח מדינת ישראל, כשלושה ימים עובר למועד מעצרו הכל כאמור בכתב האישום.
ראיות לעונש
4. המאשימה הגישה: רישום פלילי של הנאשם(ת/2); גז"ד 4910-06-24 לצורך הוכחת מע"ת והפעלת ההתחייבות (ת/3).
תמצית טענות המאשימה:
5. המאשימה הגישה טיעוניה בכתב ובעל פה .
6. העבירות אותן ביצע הנאשם פגעו בערכים המוגנים הביטחוניים, הכלכליים והחברתיים.
7. מתחם העונש ההולם, נע בין 2 חודשי מאסר בפועל ועד 7 חודשי מאסר בפועל.
8. לנאשם הרשעה אחת בכניסה לישראל מחודש יוני 2024 לחובתו מאסר מותנה בר הפעלה ל 3 חודשים מת.פ. 4910-06-24 וכן הפעלת התחייבות בסך 4,500 ₪.
9. לאור האמור, ולנוכח הודאת הנאשם, חסכון בזמן שיפוטי, עברו הפלילי, עתרה המאשימה למקם את עונשו, ברף הבינוני של המתחם, לצד ענישה נלווית מאסר על תנאי, קנס והתחייבות, וכן הפעלת מע"ת מתיק 4910-06-24 של שלושה חודשים במצטבר לכל עונש, והפעלת התחייבות.
תמצית טענות ההגנה :
10. ב"כ הנאשם טען, כי מדובר בנאשם שהוא יליד 2001 (בן 24) .
11. כניסתו לישראל הייתה למטרות עבודה, לאור מצבה הכלכלי הקשה של משפחתו.
12. הנאשם הוא מפרנס יחיד למשפחתו המונה 4 אחים וזוג הורים.
13. לסיום טען ב"כ הנאשם כי בנסיבות דנן יש להסתפק ברף המינימום, של המתחם, חודשיים מאסר, ולהפעיל את המע"ת חציו בחופף חציו במצטבר, כך שעונשו של הנאשם יעמוד על 3.5 חודשים.
14. הנאשם בדבריו: "באתי לחפש עבודה, אבא שלי חולה ואני מפרנס יחיד של המשפחה".
מתחם העונש ההולם
15. את מתחם העונש ההולם, בהתאם להוראות תיקון 113 התשל"ז -1977, יש לקבוע בהתאם לערכים המוגנים בחוק, במידת הפגיעה בהם ולאור נסיבות ביצוע העבירה.
16. הנאשם הורשע, בעבירה של כניסה לישראל, ופגע בערכים המוגנים של זכות המדינה לקבוע את זהות הבאים בשעריה. עבירת הכניסה והשהיה בישראל, שלא כדין פוגעת בערכים ביטחוניים חברתיים וכלכליים. שמירת שלום הציבור במיוחד בעת הזו, עת המלחמה, מוכרחת ומוכחת ברבות השנים ובמלחמה האחרונה, נוכח הפיגועים הקשים על ידי שוהים בלתי חוקיים בישראל, או בסיועם בין אם באופן ישיר ובין אם עקיף.
17. פגיעתו של הנאשם בערכים אלו, או בחלקם האזרחי, גם אם מבוצעת לצרכים כלכליים, משמעותית במצטבר למכלול התופעה, וחוק זה נועד להגן על המדינה מפני פגיעה זו, אם כי - פגיעתו אינה ברף הגבוה של הסכנה הביטחונית הממשית.
18. הערך הביטחוני החברתי והכלכלי, נפגע גם מהעדר יכולתה של מדינה להגן על כל גבולותיה מפני כניסה שלא כדין, והקצאת משאבים היא הוצאות תקציב משמעותיות מלבד כוח אדם, והאפשרויות הנגישות בכניסות אלו, לצרכי טרור, גם אם לא כל שוהה בלתי חוקי נגוע בתכנון או קשר לארגוני טרור מחייבות תפיסת חומרה שונה מבעבר. בתאריך 07/10/23 פרצה מלחמת "חרבות ברזל" ונכנסו אלפי מחבלים רבים לשטחי המדינה וביצעו טבח וחטיפת אזרחים. המלחמה טרם הסתיימה הסיכון עוד קיים. עדיין נכנסים שוהים בלתי חוקיים גם לאחר "הטבח בשבעה באוקטובר ".
19. הוכרז מצב חירום וסגר, והפוטנציאל לסיכון בטחוני הטמון בעבירת השהיה הבלתי חוקית גדול במיוחד נוכח המגמה האינטנסיבית לבצע פיגועים בתוך המדינה, מעבר למצב המלחמה בו הוא שרויה מחוץ.
20. על חומרת הפגיעה הערכים המוגנים עמד כבוד השופט ס' ג'ובראן ברע"פ 3677/13 מוחמד אלהרוש נ' מדינת ישראל (9.12.14) (להלן: "אלהרוש"):
"מושכלות ראשונים הם כי הכניסה לישראל שלא כדין ומבלי היתר פרטני פוגעת בביטחון המדינה, בזכותה לקבוע את הבאים בשעריה ועלולה להגדיל את הסיכון לפשיעה מצד אלו ששוהים בה לא כדין [...] אין חולק כי עצם תופעת הכניסה שלא כדין מגדילה את הפוטנציאל לסיכון בטחוני, בין היתר בכך שהיא פותחת פתח לזליגת פעילות חבלנית עוינת (פח"ע) לתחומי מדינת ישראל ובכך מסכנת את בטחון תושביה. "
21. יש לזכור כי מתחם הענישה הוא דינמי ועשוי להשתנות בהתאם למצב הביטחוני, למקום ביצוע העבירה, ולפיכך, כניסה ושהיה בישראל שלא כדין לאחר אירועי הטבח "ב 07/10/23" מהווה פגיעה גדולה יותר במדינה ובחוקיה הרלוונטיים לאירועים ולתכלית החקיקה בעקבות הטבח וניגזרותיו.
22. בעפ"ג 6746-10-23 מדינת ישראל נ' זארכנה שניתן ביום 09/10/2023 צוינה חומרת ביצוע עבירות לאחר ה"07/10/23" :
"נעיר כי מסקנתנו זו הייתה נכונה במנותק מהמצב הביטחוני הנוכח, והדברים נכונים קל וחומר בשים לב למצב הבטחוני השורר היום"
23. לעניין מתחם ענישה נקבע זה בהתאם לפרמטרים תחילתו בין חודשיים ל7 חודשים. ראו עפ"ג (מחוזי ב"ש) 60575-05-24 מדינת ישראל נ' פרעון [פורסם בנבו] (29.5.24), עפ"ג (מחוזי ב"ש) 25013-05-24 מדינת ישראל נ' חרוב [פורסם בנבו] (12.5.24), בעפ"ג (מחוזי ב"ש) 38420-05-24 מדינת ישראל נ' גונדי (ניתן ביום 22.5.24, לא פורסם), עפ"ג (מחוזי חי') 1680-11-23 מדינת ישראל נ' כסאב ואח' [פורסם בנבו] (6.11.23), עפ"ג (מחוזי ב"ש) 21243-12-23 מדינת ישראל נ' סויטי [פורסם בנבו] (13.12.23). וכן עפ"ג 68409-05-24 מ"י נ' אלערארה מחוזי באר שבע.
נסיבות שקשורות לביצוע העבירה :
24. מדובר בידיעת הנאשם אודות ביצוע עבירה לאחר ה "07/10/23", שם אמורה הייתה ההרתעה לבוא לידי ביטוי ולא כך פני הדברים.
25. הנאשם נכנס לצורכי פרנסה וכלכלה. לא ניתן לדעת מה בכוונת שוהה בלתי חוקי כשאינו תחת היתר או מתי ייעשה שימוש בשוהה זה או אחר באופן ישיר או עקיף או מהי השפעת התודעה באשר למידת הקושי של כניסה כלכלית לישראל שלא כדין, להכנסת מפגעי טרור או לסיועם- פוטנציאל הנזק והסיכון הביטחוני קיים.
26. תחושת הביטחון של אזרחי המדינה, עת נכנסים לישראל, עשרות מאות או יותר שוהים בלתי חוקים, ללא בדיקה ביטחונית וללא אכיפה והרתעה של החוק, במיוחד לאחר "ה שבעה באוקטובר" ולמרות חקיקה ראשית לתכליותיה - נפגעת.
27. הנאשם נכנס, ושהה בישראל שלושה ימים, עובר למועד תפיסתו.
28. הנאשם נתפס, ללא עבירות נלוות לעבירת השהייה והכניסה ללא היתר .
29. לאור האמור, מתחם העונש ההולם, בעת הזו הינו מתחם הנע בין 2 חודשי מאסר בפועל ועד 7 חודשי מאסר בפועל.
30. לעניין הקנס הכספי המחייב קריאת מצבו הכלכלי של הנאשם טרם קביעת המתחם, נראה כי בהתאם לפסק הדין עפ"ג 68409-05-24 מ"י נ' אלערארה מחוזי באר שבע, הועמד זה על סך של 1,500 ₪ ביחס לשוהה לא חוקי נעדר עבר פלילי . בהתייחס לעבירות הכלכליות, שתכליתן, ונסיבותיהן הן המחייבות רכיבי ענישה כלכליים, הריני מעמיד מתחם הקנס הכספי בין 1,000 ₪ ל3,000 ₪.
נסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה :
31. הנאשם הודה בביצוע העבירה וקיבל על עצמו הדין . הוא נתפס באין בידו היתר כדין.
32. הנאשם בעל עבר פלילי, הרשעה אחת מחודש יוני 2024 בעבירה של כניסה לישראל שלא כחוק. העבירה קרובה ובעטיה גם מאסר מותנה בר הפעלה וחרף זאת הנאשם בחר לשוב לבצע עבירה באותו עניין .
33. לחובתו של הנאשם, מאסר מותנה בר הפעלה, בן 3 חודשים מתיק ת"פ 4910-06-24 וכן התחייבות על תנאי בסך 4,500 ₪.
34. היקף התופעה של הנכנסים לישראל והיקף מוגבל של כוחות הביטחון העוסקים במלאכת הביטחון בחזיתות השונות ובאין קץ משימות יומם וליל, מחייבים הרתעה כחלק מרכזי באכיפה.
קביעת העונש ההולם בתוך המתחם:
35. במכלול השיקולים שפורטו לעיל, קיימים שיקולי ההרתעה דומיננטיים נוכח המצב הביטחוני במיוחד בעת הזו, באזור זה , כאשר האיום בפיגועי טרור הקשורים לאזורי איו"ש ופנים הארץ גוברים, נתתי דעתי אף לכך שהנאשם נתפס לאחר ה- 07/10/23 .
36. מתחם ענישה אינו מכתיב רק את הרף הנמוך ובמקום שקיים מתחם ענישה גם כזה שבין 2 חודשים ל7 חודשים , מיקום העונש במסגרתו יכול להיות ברף הבינוני הנמוך או הגבוה. המתחם נוגע לעבירה זו בנסיבותיה.
37. ראיתי לנכון למקם העונש במכלול השיקולים, ברף הסמוך לבינוני של המתחם לאחר שנתתי משקל לחזרתו של הנאשם לסורו כשכבר נתפס בשנת 2024 באותה עבירה, דהיינו 3.5 חודשי מאסר בגין תיק זה .
38. ניסיונות הפיגוע בתוך המדינה מסוכלים לא אחת על ידי כוחות הביטחון. עדיין יש שמצליחים ולא אחת מתבררת הדרך בה נעשה שימוש בידע השוהים הבלתי חוקיים. תוצאה אינסופית זו של פרצות שלא היו בנות הרתעה מספקת בעבר הייתה אמורה להשתנות לאחר ה7.10.23. הנאשם תורם בחזרתו לסורו לפגיעה בהרתעה ובשינוי המגמה ומציב עובדה כאילו לא קרה בהקשר לכניסה לישראל דבר.
39. טרם הופנם חוסר הכדאיות של עוברי עבירות הגבול, ופורצי ההיתרים, והמפרים אותם. מאות תיקי שב"ח המונחים לפתחנו מדברים בעד עצמם. דווקא היום בתמורות המתרחשות באזור מסביב ואוכלוסיות בתוכן, ההרתעה והאכיפה מחויבות המציאות, וחייבות לדבר בלשון אחת ברורה מתמיד.
40. אם הגדר הנורמטיבית לא תהיה חזקה ומרתיעה מספיק, תיפרץ כל גדר כניסה לישראל והקלות הבלתי נסבלת של המשך עבירות בתחום זה גם לאחר "השבעה באוקטובר "תסכן יותר ויותר אזרחי המדינה . הקלות הנחזית בביצוע עבירות אלה באזור ובמחוז הדרום, מחייבת נחישות ההרתעה - וזו עולה בהדרגה בחומרתה, ככל שעדיין ימצאו כאלו שחוקי ההגירה והכניסה למדינה וגבולות מועדי היתר השהייה במדינה אינם מחייבים בעיניהם או מרתיעים דיים.
41. אלמלא הייתה ההרשעה האחרונה כה עדכנית וסמוכה בשנת 2024, יתכן שהייתי מסתפק ב3 חודשי מאסר ומפעיל המאסר המותנה חציו במצטבר כך שהיה הנאשם מרצה 4.5 חודשי מאסר. אלא , שבמצב בו ההרשעה אינה רחוקה בזמן והנאשם כשעוד לא יבשה הדיו מגזר דינו הקודם כבר עבר את העבירה הנוכחית, יש למקם העונש ברף הסמוך לרף הבינוני, ולהפעיל את המאסר המותנה בר ההפעלה במצטבר או לפחות 2/3 במצטבר לתכליתו של זה בנסיבות הקרובות בזמן . דהיינו כ5.5 חודשי מאסר בפועל . למרות האמור , ובשל מכלול הנסיבות לקולא ובכלל זה הודאת הנאשם, הגם שנתפס כשאין בידו היתר מה שאינו מסובך ראייתית, ובהשוואה לפסיקות שקבעו עונשים של 6 חודשי מאסר על שהייה בת שנה ללא היתר וכיוצ"ב, קובע אני כי הנאשם ירצה עונש של 3.5 חודשים בגין תיק זה והפעלת התנאי חציו במצטבר וחציו בחופף סה"כ : 5 חודשי מאסר בפועל לצד עונשים נלווים והפעלת ההתחייבות. מקום שקיימת הרשעה סמוכה בשנים, יש להחמיר גם בשאר רכיבי הענישה באיזון וסבירות בהשוואה למי שנעדר עבר פלילי.
42. בשים לב למתחם העונש ההולם ולנסיבות שפירטתי לעיל, ולצורך בהרתעת הרבים ביטחונית כלכלית וחברתית , ועל רקע המצב הביטחוני הקשה השורר במדינה, אני גוזר על הנאשם את העונשים הבאים :
א. 5 חודשי מאסר בפועל, שיימנו מיום מעצרו בהתאם לרישומי שב"ס, ופירוטם כדלקמן:
· 3.5 חודשי מאסר בגין תיק זה .
· הפעלת המאסר על תנאי בר ההפעלה בן 3 החודשים מתיק 4910-06-24 חציו במצטבר וחציו בחופף .
· סה"כ 5 חודשי מאסר לריצוי בפועל .
ב. 4 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים מיום שחרורו, שלא יעבור כל עבירה לפי חוק הכניסה לישראל.
ג. חתימה על התחייבות בסך 3,000 ₪ להימנע מעבירה שבה הורשע, או כל עבירה לפי חוק הכניסה לישראל וזאת למשך שלוש שנים מיום שחרורו.
ד. הפעלת ההתחייבות חבת ההפעלה על פי דין מתיק 4910-06-24 בסך : 4,500 ₪ או 20 ימי מאסר תמורתה . ההתחייבות תשולם עד ל10.4.25
ה. קנס בסך 2,000 ₪ או 10 ימי מאסר תמורתו. הקנס ישולם עד ל10.4.25 .
את הקנס ניתן לשלם כעבור 3 ימים מהיום באחת מהדרכים הבאות:
בכרטיס אשראי - באתר המקוון של רשות האכיפה והגבייה, www.eca.gov.il
מוקד שירות טלפוני בשרות עצמי (מרכז גבייה) - בטלפון 35592* או בטלפון 073-2055000
במזומן בכל סניף של בנק הדואר - בהצגת תעודת זהות בלבד (אין צורך בהצגת בשוברי תשלום).
זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בתוך 45 ימים.
ניתן היום, כ' טבת תשפ"ה, 20 ינואר 2025, בהעדר הצדדים.
